OI, ser ut som sesongens siste guiding er i morra...Hjernen skrev:Timeplan og priser:
Book of joo, Hardangervidda rundt.
Re: Book of joo, Kalhovd.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, Kalhovd.
Haukeli, Lysebotn mm del 1:
Overfylt fleksitidskonto, de fleste tilbake fra feriene sine på jobben, grei værmelding og mer enn nok å gjøre i huset. OK, jeg kunne ta meg ei uke fri.
Men så hadde jo ikke elektrikerne vært her, skulle "kanskje" komme forrige uke men nei. Så jeg kunne ikke kle mer vegger og tak siden dem skulle legge opp mer saker mens bare reisverket står der. Kunne frisert den vanskjøtta hagen, men har den strengt tatt på planen neste år. Med full rehab av plen osv. Hadde kjøpt ny termos, den gamle fra tidlig 80-tall var jo helt inkontinent og ble pensjonert. Et par dager test av den hørtes langt bedre ut!
Så jeg drefsa et par reine truser og sokker, ei T-skjorte, dongeribukse og tannbørsten i pakksekken, pengboka på innerlomma og startet Røder. Go West tenkte jeg. Haukelifjellet er jo deilig. Og mens jeg rulla straffestrekninga mot Kongsberg får eventyrvegene begynner dukka "Lysebotn" opp i hodet. Der har jeg faktisk ikke vært. Da var jo planlegginga komplett, bare å rulle videre. MC-liv med andre ord
Bilder og tekst for de som mot all formodning har lyst å se:
Etter Gransherad og Jondalen tok jeg opp gjennom Rjukan og opp over Rauland og til slutt ned på E134 ved Haukelibygd. Her er det OK å kjøre E-veg videre vest faktisk! Tror dette er Vesland fra Vå, men er jaggu ikke sikker. Derimot er jeg sikker på at været var usannsynlig godt og at Norge er nydelig:

For et par uker sida kjørte jeg en del av Myllarvegen fra Flatdal til Åmot, nu fikk jeg tatt den siste etappen. Og her står jo Myllarheimen der Myllarguten levde de siste åra sine.

Over Haukelifjellet er der noen tunneler. Og de fleste MC-kjørerne vet selvsagt at noen av dem kan unngåes? I alle fall er dette opp Dyrskar, ser dette ut som et bedre valg enn å se norsk grunnfjell fra innsida gjennom Haukelitunnelen???

Svandalsflontunnelen unngåes også lett. Selv om det er en kort tunnel og vegen rundt er anelsen lenger er valget lett:

Her gikk en grusveg ut til venstre. Og skiltet sa "Dårleg veg, anleggsveg". Jau, då lyt me sjekka
veistandarden da. Og vegen var fin, men slutta etter bare 6 km. Fin blindveg og fram og attende ble det jo 12 fine km ut av det med et stille sted for å teste termosen også

Knallvær over høyfjellene i Norge er alltid en nytelse. Klar luft, null skau, man skuer langt og det er generelt bra for en motorsyklist med god tid.
Da jeg kom ned bakkene til Røldal passet det bra å avbilde enda ei stavkirke på lista mi. Røldal stavkirke. Den er jo kledd med panel i "nyere tid", men er kan hende enda eldre i konstruksjoen enn de fleste av stavkirke-typen... Her er mye som ikke sees men utgraverne og historikerne har funnet ut en god del.

Så kom et vegkryss der jeg tok nok en omveg. Siden jeg bare var en sjel og en skjorte lot jeg meg lokke av noe som så spennende ut. Og spennende var det. Viste seg at det var den gamle vegen over Røldalsfjellet! Gørfin, men jeg fikk sola i ryggen... min velutviklede stedssans/retningssans og gammel barnelærdom fra Hakkespettboka sa meg at da bærer det mot nord. Og jeg skulle mot sør
Jaja, kjørte en del av vegen og snudde ned til Røldal igjen. Ikke så farlig, og nå vet jeg jo av et fint alternativ til Røldalstunnelen når turen skal gå i den retninga en gang
Sjekk fin veg da:

Her nede tok også vei 520 til Sauda av. Bikerdude73 hadde nylig lagt ut noen bilder derfra. Jeg lot meg nesten friste, men tenkte som en sindig minister fra Hedmarken så klokt sa; fint å ha litt på bok. Så jeg satte rett og slett denne stubben på bok, da har jeg jo noe til gode når turen går i den retninga igjen
Videre tok jeg RV13 forbi Tau og Jørpeland. Strengt tatt fin vei og noen severdigheter, men tunneler! I blant var man som en fisk på land, gispa etter luft noen sekunder i friluft før det bar inn i grunnfjellet igjen. To fergestrekninger, og nesten 2 kilometer kø til den siste som krysser utløpet av Lysefjorden. Tror det heter Forsand den bebyggelsen der:

