Skader på sykkel etter å hatt den på vask

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av simpson »

pelsen skrev:
simpson skrev:Men siden forsikringsselskapet hans har taksert skaden til 16.000 kr så er det vel ikke tvil om at det faktisk er oppstått en skade eller hva?
Skade er det nok, men spørsmålet er hvordan det går an å skade en svingarm på en gammel sykkel for 16000 ved å vaske den. For meg høres kravet urimelig høyt ut. Det ville jo ikke vært første gangen en takstmann bommer på prisen.
Uten å ha sett taksten regner jeg vel med at 16.000 kr er for ny sving inkl.arbeid.
Etseskader er sikkert merker i lakk/alu i sving som er varige og ikke kan poleres vekk eller sår i aluminium.
Dette er vel kun kosmetiske skader, men like irriterende om det er en ny sykkel eller om det 50 år og det er helt klart en verdiforingelse på sykkelen.

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

RuneMC skrev:Enig med mekkern. Din motpart er vaskefirmaet. Om de er dekket eller ikke dekket av en forsikring er uinteressant.

De fleste typer forsikringer dekker ikke uaktsomhet - så det er vaske-firmaet som selv som må betale når de har gjort feilen.

Du kan evt ta en prat med ditt eget forsikringsselskap og hvis de er helt enige i at det er vaskefirmaet som har skyld så kan det tenkes de er villige til å utbetale deg erstatning og deretter kreve regress mot vaskefirmaet. Da blir det ikke noe bruk av kasko/bonus fordi forsikringsselskapet ditt sender regningen til vaskefirmaet. (Så blir evt videre krangel mellom dem). Hør med forsikringsselskapet ditt - kanskje er de interessert i å gjøre denne innsatsen for å beholde deg som kunde.

Forutsetter at du meldte inn skaden med en gang og at det er forsikringsselskapet ditt som har taksert skadene.
Selskapet mitt som har utført takst osv ja

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

Northman skrev:
Hornet 02 skrev:Rett før sykkelen ble satt bort for vinteren leverte jeg den til vask og fikk den tilbake med edseskader på svingarmen bak.
Hvordan gikk det med kjede og gummien der da?

Edit: trøtt norsk :)
Med kjede og gummien gikke det fint.
Kun ulakkert alu som er skadet. dette gjelder begge syklene

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

pelsen skrev:
simpson skrev:Men siden forsikringsselskapet hans har taksert skaden til 16.000 kr så er det vel ikke tvil om at det faktisk er oppstått en skade eller hva?
Skade er det nok, men spørsmålet er hvordan det går an å skade en svingarm på en gammel sykkel for 16000 ved å vaske den. For meg høres kravet urimelig høyt ut. Det ville jo ikke vært første gangen en takstmann bommer på prisen.
For å forklare deg veldig enkelt så får man ikke bort en etseskade på sving arm og når det gjelder prisen er det hva det koster for ny svingarm+jobb

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

bilde 1
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

bilde 2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av pelsen »

Hornet 02 skrev:For å forklare deg veldig enkelt så får man ikke bort en etseskade på sving arm og når det gjelder prisen er det hva det koster for ny svingarm+jobb
det er nok heller at det er noen som ikke vil ta det bort, alle overflateskader på aluminium kan fjernes. Har selv tatt vekk skader etter batterisyre, og som var mye værre enn hva bildene dine viser.
Litt polering med rett middel så er den fin igjen. Negerkuse først og siden Autosol

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

pelsen skrev:
Hornet 02 skrev:For å forklare deg veldig enkelt så får man ikke bort en etseskade på sving arm og når det gjelder prisen er det hva det koster for ny svingarm+jobb
det er nok heller at det er noen som ikke vil ta det bort, alle overflateskader på aluminium kan fjernes. Har selv tatt vekk skader etter batterisyre, og som var mye værre enn hva bildene dine viser.
Litt polering med rett middel så er den fin igjen. Negerkuse først og siden Autosol

Poenget her er jo at jeg hadde en STRØKEN sykkel som ble levert til vask og fikk den tilbake med disse skadene.
Ja man får triksa det bort med polish og greier til en viss grad men neste gang man spyler sykkelen er det der igjen og man må pollere på nytt.
Og nettopp dette er helt uaktuelt for min del.
regner med du forstår dette.

