Oljeskift

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Oljeskift

Legg inn av mammut89 »

HVORDAN GJENNOMFØRE OLJESKIFT:

KVINNER:

1. Kjører inn på den lokale bensinstasjonen når det er 5000 km siden forrige oljeskift
2. Tar en kopp kaffe
3. 15 minutter senere, betal og kjør

Utgifter:
kr. 300,- oljeskift
kr. 20,- kaffe
—————-
kr. 320,- totalt

MENN:

1. Drar til Biltema, betaler 350,- for olje, oljefilter, håndrens, skiftnøkkel og kattesand for å ta opp søl.
2. Finner ut at bøtta med brukt olje er full, tømmer denne i bakgården isteden for å resirkulere
3. Tar en øl
4. Jekker opp bilen.
5. Bruker 30 minutter for å finne støttebukker.
6. Finner ut att støttebukkene er under den andre bilen som står i garasjen.
7. Tar en øl til i frustrasjon.
8. Plasserer bøtta under bunnpanna.
9. Ser etter riktig nøkkel for bunnpluggen.
10. Gir opp og bruker skiftenøkkelen.
11. Skrur ut bunnpluggen.
12. Mister pluggen i oljebøtta med varm olje.
13. Tørker opp oljesølet.
14. Tar en øl til mens han venter på at olja skal renne av.
15. Leter etter oljefiltertang.
16. Gir opp letinga, stikker et skrujern gjennom filteret og skrur det ut.
17. Øl.
18. En kompis kommer. Drikker resten av ølet og utsetter oljeskiftet.
19. Neste dag drar han bøtta med kald olje ut under bilen.
20. Bruker kattesand på det han søler i punkt 18. Oppdager det ikke er mer øl igjen fra i går.
21. GÅr til Rema og kjøper nytt.
22. Skrur inn nytt oljefilter.
23. Tømmer den første literen med olje på motoren.
24. Husker for seint at bunnpluggen mangler.
25. Er rimelig rask til å finne pluggen i oljebøtta og sette den på plass før hele literen med ny olje renner ut på gulvet.
26. Glipper med skiftenøkkelen som har ødelagt hode på bunnpluggen og slår knokene i ramma på bilen.
27. Slår deretter hodet i karosseriet av smerten.
28. Forbanner at det er så trangt.
29. Kaster skiftenøkkelen og ødelegger bildet av miss desember i andre enden av garasjen. (1992).
30. Tørker opp sølet.
31. Legger bandasje på knokene.
32. Tar en øl.
33. Tar en til.
34. Heller på resten av olja fra Biltema.
35. Mer øl i varmen.
36. Flytter bilen for å ha mere kattasand på olja han sølte i punkt 23.
37. Tar bilen for å kjøpe litt ekstra olje som han nå trenger. (punkt 23).
38. Blir stoppa i promillekontroll og blåser på grensa til rødt (pga punkt 32, 33 og 35).
39. Må sette bilen igjen.
40. Ringer Falken som lover å hente bilen.
41. Tar bussen hjem.

Tidsforbruk: to døgn.
Utgifter:
kr. 350,- i deler
kr. 300,- i øl
kr. 200,- i nye støttebukker
kr. 10.000,- i bot for fyllekjøring
kr. 1.500,- for tauing av bilen hjem
—————————————–
kr. 12.350,- totalt
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeskift

Legg inn av AJ »

:knegg
Den er god, den der...

Oljeskift var en av de få tingene jeg ikke likte med TDM'en jeg hadde. To plugger til å tappe av olja og sju-åtte skruer å skru av for å komme til oljefilteret og et lite puslespill med pakninger, O-ringer og deksel for å få på plass det nye.
Hendte jeg holdt på å gi opp...

Tiger 1050 er langt enklere i så måte. Oljefilteravtakeren tar fint hånd om filteret og sykker'n har én lett tilgjengelig tappeplugg.
Filteravtakeren - en kopplignende greie til å tre på filteret - passer også til filterne på begge bilene her hjemme.
Å bytte oljefilter er nesten blitt kjedelig... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Oljeskift

Legg inn av Crinos »

Hørtes ut som meg det der... bare bytt ut øl med brus, og bot for fyllekjøring med for fort kjøring... :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Oljeskift

Legg inn av Lauri »

Hmmm .... det var det jeg visste: Quinden fikk beskjed om å skifte olje på bilen, men fant ut at det var kjappere å gjøre det på motorsykkelen :orefk

- æ're rart de' bi'r krig?!?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar