Cheron; Ferie modus :)
Når det gjelder verktøyskap, jeg har lurt litt på dette:
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=762
Det er nok ikke allverdens kvalitet på verktøyet, men skapet skal være bra. Så kan man jo skifte ut til Kamasa etterhvert som verktøyet blir utslitt.
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=762
Det er nok ikke allverdens kvalitet på verktøyet, men skapet skal være bra. Så kan man jo skifte ut til Kamasa etterhvert som verktøyet blir utslitt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
hmm, et skap fullt med drittverktøy er vel ikke akkurat det man trenger.Jalmar skrev:Når det gjelder verktøyskap, jeg har lurt litt på dette:
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=762
Det er nok ikke allverdens kvalitet på verktøyet, men skapet skal være bra. Så kan man jo skifte ut til Kamasa etterhvert som verktøyet blir utslitt.
Til vanlig motorsykkelmekking er det ikke veldig mye verktøy man trenger, og da kan men heller kjøpe dette i god kvalitet.
Og så slipper man frustrasjonen med å ødelegge arbeidstykket med dårlig verktøy før man går ut og kjøper begge deler nytt.

Jeg har ganske lite verktøy, men likevel det jeg trenger til mc og bil. Med fastnøkler i de vesentligste dimensjonene i Withworth, vanlig tomme og metrisk kommer man langt.
noen dimensjoner har jeg også overskudd av, leter jeg godt finner jeg nok fire 1/2" fastnøkler i garasjen, kansje fem.

Det er et poeng. Men slik jeg ser det vil kanskje 75% av det verktøyet som følger med skapet være i så lite bruk at kvaliteten er bra nok. Det er ikke dimensjoner og tilpassning som er problemet, men slitestyrke hvis jeg har forstått det rett. Det som derimot er kjekt å ha er skapet på hjul. Og et skap som er tilpasset et komplett sett håndverktøy. Legger man en hobbyplate på det skapet og monterer ei skikkelig skrustikke, har man fått et fleksibelt og fint opplegg.pelsen skrev: hmm, et skap fullt med drittverktøy er vel ikke akkurat det man trenger.
Til vanlig motorsykkelmekking er det ikke veldig mye verktøy man trenger, og da kan men heller kjøpe dette i god kvalitet.
Og så slipper man frustrasjonen med å ødelegge arbeidstykket med dårlig verktøy før man går ut og kjøper begge deler nytt.![]()
Jeg har ganske lite verktøy, men likevel det jeg trenger til mc og bil. Med fastnøkler i de vesentligste dimensjonene i Withworth, vanlig tomme og metrisk kommer man langt.
noen dimensjoner har jeg også overskudd av, leter jeg godt finner jeg nok fire 1/2" fastnøkler i garasjen, kansje fem.
Når det gjelder verktøy man trenger til vanlig mc-skruing, har jeg komplette sett som er med alltid på begge syklene. Og jeg har også gjennom årene samlet et ganske komplett oppsett med verktøy i garasjen. Dette verktøyet henger på veggen, og det er ikke særlig lettvint når man hele tiden må gå fra det man holder på med for å finne annet verktøy. Så altså savner jeg et skap på hjul som man kan trille med seg.
Men før det blir investert mer i den retning skal det på plass en skikkelig slipemaskin for benkmontering og en søylebormaskin med mulighet for enklere fresearbeid.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
det var nok omvendt ja, 1/2" = 12.7mmRagnhild skrev:Vil tro at de da får seg en liten overaskelse når ikke mutteren rikker på seg?
En nr 13 fungerer som kjent veldig godt på en 8 mm mutter, og i et nødsfall kan man jo bruke en 1/2', men da blir mutteren lett rund. (eller var det omvendt)
høres fornuftig ut, dette er ting man må haJalmar skrev: Men før det blir investert mer i den retning skal det på plass en skikkelig slipemaskin for benkmontering og en søylebormaskin med mulighet for enklere fresearbeid.
jeg har dreiebenk også, men den er lite i bruk.
Dreiebenk er absolutt kjekt å ha. Skulle vært artig å lære seg dreiing en gang. Foreløpig har jeg plaget en kompis som jobber på mekanisk verksted når det har vært behov.
Fresemuligheter derimot, er svært savnet. Bare noe så enkelt som et "avlangt" skruehull er det jo stadig behov for. Og det blir sjelden særlig bra på frihånd med drillen.
Fresemuligheter derimot, er svært savnet. Bare noe så enkelt som et "avlangt" skruehull er det jo stadig behov for. Og det blir sjelden særlig bra på frihånd med drillen.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Skapet du linket til Jalmar ser bra ut :)
Jeg har så mye verktøy at jeg valgte å kjøpe ett tomt skap. Mye billigere samt greit å få oversikt over hva jeg faktisk har samla opp etter alle disse åra :)
Har funnet ut at jeg trenger fastnøkkel med skralle i 14 mm
Biltema på mandag!
Dreiebenk hadde slettes ikke vært dumt! Har ikke tilgang til kjentfolk på mekanisk verksted heller, så dette er absloutt noe jeg kunne lært meg. Men behovet har ikke vært der enda....
Har forresten blitt en økt på verksted i dag :) Goldwingen er i ferd med å likne på en Goldwing igjen :)

Verksted pr i dag :)

Jeg har så mye verktøy at jeg valgte å kjøpe ett tomt skap. Mye billigere samt greit å få oversikt over hva jeg faktisk har samla opp etter alle disse åra :)
Har funnet ut at jeg trenger fastnøkkel med skralle i 14 mm

Dreiebenk hadde slettes ikke vært dumt! Har ikke tilgang til kjentfolk på mekanisk verksted heller, så dette er absloutt noe jeg kunne lært meg. Men behovet har ikke vært der enda....
Har forresten blitt en økt på verksted i dag :) Goldwingen er i ferd med å likne på en Goldwing igjen :)

Verksted pr i dag :)

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Nei nei, den står og soler seg i glansen :) Tøffeste sykkelen på verksted!
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Vel, folkens, kjære forummedlemmer, det er lørdag, Bruce Springsteen på stereo, kald øl på bordet, skjorta er på, finjakke ligger fremme, dama på badet og sminker seg og dypper seg i godlukt, gode kollegare og mc-venner venter i Tønsberg;
Det blir en liten førjuls fest i dag :)
Skål folkens!
Det blir en liten førjuls fest i dag :)
Skål folkens!
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Og selskapet begynner sånn ved 12-tia i natt??? Siden damen fortsatt er på badet mener jeg... 

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")