Geir's notater - 2014

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - sommer og vel så det...

Legg inn av Geir »

På terrassen er det trivelig ja, men enda triveligere blir det nå når jeg får skiftet ut de smale, sprukne og møkkete fjølene på golvet. Er i full sving med nytt dekke nå når jeg har murret ferdig trappen... Fint å sitte der og se utover sjøen nå når det er litt båttrafikk forbi. Øl er selvsagt bunkret og tildels inntatt. Er fremdeles litt i ølkjøleskapet, så det skal rekke fint til et par finværsdager til. :prf
Hornet som jeg har så mye nytte av er kjøpt hos Nippy Normans - verdt hvert øre. :janikk

EDIT: Kom nettopp på å ha lest en tråd om noe ala Stebelhorn her inne, og gansje riktig; her er tråden om Screaming Banshee
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geir's notater - sommer og vel så det...

Legg inn av Pollti »

Hmmm. Skal på 3 ukers jobb i Italia i juni så da får jeg se om det er noe å finne.
Siden du er så flink til å murre så kan du komme hit og murre litt så kan jeg male hos deg. Tenk hvor lykken og gleden vil blomstre hos Haus Gestapoer i øst og vest. Blir nesten rørt ved tanken jeg :knegg
I pinsa har det blitt malt under takskjegget, vindu og vegger også gadd ikke Uberkommandoen å inspisere engang :sorry
Så da bytter jeg kledning og etterisolerer nordveggen snart og bygger AJ platting bak huset. Og på den plattingen skal ihvertfall ikke HG få sitte i sommervarmen :blae

Bilde

Bildet er tatt før det var ferdig, en må jo drikke kaffe også.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - sommer og vel så det...

Legg inn av Geir »

Tre uker jobb i Italia høres jo ikke feil ut hvis jobben tillater at du får anledning til å nyte det litt også. Dessuten er du jo i Stebelhornets hjemland, så der skulle du ligge godt an.

Så du er ikke noe på murring altså? Foretrekker det laaangt før maling. Her er det überfuhrien som tar seg av slikt - det er visst moro sier hun. Jeg får umiddelbart dårlig impulskontroll, fråde i munnvikene og en slags tourettes så snart jeg tar i en malekost. Kunne endelig murret litt på andre siden av vannskillet jeg, men tanken på den overstrømmende lykken hos de respektive HG'er er egentlig litt skremmende. Tenk på det forventningspresset som ville blitt utløst! :8-[

Manglende inspeksjon av godt utført pliktarbeid er selvsagt en uting som det bør slåes hardt ned på. AJ platting med HG sperre er nok en særdeles god plan i den sammenheng, og tar du vare på litt av kledningen du skal skifte ut så kan du jo bruke den til å bygge deg et lite pusterom på plattingen også. Dobbel lykke og maaange muligheter! :prf

Slik ble murreprosjektet mitt til slutt - trappen altså - murren i seg selv har jeg murret tidligere. Gnieren i meg har selvsagt brukt lokal stein fra tomten siden det sparer både sand og sement. For ytterligere besparelse på forskaling er hele greiene murt på frihånd - litt tilpassing av belegningstein så kan jeg stryke det punktet på arbeidslisten. Beplantning og ymse anna graving i jord og stein er überfuhrien sitt område. Heldigvis...

Bilde
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geir's notater - sommer og vel så det...

Legg inn av Pollti »

Jeg er dårligere til å mure enn Jan P. Syse som hadde barnesenga si der hvor det senere ble bygget øldisk av Co-op :lol Men derimot så er jeg en jævel til å finne på "rare" løsninger. En halvmeter av muren ved hjørnet av huset må ned i forbindelse med bytte av kledning og etterisolering og det hullet må jo tettes. Der blir det en litt uvanlig løsning uten bruk av treverk eller Leca og muring. HG protesterte vilt men gav etter da hun skjønte hva jeg er ute etter. Skyteskårene i muren skal mures igjen av en polakk tenker jeg.
En haug med sprengstein skal fjernes, ligger i venstre bildekant , og så skal det bygges steinkant og fylles på 6 kubikk jord-det gjør jeg selv. HG må bære opp 1 kubikk rullestein som jeg har bommet, det skal brukes til dekorering så det blir noe pent å se på når jeg drikker kaffe på AJ plattingen :mrgreen Håper å bli ferdig i juli i år. :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Geir's notater - sommer og vel så det...

