Politi og fartsmåling.
Politi og fartsmåling.
Siden Politiet for tiden ikke har radarmålere som fungerer/godkjente, har jeg forstått at foruten gjenomsnittsmåling av diverse typer er det kun laser som gjelder.
Siden jeg har jobbet med diverse laser typer i noen år og vet at ennhver partikkel som kommer i veien for strålen vil forringe eller ødlegge dens egenskaper.
For en tid siden så jeg en patrulje som hadde laser kontroll i pøsende regn.
Regn er vann - vanndråper er prismer - prismer bryter lys - laser er lys osv...
Selv om en del av laserens bølgelende gjør strålen synlig til usynling vil den fortsatt påvirkes av prismeffekten ....Eller
Har Politet en laser med en bølgelengde som tåler det meste ???
Noen med ideer eller kunnskap. ????
Selvom jeg har litt faglig kunnskap rundt dette tror jeg at jeg hadde blitt noe skjeptisk til en ev, bot etter en lasermåling i regnvær, men erikke sikker...
Siden jeg har jobbet med diverse laser typer i noen år og vet at ennhver partikkel som kommer i veien for strålen vil forringe eller ødlegge dens egenskaper.
For en tid siden så jeg en patrulje som hadde laser kontroll i pøsende regn.
Regn er vann - vanndråper er prismer - prismer bryter lys - laser er lys osv...
Selv om en del av laserens bølgelende gjør strålen synlig til usynling vil den fortsatt påvirkes av prismeffekten ....Eller
Har Politet en laser med en bølgelengde som tåler det meste ???
Noen med ideer eller kunnskap. ????
Selvom jeg har litt faglig kunnskap rundt dette tror jeg at jeg hadde blitt noe skjeptisk til en ev, bot etter en lasermåling i regnvær, men erikke sikker...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Politi og fartsmåling.
Kan du ikke bare sammenligne med hva nåla på speedometer stod på og hva som stod på siste fartsgrense skiltet du så ?
Re: Politi og fartsmåling.
Kan jo det, men som de fleste kjenner til er det fort gjort å overse ett skilt, ny skilting osv..
De fleste speedometre viser jo litt feil, tyner ofte denne grensen til det jeg tror er rett.
Er ikke ute etter å kjøre for fort og miste lappen, er for avhengig av denne ....
Mitt tema er påligligheten av politiets laser under spesielle forhold...
De fleste speedometre viser jo litt feil, tyner ofte denne grensen til det jeg tror er rett.
Er ikke ute etter å kjøre for fort og miste lappen, er for avhengig av denne ....
Mitt tema er påligligheten av politiets laser under spesielle forhold...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Politi og fartsmåling.
Er rimelig sikker på at det finnes noen dommer på dette. Men om de kan letes opp på nettet vet jeg ikke...bm skrev: Mitt tema er påligligheten av politiets laser under spesielle forhold...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Politi og fartsmåling.
Når politiet "skyter" med laser så er det ikke bare 1 måling, det er mange, nå husker jeg ikke tallet men jeg lurer på om det var 7. Dersom disse ikke er sammenfallende så er ikke målingen godtatt av apparatet, så jeg tror ikke regn har den påvirkning som du her kanskje er ute etter.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
-
- Innlegg: 7667
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Politi og fartsmåling.
Det er vel heller ikke "laser" men infrarød stråle. rekkevidden synker vel ved regn/snø uten at jeg vet hva instruksen sier.
http://www.invisiblemc.no/Laserm%C3%A5l ... illegg.pdf
http://hekta.org/~erikab/politi/080925_gp4027.pdf
http://www.nrk.no/contentfile/file/1.47 ... _laser.pdf
http://www.invisiblemc.no/Laserm%C3%A5l ... illegg.pdf
http://hekta.org/~erikab/politi/080925_gp4027.pdf
http://www.nrk.no/contentfile/file/1.47 ... _laser.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Politi og fartsmåling.
Håper inderlig Dexters observasjon er rett,ville vært jævlig om deres resultater ved kontroller oftere ville være feilDexter skrev:Når politiet "skyter" med laser så er det ikke bare 1 måling, det er mange, nå husker jeg ikke tallet men jeg lurer på om det var 7. Dersom disse ikke er sammenfallende så er ikke målingen godtatt av apparatet, så jeg tror ikke regn har den påvirkning som du her kanskje er ute etter.
enn rett !!
Benytter samtidig sjansen til en forsinka bursdagshilsen !!
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Politi og fartsmåling.
Æ har en mistanke om at bm har mye rett, at laser ikke viser rett fart i regnvær f.eks, men den vil jo i tillfellet vise for lav fart. Hvis regnet har innvirkning på laserstrålen, så vil det vel forsinke strålen. Så regnet vil kanskje være en fordel for oss, men ikke stor nok til å kanselere målngen
Dexter har kanskje også mye rett, men kan det tenkes at regnet e så godt fordelt i lufta at alle 7(?)målinger vil vise tilnærmet det samme ?
