Book of joo, Hardangervidda rundt.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Book of joo

Legg inn av mekkern »

Hvis du demonterte styrevektene og slapp styret i 60-70 kmh så trynet du nok ettervært som bevegelsen i styret økte til katastrofe.. men holdt du i styret roet det seg.

vektene veide vel ca 300 gram stykket..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Book of joo

Legg inn av ArcticTiger »

Du Joo, jeg synns jeg leste noe en plass om at du skulle til Vestfold med henger og jekkestropper :thumleft
:-k Har vi fått en utførlig rapport fra den turen noe sted, eller ble det "detta skær det itte snakkas om :[-( " ??

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Kan legge ut litt bilder i ettermiddag.
Skal ned på mekkebua i dag og demontere videre på den nygamle saken ;-)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Hadde tenkt å kose meg med å plukke Røder i småbiter i vinter, skru av, se ka som var under, gjøre reint og sette sammen igjen. Koble opp GPS power over CanBus og legge ut ladekontakter utenom CanBusen. Vintersyssel...
Men det gikk så fort at da desember begynte var alt pusset, shinet, oljer og filtre skifta og ymse nytt kobla opp. Og ennå mange måneder til våren... Her dukket opp et mekkebehov som måtte mettes!

Litt surf på Finn.no viste et par alternativer. Ble til at jeg dro ned til Hof for å se på en 15 år gammel F650. Noen sære lykter iaffall:



Den var skitten og fæl, neppe vaska på 10 år.
Men selgeren sa den var lite kjørt de siste 5 åra. Da av en eldre mann (nå 70) som hadde kjøpt den av ei dame. Ho hadde visstnok hatt den i mange år, kanskje siden den var ny? Men selgere er selgere. Hadde vel hatt mer oljeskift enn timer på veien de siste 5 åra ble det sagt, og da motoren ble starta var der absolutt ingen ulyder. Det ante meg at under skjiten banka en Rotax i god stand!
Sida den så så fæl ut fikk jeg pruta litt, skulle bare mangle.
Fikk saken inn i Transporteren og transportert hjem og ned i Beemerbua.Så litt sliten og pjusk ut ved siden av 4 vintershaina R1200`er, men dette skal det bli sykkel av tror jeg.
Etter å ha hatt to dager med iherdig vasking har det etter hvert dukka opp en ganske så fin grunnstamme. Nå er det meste plukka av og jeg vasker meg videre innover.



Har funnet en del som må gjøres, men det er bare bagateller. Skal ikke åpne motoren siden den virket tipptopp. Men ellers:

- Dekka er 9 år gamle og nuppene sitter enda på unntatt midt på slitebanen. Her skal på nye TKC80. Nye slanger og sjekk av felgbånd.
- Hjullagra skal skiftes når jeg først tar av hjula.
- Kjølesystemet skal spyles og renses, radiatoren trenger litt ny lakk på sidene.
- Mye slanger må byttes, både på fuel- og kjølesiden.
- Rens av tank, der har jeg allerede mista en skru oppi så det tvinger seg fram :lol
- Overhaling av bensinkran og rens av siler i tanken.
- Filleplukking av forgasser og skifte av alle nåler, dyser, seter og diaphragmer. Sjekk og evt justering av
flottørnivå. Innjustering etter boka.
- Bytte alle wirer, gass, clutch og choke mm.
- Rens og skifte av sakene på innsugsiden.
- Finne noen penere speil.
- Vurdert om lakken burde mattes ned og legge ny klarlakk, men det har ingen prioritet. Fungerer Blåmann fint til våren blir det nok heller til at jeg drar til skogs med den, og da går funksjon foran lakkfinish!
- De to merkelige lyktene som var montert og pakka rundt med noe fæl gummi er fjernet, skal på originallykt.
- Alt av svarte veltebøyler og koffertfester skal lakkes i sølv. Samme med fester til forhvilerne.
- Funnet et par deksler med antydning til rust. Skal sandblåses, grunnes og lakkes.
- Pluggene var godt og vel gamle, rust i plugghetter osv. Nye plugger, hetter og kabler er på bestillingslista.
- Alt det elektriske skal åpnes, alle kontaktene sjekkes, renses og settes inn med el-rens.
- Var en del "feil" i instrumentene, men alle ble løst mens jeg plukka ned. Bagateller alt sammen.
- Bremsevæske byttes, klosser og skiver er bra.
- Kjede og drev skulle være bra sa selgeren. Jeg syntes ikke de så bra ut, og låsen til kjedet manglet! Alt er bestilt nytt.