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:HG må bære opp 1 kubikk rullestein som jeg har bommet, det skal brukes til dekorering så det blir noe pent å se på når jeg drikker kaffe på AJ plattingen :mrgreen Håper å bli ferdig i juli i år. :scratch
Ser at AJ plattingen stadig nevnes... ;-)
På tide da å vise noen bilder av originalen... :knegg
De finner man her... :P :p

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=20243#p20243" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Geir »

Noen ganger blir det bare håpløst å gjøre noe annet mens man venter på å kunne fortsette med det man egentlig holder på med. For tiden er det terassebordskruing det går i, men på onsdag gikk batteriet på skrumaskinen tom for strøm. Ingen spesiell sak det, men ved en aldri så liten inkurie var de tre andre batteriene også tomme... :redface Greit; 40 min. tid på å lade batteriet - her må man jo kunne gjøre noe annet i mellomtiden i stedet for å parkere skroget i en stol med en :mk

Valget falt på den enkle oppgaven å skru av et forhjul på bilen for å vaske felgen og vokse den slik at ikke bremsestøv & shait fester seg så kjapt. Hjulet ble demontert og vasket, og siden jeg først hadde høytrykkspyleren på gang ble det til at jeg bare skulle ta det verste i hjulhuset i samme rennet. En kjapp vask ble selvsagt til grundig rengjøring, og etter å ha høytrykkspylt vell og lenge var dritten vekk. Og avdekket et syyyltynt lag tectyl der metallet så og si lå fremme i dagen.... :oh
Bilde

Her måtte det selvsagt legges på noe understellsmasse, og da må det være tørt. Vifteovnen gjorde jobben.
Bilde

I dag ble jeg ferdig med det som skulle fylle en 40 min. batteriladepause. Det tok ca to dager.... ](*,)
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Geir's notater - sommer og vel så det...

Legg inn av Rottenikken »

Greit vå tenke på¨at dette er et mc- forum, da!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - sommer og vel så det...

Legg inn av Geir »

Rottenikken skrev:Greit vå tenke på¨at dette er et mc- forum, da!
Høh. Har du røykt tøflene dine?? Les hva som står under forumtittelen: "Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre." Hvis du ikke vil lese hva som står her i mine notater kan du bare rolig pelle deg. :orefk

Edit: En liten understreking for de som måtte ha tungt for det... :mk
Sist redigert av Geir den 23 jun 2012, 17:08, redigert 2 ganger totalt.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Geir »

Må forresten ha nye dekk til trallen, men her lider man valgets kvaler:

Disse Michelin dekkene bak og
Disse Michelin dekkene fremme

eller

Disse Dunlop dekkene bak og
Disse Dunlop dekkene fremme

Dunlopdekkene - altså bakdekkene - er slike "Run Flat" dekk, men det står noe lurt på nettsiden om at "Det kreves ikke spesielle felger, men bilen må ha et fungerende kontrollsystem for lufttrykk." Slikt system har ikke jeg.... :-k

Originalt er det Dunlop Sport Maxx som har stått på bilen, men nå har jeg Michelin Pilot SPORT PS2 bak og Dunlop Sport Maxx fremme. Dunlop dekkene framme har vart i alle fall i to år, og må skiftes på grunn av skjevslitasje (har justert forstilling nå...), mens Michelin dekkene som står bak er så og si utslitt allerede - de var ny omtrent på disse tider i fjor... :scratch

Noen ideer fra forumfolket tro?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Rottenikken »

Kjøp det som gir mest km. pr krone., om du ikke driver med moteosport da!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Geir »

Det er det som er greien; i det jeg har kommet over av tester er de ca like "gode" på det punktet, men jeg blir litt i stuss når Michelin dekkene jeg har bak nå er nedslitt etter et år. Har ikke kjørt så mange km på dem. Tror jeg. Noterte ikkke km stand da de ble satt på...