En ting er jo vis man hadde driti seg ut selv med feil midler osv men det er ikke tilfellet her og da skal ikke jeg bli lidende for det heller syns jeg. :scratch

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av pelsen »

Hornet 02 skrev:Poenget her er jo at jeg hadde en STRØKEN sykkel som ble levert til vask og fikk den tilbake med disse skadene.
Ja man får triksa det bort med polish og greier til en viss grad men neste gang man spyler sykkelen er det der igjen og man må pollere på nytt.
Og nettopp dette er helt uaktuelt for min del.
regner med du forstår dette.

En ting er jo vis man hadde driti seg ut selv med feil midler osv men det er ikke tilfellet her og da skal ikke jeg bli lidende for det heller syns jeg. :scratch
det kommer ikke tilbake hvis det poleres bort
En bra utgangspunkt ville vært å foreslå at vaskefirmaet polerer bort skjoldene istedet for å komme med krav om ny sving.
Jeg har vasket sykkel med kraftvask selv, og da blir det slike skjolder, Dette har jeg polert bort og det kommer ikke igjen. hvis man ikke fortsetter å vaske med kraftvask da...

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

pelsen skrev:
Hornet 02 skrev:Poenget her er jo at jeg hadde en STRØKEN sykkel som ble levert til vask og fikk den tilbake med disse skadene.
Ja man får triksa det bort med polish og greier til en viss grad men neste gang man spyler sykkelen er det der igjen og man må pollere på nytt.
Og nettopp dette er helt uaktuelt for min del.
regner med du forstår dette.

En ting er jo vis man hadde driti seg ut selv med feil midler osv men det er ikke tilfellet her og da skal ikke jeg bli lidende for det heller syns jeg. :scratch
det kommer ikke tilbake hvis det poleres bort
En bra utgangspunkt ville vært å foreslå at vaskefirmaet polerer bort skjoldene istedet for å komme med krav om ny sving.
Jeg har vasket sykkel med kraftvask selv, og da blir det slike skjolder, Dette har jeg polert bort og det kommer ikke igjen. hvis man ikke fortsetter å vaske med kraftvask da...
Det har de gjort og det har jeg prøvd på selv også. Vært på 3 forskjellige mc verksteder å vist dem sykkelen og de alle sier man ikke blir kvitt dette

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av simpson »

pelsen skrev:
Hornet 02 skrev:Poenget her er jo at jeg hadde en STRØKEN sykkel som ble levert til vask og fikk den tilbake med disse skadene.
Ja man får triksa det bort med polish og greier til en viss grad men neste gang man spyler sykkelen er det der igjen og man må pollere på nytt.
Og nettopp dette er helt uaktuelt for min del.
regner med du forstår dette.

En ting er jo vis man hadde driti seg ut selv med feil midler osv men det er ikke tilfellet her og da skal ikke jeg bli lidende for det heller syns jeg. :scratch
det kommer ikke tilbake hvis det poleres bort
En bra utgangspunkt ville vært å foreslå at vaskefirmaet polerer bort skjoldene istedet for å komme med krav om ny sving.
Jeg har vasket sykkel med kraftvask selv, og da blir det slike skjolder, Dette har jeg polert bort og det kommer ikke igjen. hvis man ikke fortsetter å vaske med kraftvask da...
Nå har vel ikke trådstarter bedt om ny sving heller, men det er en takstmann som har gjort det i forbindelse med en skade.
Og hvis det kan poleres bort er det jo vaskefimaets forsikringsselskap som må sørge for det og hvertfall ikke trådstarter som tross alt har satt bort sykkelen og betalt for en tjeneste for å slippe jobb, ikke for å lage seg en jobb etter vaske.
Kan heller ikke skjønne hvorfor han skal fortelle hva vaskefirmaet burde gjøre. Det hadde helle ikke jeg gjort. Dette er fimaets problem og det er de som får komme med en løsning.
Om det blir utbedret av de eller deres forsikringsselskap er knekkende likegyldig for eier av sykkelen bare den blir lik som den var før vask.

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

simpson skrev:
pelsen skrev:
Hornet 02 skrev:Poenget her er jo at jeg hadde en STRØKEN sykkel som ble levert til vask og fikk den tilbake med disse skadene.
Ja man får triksa det bort med polish og greier til en viss grad men neste gang man spyler sykkelen er det der igjen og man må pollere på nytt.
Og nettopp dette er helt uaktuelt for min del.
regner med du forstår dette.

En ting er jo vis man hadde driti seg ut selv med feil midler osv men det er ikke tilfellet her og da skal ikke jeg bli lidende for det heller syns jeg. :scratch
det kommer ikke tilbake hvis det poleres bort
En bra utgangspunkt ville vært å foreslå at vaskefirmaet polerer bort skjoldene istedet for å komme med krav om ny sving.
Jeg har vasket sykkel med kraftvask selv, og da blir det slike skjolder, Dette har jeg polert bort og det kommer ikke igjen. hvis man ikke fortsetter å vaske med kraftvask da...
Nå har vel ikke trådstarter bedt om ny sving heller, men det er en takstmann som har gjort det i forbindelse med en skade.
Og hvis det kan poleres bort er det jo vaskefimaets forsikringsselskap som må sørge for det og hvertfall ikke trådstarter som tross alt har satt bort sykkelen og betalt for en tjeneste for å slippe jobb, ikke for å lage seg en jobb etter vaske.
Kan heller ikke skjønne hvorfor han skal fortelle hva vaskefirmaet burde gjøre. Det hadde helle ikke jeg gjort. Dette er fimaets problem og det er de som får komme med en løsning.
Om det blir utbedret av de eller deres forsikringsselskap er knekkende likegyldig for eier av sykkelen bare den blir lik som den var før vask.

Kunne ikke vært mer enig. endelig noen som forstår

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av mammut89 »

håper du får dette på plass. er en grunn til at jeg gjør alt selv på sykkelen min. folk utgir seg til å være mer kompetente enn det de egentlig er.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg skjønner at du er nøye med Sykkern og vil ha det Strøkent :thumleft
Men fra mitt ståsted så ser det på bildene ut som en "baggatell" (det er selvfølgelig ikke det for deg!), som Pelsen har foreslått en løsning for å ordne. Svingarmen og forhvilerbraketten er jo laget av ubehandlet, børstet aluminium, om jeg ikke tar helt feil?
"Skaden" er misfarging av overflata, forårsaket av sterk basisk såpe. Metallet er neppe så tært at det er en strukturell skade.
Jeg vil foreslå å børste aluminiumet på nytt, med en fin (ikkes så stiv, grov) rustfri stålbørste (altså rustfritt stål i busta). Det finnes sånne til å ha i drillen, og overflaten blir strøken. Disse brukes bla.a til å børste alu med når det skal tig-sveises, for å få bort oksyd-hinna som dannes på aluminiumen etterhvert.

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

mammut89 skrev:håper du får dette på plass. er en grunn til at jeg gjør alt selv på sykkelen min. folk utgir seg til å være mer kompetente enn det de egentlig er.
hehe du kan så si. Jeg var akkurat ferdig med å skifte eksos og forsøkte å få på undertray uten hell. så den var litt full av fingeravtrykk osv.og den 1gangen jeg satt det bort skjedde dette. så jeg har lært for å si det mildt ](*,)

Svar