Etter siste ferga tok jeg vei 508 over til Oltedal. Så var det bare å følge 45 øst og oppover Dirdal og mot Byrkjedal. Da jeg stoppet på Byrkjedalstunet og så på klokka forstod jeg at det kunne bli passe mørkt om jeg skulle kuske videre til Lysebotn denne kvelden. Stedet så fint ut, og det frista strengt tatt med en bedre middag og en pils. Og ledig rom hadde dem. Så det ble en bedre middag, selvsagt en pils og avnyting av solnedgangen. Sukk, man har det strengt tatt ikke så ille?
På Byrkjedalstunet var det ikke bare restaurant og rom å leie. Lysstøperi og masse særegne lokaler og bygninger. Her er ei av vaktbikkjene rett utafor døra på sovebua mi:

Syklene mine har gjerne farge-navn. Nu kjører jeg Røder og Graatass, og for noen uker sida solgte jeg Blåmann. Og jammen stod navnebrødrene samla ute på tunet her

Et kvernhjul rusla rundt:

Og noen hadde spikka de tre bukkene Bruse og troillet:

Overfylt fleksitidskonto, de fleste tilbake fra feriene sine på jobben, grei værmelding og mer enn nok å gjøre i huset. OK, jeg kunne ta meg ei uke fri.
Men så hadde jo ikke elektrikerne vært her, skulle "kanskje" komme forrige uke men nei. Så jeg kunne ikke kle mer vegger og tak siden dem skulle legge opp mer saker mens bare reisverket står der. Kunne frisert den vanskjøtta hagen, men har den strengt tatt på planen neste år. Med full rehab av plen osv. Hadde kjøpt ny termos, den gamle fra tidlig 80-tall var jo helt inkontinent og ble pensjonert. Et par dager test av den hørtes langt bedre ut!
Så jeg drefsa et par reine truser og sokker, ei T-skjorte, dongeribukse og tannbørsten i pakksekken, pengboka på innerlomma og startet Røder. Go West tenkte jeg. Haukelifjellet er jo deilig. Og mens jeg rulla straffestrekninga mot Kongsberg får eventyrvegene begynner dukka "Lysebotn" opp i hodet. Der har jeg faktisk ikke vært. Da var jo planlegginga komplett, bare å rulle videre. MC-liv med andre ord

Bilder og tekst for de som mot all formodning har lyst å se:
Etter Gransherad og Jondalen tok jeg opp gjennom Rjukan og opp over Rauland og til slutt ned på E134 ved Haukelibygd. Her er det OK å kjøre E-veg videre vest faktisk! Tror dette er Vesland fra Vå, men er jaggu ikke sikker. Derimot er jeg sikker på at været var usannsynlig godt og at Norge er nydelig:
For et par uker sida kjørte jeg en del av Myllarvegen fra Flatdal til Åmot, nu fikk jeg tatt den siste etappen. Og her står jo Myllarheimen der Myllarguten levde de siste åra sine.
Over Haukelifjellet er der noen tunneler. Og de fleste MC-kjørerne vet selvsagt at noen av dem kan unngåes? I alle fall er dette opp Dyrskar, ser dette ut som et bedre valg enn å se norsk grunnfjell fra innsida gjennom Haukelitunnelen???
Svandalsflontunnelen unngåes også lett. Selv om det er en kort tunnel og vegen rundt er anelsen lenger er valget lett:
Her gikk en grusveg ut til venstre. Og skiltet sa "Dårleg veg, anleggsveg". Jau, då lyt me sjekka
veistandarden da. Og vegen var fin, men slutta etter bare 6 km. Fin blindveg og fram og attende ble det jo 12 fine km ut av det med et stille sted for å teste termosen også

Knallvær over høyfjellene i Norge er alltid en nytelse. Klar luft, null skau, man skuer langt og det er generelt bra for en motorsyklist med god tid.
Da jeg kom ned bakkene til Røldal passet det bra å avbilde enda ei stavkirke på lista mi. Røldal stavkirke. Den er jo kledd med panel i "nyere tid", men er kan hende enda eldre i konstruksjoen enn de fleste av stavkirke-typen... Her er mye som ikke sees men utgraverne og historikerne har funnet ut en god del.
Så kom et vegkryss der jeg tok nok en omveg. Siden jeg bare var en sjel og en skjorte lot jeg meg lokke av noe som så spennende ut. Og spennende var det. Viste seg at det var den gamle vegen over Røldalsfjellet! Gørfin, men jeg fikk sola i ryggen... min velutviklede stedssans/retningssans og gammel barnelærdom fra Hakkespettboka sa meg at da bærer det mot nord. Og jeg skulle mot sør


Her nede tok også vei 520 til Sauda av. Bikerdude73 hadde nylig lagt ut noen bilder derfra. Jeg lot meg nesten friste, men tenkte som en sindig minister fra Hedmarken så klokt sa; fint å ha litt på bok. Så jeg satte rett og slett denne stubben på bok, da har jeg jo noe til gode når turen går i den retninga igjen

