Og nå har endelig julefreden senket seg i hjemmet, flåklypa vel unnagjort på tv'n, og jeg skal ikke på jobb før til neste år.

Og jeg er en 1965 modell stille og rolig kar fra bergensområdet – noe vil kalle det selvmotsigende, men men – som har vært sammen med samme dama halve livet og vel så det. Vi har 2 gutter sammen, en ellvis og en fjortis, og bor i enebolig på landet. Nei, jeg har ikke Volvo stasjonsvogn og hund, men pizzabil og katt.

Nok trivielle saker, vi får ta en tur i garasjen.

Her har vi xj'n som venter på vask og jule-service. Brukte den til jobben torsdag og fredag, ( gud kor deiligt... ) Fredagen ble litt bob bob, det haglet, frøs, og smeltet om hverandre, så hjemturen ble litt forsiktig og på tå hev.
Nå har jeg handlet inn litt bremseklosser oljefilter og knask, så den skal plukkes ned i romjulen og gå's over.

Og her har vi noe jeg snekret sammen forrige vinter, en sammenleggbar sandblåsekasse. Alt er hengslet på veggen så den bygger bare noen cm ut sammenslått. Kassa er ca. 1,5m x 0,5 x 0,5 men kan nok lages større hvis man vil. Man må jo ha noe å sandblåse med i tilegg, det er bare enden på blåse-slangen som kommer inne i kassa.

Å sandblåse er jo en smule støvete, så skulle jeg se noe som helst måtte jeg lage noe avtrekk. Man får kjøpt rimelige vifter som er beregnet til avtrekk i båter, som går på 12 volt. En slik ble montert i garasjeveggen, og en slange til kassa. Frem med et gammelt batteri, og problemet løst. Nå kunne jeg bruke vifta til en ting til:

En provisorisk lakkboks, 2x2 meter. Her har jeg brukt tykk bygningsplast, festet tynne lekter nederst, og rullet sammen oppunder taket. Trenger jeg å lakke noe legger jeg plast på gulvet, ruller ned sidene, og lemper inn en gammel vifte-ovn. Voila!
Og nå får jeg poste dette før «Kung fu panda» dvd'n er ferdig og ungene jager meg fra pc'n...