
Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
ja... og så inni h#%"te tøff den kan bli:


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
En kammerat av meg skal begynne på en Yamaha 350.. husker ikke om det var en 72 mod eller om det var 69... Har vert snakk om at den er begge deler. Fikk beskjed om hva den var, men det har jeg glemt..
Broren hans total restaurerte sykkelen for 20 år siden, og den brant opp få uker før han fikk lappen. Den har stått som "oppbrent" siden. Så det blir en "memorial" greie for kammeraten min å bygge den opp igjen.
Han skal bygge Café Racer ut av den. (Forøvrig han som foreslo at du bygde batteriet inn i bensintanken på Twister'n ) :)
Broren hans total restaurerte sykkelen for 20 år siden, og den brant opp få uker før han fikk lappen. Den har stått som "oppbrent" siden. Så det blir en "memorial" greie for kammeraten min å bygge den opp igjen.
Han skal bygge Café Racer ut av den. (Forøvrig han som foreslo at du bygde batteriet inn i bensintanken på Twister'n ) :)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Crinos; ville tro at et slikt memorial greie løfter det hele enda et hakk opp... ( selv om helst vil være foruten slike hendelses selfølgelig.)
Det med batt i tanken er ikke glemt...
Det med batt i tanken er ikke glemt...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Yamaha,en har en egen evne til å bli for varm, men med en oljekjøler går det vel bra ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
hmmmm.... det forklarer kanskje hvorfor det er byttet veiv på den... ?? Takk for innspill!Jompa skrev:Yamaha,en har en egen evne til å bli for varm, men med en oljekjøler går det vel bra ?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Kjøpte en xs 750 triple i sverige for 2 år siden, og solgte den igjen i fjor. Betalte 10.000 norske.
Var i kjempefin stand.
Fin karakter på motoren, og går greit. Friskt bunndrag egentlig. Og lyden er også fin. Nå satt
det orginale potter på denne, men grov og fin lyd..
Var i kjempefin stand.
Fin karakter på motoren, og går greit. Friskt bunndrag egentlig. Og lyden er også fin. Nå satt
det orginale potter på denne, men grov og fin lyd..
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Hei Twister!
Discovery Channel HD kjører en serie om cafe-racers nå...(tirsdager, om jeg ikke husker helt feil)
edit: sjekket PVR'en: det er onsdager, forsøkte å se hvilket tidspunkt neste uke, men PVR har kort minne.
(men det er i ni-tiden)
second edit: Husk Formel 1 - Japan GP (Viasat Motor) 9/10-11 kl 0730. (Selv om det er med støttehjul)
Discovery Channel HD kjører en serie om cafe-racers nå...(tirsdager, om jeg ikke husker helt feil)

edit: sjekket PVR'en: det er onsdager, forsøkte å se hvilket tidspunkt neste uke, men PVR har kort minne.

second edit: Husk Formel 1 - Japan GP (Viasat Motor) 9/10-11 kl 0730. (Selv om det er med støttehjul)

Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.


Den er egentlig såpass original at det nesten er litt trist å bygge om den...
Så jeg får vurdere om denne blir en total restaurering isteden for en ombygging. ?
Til uka får jeg vite om jeg får tilslaget på den XS 750èn :[-o<
Hvis jeg får den XSèn begynner jeg på den til vinteren og lar Hondaen stå til neste år...
Kjenner jeg er veldig klar for en litt leken sykkel, og da hadde den XSèn vært veldig kul å bygge på.
Så i løpet av uka får jeg forhåpentligvis XSèn i hus og uka etter, Cbèn



Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
De gamle tripplene er jo bare råtøffe!!
men var vel kjent for å være mindre driftssikkre enn både 650-ene og 4-er-ene
, det gjalt vel både motor og girkasse...
Prøvde å få kjøpt en for ett par år siden av en fyr lokalt her i Kr.sund, men syntes det var for dyrt med 20-25000 for en sykkel i deler... SÅ skjeldne er de vel ikke.
men var vel kjent for å være mindre driftssikkre enn både 650-ene og 4-er-ene