Der stod en Scottoiler på, den skal jeg ikke bruke. Noen som vil kjøpe billig?

Så nå går det bestilling til Moto-bins hvert øyeblikk, tror jeg har kontroll over behovet for deler nå.

Så da blir det ei helg til med skikkelig rengjøring og videre nedplukk og litt lakking mens jeg venter på deler. Skal ha vekk alt som er sølt på sykkelen, tror den blir riktig vakker når skjiten er borte.

Mekkebehovet skulle være dekket for denne vinteren :-k (Kjøpe gammelt bare for å bli skitten på lankene...)
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:09, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettede bilder fjenet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Book of joo

Legg inn av Intruder »

Av dine innlegg forstår jeg at du ikke blir arbeidsledig med det første...For folk som kan skru er nok vinteren mye
kortere enn for oss som har ti tommeltotter... :sorry
Lykke til.. :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Ja, kanskje det hjelper mot PMS å ha litt MC å skru på Intruder? Føles litt sånn tror jeg :knegg
Har hatt et par timer i dag i bua, mye reingjøring for å finne ut hva som trenger mer omsorg enn en vask kan gi. Artig!
Man trenger ikke så mye annet enn pågangsmot, lyst, litt verktøy og en god verkstedmanual for å gå løs på prosjekter. Sakene er ikke så kompliserte som de virker, hverken gammel eller ny teknologi.


Litt mer om hva jeg har gjort og kjørt, hvis noen er interesserte... ;

GSX`en, som jeg absolutt trivdes med solgte jeg utpå sommeren i -92. Og da ble det ikke MC men et helt annet (ikke heeeelt annet da) framkomstmiddel på fritida i noen år. 4 for å være nøyaktig.
Årsak: jeg flyttet til et helt annet sted. Et sted jeg virkelig drømte om å få være noen år. Og det fikk jeg, jobben min er jo på så mange plasser og man må bare hoppe til når man har lyst å gjøre noe nytt og sjansen er der \:D/ Og jeg har hoppet mange ganger.

Et sommerbilde:



Bildet er av Kongsbreen/Kronebreen som ender nede i Kongsfjorden. Det vil si, for de ikke så godt kjente, at jeg sitter i fly på tur fra jobb i Ny-Ålesund på tur til Longyearbyen der jeg bodde.

Av mine 22-23 bosteder er dette det eneste jeg har felt en del tårer for når jeg måtte flytte videre. Åremål må vite. Men har vært mange turer der igjen etter det! Et paradis, eller er det den berømte polar-basillen som satte seg fast? Lengter alltid opp, og har gode venner der med god plass og flere hytter. Hadde hytte der oppe sammen med x-svigersøster, og har kontraktsfestet bruksrett på livstid på den også.

Sa jeg at det var paradis?
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:09, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettet bilde fjernet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Litt helgepussel med Blåmann.

Fikk pakke med deler fra Moto-Bins. Så da våkna man og stakk ned i mekkebua.
Forgasserne er satt sammen igjen, var en del drit inni, og chokespjeldet satt dønn fast. Skjønner hvorfor pluggene så ut som de var bevokst med mørk pels... Nå er alt gullende rent, diafragmene hele og fine, nivåer justert og sakene står i grunnstilling.



Bytter alt av slanger og wirer her.

Mye deler som ser litt slitne ut rundt omkring, men det meste er kurant å bytte ut eller sandblåse og lakke.



Begynner å sette tilbake deler inni ramma. Så skal sving, hjul og drev/kjede av. Bytter dekk, slanger, lager osv. Lurer på om man kommer fra oppspenning av eikehjul uten å ende opp med en katastrofe...?

Langt mer hyggelig å mekke på Blåmann nå som alle spor av dårlig vedlikehold forsvinner dag for dag.
Føler at det plutselig er kort tid til tohjulingene skal ut!
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:10, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettede bilder fjenet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Kosedag i bua igjen.
Nå er det meste av lagre full av grease og forgassere på plass. Ble bedre å se på saken nå som alle sprukne slanger er byttet. Ny drivlinje. Kunne nå bare dekka komme.

En kompis mekker på pocketbiker for å sysle litt i godt selskap. I dag ble en pocket-crosser satt sammen, og da ble det kjøring ute på glatta. Med stram wire dro jeg saken på bakhjulet :bananas Kjørekåt???



Det brummet, kom eksos ut bak og dro framover så man kan lure på om der bare er 50ccm :knegg
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:10, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettede bilder fjenet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

For en møkkadag...
Stakk på Trafikkstasjonen i lunsjen for å levere legeattest for fornyelse av C`en, men det var ikkje rett utfylt :doh Må altså til legen IGJEN.
Skulle hjem fra jobb og hente forhjulet til Blåmann med nytt dekk på i forbifarta. Men så kom der noen røde lys i dæsjen på vinterkjøretøyet... dårlig lading eller noe? :doh Henta nytt batteri på Torshov i farta, håpa det bare var det som hadde gått ut på dato. Skifta batteriet, klemte på meg blå finger/negl med den forbaska bilskruinga og dro videre, men hjalp dette, nei... :doh Bare å ringe verkstedet, de får skifte regreim, bremseskiver og få tatt service i samme slengen. Kosta quanta... men å skru bil er dødsens kjedelig! Får se om der er ledig bil på jobben noen dager.
Nu er blodtrykket sånn at jeg faktisk ikke har lyst å dra ned i mekkebua og kose med tohjulingene :doh

Helsikes biler, snø, salt, kulde og fandens oldemor. Nu MÅ det bli vår snarest :doh
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Book of joo

Legg inn av Northman »

joo skrev:For en møkkadag...
Stakk på Trafikkstasjonen i lunsjen for å levere legeattest for fornyelse av C`en, men det var ikkje rett utfylt :doh Må altså til legen IGJEN.
Skulle hjem fra jobb og hente forhjulet til Blåmann med nytt dekk på i forbifarta. Men så kom der noen røde lys i dæsjen på vinterkjøretøyet... dårlig lading eller noe? :doh Henta nytt batteri på Torshov i farta, håpa det bare var det som hadde gått ut på dato. Skifta batteriet, klemte på meg blå finger/negl med den forbaska bilskruinga og dro videre, men hjalp dette, nei... :doh Bare å ringe verkstedet, de får skifte regreim, bremseskiver og få tatt service i samme slengen. Kosta quanta... men å skru bil er dødsens kjedelig! Får se om der er ledig bil på jobben noen dager.
Nu er blodtrykket sånn at jeg faktisk ikke har lyst å dra ned i mekkebua og kose med tohjulingene :doh

Helsikes biler, snø, salt, kulde og fandens oldemor. Nu MÅ det bli vår snarest :doh
Møkkaårstid i grunn, føler med deg, lei selv :(
It is better to exist unknown to the law.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Book of joo

Legg inn av ArcticTiger »

Huff ja, Joo, håper du har kommet deg til hektene igjen og fått tilbake mekke-gleden! Ja nå hadde det gjort seg med en Årntli Mottorsykkeltur, det er sikkert og visst :D

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Alt går over, også lettere irritasjon og vinterdepresjoner :prf

Lørdagen ble bra mekkedag. Nu er Blåmann oppe og står på egne hjul igjen. Nye Bridgestone-dekk som skal være god på grus.
Bensinsystemet er klart, overhalt kran, rensa tank og skifta litt tettinger. Er mye grums i systemet på gammel sykkel!