Bare noen tanker som slo mæ, men æ e ikke noen fysiker, det må sies.
PS. Kanskje man heller ikke kan se bort i fra at lasermåleren kalibreres på en eller annen måte i forhold til luftfuktighet o.l.
Dexter har kanskje også mye rett, men kan det tenkes at regnet e så godt fordelt i lufta at alle 7(?)målinger vil vise tilnærmet det samme ?
Bare noen tanker som slo mæ, men æ e ikke noen fysiker, det må sies.
PS. Kanskje man heller ikke kan se bort i fra at lasermåleren kalibreres på en eller annen måte i forhold til luftfuktighet o.l.
Re: Politi og fartsmåling.
Interessant 40 målinger i løpet av 0,3 sek...mekkern skrev:Det er vel heller ikke "laser" men infrarød stråle. rekkevidden synker vel ved regn/snø uten at jeg vet hva instruksen sier.
... http://www.nrk.no/contentfile/file/1.47 ... _laser.pdf
Det er nok riktig å kalle det laser selv om effekten er veldig lav. Det karakteristiske for laser er at lyset som sendes ut er kun en bestemt bølgelengde - i dette tilfellet 904 nm iflg veiledningen det linkes til. "Infrarødt lys" er mer generelt og en blanding av mange forskjellige bølgelengder i det infrarøde området.
Synlig rød laserpeker er rundt 671 nm, grønn laser rundt 535 nm etc. At laserern jobber i det infrarøde området betyr at den er usynlig for det menneskelige øyet.
Her er watt-styrken så lav at den ikke vil kunne skade øyet på noen måte, men det finnes f.eks. industrielle lasere enda lenger inn i det infrarøde området som brukes til å kutte platestål og annet (10600 nm) - da med wattstyrke på f.eks. 150W.
Etter å ha lest veiledningen ser jeg noen muligheter for å komme unna:
1) Rutinene for sluttkontroll følges ikke - eller sluttkontroll viser at laseren ikke fungerer som den skal -> resultat fra alle målingene skal forkastes
2) Måling på så lang avstand kombinert med tett trafikk at det er usikkert hvem målingen gjelder
3) Lasermåler holdes ikke i ro
4) Man kjører over 320 km/t som er maksfarten som instrumentet måler (dvs ikke pålitelig resultat, men spørs vel da om de ikke runder ned til 320...)
5) Du beviser at Einstein og alle andre har tatt feil - lysfarten er faktisk ikke konstant :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 7667
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Politi og fartsmåling.
http://no.wikipedia.org/wiki/LaserRuneMC skrev:Det er nok riktig å kalle det laser selv om effekten er veldig lav. Det karakteristiske for laser er at lyset som sendes ut er kun en bestemt bølgelengde - i dette tilfellet 904 nm iflg veiledningen det linkes til. "Infrarødt lys" er mer generelt og en blanding av mange forskjellige bølgelengder i det infrarøde området.
politiets "laser" benytter litt annet prinsipp men kalles Laser siden det er en (infrarød) lysstråle.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Politi og fartsmåling.
Vel, altså - lys (også laser) beveger seg i en hastig på 300 000 kilometer i sekundet, eller 1 079 252 848,8 km/t. Tror dere virkelig at litt regn påvirker en måling?! Nei, det tror jeg er bare teoretisk og har ingen betydning for fartsmåling er jeg redd. Jeg var for bare noen uker siden på laser sikkerhetsinstruktørkurs, og han han som holdt kurset hadde rimelig god peiling. På de avstander som det her er snakk om så blir det altså kun teoretisk, med avvik så små at dem har ingen praktisk betydning.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
-
- Innlegg: 7667
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Politi og fartsmåling.
Njaaaa... bare lengden på panseret på en Ford transit gir avvik på 5kmh i følge undersøkelsen for politiets matrialforvaltning utført av Nemko.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Politi og fartsmåling.
Vær og vind (sol, regn, snø, hagl, tåke ol) har INGEN innvirkning på målingen. Ferdig diskutert!
-
- Innlegg: 7667
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Politi og fartsmåling.
6.1.5 VærforholdChanten skrev:Vær og vind (sol, regn, snø, hagl, tåke ol) har INGEN innvirkning på målingen. Ferdig diskutert!
Laser fartsmåler fungerer også i regn-, snøvær og i tåke, men
rekkevidden kan bli nedsatt. Kraftig nedbør og tett tåke kan
helt umuliggjøre måling. Støv, søle eller snø som virvles opp
bak kjøretøy vil kunne vanskeliggjøre måling bakfra. Varme,
solrike dager kan det tilsvarende være vanskelig å få måleresultat
dersom det på målestedet er «dirrende/flimrende» luft
over f.eks. nylagt asfalt. Dette vil dog ikke påvirke nøyaktigheten
i målingene som lykkes utført.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后