Videre tok jeg RV13 forbi Tau og Jørpeland. Strengt tatt fin vei og noen severdigheter, men tunneler! I blant var man som en fisk på land, gispa etter luft noen sekunder i friluft før det bar inn i grunnfjellet igjen. To fergestrekninger, og nesten 2 kilometer kø til den siste som krysser utløpet av Lysefjorden. Tror det heter Forsand den bebyggelsen der:
Etter siste ferga tok jeg vei 508 over til Oltedal. Så var det bare å følge 45 øst og oppover Dirdal og mot Byrkjedal. Da jeg stoppet på Byrkjedalstunet og så på klokka forstod jeg at det kunne bli passe mørkt om jeg skulle kuske videre til Lysebotn denne kvelden. Stedet så fint ut, og det frista strengt tatt med en bedre middag og en pils. Og ledig rom hadde dem. Så det ble en bedre middag, selvsagt en pils og avnyting av solnedgangen. Sukk, man har det strengt tatt ikke så ille?
På Byrkjedalstunet var det ikke bare restaurant og rom å leie. Lysstøperi og masse særegne lokaler og bygninger. Her er ei av vaktbikkjene rett utafor døra på sovebua mi:
Syklene mine har gjerne farge-navn. Nu kjører jeg Røder og Graatass, og for noen uker sida solgte jeg Blåmann. Og jammen stod navnebrødrene samla ute på tunet her


Et kvernhjul rusla rundt:
Og noen hadde spikka de tre bukkene Bruse og troillet:
Sist redigert av joo den 16 aug 2012, 19:52, redigert 1 gang totalt.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, Kalhovd.
Haukeli, Lysebotn mm, del 2:
Etter ei god natt i himmelsk skuvseng og lang dusj på morran etterfulgt av solid frokost med mykje bacon, røkelaks og eggerøre var jeg nesten klar til å dra videre. Måtte bare en sniktur innom kjøkkenet og be pent om å få fylt kaffetermosen. Så med full tank, mage og termos var jeg salig og fornøyd da jeg kuska videre øst og opp dalen. Da sola sleit med å komme over fjellan og lyse ned i dalen var det bare magisk godt å sitte på verdens beste MC med fantastiske veger foran meg. Opp Øvstabødalen mot Sinnes. Bilder kan ikke beskrive det, men kommer et bilde likevel:

Da jeg kom ned til Lysebotn skjønte jeg at det var smart å overnatte der jeg gjorde. Var faktisk et stykke å kjøre fra Byrkjedal, og jeg visste ikke om der var noen ledige rom nede i Lysebotn. Men da har jeg i alle fall vært her, og kommer gjerne igjen

Der va svinga ja, GPS`en kan bekrefte det:

Lysebotn var flott, men det var ikke bare nedstigninga dit som var spektakulær. De tre milene innover langs FV986 var flotte hele vegen, ikke bare de siste kilometerne ned. Her er et glimt av strekningen:

Dette naturfenomenet så jeg mye av her oppe. Lurer på om det er vinden eller snøen som gjør dette? Snøen fonner seg jo, så kan det hende det heter at steinene varder seg?

Skal jeg klage på noe må det være at der var ganske mye sau langs, og til dels på vegene i dette området.
Videre gikk turen over Sirdalsheiane. Nydelig vær og nydelige veger. Stakk inn på grusveger jeg passerte, men de fleste går bare en kort stubb innover. Denne som jeg stakk inn endte oppe på ei demning som demmer opp Rosskreppsjorden.

Utsikten mot vegen jeg hadde kommet var helt grei den her oppe på demninga.

Naturlig sted å ta seg en rast vel? Ja termosen funka flott den!

Da jeg kom ned til Haugoskogen telte jeg på knappene om jeg skulle dra sør og så skjære over til Nisser og Skien, men der var en stubb nordafor som gikk ned til Dalen som jeg ikke hadde kjørt. Så nordover ble det. Vei 45 inn til Dalen var "grei nok". Ganske lekker den siste biten, men ikke noen højdare. Etter Dalen tok jeg opp i retning Høydalsmo, men selvsagt en veg uten fast dekke som jeg vet om.

Lett høyfartscruising på E-veg videre til Flatdal og Sauland. Så ropte Gransherad og Bolkesjø om omvegen der igjen. Lett å overtale var jeg, svake sjel.
En kaffestopp hos en kompis da det var ei mil igjen hjem, og jaggu kom det noen regndråper etter den. Dessuten sa triptelleren at jeg må ut å handle motorolje, girolje og filter. Får vel finne fram følebladene og momentnøklene og gå over ventilene også i samme slengen. Og koble på GS911-toolen og sjekke evt feilkoder og nullstille stepmotorene i innsprøytinga. Og fordekket begynner å bli veldig slick på sidene. Tror ikke jeg skal ut på våte veger med det i alle fall!

Livet er ikke bare en lek, det er til tider en dans på roser også
Trur dette er en link til ruta...:
http://goo.gl/maps/8l0w4" onclick="window.open(this.href);return false;
Etter ei god natt i himmelsk skuvseng og lang dusj på morran etterfulgt av solid frokost med mykje bacon, røkelaks og eggerøre var jeg nesten klar til å dra videre. Måtte bare en sniktur innom kjøkkenet og be pent om å få fylt kaffetermosen. Så med full tank, mage og termos var jeg salig og fornøyd da jeg kuska videre øst og opp dalen. Da sola sleit med å komme over fjellan og lyse ned i dalen var det bare magisk godt å sitte på verdens beste MC med fantastiske veger foran meg. Opp Øvstabødalen mot Sinnes. Bilder kan ikke beskrive det, men kommer et bilde likevel:
Da jeg kom ned til Lysebotn skjønte jeg at det var smart å overnatte der jeg gjorde. Var faktisk et stykke å kjøre fra Byrkjedal, og jeg visste ikke om der var noen ledige rom nede i Lysebotn. Men da har jeg i alle fall vært her, og kommer gjerne igjen

Der va svinga ja, GPS`en kan bekrefte det:
Lysebotn var flott, men det var ikke bare nedstigninga dit som var spektakulær. De tre milene innover langs FV986 var flotte hele vegen, ikke bare de siste kilometerne ned. Her er et glimt av strekningen:
Dette naturfenomenet så jeg mye av her oppe. Lurer på om det er vinden eller snøen som gjør dette? Snøen fonner seg jo, så kan det hende det heter at steinene varder seg?
Skal jeg klage på noe må det være at der var ganske mye sau langs, og til dels på vegene i dette området.
Videre gikk turen over Sirdalsheiane. Nydelig vær og nydelige veger. Stakk inn på grusveger jeg passerte, men de fleste går bare en kort stubb innover. Denne som jeg stakk inn endte oppe på ei demning som demmer opp Rosskreppsjorden.
Utsikten mot vegen jeg hadde kommet var helt grei den her oppe på demninga.
Naturlig sted å ta seg en rast vel? Ja termosen funka flott den!
Da jeg kom ned til Haugoskogen telte jeg på knappene om jeg skulle dra sør og så skjære over til Nisser og Skien, men der var en stubb nordafor som gikk ned til Dalen som jeg ikke hadde kjørt. Så nordover ble det. Vei 45 inn til Dalen var "grei nok". Ganske lekker den siste biten, men ikke noen højdare. Etter Dalen tok jeg opp i retning Høydalsmo, men selvsagt en veg uten fast dekke som jeg vet om.
Lett høyfartscruising på E-veg videre til Flatdal og Sauland. Så ropte Gransherad og Bolkesjø om omvegen der igjen. Lett å overtale var jeg, svake sjel.
En kaffestopp hos en kompis da det var ei mil igjen hjem, og jaggu kom det noen regndråper etter den. Dessuten sa triptelleren at jeg må ut å handle motorolje, girolje og filter. Får vel finne fram følebladene og momentnøklene og gå over ventilene også i samme slengen. Og koble på GS911-toolen og sjekke evt feilkoder og nullstille stepmotorene i innsprøytinga. Og fordekket begynner å bli veldig slick på sidene. Tror ikke jeg skal ut på våte veger med det i alle fall!
Livet er ikke bare en lek, det er til tider en dans på roser også

Trur dette er en link til ruta...:
http://goo.gl/maps/8l0w4" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av joo den 16 aug 2012, 19:55, redigert 3 ganger totalt.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, goes vest, besøker Lysebotn mm.
Takk AJ. Hvordan gjorde du det?
Sleit litt mer formatteringa også, måtte klippe innlegget i to sida det ble for langt! Må nok skrive med færre ord og bilder :-# Så jeg la en kopi over i Word og klipte tilbake i del 2, men skulle selvsagt benyttet NoticePad som ikke lager så mange formater.
Sleit litt mer formatteringa også, måtte klippe innlegget i to sida det ble for langt! Må nok skrive med færre ord og bilder :-# Så jeg la en kopi over i Word og klipte tilbake i del 2, men skulle selvsagt benyttet NoticePad som ikke lager så mange formater.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Book of joo, goes vest, besøker Lysebotn mm.
Bare å klikke på lenkesymbolet slik bildeutsnittet nedenfor viser:joo skrev:Takk AJ. Hvordan gjorde du det?
Sleit litt mer formatteringa også, måtte klippe innlegget i to sida det ble for langt! Må nok skrive med færre ord og bilder :-# Så jeg la en kopi over i Word og klipte tilbake i del 2, men skulle selvsagt benyttet NoticePad som ikke lager så mange formater.
Deretter huke av for "Kort nettadresse", for så å kopiere adressen som dukker opp i feltet under avhukningen

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Book of joo, goes vest, besøker Lysebotn mm.
Ah. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Ikke verst bare det 

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, goes vest, besøker Lysebotn mm.
Stor dekkdag...
Dagen for litt ettersyn og litt jobb på syklene.
I slutten av juni, før ferien, satte jeg på nytt Conti TrailAttack bak på Røder. Kompisen som kjørte med meg på ferien satte på disse foran og bak.
Etter 200 mil begynte kompisen min å lure på om noen hjullager var i ferd med å ryke. Vi byttelånte sykler noen mil, og det dura godt når man la seg litt over. Men samme symptomene begynte å komme på Røder også, bare ikke så kraftige.
Nå er bakdekket mitt kjørt 6-7000km, og det durer kraftig når jeg begynner på svingene. På kompisen sin sykkel er det like ille, og i tillegg har den begynt å riste på styringa! Feilen; TrailAttack. Snakka med en kompis på jobben som la samme dekka på GSAen sin, og han har fått during også. Sjekka det engelske GS-forumet, og der er mange som har opplevd dette med Contiene...
Sjekka, og sakene har begynt å få mye høydeforskjell på putene utenfor senter. Jaja, byebye Conti. Men jeg skal kjøre dekket lenger, så lenge jeg ikke merker at sykkelen begynner å bli vrang.

Fordekket har gått 13000. Metzeler Tourance. Har vært storfornøyd med det, trygt på regn, passe lesbart på grus og sitter meget godt på tørr asfalt. Heldigvis visste jeg hva jeg skulle gjøre, så jeg fikk lagt på nytt Tourance i dag og fått Røder kjøreklar igjen.

Var mye mønster igjen midt på det jeg tok av, men begynte å bli slicks på sidene. Uskarpt bilde...

Graatass har også blitt skrudd mye i dag. Begynte å bli mye slakk i lagrene på crosshjulet bak. Så da satte jeg på motard-hjulene mens jeg venter på lagre og simmeringer til crossakene. Nytt kjede ble det også til motard-oppsettet. Ble ikke helt ferdig med den i dag, gjenstår å ta av crosskjermen foran og å få koblet motard-bremsekaliperen foran (større skive) og lufte bremsene. Men ryggen sa at jeg hadde jobbet nok i sære arbeidsstillinger.
Og jeg tror jeg må kappe et ledd til på kjedet

Dagen for litt ettersyn og litt jobb på syklene.
I slutten av juni, før ferien, satte jeg på nytt Conti TrailAttack bak på Røder. Kompisen som kjørte med meg på ferien satte på disse foran og bak.
Etter 200 mil begynte kompisen min å lure på om noen hjullager var i ferd med å ryke. Vi byttelånte sykler noen mil, og det dura godt når man la seg litt over. Men samme symptomene begynte å komme på Røder også, bare ikke så kraftige.
Nå er bakdekket mitt kjørt 6-7000km, og det durer kraftig når jeg begynner på svingene. På kompisen sin sykkel er det like ille, og i tillegg har den begynt å riste på styringa! Feilen; TrailAttack. Snakka med en kompis på jobben som la samme dekka på GSAen sin, og han har fått during også. Sjekka det engelske GS-forumet, og der er mange som har opplevd dette med Contiene...

Sjekka, og sakene har begynt å få mye høydeforskjell på putene utenfor senter. Jaja, byebye Conti. Men jeg skal kjøre dekket lenger, så lenge jeg ikke merker at sykkelen begynner å bli vrang.
Fordekket har gått 13000. Metzeler Tourance. Har vært storfornøyd med det, trygt på regn, passe lesbart på grus og sitter meget godt på tørr asfalt. Heldigvis visste jeg hva jeg skulle gjøre, så jeg fikk lagt på nytt Tourance i dag og fått Røder kjøreklar igjen.
Var mye mønster igjen midt på det jeg tok av, men begynte å bli slicks på sidene. Uskarpt bilde...
Graatass har også blitt skrudd mye i dag. Begynte å bli mye slakk i lagrene på crosshjulet bak. Så da satte jeg på motard-hjulene mens jeg venter på lagre og simmeringer til crossakene. Nytt kjede ble det også til motard-oppsettet. Ble ikke helt ferdig med den i dag, gjenstår å ta av crosskjermen foran og å få koblet motard-bremsekaliperen foran (større skive) og lufte bremsene. Men ryggen sa at jeg hadde jobbet nok i sære arbeidsstillinger.
Og jeg tror jeg må kappe et ledd til på kjedet

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, dekkdag, mye dekk.
Takk for advarselen - da fortsetter jeg med Anakee2.
Mønstret på Anakee2 og Tourance er jo ganske likt, men iflg en dekk-oversikt var Anakee2 noen av de beste på kald asfalt - og det er jo ikke dumt med best mulig margin under slike forhold. (Sen høst / tidlig vår).
Ser også ut som endel foretrekker Anakee2 vs Tourance på ADVRider http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=752477" onclick="window.open(this.href);return false;
Mønstret på Anakee2 og Tourance er jo ganske likt, men iflg en dekk-oversikt var Anakee2 noen av de beste på kald asfalt - og det er jo ikke dumt med best mulig margin under slike forhold. (Sen høst / tidlig vår).
Ser også ut som endel foretrekker Anakee2 vs Tourance på ADVRider http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=752477" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Book of joo, dekkdag, mye dekk.
Du Joo, det er en ting jeg lurer litt på
, HAR du Mottorsykkel-dilla, eller 


Re: Book of joo, dekkdag, mye dekk.
Ja ser den. Tror nok Anakee2 er et trygt valg. Ser noen har anelsen rumling når dem legger seg over med dem også, men det samme oppdaget jeg jo da jeg gikk fra gatedekk (PR2) til Tourance. Anelsen during blir det jo med on/off, men ikke grov romling som TrailAttackene. Hadde ikke vært redd for å prøve Anakeeene. Og godt grep i høstkulda er absolutt ikke å forakte
Men uansett er disse on/off-dekkene langt fra gode på våt offroad, da må man ha noe som TKC80. Men da får man jo denne anelsen ubehagelige løse feelingen hele tiden. Selv om de sitter godt på asfalt.
Har Pirelli Scorpion MT 90 A/T på crosseren, og den klatrer som ei geit, også opp hogstfelt. Men sånne plasser drar man uansett ikke med dyrere større sykler... Ikke jeg i alle fall
Lurer på om de kan være et alternativ å prøve på GS`en en gang?

Men uansett er disse on/off-dekkene langt fra gode på våt offroad, da må man ha noe som TKC80. Men da får man jo denne anelsen ubehagelige løse feelingen hele tiden. Selv om de sitter godt på asfalt.
Har Pirelli Scorpion MT 90 A/T på crosseren, og den klatrer som ei geit, også opp hogstfelt. Men sånne plasser drar man uansett ikke med dyrere større sykler... Ikke jeg i alle fall

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, dekkdag, mye dekk.
Kæm æ?ArcticTiger skrev:Du Joo, det er en ting jeg lurer litt på, HAR du Mottorsykkel-dilla, eller
Njaei, virker det sånn?

Røder står i garasjen mye av tiden, blir aldri kjørt til jobb og sånn småtrilling. Kommer bare ut når vi skal lange ut på tuuur, MC er fritid og ikke nyttekjøretøy.
Men kjører kanskje mer "langturer" i helgene enn de fleste gjør. Noe jeg legger merke til at du og noen andre her inne også gjør

I løpet av sesongen kjører jeg kanskje dobbelt så mye som bilen blir kjørt på ett år... kanskje en liten anelse dilla, selv etter 32 år på vegen.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, dekkdag, mye dekk.
Fiiine veger, nye oppdagelser, og høsten nærmer seg visst:
Ble en lørdagstur, ikke helgetur. Litt egeninnsats måtte til i heimen i dag, søndag.
Vi dro (selvsagt) 37 etter Kongsberg og så over Imingfjell fra Austbygdi. Merket det var høst, 5 grader og mye vind over fjellet. Så mye at man nesten lå med kneskrap på rettstrekkene :-)å
Fra Rødberg kjørte vi forbi Tunhovd og ned til Nesbyen. Satte kursen mot Bromma og skulle prøve en ny vegbit. Fra Bromma dro vi opp mot Haglebu, Øvre Eggedal og Eggedal til Sirdal, Prestfoss og Åmot. Dette var en højdare! Flott veg, den blir kjørt flere ganger. Mye svinger, lite trafikk
Etter Åmot ble det runden Vikersund langs Tyrifjorden og tok runden jeg fikk tips om her inne oppom Røinevegen.
Ikke helt tida for å sette inn ennå.
Ruta: http://goo.gl/maps/RTFhk
De langbeinte snabelkamelene har vanningspause ved Mæle bru:

Mæle bru: http://www.hovinitelemark.no/index.php? ... 103&view=1
Ble en lørdagstur, ikke helgetur. Litt egeninnsats måtte til i heimen i dag, søndag.
Vi dro (selvsagt) 37 etter Kongsberg og så over Imingfjell fra Austbygdi. Merket det var høst, 5 grader og mye vind over fjellet. Så mye at man nesten lå med kneskrap på rettstrekkene :-)å
Fra Rødberg kjørte vi forbi Tunhovd og ned til Nesbyen. Satte kursen mot Bromma og skulle prøve en ny vegbit. Fra Bromma dro vi opp mot Haglebu, Øvre Eggedal og Eggedal til Sirdal, Prestfoss og Åmot. Dette var en højdare! Flott veg, den blir kjørt flere ganger. Mye svinger, lite trafikk

Etter Åmot ble det runden Vikersund langs Tyrifjorden og tok runden jeg fikk tips om her inne oppom Røinevegen.
Ikke helt tida for å sette inn ennå.
Ruta: http://goo.gl/maps/RTFhk
De langbeinte snabelkamelene har vanningspause ved Mæle bru:
Mæle bru: http://www.hovinitelemark.no/index.php? ... 103&view=1
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Book of joo, litt høstlig.
Er hele Rv 287 fra Nesbyen til Åmot like fin?
Re: Book of joo, litt høstlig.
Fin, men en bit i stigninga opp fra Bromma (heter 211 den vegstubben) hadde noen telehiv som kvasse sykler neppe liker. Med langbeint sykkel gikk det greit, bortsett fra et par svinger der dumpene var litt ufine før Haglebu. Den siste delen av veien (287) var bare silke, av beste sort. Så bra at å stoppe og ta bilder ikke ble vurdert, man bare lå i flyten 

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, litt høstlig.
Skulle en tur til Hof MC i finværet tross influensa på lur litt baki hodet et sted.
Tenkte i alle fall å skaffe nytt visir til hjelmen og så myse litt. Været var perfekt, bare man venta litt så tempen tok seg opp og rimen forsvant. På turen opp Hanekleiva (perleveg) ble det klart at det ble en perledag. Etter litt småhandling sjekka vi kart og så etter uprøvde veger. Frista ikke å snu hjemover slik dagen utvikla seg. En uprøvd vegsnutt fra Skien mot Nordagutu måtte jo passe bra som omvei hjem til Hurumlandet igjen...? Valebøvegen (44). Etter turen forbi Vindfjelltun til Siljan først da.

Og dette var en højdare. Svinger av alle slag, og det vil si knappe, åpne, kombinasjoner og bakker med svinger
Altså en perleveg!
Og når man har funnet mange perleveger og så setter dem sammen i ymse kombinasjoner når man er på tur så har man vel PERLEKJEDER?
I alle fall falt vi såpass inn i flyten med svinger og ikke-cruisertempo at forhjulet ble vridd vestover istf mot øst ved Notodden. Mye vil ha mer. Etter halvannen mil skar vi opp 361 til Gransherad der neste perle i kjedet, 37 østover venta. Denne perlen regner jeg med alle som ferdes i denne landsdelen har prøvd
Ikke bare var det en fargerik høstdag av dimensjoner med bugfri klar luft, ny super vegsnutt ble oppdaga. Og denne korte dagsturen på 32 mil kan skrives på lista over noe av det beste denne sesongen kunne gi
Litt som MCsidistene som surra seg ned på Hurumlandet fikk seg?
Og da ble det lite stopp for fotografering, kjørekåt var man vel...
Her er et der vi kom ned fra Valebøvegen rett før Nordagutu:

Til dette krysset, der vi tok opp mot Notodden:

Så da får søndagen brukes til å fortsette høstonna i hagen?

Eller kanskje ikke... Graatuss skulle vært lufta på veger med løst dekke
Vi får se, ingen vet hvor gresshoppa hopper i morra.

Tenkte i alle fall å skaffe nytt visir til hjelmen og så myse litt. Været var perfekt, bare man venta litt så tempen tok seg opp og rimen forsvant. På turen opp Hanekleiva (perleveg) ble det klart at det ble en perledag. Etter litt småhandling sjekka vi kart og så etter uprøvde veger. Frista ikke å snu hjemover slik dagen utvikla seg. En uprøvd vegsnutt fra Skien mot Nordagutu måtte jo passe bra som omvei hjem til Hurumlandet igjen...? Valebøvegen (44). Etter turen forbi Vindfjelltun til Siljan først da.
Og dette var en højdare. Svinger av alle slag, og det vil si knappe, åpne, kombinasjoner og bakker med svinger


Og når man har funnet mange perleveger og så setter dem sammen i ymse kombinasjoner når man er på tur så har man vel PERLEKJEDER?
I alle fall falt vi såpass inn i flyten med svinger og ikke-cruisertempo at forhjulet ble vridd vestover istf mot øst ved Notodden. Mye vil ha mer. Etter halvannen mil skar vi opp 361 til Gransherad der neste perle i kjedet, 37 østover venta. Denne perlen regner jeg med alle som ferdes i denne landsdelen har prøvd

Ikke bare var det en fargerik høstdag av dimensjoner med bugfri klar luft, ny super vegsnutt ble oppdaga. Og denne korte dagsturen på 32 mil kan skrives på lista over noe av det beste denne sesongen kunne gi

Litt som MCsidistene som surra seg ned på Hurumlandet fikk seg?
Og da ble det lite stopp for fotografering, kjørekåt var man vel...
Her er et der vi kom ned fra Valebøvegen rett før Nordagutu:
Til dette krysset, der vi tok opp mot Notodden:
Så da får søndagen brukes til å fortsette høstonna i hagen?
Eller kanskje ikke... Graatuss skulle vært lufta på veger med løst dekke

Vi får se, ingen vet hvor gresshoppa hopper i morra.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Ja da fikk du med deg litt av ruta fra Telemarkskøyrig-turen vi hadde den 22 sept. Så får du prøve 306 Hvarnes-Andebu ved en senere anledning, svingete så det holder, dette i kombinasjon med litt dårlig asfalt gjør den til en liten utfordring.
Flott vær der sør idag da, og masse høstfarger igjen. Her nord har det meste av løvet falt av de siste dagene.
Flott vær der sør idag da, og masse høstfarger igjen. Her nord har det meste av løvet falt av de siste dagene.
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Takk og takk AT, kan garantere deg at jeg setter stor pris på sånne tipsArcticTiger skrev: Så får du prøve 306 Hvarnes-Andebu ved en senere anledning, svingete så det holder, dette i kombinasjon med litt dårlig asfalt gjør den til en liten utfordring..

Ser på kartet, og den ser fin ut. Og så passer den fint å sette inn i en tur til Vindfjelltun eller på starten/tampen av en lengre Telemarkstur.
Notert på blokka der jeg skriver opp gode tips fra forumister her inne som deler villig vekk. Vet ikke hvor mange fine og koselige småsløyfer og perleveger jeg har kjørt innom istf forbi denne sesongen takket være MCsidister.
Takker og bukker

Ser og hører at "hjemme" (Harstad) er løvet nede for telling ja. Har begynt her også, men foreløpig ikke i de store mengdene. Tror ikke jeg setter inn enda, får se hva værmeldingene sier når helga nærmer seg først.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Humpete så det holder dr ja! Eneste plassen bikkja har spydd i bileArcticTiger skrev:Ja da fikk du med deg litt av ruta fra Telemarkskøyrig-turen vi hadde den 22 sept. Så får du prøve 306 Hvarnes-Andebu ved en senere anledning, svingete så det holder, dette i kombinasjon med litt dårlig asfalt gjør den til en liten utfordring.
Flott vær der sør idag da, og masse høstfarger igjen. Her nord har det meste av løvet falt av de siste dagene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Vi snakker om Mottor-sykkel-kjøring her vet du: Multistrada, GS, Tiger osvZZR-Erling skrev:Humpete så det holder dr ja! Eneste plassen bikkja har spydd i bileArcticTiger skrev:Ja da fikk du med deg litt av ruta fra Telemarkskøyrig-turen vi hadde den 22 sept. Så får du prøve 306 Hvarnes-Andebu ved en senere anledning, svingete så det holder, dette i kombinasjon med litt dårlig asfalt gjør den til en liten utfordring.
Flott vær der sør idag da, og masse høstfarger igjen. Her nord har det meste av løvet falt av de siste dagene.

- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Vi hadde da med Intruderryttere (ok, bare en da)
som ikke lot til å
la seg affiseree nevneverdig av kjørbarheten på disse veiene
Det er nok Erling som har blitt litt for komfortabel med årene


la seg affiseree nevneverdig av kjørbarheten på disse veiene

Det er nok Erling som har blitt litt for komfortabel med årene


Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Ja, det kan det være..hehArcticTiger skrev:Vi snakker om Mottor-sykkel-kjøring her vet du: Multistrada, GS, Tiger osvZZR-Erling skrev:Humpete så det holder dr ja! Eneste plassen bikkja har spydd i bileArcticTiger skrev:Ja da fikk du med deg litt av ruta fra Telemarkskøyrig-turen vi hadde den 22 sept. Så får du prøve 306 Hvarnes-Andebu ved en senere anledning, svingete så det holder, dette i kombinasjon med litt dårlig asfalt gjør den til en liten utfordring.
Flott vær der sør idag da, og masse høstfarger igjen. Her nord har det meste av løvet falt av de siste dagene.

Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Takk mekkern, kjørt "rundt" den vegen mange ganger men blir å prøve den neste gangen jeg er i området
Har mest blitt nedover langs Fyresvatn eller Nisser til Treungen. Ikke tenkt på den stubben
Bikkje som spyr i bilen, feil mat før turen eller noe sånt tenker jeg?
Fin høstdag i dag også, men ble mer utafor asfaltvegene med Graatass. Skogen og en tur opp i et stort anleggsområde på Follestad.
Fine høstfarger:

Anleggsområdet er digert, og så er det ikke noen arge arbeidere i området på en søndag
:

Mobilkamera er ganske dårlige saker, og G9`en er litt for stor til å gå i lomma.

Bikkje som spyr i bilen, feil mat før turen eller noe sånt tenker jeg?
Fin høstdag i dag også, men ble mer utafor asfaltvegene med Graatass. Skogen og en tur opp i et stort anleggsområde på Follestad.
Fine høstfarger:
Anleggsområdet er digert, og så er det ikke noen arge arbeidere i området på en søndag

Mobilkamera er ganske dårlige saker, og G9`en er litt for stor til å gå i lomma.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Ser jo bra ut det der - skikkelig "test-område" for en offroader
Egentlig synd det ikke ble noe av planene om motorsport-bane i Hurum, tror det hadde gitt lokalt næringsliv en "boost" også, med flere tilreisende.

Egentlig synd det ikke ble noe av planene om motorsport-bane i Hurum, tror det hadde gitt lokalt næringsliv en "boost" også, med flere tilreisende.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.
Ja, var flere typer motorisert sport som var på hogget i det området. Men sånn ble det jo dessverre ikke.RuneMC skrev: Egentlig synd det ikke ble noe av planene om motorsport-bane i Hurum, tror det hadde gitt lokalt næringsliv en "boost" også, med flere tilreisende.
Har hørt løselige rykter om planer om en grusbane oppi Røykedalen eller noe i nærheten. Men bare veldig løse rykter. Hadde vært fint så man slapp å stjele seg til noen minutter her og der i grustak og skogsveger på en Hurumrunde. Sikkert lett å hisse opp folk om man oppsøker områder for ofte og for lenge hver gang

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...