Har en sachs men motoren i den er en Yamaha Dt/Dtr 125cc.. Folk sier at hvis jeg tar av eksosen så finner man eksosventilen.. noen wirere som man kan juster for og åpne og lukke.. den er ikke der og hvor finner jeg den da?
Er det veldig lurt og ha den åpen hele tiden? Vet at bunndraget blir dårlig men..
Finner ikke eksosventilen..
- powerfulglenn
- Innlegg: 49
- Registrert: 18 jul 2011, 08:51
- Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998
Finner ikke eksosventilen..
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Finner ikke eksosventilen..
På venstre side av cylinderet, under ett rundt deksel. Se at den beveger seg med gasshandtaket. Hvis du setter den på full åpning, får du kanskje ikke start, ihvertfall vil sykkelen gå veldig dårlig på lavere turtall.Eksosventilen er der for at motoren skal gå godt på alle turtall, så ikke juster på den hvis du ikke vet hva du gjør.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Finner ikke eksosventilen..
Eksosventilen sitter under det runde lokket oppe til venstre på bildet.

Det er ikke lurt å sette den fast i åpen stilling, da mister du nesten all kraft på lavt turtall.
Den er vanligvis styrt av en elektrisk servo som holder den stengt på lavt turtall, og åpner den på litt over halveies til max turtall.
Vist denne servo-motoren virker som den skal, skal den kjøre en selvtest når du slår på tenninga, dette skal det være lett å høre.
Det er ikke lurt å sette den fast i åpen stilling, da mister du nesten all kraft på lavt turtall.
Den er vanligvis styrt av en elektrisk servo som holder den stengt på lavt turtall, og åpner den på litt over halveies til max turtall.
Vist denne servo-motoren virker som den skal, skal den kjøre en selvtest når du slår på tenninga, dette skal det være lett å høre.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Finner ikke eksosventilen..
Hmmm hæ?
Må vel ha en 4 takter for å finne en eksosventil ?
hehe, bare bladde gjennom
Må vel ha en 4 takter for å finne en eksosventil ?

hehe, bare bladde gjennom
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Finner ikke eksosventilen..
Ofte er det slik, men noen 2t motorer har en ventil, som styres av en elektrisk servo.SveinT skrev:Hmmm hæ?
Må vel ha en 4 takter for å finne en eksosventil ?
hehe, bare bladde gjennom
Denne ventilen kan gi større motstand for eksosgassen, f.eks ved start.
Sachs motorer har denne, og den er viktig for grei start. Gir og litt mellomregister på 2t motoren.
Ingen ventil i toppen, som en 4t, men kun ved utblåsning til eksos.

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Finner ikke eksosventilen..
Stemmer det er en "rulle" med en halvrunding utfrest. Når denne halvrundingen er vendt i samme retning som eksosrøret er det helt åpent, men når den vris så stenges nesten halve eksoskanalen.
Dette skal gi mere motstand på lavt og opp til ca halvt turtall, og føre til mere moment i bunn og mellomregister, og mere toppeffekt når den er helt åpen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=PDi3xLlU ... re=related[/video]
Dette skal gi mere motstand på lavt og opp til ca halvt turtall, og føre til mere moment i bunn og mellomregister, og mere toppeffekt når den er helt åpen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=PDi3xLlU ... re=related[/video]
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L