Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Snikkeren »

Jeg bruker stort sett photobucket til å legge inn bilder her med. Det er bare å kopiere img linken og lime den rett inn i innlegget. Eneste man må tenke på er at bredden på bildene ikke kan være mer enn 800 pixler. Det kan man fikse i photobucket.

Stort sett tar jeg bildene med iPhone, og når jeg da bruker Photobucket sin app til å laste de opp til Photobucket, har jeg stilt den inn på maks 800x800 pixler. Da er det bare å kopiere img linken.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av simpson »

Lego skrev:
Iron76 skrev:Etter min erfaring er det ikke alle "kriger" som er verd og kjempe, uansett hvor uretferdig, man føler seg behandlet. Prossesen kan koste mere enn gevinsten selv ved beste utfall. Det er jo snakk om hva du kan leve med og ikke.
Nettopp. Det er også derfor jeg gir meg her. Hvis jeg hadde fortsatt å slåss, så ville saken bli sendt til retten og ingen vet når den hadde kommet opp. Kanskje det ville blitt om 4 måneder og da har jeg jo allerede tapt en måned på ingenting
Du skal ha tilbake lappen etter 21 dager hvis det ikke foreligger dom.
Dette er jo nettop for å forhindre at de ikke skal kunne beslaglegge førerkort i eks. fire mnd også blir dommen på tre.
Jeg mistet lappe for fart, men måtte selv gå på kammeret og forlange den tilbake.
Etter mye om og men fikk jeg den og beholdt den inntil jeg var i forhørsretten og mistete den på nytt.
Der mistet jeg den for inntil 6 mnd eller til ny rettsak kom opp.
Var i lagmannsretten nøyaktig på datoen 6 mnd etter og fikk den igjen og ble ilagt en bot i tillegg.
Der kom det fram at de hadde ikke målt meg, men en annen bil og anslått min hastighet etter denne.
Det holdt ikke som bevis i retten så jeg fikk satt ned hastigheten til under grensen for førekortbeslag og fikk derfor lappen igjen umiddelbart.
Dette viste purken at ikke holdt i retten, men likevel gikk jeg 6 mnd uten pga forhørsretten ikke hadde politiet tilstedet som vitne men kun anmeldelsen som grunnlag. I den sto det ingenting om anslått hastighet.
Politiet kjenner alle triks i boken når det gjelder å drøye sånne saker så selvom du ikke skulle vært fotgjenger i utgangspunktet klarer de lage trøbbel for deg i lang tid før du blir rettferdig behandlet.
Veldig lurt å lese seg opp på dine rettigheter i sånne saker og ikke stole på Politiet. *mas

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Iron76 »

Burde vært en ordning hvor man fikk en kompensasjon for den tiden man er urettmessig uten lappen. Da hadde sikkert dette endret seg.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Intruder »

:redface :redface Å nærmest anklage politiet for at de alltid prøver å gjøre hverdagen mest mulig utrivelig for oss
synes jeg er absurd.. :-)
Enkelte glipper skjer sikkert,men tror nok i mange tilfelle at lovbryterne selv også bidrar med sleivspark og annet.. :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Banditmannen »

Intruder skrev::redface :redface Å nærmest anklage politiet for at de alltid prøver å gjøre hverdagen mest mulig utrivelig for oss
synes jeg er absurd.. :-)
Enkelte glipper skjer sikkert,men tror nok i mange tilfelle at lovbryterne selv også bidrar med sleivspark og annet.. :skriver
Det er slik jeg også velger å tro det er, mulig jeg er naiv... :8-[

PS. Når det er sagt, syns jeg det er både viktig og riktig at man sier fra når noe er galt, slik trådstarter har gjort!
Rett skal være rett! :janikk

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Intruder »

Banditmannen skrev:
Intruder skrev::redface :redface Å nærmest anklage politiet for at de alltid prøver å gjøre hverdagen mest mulig utrivelig for oss
synes jeg er absurd.. :-)
Enkelte glipper skjer sikkert,men tror nok i mange tilfelle at lovbryterne selv også bidrar med sleivspark og annet.. :skriver
Det er slik jeg også velger å tro det er, mulig jeg er naiv... :8-[

PS. Når det er sagt, syns jeg det er både viktig og riktig at man sier fra når noe er galt, slik trådstarter har gjort!
Rett skal være rett! :janikk
Ja,naturligvis skal trådstarter og andre delta i en slik "debatt" og tilkjennegi sitt syn.Noe annet har ihvertfall ikke jeg gitt
uttrykk for... :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

I går fikk jeg lappen i posten med et brev om at jeg f.o.m. idag har fått førerretten tilbake. :)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Crinos »

Lego skrev:I går fikk jeg lappen i posten med et brev om at jeg f.o.m. idag har fått førerretten tilbake. :)
Det var godt å høre.. I tide til sesongstart for MC :)

Håper ikke tiden uten har vert for vanskelig med tanke på jobb og andre dagelige ting man benytter bilen til.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av ArcticTiger »

Det var bra, da var det ikke mye av mc-sesongen som forsvant for deg :thumleft
Hva lærte du egentlig av denne episoden :scratch ?

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av SheDevil »

Kan tenke meg det "smakte" godt å få tilbake lappen...

Blir nok godt brukt fra dag 1 vil jeg tenke meg :janikk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av TBI81 »

Kjedelig møte med politiet dette! Veldig takknemlig for at jeg har sluppet slike møter - alle som har stoppet meg og krevd bompenger opp gjennom årene har vært både hyggelig å grei..

Gratulerer med lappen tilbake! Da er det bare å vente på at sesongen skal starte!

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Lego »

Takk, takk! :-)

Hva jeg har lært?
At det er forskjell på forelegg og forenklet forelegg, og at man lar sykkelen stå dersom man først mister lappen... da har man LITT bedre forutsetning for i det hele tatt å ta opp kampen.

Ellers gikk de 3 månedene forykende fort og det gikk veldig greit...

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av Northman »

Lego skrev:Takk, takk! :-)

Hva jeg har lært?
At det er forskjell på forelegg og forenklet forelegg, og at man lar sykkelen stå dersom man først mister lappen... da har man LITT bedre forutsetning for i det hele tatt å ta opp kampen.

Ellers gikk de 3 månedene forykende fort og det gikk veldig greit...
Det høres ut som god lærdom. Andre hadde kanskje lært helt andre ting...

1. Blinkende/tutende biler(uten blått blinklys) stopper man ikke for, det kan jo være et ran på gang?

2. Aldri under halv tank.

3. Skilt som er knekt opp til den grad at det er uleselig, og igjen, ikke stoppe...

Kjenner noen som ikke stopper for kontroll, sikkert greit så lenge man slipper unna, men med onkels samband + muligheten for helikopter er det risikabelt.
Så får man jo vurdere mulig konsekvensene opp mot mulig "gevinst"

Er i grunn greit å prøve å tiltrekke seg så lite oppmerksomhet som mulig i mine øyne, man blir jo stoppet for alt mulig rart. Rareste kontrollen jeg har opplevd er å bli stoppet på svinesund ut av Norge. Svensken ville sjekke sekken min, ikke noe problem for min del, men lurer på hva de håpet å finne? Hva er det som egentlig blir smuglet ut av Norge? Påhengsmotorer og skrot? Skjønner ikke hvordan jeg skulle fått plass til det i sekken, men men :)

Når det gjelder oppmerksomhet, hvordan slipper HD kara unna med lydnivået på de syklene?
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av ZZR-Tom »

Grattis med lappen(tilbake) :bb_p:
Mykje styr du har vore gjenom, men det er no heldigvis ikkje ødlagt sesong eller skrapa konto :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mistet lappen - ingen fartsmåling - uaktsom kjøring

Legg inn av LordShaft »

Kjenner til denne følelsen her... har vært uheldig å lagt litt for hissig på gassen (for å nå en ferge) selv :redface

Men det skal også sies, at politiet var ekstremt uhøffelig og omtrent behandlet meg som en komplett idiot. Ja jeg hadde 0,4 over lappegrensen. På veldig gode veier. Jada, jeg brøt loven, men er måte på hva en skal tåle av tilsnakk..

For ikke å snakke om hvor mye de somlet med papirer osv, for at jeg gå enda lengre uten lappen. Heldigvis har jeg en god kompis som er jurist, som fikk fart på sakene.
Desverre så føler jeg at en del av dagens politi, skal hevde seg eller tøffe seg. Som igjen gjør at folk får alt for negativt inntrykk av de.

Det skal også sies at jeg har hatt mange positive erfaringer med de i andre situasjoner. Men akkurat UP har jeg desverre hatt lite positive erfaringer med :roll

Svar