Biltema kjekt og ha ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av werner »

Jeg synes de har mye bra på biltema. Må sortere ut litt, men om du er mekaniker og har brukt litt verktøy så får du litt følelsen med hva som duger. Kjøpte akkurat en presse til å presse inn igjen calperstempler der som går på luft. Har ikke brukt den mange gangene, men i forhold til Facompressa som er på gamlejobben min så er den bra. 999,- på tema 2999,- hos Facom (mener jeg)
Har stort sett brukt Hazet, teng tools, SM pro og nå facom gjennom 20 år med bil.
Under litt ekstreme belastninger ryker alt. F.eks latmannsarm vil jeg ha av "kjent" merke.. Greit de holder. Skraller fra facom er gode. Fastnøkler fra hacet pga at de er slanke, lange og holdbare.
Har brukt mange tusen på biltema i verktøy og utstyr. Skrur mye hjemme, og det fungerer kjempefint!
Blir feil å dra alt der under en kam. Mye av det fungerer like godt, og bedre enn mange dyrere saker.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av mekkern »

simpson skrev: handler det som de "ikke har greie på" på Biltema, Jula osv.
ergo så ble det konklusjonen....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av Banditmannen »

Er skummelt å generalisere, eller være for bastant, og oftest får man det man betaler for... :-)
Men jeg kjenner en gammal (og ganske sær) bilmekaniker som sverger til Biltema med 10 års garanti!
Påstår han nesten aldri har ødelagt noe fra BT, i motsetning til verktøy fra Kamasa, Bahco, Teng-Tools, og hva de måtte hete. :janikk

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av mekkern »

eneste som har tålt "allt" er kamasa 1/2" skralla, inklusive forlengerrør og slegge-i 30 år nå,litt slarkete men dog :oh

noen ganger er skjærebrenner og vinkelsliper eneste løsning..rustne biler og båter trenger litt "ekstraomsorg" :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av joo »

Tja, da la jeg på vinterdekk på bilen... Muttertrekkeren fra Biltema, kjøpt i fjor var bortimot død. Lugga i søpla. Huska å slenge etter en momentnøkkel jeg kjøpte der for noen år siden. Den var helt på jordet...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av mekkern »

joo skrev:Tja, da la jeg på vinterdekk på bilen... Muttertrekkeren fra Biltema, kjøpt i fjor var bortimot død. Lugga i søpla. Huska å slenge etter en momentnøkkel jeg kjøpte der for noen år siden. Den var helt på jordet...
har du kvittering så kan du reklamere på muttertrekkeren.
husk å spenne ned momentnøkler etter bruk ellers blir de bæsj-uansett pris.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av pelsen »

min bilrema-momentnøkkel drar seg mot 20 år gammel og funker helt ok ennå. Kompressoren er like gammel og er i fin form. De burde vel ha røket forlengst hvis det bare er dritt som BT selger???

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av simpson »

mekkern skrev:
simpson skrev: handler det som de "ikke har greie på" på Biltema, Jula osv.
ergo så ble det konklusjonen....
Hvis du hadde tatt av deg hansken på hue så hadde du sett att det står i anførseltegn.
Men det er ikke sikkert du forstår hva som menes når det skrives på den måten.

PS
Hadde også Kamasapipenøkkelsett. Først sprakk 17 mm under hjulbytte så ramla veksleren mellom høyre/venstre av og skralle ble ubruklig. :lol

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av simpson »

pelsen skrev:min bilrema-momentnøkkel drar seg mot 20 år gammel og funker helt ok ennå. Kompressoren er like gammel og er i fin form. De burde vel ha røket forlengst hvis det bare er dritt som BT selger???
Har du kalibrert mommentnøkkelen din noen gang og sjekket avviket?
Den kan virke men er helt ubruklig hvis ikke mommentet er rett.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av Geir »

simpson skrev:
pelsen skrev:min bilrema-momentnøkkel drar seg mot 20 år gammel og funker helt ok ennå. Kompressoren er like gammel og er i fin form. De burde vel ha røket forlengst hvis det bare er dritt som BT selger???
Har du kalibrert mommentnøkkelen din noen gang og sjekket avviket?
Den kan virke men er helt ubruklig hvis ikke mommentet er rett.
Det gjelder vel uansett fabrikat... Har som pelsen en aldrende Biltema momentnøkkel som jeg har brukt slik den skal brukes og oppbevart avspent. Etter en tidligere rakkenedpåbiltemaverkøy-tråd tok jeg den med ut i havet for kontroll; guess what?! Den var like nøyaktig som Statoil sine skamdyre merkevaremomentnøkler. 8)

Jeg har også et rimelig omfattende Biltema verktøysett med fastnøkler, piper, bits & the works samt et tilsvarende sett fra Kamasa som jeg fikk som påskepresang fra jobben et år. Løser jeg bolter/skuer/muttre/whatever lettere med Kamasaverktøyet enn med Biltemaverktøyet? Nei. Ødelegges bolter/skuer/muttre/whatever mer/lettere med med Biltemaverktøyet enn Kamasaverktøyet? Nei. Mye avhenger faktisk av at verktøyet brukes rett og at brukeren vet hva h*n holder på med. :-J

Ut fra egne erfaringer med både Biltemaverktøy og kostbart merkeverktøy over snart 30 år kan jeg bare ikke begripe hvorfor jeg skal bruke x-antall 1000-lapper ekstra på skamdyrt merkeverktøy når rimelig Biltema "10-års garanti" verktøy gjør samme jobben? For meg blir det omtrent like tåpelig som å betale 5-gangen og vel så det mer enn nødvendig for et klesplagg eller en brilleinnfatning bare for å flashe en fancy krokodille- eller en traktorlogo på gjenstanden. Ordet "snobberi" comes to mind... 'nuff said. :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av Geir »

simpson skrev:[klippe...]
PS
Hadde også Kamasapipenøkkelsett. Først sprakk 17 mm under hjulbytte så ramla veksleren mellom høyre/venstre av og skralle ble ubruklig. :lol
Hmmm... Var det dårlig verktøy eller feil bruk som forårsaket havariet tro....? :-#
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av Geir »

werner skrev:Jeg synes de har mye bra på biltema. Må sortere ut litt, men om du er mekaniker og har brukt litt verktøy så får du litt følelsen med hva som duger. Kjøpte akkurat en presse til å presse inn igjen calperstempler der som går på luft. Har ikke brukt den mange gangene, men i forhold til Facompressa som er på gamlejobben min så er den bra. 999,- på tema 2999,- hos Facom (mener jeg)
Har stort sett brukt Hazet, teng tools, SM pro og nå facom gjennom 20 år med bil.
Under litt ekstreme belastninger ryker alt. F.eks latmannsarm vil jeg ha av "kjent" merke.. Greit de holder. Skraller fra facom er gode. Fastnøkler fra hacet pga at de er slanke, lange og holdbare.
Har brukt mange tusen på biltema i verktøy og utstyr. Skrur mye hjemme, og det fungerer kjempefint!
Blir feil å dra alt der under en kam. Mye av det fungerer like godt, og bedre enn mange dyrere saker.
Ahhh... Herlig å lese en post skrevet av en med et balansert syn på tingene. :=D> :=D>
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av joo »

Kvitteringer og meg er ikke noen god kombinasjon ;)
Men hadde to momentnøkler, og den store har fungert i flere år, mens den lille var ubrukelig. Alltid nedspent etter bruk. Det dumme er at nu skal så mye ting med små momenter av og på...
Har også kompressor fra BT som har funka i mange år, mens luftslangene svikter. Bruker mye BT-sett med fast- kombi- og pipenøkler. Helt greit.

Man blir bare så yrgisk sint når noe ikke funker, samme hva det er :)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av simpson »

Geir skrev:
simpson skrev:[klippe...]
PS
Hadde også Kamasapipenøkkelsett. Først sprakk 17 mm under hjulbytte så ramla veksleren mellom høyre/venstre av og skralle ble ubruklig. :lol
Hmmm... Var det dårlig verktøy eller feil bruk som forårsaket havariet tro....? :-#
Det var nok desverre dårlig pipe du. Kun liten latmannsarm ble brukt. Pælma hele settet og hentet Hazet pipe.
Den sprakk ikke.
Vet det er evighetsgaranti på Kamasa, men gidder ikke å ta vare på kvitteringer og reise tilbake til forhandler hver gang det skulle skje noe. Kjøper heller dyrere verktøy som holder så slipper jeg å reklamere.
Noen velger å kjøpe det billigste av verktøy, tv cd spillere møbler også videre. Noen gjør ikke. Men å kalle det snobbete? Vel det er godt vi er forskjellige. :=D>

Solo-rider
Innlegg: 785
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Biltema kjekt og ha ?

Legg inn av Solo-rider »

Garasjeplata tror jeg kommer inn under kjekt og ha jeg....

Ellers så har bra erfaring med verktøyet fra "mellomprisklassen" og opp fra Biltema.

Har brukt denne med råååå makt i mange år og senest i går . Den holder både piper og armen på selv om den er til "gibort pris"
Kjekt og ha : - ))
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... ternokkel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Svar