Vask, polering og detailing -tråden
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Plastidipp har jeg ikke vært så mye borti, bortsett fra jeg prøvde litt på street triplen jeg hadde. Underlaget må si vidt jeg være helt rent. Så jeg tipper man må fjerne alt av evt. Voks etc samt vaske over med noe alkohol etc. Men andre vet nok dette bedre enn meg.
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Du kan bruke Tynner, rødsprit, bremserens etc.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Forsiktig med bremserens, kraftige saker, bør holdes unna lakkerte flater.simpson skrev:Du kan bruke Tynner, rødsprit, bremserens etc.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Kan blande 50/50 IPA og batterivann. Hold deg unna bremserens! Det kan strippe lakkenAlleBrukernavnErTatt skrev: 24 jun 2017, 22:55 orker ikke litt lese gjennom alle sidene her, men våger stille et lite spørsmål allikevel!
Tenkte leke litt med plastidip på noen spinlder imorgen, men kom plutselig på at jeg kjøpte ikke noe for å rense overfalter med.
Hva er noe jeg kan bruke for å avfette som jeg mest sannynlig har hjemme? (har ikke parafin)
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Har ikke noen av de tingene hjemme atm. Pleier bruke rødsprit, men er tom.
Tenkte type salo eller noe om det funker
Tenkte type salo eller noe om det funker

Braaaaaap
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Da er det veldig dårlig lakk for å si det sånn.overlay skrev: 25 jun 2017, 11:56Kan blande 50/50 IPA og batterivann. Hold deg unna bremserens! Det kan strippe lakkenAlleBrukernavnErTatt skrev: 24 jun 2017, 22:55 orker ikke litt lese gjennom alle sidene her, men våger stille et lite spørsmål allikevel!
Tenkte leke litt med plastidip på noen spinlder imorgen, men kom plutselig på at jeg kjøpte ikke noe for å rense overfalter med.
Hva er noe jeg kan bruke for å avfette som jeg mest sannynlig har hjemme? (har ikke parafin)
Bremserens vasker jeg til og med verkstedbilen med hvis den er full av olje og grease.
Helt ufarlig på lakk, men tynner derimot kan løse opp litt lakk, men heller ikke dette stripper lakken.
Eneste jeg har sett som kan løse opp lakk utenom malings fjerner er bremsevæske.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Husker ikke hvor jeg leste det. Men var en som skulle vaske felgene på sin MT-07 med bremserens, og da begynte fargen å komme avsimpson skrev: 25 jun 2017, 14:47Da er det veldig dårlig lakk for å si det sånn.overlay skrev: 25 jun 2017, 11:56Kan blande 50/50 IPA og batterivann. Hold deg unna bremserens! Det kan strippe lakkenAlleBrukernavnErTatt skrev: 24 jun 2017, 22:55 orker ikke litt lese gjennom alle sidene her, men våger stille et lite spørsmål allikevel!
Tenkte leke litt med plastidip på noen spinlder imorgen, men kom plutselig på at jeg kjøpte ikke noe for å rense overfalter med.
Hva er noe jeg kan bruke for å avfette som jeg mest sannynlig har hjemme? (har ikke parafin)
Bremserens vasker jeg til og med verkstedbilen med hvis den er full av olje og grease.
Helt ufarlig på lakk, men tynner derimot kan løse opp litt lakk, men heller ikke dette stripper lakken.
Eneste jeg har sett som kan løse opp lakk utenom malings fjerner er bremsevæske.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Som hobbydetailer så mener jeg det blir litt fjernt og bruke bremserens på eller andre ting på lakken som ikke er beregnet på lakken. Poenget er jo og ta vare på lakken/bilen og legge et godt grunnlag. Det gjøres gjennom kunnskap og bruk av riktige produkter beregnet for formålet.
Man kan sikkert enkelt gjøre bilen flunkende ren med bremserens, men de som velger en slik løsning er ofte dem som annser seg som ferdig når bilen er avspylt. Man stripper lakken for alt av beskyttelse og skitt og kjører avgårde. Nå er lakkoverflaten "matt" og renset og tiltrekker seg enhver form for skitt som fester seg og om kort tid er man der man var før man sprayet på bremserens.
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
Bare se bilder av den gamle bilen jeg la inn bilde av tidligere i tråden. Den har aldri sett bremserens, rødsprit eller tynner. Lakken på bilen er rubbet og polert på skikkelig vis, og lakken er mettet med to lag seaaler og ett lag med voks. All skitt som kom på denne bilen måtte jeg i verste fall bruke mild såpe for å fjerne.
Når lakken er på et slikt stadium så holder det med at man slenger på et vokslag en gang hver fjerde måned ca.
Man lærer fra barneskolen i dag at i toalettet så skal det kun tre ting. Bæsj, tiss og dopapir. Skulle vert noe lignende for bilpleie også. For det som står på flaskene er tydeligvis ikke nok til å overbevise kjøperen.
Man kan sikkert enkelt gjøre bilen flunkende ren med bremserens, men de som velger en slik løsning er ofte dem som annser seg som ferdig når bilen er avspylt. Man stripper lakken for alt av beskyttelse og skitt og kjører avgårde. Nå er lakkoverflaten "matt" og renset og tiltrekker seg enhver form for skitt som fester seg og om kort tid er man der man var før man sprayet på bremserens.
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
Bare se bilder av den gamle bilen jeg la inn bilde av tidligere i tråden. Den har aldri sett bremserens, rødsprit eller tynner. Lakken på bilen er rubbet og polert på skikkelig vis, og lakken er mettet med to lag seaaler og ett lag med voks. All skitt som kom på denne bilen måtte jeg i verste fall bruke mild såpe for å fjerne.
Når lakken er på et slikt stadium så holder det med at man slenger på et vokslag en gang hver fjerde måned ca.
Man lærer fra barneskolen i dag at i toalettet så skal det kun tre ting. Bæsj, tiss og dopapir. Skulle vert noe lignende for bilpleie også. For det som står på flaskene er tydeligvis ikke nok til å overbevise kjøperen.
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Acen fikk seg et lag med carnuba pluss i dag. Til neste helg skal jeg kjøpe rupes serien og vokse med swiss wax 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Nå var spørsmålet om hva som kan brukes til å vaske før påføring av plast dipBjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13 Som hobbydetailer så mener jeg det blir litt fjernt og bruke bremserens på eller andre ting på lakken som ikke er beregnet på lakken. Poenget er jo og ta vare på lakken/bilen og legge et godt grunnlag. Det gjøres gjennom kunnskap og bruk av riktige produkter beregnet for formålet.
Man kan sikkert enkelt gjøre bilen flunkende ren med bremserens, men de som velger en slik løsning er ofte dem som annser seg som ferdig når bilen er avspylt. Man stripper lakken for alt av beskyttelse og skitt og kjører avgårde. Nå er lakkoverflaten "matt" og renset og tiltrekker seg enhver form for skitt som fester seg og om kort tid er man der man var før man sprayet på bremserens.
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
Bare se bilder av den gamle bilen jeg la inn bilde av tidligere i tråden. Den har aldri sett bremserens, rødsprit eller tynner. Lakken på bilen er rubbet og polert på skikkelig vis, og lakken er mettet med to lag seaaler og ett lag med voks. All skitt som kom på denne bilen måtte jeg i verste fall bruke mild såpe for å fjerne.
Når lakken er på et slikt stadium så holder det med at man slenger på et vokslag en gang hver fjerde måned ca.
Man lærer fra barneskolen i dag at i toalettet så skal det kun tre ting. Bæsj, tiss og dopapir. Skulle vert noe lignende for bilpleie også. For det som står på flaskene er tydeligvis ikke nok til å overbevise kjøperen.
Og som du sier så fjerner bremserens ALT av fett, voks osv. Altså perfekt for rens før påføring.
Ang lakk på MT 07 er det vel skrevet i bøtter og spann om kvaliteten på den.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Bremserens er fortsatt laget for bruk andre steder enn på lakk.simpson skrev: 25 jun 2017, 15:44Nå var spørsmålet om hva som kan brukes til å vaske før påføring av plast dipBjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13 Som hobbydetailer så mener jeg det blir litt fjernt og bruke bremserens på eller andre ting på lakken som ikke er beregnet på lakken. Poenget er jo og ta vare på lakken/bilen og legge et godt grunnlag. Det gjøres gjennom kunnskap og bruk av riktige produkter beregnet for formålet.
Man kan sikkert enkelt gjøre bilen flunkende ren med bremserens, men de som velger en slik løsning er ofte dem som annser seg som ferdig når bilen er avspylt. Man stripper lakken for alt av beskyttelse og skitt og kjører avgårde. Nå er lakkoverflaten "matt" og renset og tiltrekker seg enhver form for skitt som fester seg og om kort tid er man der man var før man sprayet på bremserens.
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
Bare se bilder av den gamle bilen jeg la inn bilde av tidligere i tråden. Den har aldri sett bremserens, rødsprit eller tynner. Lakken på bilen er rubbet og polert på skikkelig vis, og lakken er mettet med to lag seaaler og ett lag med voks. All skitt som kom på denne bilen måtte jeg i verste fall bruke mild såpe for å fjerne.
Når lakken er på et slikt stadium så holder det med at man slenger på et vokslag en gang hver fjerde måned ca.
Man lærer fra barneskolen i dag at i toalettet så skal det kun tre ting. Bæsj, tiss og dopapir. Skulle vert noe lignende for bilpleie også. For det som står på flaskene er tydeligvis ikke nok til å overbevise kjøperen.
Og som du sier så fjerner bremserens ALT av fett, voks osv. Altså perfekt for rens før påføring.
Ang lakk på MT 07 er det vel skrevet i bøtter og spann om kvaliteten på den.
Jeg ville anbefalt en polering før pålegg av plastidipp. Når man polerer så rubber man og jevner ut overflaten uten å legge noe beskyttelseslag. Da får man best mulig utgangspunkt for plastidipp...tror jeg..
Etter polering tar man en wipedown for å fjerne evt. oljer etter poleringsmiddelet.
Når det er sagt så er jo ikke akkurat Plastidipp noe som blir endelig, så jeg hadde nok ikke brydd meg nevneverdig om 100% perfekt resultat i bunn. Jeg prøvde plastidipp på Street Triplen jeg hadde for å se hvordan det funket som tankbeskyttelse. Det ble mildt sagt ikke veldig bra. Plastidipp tror jeg fungerer fint på steder som ikke er i for mye berøring/gnissning med andre ting. Plastidipp tåler heller ikke løsemidler som bensin etc. Da renner det bare av.
Men som dekorasjon ellers er det sikkert bra nok.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Jeg er en av de mange "folk flest", og jeg kommer nok ikke "til kort". Jeg mangler bare interesse for dette.Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
(Et eksempel; byttet ut 3 år gammel leasingbil ved juletider. Den ble vasket 2 ganger i mitt eie, begge ganger i maskin. Bilen ble forøvrig levert til full "makeover" før innlevering. Bortsett fra noen riper fra inn/utlasting på støtfanger bak så var lakken strøken og uskadd....og den skiftet faktisk farge fra sandpapiraktig skittengrå og tilbake til glatt svart i den forbindelse:)
Bruker forøvrig mye bremserens på mine sykler, særlig på felger og rundt kjedegang, i tillegg til på bremsekalippere og skiver.
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Regner med at du enda har lakk på både felger og annet?cannon skrev: 25 jun 2017, 18:42Jeg er en av de mange "folk flest", og jeg kommer nok ikke "til kort". Jeg mangler bare interesse for dette.Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
(Et eksempel; byttet ut 3 år gammel leasingbil ved juletider. Den ble vasket 2 ganger i mitt eie, begge ganger i maskin. Bilen ble forøvrig levert til full "makeover" før innlevering. Bortsett fra noen riper fra inn/utlasting på støtfanger bak så var lakken strøken og uskadd....og den skiftet faktisk farge fra sandpapiraktig skittengrå og tilbake til glatt svart i den forbindelse:)
Bruker forøvrig mye bremserens på mine sykler, særlig på felger og rundt kjedegang, i tillegg til på bremsekalippere og skiver.
Har selv brukt bremserens til samme formål på alle mine sykler og det eneste som skjer er at det blir rent.
Det er jo bare en rengjøringsvæske og ikke malingsfjerner

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Hvis man lar være og dusje, samt klippe seg så vil man overleve da også. Men særlig inbydende blir det jo ikke. Det beste er nok å la bilen bli skitten og la skitten beskytte lakken. Forutsetter at man ikke rører lakken mens bilen er skitten i stor grad.
Men en detailer vil jo at ting ser bra ut og gjerne litt bedre enn en bil vakset med bremserens. Vi har alle våre måter. De aller fleste av oss er ikke detailere. Det er forskjell på og like å vaske bil og en detailer.
Men en detailer vil jo at ting ser bra ut og gjerne litt bedre enn en bil vakset med bremserens. Vi har alle våre måter. De aller fleste av oss er ikke detailere. Det er forskjell på og like å vaske bil og en detailer.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Jepp. ingen tegn til lakkskade, med ett unntak; selvsprayet framskjerm med BT en-komponent lakk smitter over litt. Men det samme skjer jo også med andre alkohol/sprit-baserte "løsemidler" når man vasker ting med hobbylakk-finish.simpson skrev: 25 jun 2017, 19:48Regner med at du enda har lakk på både felger og annet?cannon skrev: 25 jun 2017, 18:42Jeg er en av de mange "folk flest", og jeg kommer nok ikke "til kort". Jeg mangler bare interesse for dette.Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
(Et eksempel; byttet ut 3 år gammel leasingbil ved juletider. Den ble vasket 2 ganger i mitt eie, begge ganger i maskin. Bilen ble forøvrig levert til full "makeover" før innlevering. Bortsett fra noen riper fra inn/utlasting på støtfanger bak så var lakken strøken og uskadd....og den skiftet faktisk farge fra sandpapiraktig skittengrå og tilbake til glatt svart i den forbindelse:)
Bruker forøvrig mye bremserens på mine sykler, særlig på felger og rundt kjedegang, i tillegg til på bremsekalippere og skiver.
Har selv brukt bremserens til samme formål på alle mine sykler og det eneste som skjer er at det blir rent.
Det er jo bare en rengjøringsvæske og ikke malingsfjerner![]()
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Dusj og klipp er vel som bilvask, bortsett fra at bilvask er oppskrytt.Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 20:42 Hvis man lar være og dusje, samt klippe seg så vil man overleve da også. Men særlig inbydende blir det jo ikke. Det beste er nok å la bilen bli skitten og la skitten beskytte lakken. Forutsetter at man ikke rører lakken mens bilen er skitten i stor grad.
Men en detailer vil jo at ting ser bra ut og gjerne litt bedre enn en bil vakset med bremserens. Vi har alle våre måter. De aller fleste av oss er ikke detailere. Det er forskjell på og like å vaske bil og en detailer.
Detailing kan vel sammenlignes med manikyr, pedikyr, gjørmebad, aromaterapi og hårkrølling.
Jeg skal nå prøve bremserens i dusjen....
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Hva er det beste man kan gjøre for en nyinnkjøpt sykkel som enda ikke er særlig skitten?
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Men en klin ny sykkel så har du et godt utgangspunkt. Det hele kommer ann på hvor langt du vil gå, men jeg anbefaler at du setter inn alle plastdeler på sykkelen med plastfornyer/beskytter. Husk at det må være helt rent før du påfører noe slikt. Spesielt bør dette gjøres på steder der sykkelen blir mest skitten, som områdene under salen over bakhjulet etc.kgjersda skrev: 26 jun 2017, 08:42 Hva er det beste man kan gjøre for en nyinnkjøpt sykkel som enda ikke er særlig skitten?
Deretter ville jeg slengt på en lakkforsegler på alle lakkerte flater. Også lakkert plastikk. Collinite 845 er en god og billig sealer som kan brukes.
Vær litt nøye første gangen og gjør det skikkelig så blir den mye enklere og holde ren senere. Den blir fortsatt skitten, men møkka løsner fortere.
Her skal jeg nevne noe helt basic produkter du bør vudere å kjøpe hvis enkelt sykkelhold er viktig med tanke på rengjøringen.
Først det opplagte:
- En stor bøtte med "grit guard" (Grit guard er en rist som ligger i bunnen på bøtte som hindrer svampen i p komme i kontakt med bunnslammet):
https://bilpleiekongen.no/produkt/chemi ... seal-lokk/
- En god shampoo. Her er det meste bra nok, men personlig liker jeg Meguiars Ultimate Wash and Wax:
https://bilpleiekongen.no/produkt/megui ... -wash-wax/
- En god vaskehanske. Kjøp gjerne to. En for bruk på lakk og de "rene" stedene på sykkelen og en for bruk på de "skitne" stedene som motor, rundt ved bakhjulet etc. Ett par gode svamper vil duge.
- Tørkehåndkle eller enda bedre, en luftblåser til å blåse ren sykkelen:
http://bilnerden.no/metro-vac-blaster-sidekick
http://bilnerden.no/gtechniq-mf2-zero-s ... ying-towel
- En god sealer/voks:
http://bilnerden.no/collinite-liquid-insulator-wax-845
- Mikrofiber kluter! Du får aldri nok av dette. Kjøp så du har. Jeg kan på det varmeste anbefale disse for buffing av voks:
http://bilnerden.no/north-detailing-edg ... iber-towel
Og disse for litt mer random bruk:
https://bilpleiekongen.no/produkt/3-kg- ... rkluter-2/
- En god plastfornyer, vedlikeholdsvoks og generell beskyttelse. Brukes etter hver vask og under avspyling:
https://bilpleiekongen.no/produkt/scholl-concepts-neo/
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Takk for et godt svar Bjerknez!
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Bare hyggelig :)
Glemte og skrive at du også bør kjøpe deg noen børster i forskjellige størrelser. Disse bruker du for å løsne skitt på vanskelige steder etc. Disse kan du kjøpe på Jula etc. og koster ikke all verden for et sett med forskjellige størrelser. Parafin er også en fin ting og ha når du skal rense kjedet og løse opp oljesprut etc. på felgene.
EDIT:
Også kommer du mye lenger hvis du kjøpe deg en løftebukk til sykkelen. Altså en slik støtte du løfter opp sykkelen bak på. Da blir det en del enklere og utføre kjedevasken samt falgvask bak etc. Det er også litt lettere og holde på når sykkelen står rett.
Biltema har dette og dem funker. Mener jeg betalte rundt 400 kroner for dette.
Glemte og skrive at du også bør kjøpe deg noen børster i forskjellige størrelser. Disse bruker du for å løsne skitt på vanskelige steder etc. Disse kan du kjøpe på Jula etc. og koster ikke all verden for et sett med forskjellige størrelser. Parafin er også en fin ting og ha når du skal rense kjedet og løse opp oljesprut etc. på felgene.
EDIT:
Også kommer du mye lenger hvis du kjøpe deg en løftebukk til sykkelen. Altså en slik støtte du løfter opp sykkelen bak på. Da blir det en del enklere og utføre kjedevasken samt falgvask bak etc. Det er også litt lettere og holde på når sykkelen står rett.
Biltema har dette og dem funker. Mener jeg betalte rundt 400 kroner for dette.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Å en ting til før du begynner å handle:
Melder du deg inn i Detailersclub.no som VIP medlem som koster 300,- pr. år så får du 10-15% rabatter i de fleste store norske nettbutikkene som selger bilpleiemidler. Du tjener inn de kronene veldig kjapt. Noen steder har også gratis frakt i tillegg. :)
Melder du deg inn i Detailersclub.no som VIP medlem som koster 300,- pr. år så får du 10-15% rabatter i de fleste store norske nettbutikkene som selger bilpleiemidler. Du tjener inn de kronene veldig kjapt. Noen steder har også gratis frakt i tillegg. :)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Jeg hadde ikke lampeolje, så det ble diesel i stedet.
Dieselen på ei sprayflaske, oppvaskbørste, og skyll av med kaldt vann. Rene magien...........
Før
Og etter.
Ser at jeg har oversett noen flekker, men, men, det er ikke bare bare med en haug av kjøleribber
Dieselen på ei sprayflaske, oppvaskbørste, og skyll av med kaldt vann. Rene magien...........
Før
Og etter.
Ser at jeg har oversett noen flekker, men, men, det er ikke bare bare med en haug av kjøleribber
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Ja, diesel gjør nok samme nytten, men med en vesentlig strammere lukt som sitter lenger. :)
Haar du en skikkelig børste så kommer du fint til inne i disse kjøleribbene. Men det ser jo bra ut dette Jompa
Lukta som henger igjen på sykkelen og i garagen er nå en ting, det var verre da kjerringa oppdaga jakken som hang i gangen
Jo, jeg har en tynn børst som går inn mellom ribbene, men så lenge alt var dynka i diesel var hele motoren skinnende svart.
Restene ser man etter at det er blitt tørt igjen.
Men pyttpytt, det er enda lenge igjen av sesongen, så jeg skal nok få mopeden skikkelig ren før høsten
Haar du en skikkelig børste så kommer du fint til inne i disse kjøleribbene. Men det ser jo bra ut dette Jompa

Lukta som henger igjen på sykkelen og i garagen er nå en ting, det var verre da kjerringa oppdaga jakken som hang i gangen

Jo, jeg har en tynn børst som går inn mellom ribbene, men så lenge alt var dynka i diesel var hele motoren skinnende svart.
Restene ser man etter at det er blitt tørt igjen.
Men pyttpytt, det er enda lenge igjen av sesongen, så jeg skal nok få mopeden skikkelig ren før høsten

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vask, polering og detailing -tråden
her skjedde det noe rart, jeg refererte Bjerknez sitt innlegg, og hele innlegget mitt står som B`s innlegg fremdeles.Bjerknez skrev: 26 jun 2017, 22:06 Ja, diesel gjør nok samme nytten, men med en vesentlig strammere lukt som sitter lenger. :)
Haar du en skikkelig børste så kommer du fint til inne i disse kjøleribbene. Men det ser jo bra ut dette Jompa
Lukta som henger igjen på sykkelen og i garagen er nå en ting, det var verre da kjerringa oppdaga jakken som hang i gangen![]()
Jo, jeg har en tynn børst som går inn mellom ribbene, men så lenge alt var dynka i diesel var hele motoren skinnende svart.
Restene ser man etter at det er blitt tørt igjen.
Men pyttpytt, det er enda lenge igjen av sesongen, så jeg skal nok få mopeden skikkelig ren før høsten![]()
Vel, andre avsnitt er mitt.

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vask, polering og detailing -tråden
Jeg ville muligens prøvd og gnikket litt mer samt latt dieselen virket lenger først. Da får du nok også bort det som fremstår som skitt når det tørker. Er jo sikkert mye skitt der som sitter haalveis fast i blokka som bremsestøv, asfalt rester etc.
Du er jo en liten petter smart når det kommer til slikt Jompa, så jeg regner med du finner en løsning på å få rengjort dette 100%. Men det er jo en gaammel traaver dette, så litt patina vil nok sitte igjen :)
Du er jo en liten petter smart når det kommer til slikt Jompa, så jeg regner med du finner en løsning på å få rengjort dette 100%. Men det er jo en gaammel traaver dette, så litt patina vil nok sitte igjen :)