kontakt meg

Voldsomt dreiemoment...? I hvert fall på sykler med litt kubikk...NickNei skrev:Jeg har heller ingen peiling på diesel-MC, og derfor er nok mitt første spørsmål.. hvorfor? Hvorfor diesel-MC, hva er egentlig fordelen?
Ja, det er nok en fordel, og sammen med lavt forbruk er det nok en fin turmaskin.AJ skrev:Voldsomt dreiemoment...? I hvert fall på sykler med litt kubikk...NickNei skrev:Jeg har heller ingen peiling på diesel-MC, og derfor er nok mitt første spørsmål.. hvorfor? Hvorfor diesel-MC, hva er egentlig fordelen?
I gamle dager ja. Men nå er dieselteknolgien komt et langt stykke videre.pelsen skrev:en sykkel som knakker og rakler og stinker diesel.
Blir litt for stiv for min lommebok, OM det hadde vert flere til salgs i dag.http://www.klikk.no/motor/mc/article314950.ece skrev:Motorsykkelen med det passende navnet Neander 1340 turbodiesel yter 215 newtonmeter dreiemoment fra en commonrail-innsprøytet dieselmotor. Øvrige kjennetegn:
Koster 95.000 euro (760.000 kroner)
Bygges i 250 eksemplarer
Har to veivaksler
Tja...Gammelgutt skrev:http://www.dieselmotorfiets.nl/
En moderne dieselsykkel. Nam nam?. Tre sylindre, noe for AJ?.
Nei det har du rett i, men en aksjonsradius på opptil 85 mil på tanken.AJ skrev: Men i utgangspunktet vekker ikke utseendet på Track'en noe påtrengende eierbegjær, for å si det sånn.
Er ikke akkurat design fra 'øverste hylle' på motorene i disse dieselmotorsyklene...
Synes også at eksoanlegget er noe snodig plassert...
Enig, Oljebrennere er oppskrytt. noen tror visst at di er miljøvennlige og, eller trodde...Togmannen skrev:Dieselsykkel? ZZZzzZZzZZZz...
Det jeg faktisk blir litt provosert av, er at frityrfantaster hele tiden kommer opp med dette "diesler har så godt dreiemoment". Bullshit!
Ta en bensinmotor og dieselmotor med samme slagvolum og turbo. Voila! Begge har jo samme dreiemoment. Det som gir dreiemoment i moderne diesler er turboen, ikke drivstoffet.
Peugeot 1,6 Bensin/Turbo
Sylindervolum (cm3) 1598
Maks effekt KW /hk DIN 115 / 156
Dreiemoment(nm)/ ved turtall(o/min) 240 / 1400
Vag 1,6 TDi Frityrolje/turbo
Volum, l/cm3 1,6/1598
Hk 105/4400
Dreiemoment 250/1500-2500
I gamle diesler der en hadde lang slaglengde og liten boring stemte utsagnet om dreiemoment. Men disse motorene var dårlig konstruert for turtall, og fikk dermed et lavt antall hestekrefter. I moderne diesler har boringen gått opp, slaglengden ned for å øke turtallet. Turboen sørger for nok luft til å gi et ok(ikke noe mer) dreiemoment. Turtallet sørger for mer hestekrefter.
Og bare for å rydde en misforståelse til av veien: Når det gjelder aksellerasjon er det bare en ting som teller: Hestekrefter. hestekrefter er energi per tidsenhet. Dreiemoment sier bare hvor mye kraft du har på et bestemt turtall. Veldig forenklet kan man si Rpm x Nm = Hk.
Gleder meg til avgiften på frityrkokere går opp. Og mytene dør.