Diagnotisere startproblemer

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
oys
Motorsykkelen din: :(

Diagnotisere startproblemer

Legg inn av oys »

Jeg har en Suzuki XJ 600 fra 1990 som ikke vil starte. Den har stått i nesten 2 måneder :redface på grunn av at jeg har hatt mye å gjøre på jobb. Sist jeg var ute og kjørte startet den uten fusk.

Jeg har sett på tennpluggene, og de er kanskje litt oljete. Jeg har forsøkt å børste av de med en tannbørste uten hell. I løpet av uka tenkte jeg å kjøpe nye.

Problemet er at motoren ikke kommer ordentlig i gang. Den starter så vidt i kanskje 10-15 sekunder, og så dør den ut. Dette skjer enten jeg gir gass eller ikke rører gassen. Det skjer uavhengig av hvor mye choke jeg bruker. Når jeg har prøvd å starte den en stund ser jeg at det drypper bensin til bakken.

Spørsmålet mitt er hvor jeg begynner for å feilsøke dette problemet.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Re: Diagnotisere startproblemer

Legg inn av Snikkeren »

Jeg er ikke noe ekspert på det området, men det første som slo meg var at kanskje flottøren i forgasseren(e) er gåen. Da vil kanskje forgasseren(e) renne over. Om dette vil føre til at den får for mye bensin vet jeg ikke, men hvis den får for mye bensin vil den kanskje stoppe etter kort tid.

Klarer du å lokalisere hvor det drypper fra?

Ellers er jeg sikker på at det kommer noen som har mer peiling enn meg på banen etterhvert. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Du har ikke stengt bensinkran sist du satte vekk sykkelen ? Og glemt at du gjorde det ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
NickNei
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Legg inn av NickNei »

Først av alt, så er vel dette en yamaha.
Har du ladet batteriet? Satt beninskrana på prime litt før du satt den på on?
Har du en lighter kan du brenne pluggene litt før du drar over dem med tannbørsten.

Brukeravatar
Erman
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt

Legg inn av Erman »

Litt avhengig av i hvilke omstendigheter sykkelen sto parkert, kan det være en tynn film på portene i forgasseren som blokkerer for bensintilførselen.
Ta av forgasserne, rens dem, og prøv igjen med fullt oppladet batteri.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

650spleisn
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran

Legg inn av 650spleisn »

Hvis dette er en Yamaha XJ600 så hørtes problemet kjent ut.
Problemet kan sikkert også overføres til andre mc`er med forgassere.
Det er veldig viktig at batteriet er bra. Selv om den spinner forholdsvis lett på starteren så er det ikke sikkert at batteriet orker å tilføre tenningssystemet nok spenning til at pluggene gir skikkelig gnist.

At det drøpper bensin kan være et dårlig tegn, men med litt flax så kan det gå seg til igjen.

Oljeselskapene har etter pålegg fra myndighetene begynnt å tilsette bensinen (fikk jernteppe nå etanol? bioetanol?) noe som kan gi problemer i bl.a. forgassere.
Hva det er som blir tilsatt og hvorfor er det sikkert mange her inne som kan gi en god forklaring på.

Dersom bensinen blir stående i forgasserene / flottørhusene over en periode (f.eks. mer enn en måned?), så vil den ikke oppføre seg slik som bensin skal oppføre seg ved neste startforsøk.
Motoren vil kanskje ikke starte, eller den vil gå veldig rufsete de første minuttene til ny bensin erstatter gammel i flottørhusene.

Hvis du har plass i tanken så kan det være en ide å toppe opp med 98 oktan fra Statoil (har lest i en annen tråd her at Statoil foreløpig ikke besudler sin 98 oktan med det stoffet jeg ikke husker navnet på).
Det er helt ok å kjøre 98 oktan, bare litt dyrere (blyfri selvsagt).

Hvis det er helt dødt i motoren så må kanskje flottørhusene dreneres for gammel bensin/gugge.

Lykke til :)

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft

Jeg ville satt i nye plugger og brukt startgass ,uten choke først..

:bananas :bananas
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Nei... FY FY... Startgass er ikke en remedi.. det er en NØDLØSNING.

Det er åpenbart en grunn til at det er startvansker, og da er ikke et "fremmed hjelpemiddel" løsningen. Enn må finne årsaken til hvorfor sykkelen ikke starter ordentlig, og fikse dette.

PS: Tenker ikke på startgass som skadelig, men det ER en nødløsning, ikke en løsning.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Som en lengre opp foreslår,ta av forgassere og rengjør dem. Synkroniser dem etterpå,og du få antakelig en lettstarta moppe.

Har du riktig mye arbeidslyst,så sjekker/justerer du ventilene også. isåfall gjør du det før du synkroniserer.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar