Bare innom for en kaffekopp mellom turene.
Det har vært en hektisk tid i denne ferien. Men nå er det bare 1 uke igjen.
Ferien begynte med et dødsfall i familien, så første ferieuke blei fyllt med litt annerledes stress enn jeg kunne tenkt meg. Meningen var å dra på en ukes grustur med Bimma, men dette måtte utsettes og amputeres litt. Vi kom avgårde på lørdagen og hjem igjen tirsdagen. Fin tur i grensetraktene mellom Norge og Sverige.
Så var det å hente en passasjer som er med på tur en uke hver sommer. Han blei henta onsdagen og vi pakket og ordnet på onsdag kveld. Vi bestemte oss for å bruke Versysen istedenfor Voyageren denne gangen, så det blei noen utfordringer på pakke- og intercomfronten. Jeg investerte i Bagster-trekk og veske så alt ordna seg. Utrolig hvor mye det er plass til på Versysen. Det var spennende å teste langtur med den med to på og dobbelt av alt vedrørende bagasje og datautstyr. Men den gjorde jobben perfekt.
Vi kjørte rundt Vännern og kom igjen på lørdagen. Så blei det litt utpakking, klesvask og levering av passasjer på søndagen. Deretter blei det ny runde med pakking og planlegging.
Så på tirsdag morgen dro jeg ut på solotur med Versysen. Kjøpte et selvoppblåsende liggeunderlag på Jula som jeg var interessert i å teste, så jeg tok med telt. Ferden gikk først til Notodden og videre halvt rundt Tinnsjøen på Blefjellsia. Gromveien er for tiden stengt. Fra Rjukan kjørte jeg Myllargutveien og kom ut på E134 ved Haukelid. Her blei det overnatting i hytte, for været var ikke lovende. Telt er vel og bra, men foretrekker skikkelig tak over hodet når det regner.
Neste dag gikk ferden nedover rv 9 gjennom Setesdalen. Så la jeg kursen mot Lindesnes via Marnadal. Overnattingen denne gang blei på Lindesnes Gjestehus. Jeg skal ikke bruke været som årsak denne gangen, men rett og slett latskap. Mye enklere å være eneste gjest på en gjestehus. På kvelden tok jeg Versysen ned til Lindesnes Fyr for de obligatoriske bildene ved skiltene. Og det blei fiskemiddag på restauranten der. Det var moro å la Versysen strekke på beina uten bagasje for en gangs skyld.
Dagen etter satt jeg kursen oppover mot Vennesla og rv 41. Kjørte småveiene langs rv 41 så mye som mulig. Flott område å kjøre i med mc. Kom omsider opp til Åmli, og tok inn en liten vei som ender opp ved Fyresdal. Derfra blei det straka vegen til Dalen og videre opp til E134 ved Vinjesvingen. Tok så E134 over Haukelid i sprutregn, og ned til Odda. Kjørte så videre mot Lofthus der jeg overnatta i hytte på Lofthus Camping. Dyrt og primitivt. Skulle ha kjørt noen kilometre til, og overnatta på Ullensvang Hotell for samme prisen. Men sånn er det bare. Teltet fikk være nedpakket enda en gang.
Dagen etter blei det full gass mot Geilo, med en stopp på Ustaoset for den obligatoriske tallerkenen med rømmegraut. Så gikk ferden til Gol, over Golsfjellet til Leira, opp til Fagernes, over Valdresflya og ned til Sjoa. Der begynte drittværet igjen, så jeg bestemte meg for å kjøre hjem. Bakdekket på Versysen var nede på slitasjevarslerne, og time for nye dekk var avtalt med Mc-Partner påfølgende mandag. Kjørte i regn nedover E6 helt til Mjøsbrua, der jeg tok av mot Gjøvik. Kjørte så til Skreia og Skreibærja til Minnesund. Derfra blei det off-road ( eller E6 som det også kalles) hjem.
1751 km på 4 dager, og ikke en eneste natt i teltet...
Så nå har det vært en dag med avslapping, og i dag blir det litt stell av Versysen før den skal på 6000 km service i morra. Da skal den få på nye dekk foran og bak også. Har bestemt meg for å prøve Pirelli Scorpion Trail. Trenger litt grøvre dekk til gruskjøringa, og jeg tror de kan være bra. Det eneste jeg er litt urolig for er hvor mange kilometre jeg kan få ut av Pirelliene. Hvis de ikke er bra nok, eller slitesterke nok, skal jeg prøve Avon Distanzia. De får mye skryt, og de er litt grovere enn Pirelliene.
Etter snart en måned og 6000 km sammen med Versysen må jeg si at jeg er svært fornøyd med sykkelen. Har prøvd det meste nå. Den lille mopeden gjør en god jobb, er morsom å herje med på allslags underlag og den er nøysom. Bensinforbruket har stabilisert seg på 0,38 uansett kjørestil og bagasjebelastning. Og den oppfører seg pent om man har 0 bagasje, full bagasje, er alene på sykkelen eller har passasjer. Kan absolutt anbefale denne sykkelen til de som er på jakt etter en allrounder.
Bilder blei det ikke så mye av denne gangen. Har tatt en drøss bilder, men ikke giddi å laste ned noen enda. Vi får se åssen det blir etter ferien.
