viktighet med avbalansering

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 14 apr 2025, 17:18 Årsaken til ristingen var kast i bakdekket. Rett og slett produksjonsfeil. Nytt dekk er bestilt så da skal alt være i orden om et par dager.
Så bra at det ikke var verre enn det :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 620
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 14 apr 2025, 17:22
BC45 skrev: 14 apr 2025, 17:18 Årsaken til ristingen var kast i bakdekket. Rett og slett produksjonsfeil. Nytt dekk er bestilt så da skal alt være i orden om et par dager.
Så bra at det ikke var verre enn det :thumleft .
Ja, det var veldig bra :D

Megaoctane
Innlegg: 112
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Megaoctane »

Var det forhandler som fant ut av det?
Merker det en del på min Triumph 850 sport når jeg ligger rundt 4.500-4.900 omdreininger. Føles som styret rister.
Sykkelen er kjørt 1.300km. 500km i mitt eie. Noen ganger lurer jeg på om det er «telehiv» og humpete vei på Østre Aker…

Online
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 620
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av BC45 »

Først sjekket forhandler balansen i fordekket i og med at det ikke satt noen lodd der. Det viste seg å være helt i balanse selv uten lodd. De trodde ikke det var noe galt med bakhjulet. Jeg insisterte på at de måtte sjekke det skikkelig også. Da de løftet opp bakhjulet og snurret rundt på det mens det satt på sykkelen så vi med en gang at det var kast i det- ganske mye også. De prøvde å ta dekket av felgen og montere det på nytt, men det ble ikke noe bedre.

Jeg opplevde at hele sykkelen ristet, ikke bare styret. Hvis det er kast i dekket blir det verre jo høyere hastighet man holder.

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 61
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Gammelbokser »

BC45 skrev: 14 apr 2025, 17:18 Årsaken til ristingen var kast i bakdekket. Rett og slett produksjonsfeil. Nytt dekk er bestilt så da skal alt være i orden om et par dager.
Fint at feilen ble funnet og ikke var verre!

Kunne vært interessant å vite hvilket dekk det er snakk om (merke/modell), og hvor der ble produsert.

Online
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 620
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av BC45 »

Gammelbokser skrev: 14 apr 2025, 21:58 Fint at feilen ble funnet og ikke var verre!
Kunne vært interessant å vite hvilket dekk det er snakk om (merke/modell), og hvor der ble produsert.
Sykkelen kom med Michelin Road 5. Usikker på hvor de er produsert.

Megaoctane
Innlegg: 112
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Megaoctane »

Var hos forhandler i dag. Oppdaget kast i forhjulet. De sjekket kulelager, styre etc, alt var OK. Når de kikket nærmere på hjulet, så de at det beveget seg opp og ned.
Må tilbake etter påske for å snakke med verkstedsjefen, som evt tar det som garanti.
Dekket er Michelin Anakee Adventure.

Online
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 620
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av BC45 »

Megaoctane skrev: 16 apr 2025, 18:22 Var hos forhandler i dag. Oppdaget kast i forhjulet. De sjekket kulelager, styre etc, alt var OK. Når de kikket nærmere på hjulet, så de at det beveget seg opp og ned.
Må tilbake etter påske for å snakke med verkstedsjefen, som evt tar det som garanti.
Dekket er Michelin Anakee Adventure.
Så bra du fant ut av det :thumleft

Svar