Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av bergenser83 »

Merker at stoffbuksen min ikke gir den friksjonen jeg ønsker og trenger mellom meg og sykkelen. føler til tider at jeg "danser" rundt på sykkelen. Er det andre måter å løse dette på enn å kjøpe skinnbukse?



By the way...
I dag var første dagen jeg har angret på at jeg ikke tok bilen til jobb. Regnet mye og hardt (for å være i Bergen) og jeg følte jeg var i en vaskemaskin. Hastighetene er 20-30 og opp i 60 noen steder så hjelmen dugget som bare det. Den har ikke mulighet for "litt åpning" på visiret. Bare helt lukket og halvåpent. Så da blir jeg kjørende med halvåpent og får "litersvis" med vann pisket i ansiktet. Buksen som forhandleren påsto var vanntett ble våt i rumpen etter ca 10 min med kjøring. jaja. i dag var det fint å være billist.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av AJ »

Tribosaeat er vel tingen du er ute etter ;-) :

http://triboseat.com/rider.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller du kan kjøpe antisklimatte på rull slik jeg gjorde i Sverige i sommer. Husker ikke antall meter, men er en rull med samme omkrets omtrent som en matpapirrull. Kostet hele 10,- svenske kronasjer... :P :p
Funker som bare det :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg kjører med skinnbukse, og har aldri vært plaget med manglende friksjon. Men kanskje det kan ha noe med kroppsvekta å gjøre.... :scratch
Skinnbuksa ble tilnærma vanntett etter en runde med skinnbalsam fra http://www.renapur.com" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av Onsløv »

bergenser83 skrev:By the way...
I dag var første dagen jeg har angret på at jeg ikke tok bilen til jobb. Regnet mye og hardt (for å være i Bergen) og jeg følte jeg var i en vaskemaskin. Hastighetene er 20-30 og opp i 60 noen steder så hjelmen dugget som bare det. Den har ikke mulighet for "litt åpning" på visiret. Bare helt lukket og halvåpent. Så da blir jeg kjørende med halvåpent og får "litersvis" med vann pisket i ansiktet. Buksen som forhandleren påsto var vanntett ble våt i rumpen etter ca 10 min med kjøring. jaja. i dag var det fint å være billist.
Kjørte idag jeg og. Ser jo ingenting i mørket med visiret igjen med regn på. Men men, jeg har heldigvis luftestilling med at jeg kan dra ut visiret fra hjelmen om du skjønner. Altså ikke vha åpne og lukke visiret.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av joo »

Plagdes med sklifølelsen selv, spesielt på 1200S med "karbonsete". Ble bedre da jeg investerte i ny Goretex-bukse med skinnlapper bak. Ikke noe problem å kjøre med med skinn, men på lengre turer med fare for ymse vær foretrekker jeg tekstil så man slipper å styre med regndressdansen ;)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av hjc »

Gode tips om friksjon her. Den gamle stoffbuksen min var ikke helt tett "der bena møtes" - så jeg sprayet med silikon. Det var IKKE lurt. Holdt på å ramle av da jeg skiftet side i en sving på Rudskogen. Klarte akkurat å hekte leggen inn mot salen før jeg datt av. En ting er å kjøre ut, noe annet er å rett og slett ramle av sykkelen :lol :redface
Ang. dugging på visiret, på den gamle hjelmen min laget jeg to små "ruller" av maskeringstape og plasserte en på hver side ned i åpningen på hjelmen. Sprekken ble akkurat stor nok til å lufte bort duggen. Kjørte med det en hel vinter på min gamle CZ 180 ccm. Har samme duggproblemet med min nyere hjelm, men der kan jeg sette visiret med en liten glippe. Da funker det også som en slags advarende pekefinger fordi visiret klapper ned når jeg kommer opp i for høye hastigheter. Løsningen er ny og bedre hjelm til neste sesong som nærmer seg dag for dag :thumleft

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av bergenser83 »

takk for gode råd. skal lage meg en glipe på hjelmen.

onsløv-kjører du på landås om morgenen. mener å se en lik sykkel der ofte.

dersom noen har en gammel skinnbukse til mann på 190 så gi en lyd

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av mekkern »

Hjelm med "pinlock" visir er saker på fuktige dager.ellers kan du prøve antidugg midler-funker litt i det minste. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av Crinos »

En noe klissete løsning, men hell litt ublandet saft på sadelen, så sitter du som støpt :)

Jeg kjører med tøy/tekstil bukser, og sitter som støpt i sadelen. Men det er jo forskjell på ting og tang da..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av Snikkeren »

På Halvarssons buksen min er det skinn i ræven, så jeg har ikke hatt problemer med at jeg sklir så mye. På GSX'en sklei jeg litt, men ikke mye. På TDM'en er setet knudrete, så jeg sklir ikke i det heletatt.

Jeg har såkalt FogCity på visiret på hjelmen. Funker på samme måte som pinlock, men det limes på visiret istedenfor å presses mellom pinnene som på pinlock. Har ikke hatt problemer med dugg. FogCity får man vel til de fleste hjelmer.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av fikse »

Kan fort bli skummelt når man mister grepet med rævva på sykkelen, så jeg skjønner godt du legger fra problemet :prf
Har hørt fra andre at slikt Triboseat fungerer gull. Ellers vet jeg at enkelte har fått sydd inn skinnlapper i baken, men det er relativt kostbart siden dressen må splittes opp så man ikke syr igjennom alle lagene (teit å sy igjennom membranene som holder dressen tørr...). Nu til dags er det kurant å få kjøpt stoffbukse med skinnlapp (eller gummi, elns), men det er jaggu ikke mange år siden det ble normalt å få kjøpt i handelen, såvidt jeg husker. Da jeg kjøpte min Honda Deauville i 2003, kjøpte jeg 1 skinndress og 1 stoffdress. Begge i samme prisleie, begge Halvarsson. Ble overrasket over hvor lite komfortabel og "sikker" stoffdressen føltes. Skinndressen var "konge" fra dag#1. Selv om jeg blir våt (tilslutt) med skinndressen, er den IMO særs mye mer komfortabel å ha på seg, selv om jeg må bruke regndress når det regner. Jeg føler meg sikker med den på. Stoffdressen hadde ikke noen form for antiskli i rævva, og var (i kombinasjon med Deauville-en sin sadel) forferdelig å kjøre med i regnvær. Min løsning var å selge stoffdressen :lol

Ang dugg på visir er løsningen veldig enkel, og andre har alt nevnt det: FogCity, eller tilsvarende for pinlock. Jeg kjører med en Shoei Raid hjelm. Da jeg kjøpte den i 2003 fantes det ikke pinlock, men jeg brukte FogCity. Etterhvert kom pinlock til denne hjelmen, og jeg bruker den antidugg-dingsen som hører til hjelmen. Begge deler burde vært standardutstyr! Denne hjelmen har fått kritikk for heller slapp ventilasjon. Likevel dugger det ALDRI inne der antidugg-filmen ligger. OK, står jeg pinn i ro i lengre tid, med visiret helt igjen, så kan det tilslutt komme så mye fukt i hjelmen at det samler seg dråper på antiduggen. Men da er det jaggu bra vått hele veien altså :terge
Forøvrig vil jeg få skryte hemningsløst over visirløsningen til Shoei. Nå, etter rundt 80.000KM og 8 1/2 år, er fremdeles visiret like nøyaktig å åpne/lukke. Det er 2 luftestillinger (med og uten lås), og har du det igjen så kommer det ikke noe vann inn. Og fremdeles er det bare å dra lett i 2 spaker, så spretter visiret av, og tilsvarende lett å sette på igjen. Kan ikke forestille meg noe bedre visirløsning, enkelt og greit.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av fikse »

Ja, jeg glemte 1 ting: På utsiden av visiret bruker jeg samme voksen som jeg bruker på kjøretøyet: CarLack68. Den voksen får vannet til å prelle av som vann på gåsen, funker som gull :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av joo »

Satte også FogCity på en Shoei-hjelm for mange år siden. Det fungerte glimrende helt til jeg bytta hjelm i fjor. Da ble det Schubert med pinlock, og det fungerer glitrende det også. Verre er det med de forbaska brillene :doh
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av Rottenikken »

bergenser83 skrev:Merker at stoffbuksen min ikke gir den friksjonen jeg ønsker og trenger mellom meg og sykkelen. føler til tider at jeg "danser" rundt på sykkelen. Er det andre måter å løse dette på enn å kjøpe skinnbukse?



By the way...
I dag var første dagen jeg har angret på at jeg ikke tok bilen til jobb. Regnet mye og hardt (for å være i Bergen) og jeg følte jeg var i en vaskemaskin. Hastighetene er 20-30 og opp i 60 noen steder så hjelmen dugget som bare det. Den har ikke mulighet for "litt åpning" på visiret. Bare helt lukket og halvåpent. Så da blir jeg kjørende med halvåpent og får "litersvis" med vann pisket i ansiktet. Buksen som forhandleren påsto var vanntett ble våt i rumpen etter ca 10 min med kjøring. jaja. i dag var det fint å være billist.
Viktig å være godt forankret til "biken" og da er gripematter på sidene av tanken fint, man klemmer knærne mot tanken som har disse mattene så sitter man bra, og ved aktiv kjøring så sitter kneet fast når kroppen henger på utsiden.
Klem også knærne mot tanken ved nødbrems!
Veien er viktigere enn målet.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skinnbukse vs stoff- mangler friksjon mot sykkel

Legg inn av AJ »

Elolz skrev:Stompgrips virker genialt:
Bilde
Link? ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar