Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, parkert.
Æ skal også dit, Jompa, så æ regne med vi kjøre i samlet flokk. Begge to. Æ glæde mæ. Æ har ikke vært på mc-treff på 10 år, så det blir "kjempe merry nais", som min 6 årige nevø bruke å si.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, ferieminner.
Sommeren -86 va Æ på min første mc-ferie.
Starta hjemmefra den 19.juli og kom hjem igjen den 27. Om Æ huske datoan ? Nei, ikke egentlig, men Æ hadde med ei lita gul notisbok på turen. Den fant Æ i kjøkkenskapet da vi rydda sist helg.
Første dagen kjørte Æ til Piteå. Det va ( og e fremdeles) en by man bare "måtte" innom. Hvert år kjøres det dragracing i byen og alle pøblan skulle dit. Nå e ikke "pøbel" noe negativt, det va heller lokal slang for ungdom før i tida, altså på 80-tallet.
Bare så det e nevnt; Æ kom meg aldri på dragrace.
Kom frem til Piteå tidlig på kvelden, fikk rom på ungdomsherberge eller Vandrarhem som svenskan sier. Koffertan av sykkelen og ned til hovedgata. Der va det massevis av sykla, både norske og svenske. Æ huske en Katana 1100 med turbo. Når han setta nedover stripa
var det nesten som et jagerfly i lav høyde.
Æ blei litt inspirert og sku briljere skikkelig Æ også. Grønt lys, full gass... og ett vått gangfelt. Kraftig sleng på bakhjulet og desperat manøvrering for å rette opp sykkelen. Det gikk bra, men Æ va ferdig med tullkjøringa.
Andre dagen kjørte Æ til Sandnessjøen. Hadde egentlig tenkt å kjøre frem til Vik på Helgeland der Æ sku besøke kjentfolk, men rakk ikke siste ferga fra Tjøtta.
Det blei overnatting i sandnessjøen på et pensjonat. Kjørte forresten ned Hattfjelldalen på grusvei. Tidligere på dagen hadde ringt hjem.
Det siste må vel forklares for evt lesere født etter ca 1980.
På den tida va det bare de aller færreste (og rikeste) som hadde mobiltelefon. Så hvis man skulle ringe hjem fra ferie, måtte man først
skaffe seg en god neve med mynter. Aller helst 5-kroner. Så måtte man finne en telefonkiosk som fungerte.
Når man da endelig fikk ringt, va det bare å snakke fort, for pengene rydde ned i automaten.
3. dagen fikk Æ bytta dekk, fremdeles i Sandnessjøen. Dekket kosta kr 850 ferdig på felgen.
Æ va 5 dager på Vik, kjørte så til Trondheim, kikka litt på Nidarosdomen, bytta olje på motorn og starta mot Sverige igjen.
På hjemturen blei det overnatting på hotell i Dorothea, litt nord for Østersund. Det va første gang Æ overnatta på hotell, og syns det va kjempestas at frokosten var inkludert i prisen. Skuffelsen va enorm da Æ oppdaga at det bare va knekkebrød og syltetøy til frokost.
Fra Dorothea kjørte Æ helt hjem, 106 mil iflg notisboka, snittfart 82 km/t og 0,56 liter/mil. Hele turen blei 3700 km.
Starta hjemmefra den 19.juli og kom hjem igjen den 27. Om Æ huske datoan ? Nei, ikke egentlig, men Æ hadde med ei lita gul notisbok på turen. Den fant Æ i kjøkkenskapet da vi rydda sist helg.
Første dagen kjørte Æ til Piteå. Det va ( og e fremdeles) en by man bare "måtte" innom. Hvert år kjøres det dragracing i byen og alle pøblan skulle dit. Nå e ikke "pøbel" noe negativt, det va heller lokal slang for ungdom før i tida, altså på 80-tallet.
Bare så det e nevnt; Æ kom meg aldri på dragrace.
Kom frem til Piteå tidlig på kvelden, fikk rom på ungdomsherberge eller Vandrarhem som svenskan sier. Koffertan av sykkelen og ned til hovedgata. Der va det massevis av sykla, både norske og svenske. Æ huske en Katana 1100 med turbo. Når han setta nedover stripa
var det nesten som et jagerfly i lav høyde.
Æ blei litt inspirert og sku briljere skikkelig Æ også. Grønt lys, full gass... og ett vått gangfelt. Kraftig sleng på bakhjulet og desperat manøvrering for å rette opp sykkelen. Det gikk bra, men Æ va ferdig med tullkjøringa.
Andre dagen kjørte Æ til Sandnessjøen. Hadde egentlig tenkt å kjøre frem til Vik på Helgeland der Æ sku besøke kjentfolk, men rakk ikke siste ferga fra Tjøtta.
Det blei overnatting i sandnessjøen på et pensjonat. Kjørte forresten ned Hattfjelldalen på grusvei. Tidligere på dagen hadde ringt hjem.
Det siste må vel forklares for evt lesere født etter ca 1980.
På den tida va det bare de aller færreste (og rikeste) som hadde mobiltelefon. Så hvis man skulle ringe hjem fra ferie, måtte man først
skaffe seg en god neve med mynter. Aller helst 5-kroner. Så måtte man finne en telefonkiosk som fungerte.
Når man da endelig fikk ringt, va det bare å snakke fort, for pengene rydde ned i automaten.
3. dagen fikk Æ bytta dekk, fremdeles i Sandnessjøen. Dekket kosta kr 850 ferdig på felgen.
Æ va 5 dager på Vik, kjørte så til Trondheim, kikka litt på Nidarosdomen, bytta olje på motorn og starta mot Sverige igjen.
På hjemturen blei det overnatting på hotell i Dorothea, litt nord for Østersund. Det va første gang Æ overnatta på hotell, og syns det va kjempestas at frokosten var inkludert i prisen. Skuffelsen va enorm da Æ oppdaga at det bare va knekkebrød og syltetøy til frokost.
Fra Dorothea kjørte Æ helt hjem, 106 mil iflg notisboka, snittfart 82 km/t og 0,56 liter/mil. Hele turen blei 3700 km.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Var en snartur i garasjen i kveld.
Sykkeln så ganske ensom og trist ut der den stod og hang på sidestøtta. Ikke hadde den fått skikkelig høststell heller.
Hverken vaska eller polert, og tanken er bare halvfull. Nei og nei............
Nå er den ikke helt alene i garasjen. Det står både hagemøbler, gressklipper, motorsag og mye annet der.
Ikke passende selskap for en ekte 80-taller, men der det er husrom kan det vel være litt hjerterom også ? Eller var det motsatt ?
Vel, den har da i det minste snescootern å prate med, selv om æ har et bestemt inntrykk av at de to ikke helt forstår hverandre.
Og utover vintern skal den få skikkelig pleie. Først en skikkelig vask før frosten kommer for alvor, så ordentlig polering.
Utover vinteren skal bakstøtdemperen byttes, div småpusk skal ordnes og felgene lakkes røde. ( det siste er ikke 100% sikkert)
Så når våren kommer, er sykkeln "ny" igjen
Sykkeln så ganske ensom og trist ut der den stod og hang på sidestøtta. Ikke hadde den fått skikkelig høststell heller.
Hverken vaska eller polert, og tanken er bare halvfull. Nei og nei............

Nå er den ikke helt alene i garasjen. Det står både hagemøbler, gressklipper, motorsag og mye annet der.
Ikke passende selskap for en ekte 80-taller, men der det er husrom kan det vel være litt hjerterom også ? Eller var det motsatt ?
Vel, den har da i det minste snescootern å prate med, selv om æ har et bestemt inntrykk av at de to ikke helt forstår hverandre.
Og utover vintern skal den få skikkelig pleie. Først en skikkelig vask før frosten kommer for alvor, så ordentlig polering.
Utover vinteren skal bakstøtdemperen byttes, div småpusk skal ordnes og felgene lakkes røde. ( det siste er ikke 100% sikkert)
Så når våren kommer, er sykkeln "ny" igjen

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Tenker sykkelen får den pleien den fortjenerJompa skrev:Var en snartur i garasjen i kveld.
Sykkeln så ganske ensom og trist ut der den stod og hang på sidestøtta. Ikke hadde den fått skikkelig høststell heller.
Hverken vaska eller polert, og tanken er bare halvfull. Nei og nei............![]()
Nå er den ikke helt alene i garasjen. Det står både hagemøbler, gressklipper, motorsag og mye annet der.
Ikke passende selskap for en ekte 80-taller, men der det er husrom kan det vel være litt hjerterom også ? Eller var det motsatt ?
Vel, den har da i det minste snescootern å prate med, selv om æ har et bestemt inntrykk av at de to ikke helt forstår hverandre.
Og utover vintern skal den få skikkelig pleie. Først en skikkelig vask før frosten kommer for alvor, så ordentlig polering.
Utover vinteren skal bakstøtdemperen byttes, div småpusk skal ordnes og felgene lakkes røde. ( det siste er ikke 100% sikkert)
Så når våren kommer, er sykkeln "ny" igjen

Re: GYLLENE TIDER, ferieminner.
Mobiltelfon i 1986 var en koffert med batteri (nesten type bilbatteri) på 7 - 8 kilo med håndtak og snurrekabel og i den tiden til den nette sum av kr 28 - 30 000,-. Synes jeg ser deg på MCen på rundtur med mobiltelefon ja.........Jompa skrev:Sommeren -86 va Æ på min første mc-ferie.
----------- Tidligere på dagen hadde ringt hjem.
Det siste må vel forklares for evt lesere født etter ca 1980.
På den tida va det bare de aller færreste (og rikeste) som hadde mobiltelefon. Så hvis man skulle ringe hjem fra ferie, måtte man først
skaffe seg en god neve med mynter. Aller helst 5-kroner. Så måtte man finne en telefonkiosk som fungerte.
Når man da endelig fikk ringt, va det bare å snakke fort, for pengene rydde ned i automaten.----------
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Husker jeg kjørte en lege her i drosje,han hadde med en mobiltelefon på en del kilo..
---Snakket med han forleden,og fra modern times fortalte han at han i et sykehusbesøk privat spurte om å få låne husets telefon for å ringe etter ambulanse..
-Joda,den ligger på bordet der...
..Han prøvde og prøvde og tilslutt sa han at denne telefonen her virker ikke---
Joda,sa kona i huset beskjemmet,men du har tatt fjernkontrollen til TV`n..
------Han er nå pensjonist,og noen datamaskin var det aldri på hans kontor...

---Snakket med han forleden,og fra modern times fortalte han at han i et sykehusbesøk privat spurte om å få låne husets telefon for å ringe etter ambulanse..
-Joda,den ligger på bordet der...


Joda,sa kona i huset beskjemmet,men du har tatt fjernkontrollen til TV`n..

------Han er nå pensjonist,og noen datamaskin var det aldri på hans kontor...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, ferieminner.
Det blir omtrent som "mobilen" på politimotorsykkelen i "Aidensfield".Duville skrev:Mobiltelfon i 1986 var en koffert med batteri (nesten type bilbatteri) på 7 - 8 kilo med håndtak og snurrekabel og i den tiden til den nette sum av kr 28 - 30 000,-. Synes jeg ser deg på MCen på rundtur med mobiltelefon ja.........Jompa skrev:Sommeren -86 va Æ på min første mc-ferie.
----------- Tidligere på dagen hadde ringt hjem.
Det siste må vel forklares for evt lesere født etter ca 1980.
På den tida va det bare de aller færreste (og rikeste) som hadde mobiltelefon. Så hvis man skulle ringe hjem fra ferie, måtte man først
skaffe seg en god neve med mynter. Aller helst 5-kroner. Så måtte man finne en telefonkiosk som fungerte.
Når man da endelig fikk ringt, va det bare å snakke fort, for pengene rydde ned i automaten.----------
I den første servicebilen min, som jeg overtok i -97 satt det en fastmontert Mobira med forsterker, 15 watt sendeeffekt.
Hovedenheten var montert bak førersetet, med "røret" på dashbordet i en snurrekabel som du kalte den.
Røret kunne taes løs og brukes inntil ca 200 meter fra bilen. Hele greia brukte så mye strøm at hvis jeg ikke slo av mobilen fredag ettermiddag, var bilbatteriet skinnflatt mandag morgen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, og sesongen fortsetter ?
I kveld var det plutselig ikke nesten vinter allikevel. 10 grader, tørre veier og sykkel og utstyr enda ikke pakket helt bort.
Ble det muligens en liten tur ?
Ok, det blei ikke noen lang tur, bare litt cruising frem og tilbake langs riksveien. Men tur e tur, uansett.
Og hvis det enda e bra vær litt ut i neste uke, kan Æ kanskje skryte av å ha kjørt sykkel i november
:[-o<
Ble det muligens en liten tur ?

Ok, det blei ikke noen lang tur, bare litt cruising frem og tilbake langs riksveien. Men tur e tur, uansett.
Og hvis det enda e bra vær litt ut i neste uke, kan Æ kanskje skryte av å ha kjørt sykkel i november

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: GYLLENE TIDER, og sesongen fortsetter ??
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A ... HZpDctAZFg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: GYLLENE TIDER, og sesongen fortsetter ??
Ja, det er lov å drømme................
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GYLLENE TIDER, og sesongen fortsetter ??
Det må da være noe gærent med den Kawan på filmen

Nå begynner det jo å bli ei stund sia -70tallet, men jeg kan ikke huske at de ble kjørt på en sånn slapp måte dengang...
Det vanlige var at du så et forhjul langt oppi lufta, hørte et orkester av stempelring-rasling og kjølefinne-ressonans, og så OOOOOUIWAMM så var allt borte i ei sky av totakts-røyk

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, og sesongen fortsetter ??
Hmm, har samma erfaring med folk som kjøper Kawa Z1 (og endel andre sykler). Drømmesykkelen når de var unge, men nå putrer man rundt på de så de soter skikkelig igjen. Har prata med folk som ikke har vært over 4-5000 rpm....
Og klager på fusking.
Nei, Kawa'r er bygd for gassing! :)
Og klager på fusking.
Nei, Kawa'r er bygd for gassing! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: GYLLENE TIDER, og sesongen fortsetter ??


Kawa spesialisten i Porsgrunn sa til meg:"kawaen skal piskes"
Er helt enig ,det er jo på den øvre halvdelen av turtallet som det er gøyest.

If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: GYLLENE TIDER, og sesongen fortsetter ??
Tripplene kom vel skikkeleg rundt 6000, og virket som det aldri tok sluttejs skrev:![]()
![]()
Kawa spesialisten i Porsgrunn sa til meg:"kawaen skal piskes"
Er helt enig ,det er jo på den øvre halvdelen av turtallet som det er gøyest.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: GYLLENE TIDER, og sesongen fortsetter ??
Omtrent som Triumph TigerTysnes skrev:Tripplene kom vel skikkeleg rundt 6000, og virket som det aldri tok sluttejs skrev:![]()
![]()
Kawa spesialisten i Porsgrunn sa til meg:"kawaen skal piskes"
Er helt enig ,det er jo på den øvre halvdelen av turtallet som det er gøyest.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.