Neste etappe er kjølesystemet. Tømming, rens, slanger, litt lakk på radiatoren osv. Alt etter hva man finner av mangler.
Fant originallykt, så den blir mer normal å se til. Men noe herpa kontakter på det elektriske på sykkelen fra hjemmeombygging. Skal back-to-originalt.

Måtte bare sette på litt plastdeler midlertidig for å se hvordan den så ut igjen.



(Pocketbike-mekking, stivramme "Roadracer"...)




Men der går rykter:
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:11, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Link til slettede bilder fjernet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Kjølesystemet renset og satt sammen, med ny lakk på radiatoren.
Bremsene trengte virkelig ettersyn! Det som ble tappet av var svart :8-[ Og mye skjit oppi. Gikk med litt ny væske før sakene var rene og pene igjen. Til og med oppi reservoaret var det rust. Og denne sykkelen gikk på vegene i fjor. Eller, den gikk så dårlig at eieren kvitta seg med den tror jeg. Overmoden for stor overhaling, og nå har den fått det.
Sånn så det ut det som ble tappa ut av bremsesystemet:



Grøss.

Fikk på alt elektrisk i dag, også original lykt. Mangler bare parklysholder tror jeg.
Tanken montert, måtte bare fylle på litt bensin og fylle forgasserne og se om den ville starte etter filleplukkinga. Og det gjorde den \:D/ Bare synd det var så mye snø utafor.
Men vi fikk lufta oss på pocketbiker:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=B0-7vRTh ... e=youtu.be[/video]

Kom nå bare du varme vår.

Har nesten glemt at GS`en også står klar i et hjørne i mekkebua. Men det har vært godt å ha en usselt holdt sykkel å få i god stand gjennom vinteren. Føles litt bra å gjenføde den så den kan få flere år på vegene :mc7 Ei helg til så er det siste småtteriet lakka og satt på.

Må se etter nytt prosjekt!
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:11, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettet bilde fjernet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Jaggu kom Blåmann seg på veiene. Ut 23 mars, og allerede første helga fikk den 50 mil på telleren :P :p
Har tydeligvis gjort noe riktig, den bruker bare 0,4 på mila og går helt fortreffelig. Bridgestone-dekka fungerer meget bra både på kald asfalt og på grus og gjørme. Leken lekesak dette.
Eneste som ikke var 100% etter filleplukkinga var noen dråper kjølevæske som dukka opp, men det var bare å bytte ei slangeklemme så var den tett.

Men... 650 er smått, og noe marsjing over 100 er direkte slitsomt.

Så vårklare Røder står ennå på vinterlager. Haster ikke å få den på vegene før det blir skikkelig lange turer og tempen blir anelsen mer vårlig. Aner meg at man kjapt treffer vinterføre om man trekker innover i telemark noen uker til.
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:12, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettet bilde fjernet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Dagens ferd skulle gå innover i skoger og på grus til et avsides sted på en topp på østsida av fjorden på hyttebesøk. Dro ned for å endelig ta ut storsykkelen (Røder), men jaggu var det lite strøm der gitt... Så da ble laderen satt på, Røder forlatt og jeg måtte ta Blåmann igjen.
Men siden det var kjølig og den planlagte turen skulle bli ganske lang i forhold til nevnte temperatur/mangel på temperatur ble det andre ruter istf. Gidda ikkje så mye uten varmehandtak og noe kåpe! Men ble greit med smålegg fra kaffebesøk til kaffebesøk. En titt innom en kompis for å beundre nyinnkjøpt Maserati. Og en tur over Hurumhalvøya på grus som skapte et vaskebehov hos oss før vi kalte det kvelden.

Kan godt bli anelsen bedre temperatur... Men deilig er det!
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:12, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettet bilde fjernet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar