Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Hmm....
http://www.ranablad.no/motor/article5836022.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ranablad.no/motor/article5836022.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
-
- Innlegg: 147
- Registrert: 29 sep 2011, 10:56
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
NMCU har en grei artikkel om denne undersøkelsen på sine sider
http://nmcu.org/analyse-av-d-dsulykker-p-motorsykkel-0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nmcu.org/analyse-av-d-dsulykker-p-motorsykkel-0" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Men når det gjelder ulykker uten dødlig utgang er nok bilistene mer involvert enn denne undersøkelsen finner da dette kun gjelder ulykker med dødlig utgang.
enkelt sagt er det ganske ufarlig å kjøre motorsykkel hvis vi er "lovlydige" og selv avverger ulykker pga uoppmerksomme bilister.
Ingen bombe for å si det slik...

enkelt sagt er det ganske ufarlig å kjøre motorsykkel hvis vi er "lovlydige" og selv avverger ulykker pga uoppmerksomme bilister.
Ingen bombe for å si det slik...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Det som jag irriterar mig lite på i rapporten är att talen anges i procent. Med ett så litet underlag som 157 så blir varians och osäkerhet väldigt stort.
17 personer dog pga rekkverk. Det framgår inte om det är wire som det syftas på, men man får anta det.
Låt oss räkna på det lite...
17 personer * 25M i samhällskostnad (http://www.aftenbladet.no/lokalt/e39/article358985.ece" onclick="window.open(this.href);return false;) = 425M kr.
Detta borde ju ge NMCU lite mera bränsla att propagera för bättre rekkverk, den extra kostnaden kan motiveras med minskade dödsolyckor. Men som vanligt är det väl en annan budget, så det går väl inte an ändå...
17 personer dog pga rekkverk. Det framgår inte om det är wire som det syftas på, men man får anta det.
Låt oss räkna på det lite...
17 personer * 25M i samhällskostnad (http://www.aftenbladet.no/lokalt/e39/article358985.ece" onclick="window.open(this.href);return false;) = 425M kr.
Detta borde ju ge NMCU lite mera bränsla att propagera för bättre rekkverk, den extra kostnaden kan motiveras med minskade dödsolyckor. Men som vanligt är det väl en annan budget, så det går väl inte an ändå...
-
- Innlegg: 147
- Registrert: 29 sep 2011, 10:56
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Dette burde gi grunnlag for å dybdestudere ulykker med skadde også. For å få bedre datagrunnlag.
Rapporten blir lest i kveld, etter ungene har kubbet :-)
Rapporten blir lest i kveld, etter ungene har kubbet :-)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
nesten så en del av ulykkene ikke skulle het "motorsykkelulykker" heller de som har stjålet sykkel uten førerkort og ofte i rus skulle vært oppført som følgeskader ifb.varig svekkede sjelsevner. :-#
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Mtp all høylydt kritikk av wirerekkverk, og at æ ikke kan huske å ha hørt om dødsfall pga wire i Norge, så trur æ ikke det har skjedd ofte.Micke skrev:
...17 personer dog pga rekkverk. Det framgår inte om det är wire som det syftas på, men man får anta det. ...
Men det kan selvfølgelig ha skjedd selv om ikke æ har hørt om det
E det forresten noen som vet hvor mange mil wirerekkverk vi har?
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Tall kan brukes fritt når journalister bruker dem til å skrive en artikkel... mest misbrukes eller feilbrukes.
Mener å ha sett høyere tall når det gjelder dødsfall på stjålne sykler og rus... en annen undersøkelse/undersøker?
Når det gjelder wire-rekkverk er jeg slett ikke sikker på at NMCU sin redsel for disse er berettiget. Stolpene på de vanlige rekkverkene har forårsaket mye elendighet. To sett med rekkverk i yttersving på utsatte steder har jeg mer tro på.
Reagerer imidlertid kraftig på den banale uttalelsen: "det eksisterende vegmiljøet først og fremst er designet for personbiler, sier Morten Hansen." Dette er direkte tull. Vegmiljøet er ikke designet for personbiler engang, man treffer trær eller bergvegg på skremmende mange steder om man drar av vegen med bil også. Kjør over Riksgrensa og se hva som er mulig uten oljepenger.
Alder? Har noen år sagt at der har kommet en ny gruppe motorsyklister på vegene i det siste. 40-50-åringer som ikke fikk realisert MC-drømmen da dem var unge som nå kjøper sykkel. De fleste av disse er bra sjåfører, men å være godt voksen og ikke dus med 2-hjuling og utfordringer og begrensninger kan sikkert føre til uhell på lik linje med at unge testosteronstinne ungdommer kan kjøre en doning med aksellerasjon som overgår biler til flere millioner
Kjenner på meg selv at kurs må prioriteres nå, selv om man har vært på vegen i flere tiår med tohjuling er det skremmende hvor mye feil fokus man får etter hvert.
Mener å ha sett høyere tall når det gjelder dødsfall på stjålne sykler og rus... en annen undersøkelse/undersøker?
Når det gjelder wire-rekkverk er jeg slett ikke sikker på at NMCU sin redsel for disse er berettiget. Stolpene på de vanlige rekkverkene har forårsaket mye elendighet. To sett med rekkverk i yttersving på utsatte steder har jeg mer tro på.
Reagerer imidlertid kraftig på den banale uttalelsen: "det eksisterende vegmiljøet først og fremst er designet for personbiler, sier Morten Hansen." Dette er direkte tull. Vegmiljøet er ikke designet for personbiler engang, man treffer trær eller bergvegg på skremmende mange steder om man drar av vegen med bil også. Kjør over Riksgrensa og se hva som er mulig uten oljepenger.
Alder? Har noen år sagt at der har kommet en ny gruppe motorsyklister på vegene i det siste. 40-50-åringer som ikke fikk realisert MC-drømmen da dem var unge som nå kjøper sykkel. De fleste av disse er bra sjåfører, men å være godt voksen og ikke dus med 2-hjuling og utfordringer og begrensninger kan sikkert føre til uhell på lik linje med at unge testosteronstinne ungdommer kan kjøre en doning med aksellerasjon som overgår biler til flere millioner

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Når det gjelder stolpene på vanlig rekkverk finnes det ting som kan bøte på den faren: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;joo skrev:Tall kan brukes fritt når journalister bruker dem til å skrive en artikkel... mest misbrukes eller feilbrukes.
Mener å ha sett høyere tall når det gjelder dødsfall på stjålne sykler og rus... en annen undersøkelse/undersøker?
Når det gjelder wire-rekkverk er jeg slett ikke sikker på at NMCU sin redsel for disse er berettiget. Stolpene på de vanlige rekkverkene har forårsaket mye elendighet. To sett med rekkverk i yttersving på utsatte steder har jeg mer tro på.
Reagerer imidlertid kraftig på den banale uttalelsen: "det eksisterende vegmiljøet først og fremst er designet for personbiler, sier Morten Hansen." Dette er direkte tull. Vegmiljøet er ikke designet for personbiler engang, man treffer trær eller bergvegg på skremmende mange steder om man drar av vegen med bil også. Kjør over Riksgrensa og se hva som er mulig uten oljepenger.
Alder? Har noen år sagt at der har kommet en ny gruppe motorsyklister på vegene i det siste. 40-50-åringer som ikke fikk realisert MC-drømmen da dem var unge som nå kjøper sykkel. De fleste av disse er bra sjåfører, men å være godt voksen og ikke dus med 2-hjuling og utfordringer og begrensninger kan sikkert føre til uhell på lik linje med at unge testosteronstinne ungdommer kan kjøre en doning med aksellerasjon som overgår biler til flere millionerKjenner på meg selv at kurs må prioriteres nå, selv om man har vært på vegen i flere tiår med tohjuling er det skremmende hvor mye feil fokus man får etter hvert.

Den er av plast, og den er norskprodusert!
Men det må jo bevilges pæng til å kjøpe inn og montere....
](./images/smilies/grrr.gif)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Vi eldre som ikke fikk realisert MC-drømmen da vi var unge omtales i rapporten:joo skrev:
Alder? Har noen år sagt at der har kommet en ny gruppe motorsyklister på vegene i det siste. 40-50-åringer som ikke fikk realisert MC-drømmen da dem var unge som nå kjøper sykkel. De fleste av disse er bra sjåfører, men å være godt voksen og ikke dus med 2-hjuling og utfordringer og begrensninger kan sikkert føre til uhell på lik linje med at unge testosteronstinne ungdommer kan kjøre en doning med aksellerasjon som overgår biler til flere millionerKjenner på meg selv at kurs må prioriteres nå, selv om man har vært på vegen i flere tiår med tohjuling er det skremmende hvor mye feil fokus man får etter hvert.
Med en økende gjennomsnittsalder på motorsyklister, er det mistanke om at ulykkesbildet preges av
”tilbakevendte” motorsyklister. Med ”tilbakevendt” motorsyklist, menes personer som har et langt opphold
i fra motorsykkelkjøring, eller begynner å kjøre motorsykkel flere år etter at de tok førerkort.
Ved å se på når vedkommende fikk førerett og når motorsykkelen ble anskaffet, gir det et bilde av om de
har ”gammel” førerett og ”fersk” erfaring.
Av de forulykkede var det 15 stk. med mindre enn 2 års erfaring med førerett fra før 2000.
Det er 7 stk. som har mellom 2-5 års erfaring med førerett fra før 1995. Det er 22 førere (14 %) som kan
antas å være ”tilbakevendt” motorsyklist. Det var færre enn antatt, men viser at førerkompetanse ser ut til
å måtte vedlikeholdes for å være tilfredsstillende
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
Maxtron: så ikke helt galt ut med plast under, den flekset en del også.
GodtVoksen: Nå håper og tror jeg vi godt voksne blir enda flinkere å ta oppfriskingskurs. Samme om man har kjørt i to eller tretti år. Synd der er så få baner i vårt lange land...
GodtVoksen: Nå håper og tror jeg vi godt voksne blir enda flinkere å ta oppfriskingskurs. Samme om man har kjørt i to eller tretti år. Synd der er så få baner i vårt lange land...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Mc-ulykker - ekstrem kjøring har skylda!
joo skrev: GodtVoksen: Nå håper og tror jeg vi godt voksne blir enda flinkere å ta oppfriskingskurs. Samme om man har kjørt i to eller tretti år. Synd der er så få baner i vårt lange land...
Ja, det er en viktig undersøkelse og verd å ta ad-nota. Jeg husker at vi her i forumet har diskutert uansvarlig fart tidligere, og leser at under ektremadferd definerer de uansvarlig høy fart som følger:
Høyere enn grensen for førerkortbeslag
Jeg tror nok da, at selv jeg har hatt ekstremadferd noen ganger...