Prøvde å få kjøpt en for ett par år siden av en fyr lokalt her i Kr.sund, men syntes det var for dyrt med 20-25000 for en sykkel i deler... SÅ skjeldne er de vel ikke.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
MaxTron; For meg var dette et nytt bekjentskap, men falt for den meg en gang! :-)
Jo, jeg har fått høre og lest meg opp ( eller ned) de siste dagene at det ar nok ikke noen evighetsmaskiner dette..
Det ble jo nevnt tidligere i tråden at en oljekjøler er nok påkrevd. Jeg har lest at det smøring til midtre rammelager som er hovedproblemet.
Samtidig er det er normalt problem med 2 gearet, dette er etter sigende å løse med riktig shimsing.
Hvis det blir den XSèn jeg har bydt på, blir det en total overhaling av motor. Den har ny veiv og sikkert rammelager. Så da skal jeg forsøke å ta resten... Det finnes jo alt fra ventilfjærer til stempler å få kjøpt på ebay
Men dette er jo ikke en maskin for langturer, den blir jo en tilsvarende Twisteren
Krysser fingrene for den tripplen nå... blir mer og mer gira etterhvert som jeg skriver kjenner jeg
Jo, jeg har fått høre og lest meg opp ( eller ned) de siste dagene at det ar nok ikke noen evighetsmaskiner dette..
Det ble jo nevnt tidligere i tråden at en oljekjøler er nok påkrevd. Jeg har lest at det smøring til midtre rammelager som er hovedproblemet.
Samtidig er det er normalt problem med 2 gearet, dette er etter sigende å løse med riktig shimsing.
Hvis det blir den XSèn jeg har bydt på, blir det en total overhaling av motor. Den har ny veiv og sikkert rammelager. Så da skal jeg forsøke å ta resten... Det finnes jo alt fra ventilfjærer til stempler å få kjøpt på ebay

Men dette er jo ikke en maskin for langturer, den blir jo en tilsvarende Twisteren

Krysser fingrene for den tripplen nå... blir mer og mer gira etterhvert som jeg skriver kjenner jeg

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Hvis ikke CB350'n restaureres kan den jo bli en racer-replika, det finnes massevis av greier til gamle hondaracere som man kan montere uten å ødelegge gamle originaldeler.
Da jeg bygde sykkel ifjor vinter var det veldig greit å se på hvordan dirt trackerne som Triumph leverte på 50-tallet så ut, slik at jeg fikk laget noe som ser riktig ut.
Hondaracere er det mange bilder av, og jeg har sett mange slike i classic racing, så det burde være greit å finne både stuk og deler.
Da jeg bygde sykkel ifjor vinter var det veldig greit å se på hvordan dirt trackerne som Triumph leverte på 50-tallet så ut, slik at jeg fikk laget noe som ser riktig ut.
Hondaracere er det mange bilder av, og jeg har sett mange slike i classic racing, så det burde være greit å finne både stuk og deler.
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Får du tak i XS`n så er det en del info og kunnskap på http://www.XS11.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ikke for å kapre tråden, men jeg er i gang med å bygge en cafè racer av en CBR600F1, men finner ikke så mye info rundt omkring. Antar mye må lages selv, da det ikke er disse som blir brukt så mye til dette formålet, og det er kanskje gode forklaringer på det :-)
Uansett, har noen tips om sider, sjapper etc som har noe å vise til for et slikt bygg er jeg takknemlig for tips.
Twister`n ble veldig bra
Ikke for å kapre tråden, men jeg er i gang med å bygge en cafè racer av en CBR600F1, men finner ikke så mye info rundt omkring. Antar mye må lages selv, da det ikke er disse som blir brukt så mye til dette formålet, og det er kanskje gode forklaringer på det :-)
Uansett, har noen tips om sider, sjapper etc som har noe å vise til for et slikt bygg er jeg takknemlig for tips.
Twister`n ble veldig bra

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Som sakt, syns de er råtøffe, og uten tvil ett supert utgangspunkt for ett byggeTwister skrev:MaxTron; For meg var dette et nytt bekjentskap, men falt for den meg en gang! :-)
Jo, jeg har fått høre og lest meg opp ( eller ned) de siste dagene at det ar nok ikke noen evighetsmaskiner dette..
Det ble jo nevnt tidligere i tråden at en oljekjøler er nok påkrevd. Jeg har lest at det smøring til midtre rammelager som er hovedproblemet.
Samtidig er det er normalt problem med 2 gearet, dette er etter sigende å løse med riktig shimsing.
Hvis det blir den XSèn jeg har bydt på, blir det en total overhaling av motor. Den har ny veiv og sikkert rammelager. Så da skal jeg forsøke å ta resten... Det finnes jo alt fra ventilfjærer til stempler å få kjøpt på ebay![]()
Men dette er jo ikke en maskin for langturer, den blir jo en tilsvarende Twisteren![]()
Krysser fingrene for den tripplen nå... blir mer og mer gira etterhvert som jeg skriver kjenner jeg

Vist du uansett skal heloverhale motor bor du drive litt detektivvirksomhet for å finne ut om der er mulig å forbedre smøringen selv!!
Ser jo her: http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_XS750" onclick="window.open(this.href);return false; at 850-en som kom i 1980 hadde nettopp forbedra smøring og oljekjøler!!
@NickNei: Den linken er til en hjemmesie for XS11, altså 1100 rekkefireren, og ikke 750 (senere 850) trippel som Twister snakker om
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Vet det er en side primært for XS/XJ11, men det er god kunnskap om trippel også. Bare å spørre der hvis man lurer.
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.
Hei igjen :-)
Morsomt med ideer ang Hodaen.
Racing Replica?? slett ikke dumt, har googlet friskt i helgen og funnet ut det faktisk finnes firmaer som selger alt fra racingveier, ventiler. topper osv osv til disse motorene enda!
Fairing, smalere tanker osv finnes også!!
Så dette kunne blitt spennede.!
Men: Jeg tror jeg kommer til å ha denne som et rent restaurerings prosjekt.. Litt for å prøve å skjerpe meg faglig sett til en restaurering. Jeg mener at en skikkelig resturert ( ikke bare satt sammenav nye deler) er virkelig imponerende!
Så da har jeg en del å jobbe opp mot!!
En stor utfordring er å bruke nok tid....
Så hvis ikke det blir den triplen, blir det å påbegynne honden, samt oppgradere twisteren det hvor jeg har slurvet + nye dempere osv..
Det med oppgradering av smøring på triplen, fant jeg ikke noe mer ut av. Men det finnes rene yamaha trippelkluuber i bla sverige... Så det finnes sikkert informasjon der ute i den store verden... :-) De på xs11 har sikert masse å bidra med også..
De trådene får jeg ta opp hvis det blir den sykkelen... :[-o<
Morsomt med ideer ang Hodaen.
Racing Replica?? slett ikke dumt, har googlet friskt i helgen og funnet ut det faktisk finnes firmaer som selger alt fra racingveier, ventiler. topper osv osv til disse motorene enda!


Men: Jeg tror jeg kommer til å ha denne som et rent restaurerings prosjekt.. Litt for å prøve å skjerpe meg faglig sett til en restaurering. Jeg mener at en skikkelig resturert ( ikke bare satt sammenav nye deler) er virkelig imponerende!
Så da har jeg en del å jobbe opp mot!!
En stor utfordring er å bruke nok tid....
Så hvis ikke det blir den triplen, blir det å påbegynne honden, samt oppgradere twisteren det hvor jeg har slurvet + nye dempere osv..
Det med oppgradering av smøring på triplen, fant jeg ikke noe mer ut av. Men det finnes rene yamaha trippelkluuber i bla sverige... Så det finnes sikkert informasjon der ute i den store verden... :-) De på xs11 har sikert masse å bidra med også..
De trådene får jeg ta opp hvis det blir den sykkelen... :[-o<
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87