Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Romjul.

Enda noen dager igjen av året, forhåpentligvis uten å måtte jobbe. Jeg har tatt meg fri i jula, kjører bare ut hvis det er helt nødvendig.
Men som servicemann i landbruket vet man aldri, ting stopper gjerne når det passer aller dårligst. Vel, så langt har det vært ei fredelig jul.
Dagene har gått med til lesing av bøker, særlig ei som ble gitt ut i forbindelse med idrettslagets 90-årsjubileum. Flott bok.
Familiemiddager, besøk hos venner, min første skikkelige økt som barnevakt for barnebarnet. Det siste gikk veldig bra, gullongen sov som en stein hele kvelden.
Jeg hadde tenkt å skru litt på sykkeln i jula, men holder på å spy bare ved tanken på å åpne verktøykista når jeg endelig har noen fridager.

Arctic Tiger ga meg ett skikkelig spark i ræva med bildene sin fra "hytta" i USA. Ikke at jeg fikk lyst på hus der, men jeg fikk endelig ånden over meg til å sende mail til gamle kjente i Minnesota. Jeg var der i 1982 på 4H-utveksling og bodde hos familien i en måned.
Som attenåring var det svært å få reise til amerika. Familien jeg bodde hos hadde 2 sønner og 2 døtre. Må vel huske på å nevne at døtrene var 13 og 11 år, altså altfor unge for meg. Bare så det e sagt.
Året etter var eldste sønnen i huset hos oss, og jeg hadde kontakt med familien i noen få år. Etterhvert sluttet vi å skrive brev, men da jeg så Arctics bilder bestemte jeg meg.
Fikk mailadressen til den ene av brødrene fra søstra mi. Hun er facebookvenn med han, og sendte en mail med to linjer:
Merry Christmas and a happy new year, hilsen meg.
To dager senere var det kommet svar, med bilder og hilsener. Så nå er det bare å få ut fingern å svare.
Jeg har litt vanskelig for å komme igang, for det første er engelsken min gått fra dårlig til verre, og så er jeg litt usikker på hva jeg skal starte med. Kan jo liksom ikke ta hele livshistorien fra 1982 og frem til idag, heller. Men, men. Når Æ først sette igang, rause nok ordan ut av fingran av seg sjøl.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av ArcticTiger »

Vel overstått Jul, Jompa :D

En mnd i USA som 18-åring, jøss, ja, det må ha vært Gyllene Tider, det og :thumleft
Det var en drøm i min ungdom å kunne dra en tur til USA, men utenkelig da. Jeg har imidlertid "tatt det igjen" seinere, i god monn :knegg
Det var virkelig morro å høre at mine bilder har inspirert deg til å ta opp kontakten med dine gamle venner :D :thumleft
Det er ofte slik at kontakten fader ut med folk man omgåes skjelden. Det blir det daglige man konsentrerer seg om, onger, hus, jobb osv.
Men jeg har erfart at selv om tida går, så er det "noe" der alikevel. Og når kontakten gjenopptas, så er det nesten som om tida har stått stille! Så det blir spennende å høre fortsettelsen, kanskje er du på tur over dammen igjen snart :D !

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Der var 2011 borte vekk. I ett gnistfokk av fyrverkeri.
Og fakkelbokser..... Egentlig en ganske merkelig oppfinnelse.
Man bruker dem til å ønske gjester velkommen, samtidig som de som kanskje hadde tenkt å stikke innom uanmeldt, får beskjed om at " sorry, her e det fullt hus".

Det her var bare en litt omtåket betraktning fra en som vel enda har litt cognactåke i hodet.
På min blogg finnes ingen fakkelbokser, her er alle velkommen.
Godt nyttår !
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Dimzum »

Men Jompa da...... jeg synes fakkler er fine jeg, og når jeg setter dem ut er det jo for nettopp å signalisere at folk er velkomne til å stikke innom :thumleft
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Juletreet er pakka bort, dvs pynten er tatt av og treet er demontert og puttet i eska si på mørkeloftet.
Begynner å få lyst til å skru på sykkeln, funderer på å kjøpe colortune-plugg og leser innleggene på colortunetråden fortløpende.
Har ikke bestemt meg enda, så idag måtte jeg bare bestille sikkerhetsbryteren til sidestøtta, bare for å få kjøpt ett eller annet.
Den har mangla siden jeg kjøpte sykkelen,og så sløv som jeg av og til kan være, er det tryggest å ha den.
Hvis ikke, kommer jeg garantert til å kjøre med støtta nede en vakker dag. Det skal egentlig være en bryter på clutchen også, men
det får da være grenser for "overvåking"

En av dagene i jula, tok jeg en runde med bumpershine på plastdelene på sykkeln. De ble nesten litt for skinnende.
Men pytt,pytt, svart plast blir tidsnok matt igjen, null problem. Har også spurt en "privatist" om å lakke felgene, og hva slags pris han kunne tenke seg. Han svarte at han måtte se dem først. Hvor helvetes vanskelig kan det være, alle har vel sett et mc-hjul før ??
Spurte hos ett lakkverksted også, de skulle ha 6000,- Uaktuelt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Intruder »

Har Intruder i kjelleren hos en kamerat,kanskje ta en tur en dag for litt polering... :-k
Når dagene blir stuttere og våren stunder tell
kænskje ta en pussetur til Intruder en kveld
Ta et lite sjau på`n så han blir blank og fin
ta en tur tel Karlstad,itte kjøre som et svin
om en kjøre sakte kjæm en nok tidsnok lell.
:yeahright :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Det verste av mørketida er over, idag var det dagslys til kl to og vel så det.
Fruen og jeg tok oss en harrytur til Finland og handlet reinkjøtt, øl, og sigaretter.

På mc-fronten skjer det ikke mye. Jeg har kjøpt bryter til sidestøtta, støtdemperen som kom i høst ligger fremdeles pent innpakka i originalembalasjen. Har ihvertfall endelig somlet meg til å fylle tanken helt opp til lokket, det skulle vært gjort for tre mnd siden.
Bedre sent enn ........... Og gnidd inn bumpershine i de fleste svarte plastdelene. Så mopeden er klar til å møte sola. :thumleft

Har også fundert litt på å få lakkert felgene.
Jeg tenkte litt på pulverlakk og søkte på nettet for å se om det fantes noen i nærheten.
Åja, jeg fant et lokalt "verksted" med egen hjemmeside:
Pulverlakk1.jpg
Verktøyet så mildt sagt suspekt ut, så jeg lot være å ringe fyren. :[-(

Ellers har jeg akkurat oppdaget KZriders forum. Forumet er amerikansk og ble startet av en nordmann som vistnok var student i USA.
Der finner man svar på absolutt allt når det handler om Kawa, bortsett fra akkurat det man lurer på....
Jeg har registrert meg på forumet, men har ikke dristet meg til å skrive noe der enda.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, "jubileum"

Legg inn av Jompa »

Så er det gått ett år siden jeg var på mørkeloftet hjemme hos "gamlingan" og hentet frem pappeska med gamle mc-blar.
For meg har det vært et begivenhetsrikt år, aller størst var det å bli bestefar i juni. Men det har også vært andre "høydare", som mc-treffet i Harstad. Mitt første på 23 år, og det ga mersmak ! Der traff jeg Arctic Tiger og Maxtron, hadde vel egentlig trodd at det skulle komme mange flere fra mc-siden utifra alt som ble skrevet om roadtrippen.
Vel, en ting er å prate, noe helt annet er å gjøre. Egentlig godt å se at det ikke bare er meg som har lyst til å gjøre mye mer enn jeg får anledning til.
Turen til Harstad var også bevis på at jeg ikke gjorde så aller værst jobb med restaureringa av sykkelen min. Den gikk både frem og tilbake på den turen uten problem. Likedan på den andre "langturen".

Mc-siden er det eneste forumet jeg noen gang har vært aktiv på, og det blir til tider en besettelse. Må bare innom å kikke minst etpar ganger om dagen. Skrivelysta er noe varierende, men det er artig å lese hva andre skriver, enkelte av bloggene MÅ jeg bare ha med meg..

Da jeg startet på "Gyllene Tider" var jeg veldig spent på om noen skulle være interressert i det "mølet" jeg kom med.
Nesten 14 000 lesere på ett år tar jeg som et godt tegn.......... og gratulerer meg sjøl med ettårsdagen. :rose
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, "jubileum"

Legg inn av AJ »

Se her, ja!
1-årsdagen for Jompa-bloggen \:D/
Gratulerer :bb_p:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, "jubileum"

Legg inn av MaxTron »

Gratulere ja!

Har humret godt innimellom, takk for det :notworthy:

Håper du står på videre!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:Det verste av mørketida er over, idag var det dagslys til kl to og vel så det.
Fruen og jeg tok oss en harrytur til Finland og handlet reinkjøtt, øl, og sigaretter.

På mc-fronten skjer det ikke mye. Jeg har kjøpt bryter til sidestøtta, støtdemperen som kom i høst ligger fremdeles pent innpakka i originalembalasjen. Har ihvertfall endelig somlet meg til å fylle tanken helt opp til lokket, det skulle vært gjort for tre mnd siden.
Bedre sent enn ........... Og gnidd inn bumpershine i de fleste svarte plastdelene. Så mopeden er klar til å møte sola. :thumleft

Har også fundert litt på å få lakkert felgene.
Jeg tenkte litt på pulverlakk og søkte på nettet for å se om det fantes noen i nærheten.
Åja, jeg fant et lokalt "verksted" med egen hjemmeside:
Pulverlakk1.jpg
Verktøyet så mildt sagt suspekt ut, så jeg lot være å ringe fyren. :[-(

Ellers har jeg akkurat oppdaget KZriders forum. Forumet er amerikansk og ble startet av en nordmann som vistnok var student i USA.
Der finner man svar på absolutt allt når det handler om Kawa, bortsett fra akkurat det man lurer på....
Jeg har registrert meg på forumet, men har ikke dristet meg til å skrive noe der enda.
er registrert der eg og, trur eg kun har skrevet Hello... Engelsken er så som så :-J

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, "jubileum"

Legg inn av Tysnes »

glemte helt Gratulerer med 1-års dagen, masse artig lesing :-)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: GYLLENE TIDER, "jubileum"

Legg inn av Banditmannen »

Gratulerer! Bloggen din har gleda meg og mange andre!
Keep up the good work! :=D>

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, "jubileum"

Legg inn av Intruder »

Hyggelig med jubileum på bloggen din,har hatt mye glede av å lese den og håper å få mer påfyll siden.. :thumleft
Setter pris på dine reisebeskrivelser fra Finnmark,hvorfor har jeg skrevet før... :thumleft :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER, "jubileum"

Legg inn av mekkern »

:thumleft :HB :bb_p:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar