Prøver meg med en kjapp veiledning før jeg farer avsted på bursdagsfeiring til slektninger i Nittedal'n... Godt voksne folk... Har aldri hatt sans for denslags, men må man så må man...
Nåvel.
Her noen skjermutsnitt fra Goggle Maps med litt hjelpetekst...:
Skrive
http://www.google.no" onclick="window.open(this.href);return false; i adressefeltet.
Så snart Google Map sidene dukker opp; kikk til venstre på siden hvor du finner feltet jeg har tatt utsnitt av (står gjerne "Min posisjon" i A-feltet...):
I disse feltene skriver du startsted og ankomststed, slik jeg har gjort i begge utsnittene og får
dette resultatet på skjermen:
Fra Segalstad kan dra den blå linja ved å holde musepila på den grønne dråpen som det står B på, i hvilken retning du måtte ønske og som Google kjenner igjen. Men denne fremgangsmåten fører ikke sjelden til at kjøreruta forandres et sted lenger bak på den blå streken.
Derfor er det lurt å legge inn knutepunkter, som jeg nevnte i en annen tråd. Slike knutepunkter kan legges inn som punkt B, C,D, osv.
I eksemplet jeg viser kan du legge inn neste tettsted etter Segalstad, dvs. som punkt C eller dra den blå linja så langt det går uten at den gjør noen forandringer på vei fra Sjusjøen, via Lillehammer og Segalstad. Skjønner?
Gjør den slike forandringer som du ikke vil ha, må du dra linja tilbake slik at den opprinelige linja kommer på plass igjen.
Litt risikabelt å lage kjørerute på denne måten, nettopp pga. at linja kan gjøre "krøll" på seg.
Derfor er det lurest å bruke "Få veibeskrivelser"-punktene A, B, C... K, L, M, ... U, V, W, osv.
Dette bildeutsnittet viser at jeg har dratt den blå streken inn på vei 255 et godt stykke uten at linje har forandra seg.
Fra dette nye punktet går det fint an å legge inn et nytt knutyepunkt - punkt C - hvis man er lokalkjent. Eller man kan kikke på kartet og finne et stedsnavn langs ønsket kjørerute som kan brukes som punkt C.:
I eksemplet ovenfor kan man legge til et bunkt mellom A og B som gjør at man kan kjøre utenom Lillehammer - hvis dette er mulig. I så fall blir det et nytt knutepunkt B, slik at Segalstad som punkt B må bli punkt C.
Slike flyttinger av punkter kan man gjøre hele tiden mens man jobber med ruteplanleggingen i Google.
Så er spørsmålet: ble man noe klokere av dette