Motorsport men den bilen blir det lite med. Den egner seg ikke til slikt. :knegg
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av AJ »

Geir skrev: Noen ideer fra forumfolket tro?
Hva med å prøve et, etter mine vurderinger, godt kvalitetsdekk fra lille italienske Marangoni?:
http://www.byttdekk.com/marangoni" onclick="window.open(this.href);return false;

Har dette på Almera'en (og til de som lurer... ja! jeg har denne bilen fortsatt :knegg ) og er så langt veldig fornøyd. Andre sommeren med disse og slitasjen er minimal.
Godt veigrep, retningstabile og forholdsvis støysvake.
Funker også bra på vått føre, selv om "onde tunger" vil ha det til at de slipper lett. Ikke min erfaring så langt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Geir »

AJ skrev:
Geir skrev: Noen ideer fra forumfolket tro?
Hva med å prøve et, etter mine vurderinger, godt kvalitetsdekk fra lille italienske Marangoni?:
http://www.byttdekk.com/marangoni" onclick="window.open(this.href);return false;

Har dette på Almera'en (og til de som lurer... ja! jeg har denne bilen fortsatt :knegg ) og er så langt veldig fornøyd. Andre sommeren med disse og slitasjen er minimal.
Godt veigrep, retningstabile og forholdsvis støysvake.
Funker også bra på vått føre, selv om "onde tunger" vil ha det til at de slipper lett. Ikke min erfaring så langt.
Tanken er god AJ, men det var å finne dem i de dimensjonenene jeg må ha da... Har ringt diverse dekksjapper i Bergen- & Haugesund-området, og det er stort sett disse "high class" dekkmerkene som er å få tak i. Er i grunnen det samme på nettsjappene; kjente merker eller billigsaker som etter testene å dømme nærmest er utslitt før de kommer på. :sorry

Michelin og Dunlop er vel de jeg har kommet over som etter testene å dømme er gode både på veigrep, slitasje og støy - valgets kvaler. Og så dette med Run Flat og "(...) fungerende kontrollsystem for lufttrykk" Hva mener de med det tro? :scratch

Den Almera'en holder koken den altså? Jeg har det slik med biler at jeg blir lei av dem - mc'er kan jeg ha i årevis, men biler.... Næææh....
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Hjernen »

Siden Dunlopane har vart lengre enn Mich (som har blitt blanke bak) ville
jeg nok betalt litt mer og gått for Sport Maxx igjen. Det er bra dekk (men kanskje litt dyre)!

Run flat er bare at sidene er litt stivere og de inneholder en ampull som tetter ved punktering, kontrollsystem skal ikke være nødvendig å tenke på. De som har det kan få feilmld ved punktering men slik er systemet lagt opp..
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av bergenser83 »

Sjekk ut dine dekk i bergen. Er en kar som driver fra garasjen sin. Det samme priser som dekkonline. Jeg kjøpte der i fjor. Legger også om mcdekk og avbalanserer for 200 kr

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Pollti »

Skjønner ikke problemet jeg Geir ? Pirelli såklabert ! Ikke så gode på kjørelengde men ellers er de bra.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Michelin, antageligvis bør du velge en annen modell derfra som holder lengre. De har litt å velge i. Ellers er nok MB kjent for følsom forstilling, som må justeres jevnlig. De tåler dårlig å kjøre borti en fortauskant (et petimeter av en bilmekaniker jeg kjenner, mener de burde justeres 2 ganger i året...).
Før var også Goodyear et godt og komfortabelt merke.
En kompis kjøpte en C200 -2001 med BF Goodridge, han var ikke helt fornøyd med støynivået.
Jeg synes Conti Premium contact 2 som jeg har, støyer tildels mye på grov asfalt, selv om de er testvinnere.
Ikke helt fornøyd. Men de satt bra på våt asfalt, fikk jeg testet i dag.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av RuneMC »

Sommerdekk til bil?

Pirelli - er det noe å lure på?
P7 er dekket jeg personlig ville valgt om det ikke er felger og slikt som utelukker det.

Pirelli er min favoritt til sommerdekk og Nokian eller Continental piggfrie til vinter.
Pirelli sitter bra på vått pluss har forutsigbart og godt sidegrep - det er det man trenger i Norge.

Når det gjelder merknaden om lufttrykksmåler for runflat varianten tipper jeg det kommer av at sjåføren skal få en visuell tilbakemelding i dashboardet når dekket har punktert, så det blir skiftet. Nok av lite tekniske sjåfører som knapt merker om et vanlig dekk har punktert for å si det sånn... ("Hvorfor rister det sånn i rattet?" :lol )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av Geir »

Da var avgjørelsen tatt; ingen ny sykkel - heller oppgradering av den jeg har. Hvorfor? Jo, jeg begynte å lese meg opp litt på ymse forum osv. på folks synspunkter på XJ900 Diversion.

Oppsummert viste det seg (selvsagt - det var jo flest Diversion eiere som uttalte seg...) at dette er den beste, mest slitesterke, minst vedlikeholdskrevende touringsykkelen verden har sett. Ett sted leste jeg faktisk at med en slik sykkel kunne man få med seg hele garderobeskapet på tur - ufattelig med bagasjeplass altså. Ikke den med flest hk, men med et dreiemoment som oppveide for dette stod det også å lese et sted. Den blir også beskrevet som kjedelig, treg, stygg, forutsigbar og en haug med andre adjektiver i samme kategori. Sykkelen blir altså lagt merke til også av de som ikke liker den - nok et pluss i min bok.

Den skal også være litt tørst, men sammenlignet med Blazeren min fra '99 er forbruket bare en vits så det kan man ikke legge vekt på. Enkelte ytret sågar at en riktig oppsatt Diversion var like mye som adventuresykkel å regne som BMW med sin R1200GS og Yamaha med sin Super Tenere, Triumph sin Explorer, Moto Guzzi Stelvio osv. men den påstanden tar jeg ikke stilling til, selv om jeg endelig har holdt følge med denne typen sykler flerfoldige ganger langs våre utmerkede "adventureveier" - altså våre riks- og fylkesveier....

Sånn, da var den innledende argumentasjonsrekken på plass slik at jeg kan lese den på nytt og stagge kjøpelysten neste gang den kommer over meg. I tillegg skal jeg notere noen erfaringer jeg selv har gjort med gjennom tiden som eier av denne makalause maskinen.

På pluss siden - altså hvorfor jeg beholder den:
  • - Den er faktisk lite vedlikeholdskrevende. Kardang og luft/oljekjøling, 'nuff said. Kun slitedeler/oljer byttet siden jeg overtok den.
    - Driftssikker - så langt ikke et feilslag. Har 'an strøm, bensin og tilgang til luft starter den hver gang.
    - Enkel å skru på - lite elektroniske duppeditter.
    - Oppleves som lettkjørt og smidig, men har bare hatt denne og Z650'en så uttalelsegrunnlaget er heller skralt må jeg vedgå...
På minus siden - altså der det er rom for oppgraderinger. To do list:
  • - Salen er helt ubrukelig. Den har mistet de opprinnelige egenskapene i stoppingen, er glatt og oppklort av kattene. Ny Corbin sal må nok til her med mindre jeg kommer over noe tilsvarende. En pris på 5k og 8 uker levering tyder veldig på tilsvarende...
    - Progressive fjærer i gaffel og ny demper bak må nok til, men aner ikke hva som er bra der...
    - Nytt eksosanlegg. Det gamle er... tja; gammelt. At rusten begynner å få grep hjelper jo ikke.
    - Grønne dioder for å gjøre blinkindikatorene mer tydelig i instrumentpanelet. Hr. Yamaha har funnet det for godt å montere noen høyglanspolerte lampedeksel som gir så mye gjenskinn i dagslys at det er vanskelig å se om blinklyset er på. Har kjørt noen km med meningsløs blinking... Alternativt må jeg se hva de har funnet på på den gamle Kawasakien. Der er det selvkanselerende blinklys... :mk
    - Ny vindkjerm. Har original vindskjerm som lager støy/turbulens i slikt omfang at ikke engang Schübert hjelmen min klarer å hanskes med det.
    - Bytte hjul- styre- og svingrammelager.
    - Justere ventiler.
    - Overhale bremser. Skikkelig.
Så får vi se når jeg kommer i gang...

Og sånn for å klargjøre de første avsnittene helt til slutt; de som faktisk tror at jeg tror at min sykkel er den beste i verden kan ta det heeelt med ro. Greien er at jeg ikke har "bedre vett" ettersom jeg ikke har erfaring fra andre sykler. Altså er jeg lykkelig uvitende om alt som sannsynligvis er bedre og så lenge jeg kan holde det slik blir det enkelt (og rimelig) for meg. Trixet blir altså å styre klar av fristelser... :[-o<
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

650spleisn
Innlegg: 94
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Bosted: Østfold

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av 650spleisn »

Jeg hadde også en Diversion 900 for noen år siden.
Trivdes veldig godt på den sykkelen, spesielt sittestillingen passet min snodige kropp meget bra.
Vindstøy/turbulens var en av de få negative tingene jeg opplevde. Min løsning ble etterhvert å sage av vindskjermen 5-6 cm på høyden.
Syntes selv at det var en vellykket løsning.
Gjorde akkurat det samme med min nåværende CBF1000, med godt resultat.

Savner kardangen.............

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Geir »

Ikke at jeg har noe med det, men hva var motivasjonen for å bytt'an ut? Alder? Feil? Lei av den?

Den turbulensplagen må jeg bare få gjort noe med. Var det originalskjermen du kappet ned? Fine sykler CBF 1000, men det er som du er inne på - kjede er ikke noe jeg lar meg friste av...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av omaas »

Geir skrev:
På minus siden - altså der det er rom for oppgraderinger. To do list:
  • - Salen er helt ubrukelig. Den har mistet de opprinnelige egenskapene i stoppingen, er glatt og oppklort av kattene. Ny Corbin sal må nok til her med mindre jeg kommer over noe tilsvarende. En pris på 5k og 8 uker levering tyder veldig på tilsvarende...
    - Progressive fjærer i gaffel og ny demper bak må nok til, men aner ikke hva som er bra der...
    - Nytt eksosanlegg. Det gamle er... tja; gammelt. At rusten begynner å få grep hjelper jo ikke.
    - Grønne dioder for å gjøre blinkindikatorene mer tydelig i instrumentpanelet. Hr. Yamaha har funnet det for godt å montere noen høyglanspolerte lampedeksel som gir så mye gjenskinn i dagslys at det er vanskelig å se om blinklyset er på. Har kjørt noen km med meningsløs blinking... Alternativt må jeg se hva de har funnet på på den gamle Kawasakien. Der er det selvkanselerende blinklys... :mk
    - Ny vindkjerm. Har original vindskjerm som lager støy/turbulens i slikt omfang at ikke engang Schübert hjelmen min klarer å hanskes med det.
    - Bytte hjul- styre- og svingrammelager.
    - Justere ventiler.
    - Overhale bremser. Skikkelig.
Så får vi se når jeg kommer i gang...
[-o<
Var i samme situasjon med min Xj900 F og oppgraderte denne og var veldig fornøyd med sykkelen etter dette, brukte i 3 år til før jeg skiftet sykkel totalt 5 år :-) Nå er det min sønn som har denne.

Oppgraderinger som jeg gjorde og som jeg kan anbefale:
Oppgraderte jeg framfjærene til Wilbers gaffelfjærer og dempere bak sykkelen ble som ny :D
Jeg kjøpte dem hos Maarten Mager Import Maarten Mager Import
Nytt Bagster comfort sete http://www.bagster.com, Føres av MCoslo as.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

650spleisn
Innlegg: 94
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Bosted: Østfold

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av 650spleisn »

Ikke at jeg har noe med det, men hva var motivasjonen for å bytt'an ut? Alder? Feil? Lei av den?

Den turbulensplagen må jeg bare få gjort noe med. Var det originalskjermen du kappet ned? Fine sykler CBF 1000, men det er som du er inne på - kjede er ikke noe jeg lar meg friste av...
Mener å huske at jeg var litt irritert på noen gnisse-og skranglelyder som kom fra plastikken i kåpen. Klarte aldrig å løse det problemet helt.
Ellers så var jo sykkelen så bunnsolid at det grenset til det kjedelige.
Jeg kjørte kun solo så jeg opplevde ikke orginalfæringen som noe problem men vet at det er et forbedringspotensiale på det området.
Vindskjermen var orginal. Benyttet en elektrisk stikksag med sagblad for metall (fintannet). Pyntet på kuttflaten med fil og avsluttet med varmepistol for å gjøre kuttet blankt og fint. Det ble ganske ok.
Hadde før dette en XJ600 som jeg satte en høyere vindskjerm på for å få bort vindstøy og turbulens. Det eneste jeg oppnådde var å forsterke problemet så mye at hue holdt på å løsne. Den ble fjernet etter noen få mil.
Største grunnen til at jeg byttet ut min Div.900 var at jeg hadde fått jekelsk lyst på 2-sylindret mc igjen.
Valget falt på en TDM900 men det skulle vise seg å bli et dårlig valg for min del.
Vi ble aldrig venner så våre veier skiltes etter 200 mil (hadde kronisk vondt i halebenet hele sommeren).
I 2006 ble det ny CBF1000 som jeg fortsatt har. Den har en motorkarakterestikk som jeg ikke trodde var mulig å få til på en 4-sylinder, dvs helt fantastisk.
Den drar klokkerent fra under tomgang til rødstreken med moment i massevis.
Sittestillingen er også i min smak. Har jo noen justeringsmuligeter der.
Ettersom jeg ikke har noen umiddelbare planer om å bytte den ut enda så betyr vel det at jeg er godt fornøyd med sykkelen.
Ved neste sykkelbytte så er alle mulige sylinderantall mellom 1 og 4 aktuelle. 6 sylindere på mc har aldri fristet =; =;
Alle motorer har sin sjarm så lenge de har eksosrør :D :D

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Geir »

Ahh... Det var ikke det de utaskjers kaller et "air induction system" (som har til formål å redusere utslipp av skadelig eksosgasser etc.) som lurte deg da? Det er plassert i kåpen og består av noen slanger og reed-ventiler og litt annet snacks som vist nok ligger og klaprer og støyer når det skranter med helsen. Har ikke lagt merke til slike lyder på min, men skulle det dukke opp er det rimelig kjapt gjort å røske vekk hele stasen. Har ikke innflytelse på ytelsen til sykkelen sier de som har fjernet det.

Flott at du fant deg en sykkel som du trives med - flotte sykler CBF1000! :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av Geir »

@ OMAAS: Takk for tipsene! Kontaktet Maarten Mager og fikk bestilt både fjærer og demper i dag så da er det bare å vente til godsakene dukker opp på døren. :yeyeye

Ble en Wilbers 640 med hydraulisk betjening av fjærstramming. Tror det er noe lignende denne:
Bilde

Ellers hadde jeg for en gangs skyld en eventyrlig flaks og fant spilders nye originale skiver & klosser fremme til en god pris på finn.no:
Bilde

Kan fort bli litt skruing ila. sesongen, men det får bare stå sin prøve. Får ta det på regnværsdagene... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar