MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
simpson skrev:Og der har du mye av grunnen til av twinner gjør det bra i racing.
Eks Ducati 1199, 166 kg, BMW S1000RR, 183 kg, og da med den store forskjellen i moment i tillegg i winnens favør så er det som du selv sier forholdet mellom vekt/effekt som er viktig.
Å overføre en racingrigget konfigurasjon over på vei er litt feil i mine øyne. Jeg tviler på at Casey Stoner ville kjørt riggen sin fra Lindesnes til Nordkapp en normal norsk sommer med trailere, bobiler og Volvo med en Kabe 750 etter seg som sine medtrafikkanter.
I tillegg blir racingekvipasjene justert ut i fra banenes beskaffenhet.
Hvis du leser en av mine første kommentarer i denne tråden så bryr jeg meg lite hva hverken Ducati eller Honda gjør på bane siden jeg ikke skal kjøre der.
Først når disse nyvinningene som formel1 og motogp utvikler blir "offentlig" vet vi hvordan driftsikkerheten på dette nye blir og her er Honda V-4 sine motor i en særklasse og har vært det helt siden VF1000R og VFR-ene ble lansert :)
Og til slutt, så er min konklusjon at de som kjøper disse rakettene med mer hester enn kilo, bruker de som en penisforlenger, siden de reagerer vel så mye når sykkelen blir kritisert som om at kjæresten skulle klage på penislengden etter en sex-akt :lol
Nå er det mange måter å se på andres sykkelvalg på og hvorfor de velger som de gjør.
Når du nevner at racing ikke har så mye med gatesykkel å gjør ang. justeringer og banens beskaffenhet, gjelder dette selvfølgelig motogp også.
Jeg vet at eks de fleste ikke ville hatt Ducati pga manglende komfort, påståtte korte serviceintervaller, harde gearkasser, vonde ved køkjøring, ubrukelige på langtur osv.
Hvis det er det du bruker sykkelen til er det logisk.
Men akkurat det å ha en totalt kompromiss løs sykkel, som ikke bryr deg om komfort, vibrasjoner eller raslelyden fra clutchen, så er det noe helt annet.
Hvis du ikke har den fasinasjonen for råskapen og lidenskapen i sykkelen så kan det ikke forklares....
Superbike er riktignok "gatesykkel", men det er milevis fra det du ser av motogp på tv til de sykkelene du ser på gata.
Og forresten, det er kun Ducati som har laget en "motogp" sykkel for salg. Honda har snakket om det men det gjennstår å se.
PÅ åttitallet kom både RG 500, RD 500 og NS 400R som replikkaer på gp-sykler, men det var kun replikkaer og ikke noe annet.
Hvis du vil ha en rask, komfortabel bil som er rimelig å vedlikeholde, som ikke har sine egne lyter, ikke straffer deg med døden hvis du bruker den feil, bruker mye bensin, har lite støy......da kjøper du ikke Ferrari, Lamborgini eller Porsche, da kjøper du Nissan, Honda eller lignende.
Penisforlenger :lol nei, men entusiast......

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

simpson skrev: Penisforlenger :lol nei......
Bare en ekstra bonus :twisted

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av TBI81 »

EasyRider skrev:En sylindret 2 takt sier jeg bare :erte

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1pwge32HdE[/video]
67ccm og 21 HK, ekke så gærnt det :knegg
Ikke så værst nei! Nesten så jeg trodde det var speeda opp et par sec :P :p
Skulle vel hatt en drøye 400hk i min med det der regnestykket .. Og det er jo forsåvidt ikke helt uoppnåelig det heller med litt pustehjelp++

[video]http://www.youtube.com/watch?v=7IUone3p5Tw[/video]

Og denne er jo også en som stadig blir referert til:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=rG3iUeZ2J3E[/video]
Osv osv. Selv om ikke dette har noe som helst med 'hva som er best' å gjøre. Der mener jeg 'til sitt bruk' :-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
simpson skrev: Penisforlenger :lol nei......
Bare en ekstra bonus :twisted
Er godt gift.....men får vel ikke for mye for det :-k
Sist redigert av simpson den 05 apr 2013, 09:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Hvis du ikke har den fasinasjonen for råskapen og lidenskapen i sykkelen så kan det ikke forklares....
Du skal ikke ta til deg alt jeg skriver siden jeg kjørte en racerigget gixxer i flere år på både bane og vei og jeg var tilhenger av å mestre den i ekstreme situasjoner. Den fascinasjonen forsvant fort når jeg mistet min bror på samme sykkel.. slapp av, jeg nevner ikke dette for å kritisere ditt valg, men for å innrømme at jeg også har vært der :)
I dag er jeg mer irritert over at på grunn av tullinger med ekstremadferd og ekstreme sykler ødelegger rekrutteringen til det fantastisk givende og inkluderende miljøet mc genererer. De har rett og slett ikke råd med forsikringer som koster mer enn det syklene koster.
Og en twin er en halv motor og sikkert billigere å kjøpe, eller? :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
simpson skrev:Hvis du ikke har den fasinasjonen for råskapen og lidenskapen i sykkelen så kan det ikke forklares....
.
Og en twin er en halv motor og sikkert billigere å kjøpe, eller? :lol
Det burde kanskje vært det, men min erfaring er at desverre er det mye dyrere.......
Men den er billigere å forsikre.....du har ikke ett bein innenfor forsikringnsbransjen? :prf

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

DrGreve skrev:
L-NA skrev:Tar jeg ikke helt feil, så er det vel ingen som yter så mange HK pr Volum (sier ingen ting om dreiemoment i dette tilfellet) som de såkalte kvart motorenne :-)
Du glemmer Hr. Wankel i all euforismen :)
Og det er, uavhengig av hvilken sykkel eller annet motorisert kjøretøy som er ment å bevege seg, ratioen mellom HK og vekt som er viktig. Å begynne å dissekere slik du gjør blir som å begynne å skjære ut hullene i gaudaosten :)
:-)å
Ja vel...å ellers da....går det bra??...smakte hullene???

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Når vi snakker om effekt og moment, er det vesentlig å se på arealet under kurvene. Den som har aller høyest toppverdi, har nødvendigvis ikke størst areal. Peaky-motorer synes i allefall jeg er "vanskelig" å få noe "flyt" i kjøringa med. Kan vel funke på en banesykkel, men på gata...bare stress.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av TheHaughom »

Foreløpig holder det med en sylinder for meg. Men har registrert meg Triumph sine triple motorer, de ser og høres ikke helt feil ut, de heller :-k
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av EasyRider »

TBI81 skrev:
EasyRider skrev:En sylindret 2 takt sier jeg bare :erte


67ccm og 21 HK, ekke så gærnt det :knegg
Ikke så værst nei! Nesten så jeg trodde det var speeda opp et par sec :P :p
Skulle vel hatt en drøye 400hk i min med det der regnestykket .. Og det er jo forsåvidt ikke helt uoppnåelig det heller med litt pustehjelp++

Osv osv. Selv om ikke dette har noe som helst med 'hva som er best' å gjøre. Der mener jeg 'til sitt bruk' :-)
Øh 636 hester i noe som veier rundt 250-260kg.. Det er insane!! :-)å , lurer på åssen den er å kjøre jeg.. vet ikke om jeg hadde turt å kjøre den.

Den går nok sikkert hel jævli framover når du først får feste.. men ut av svingen da? hehe tror du skal være forskiktig da gitt. :knegg Er vel ikke mye du får lov til å vri på rulla da, før det straffer seg :D :-)å :prop:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av TBI81 »

EasyRider skrev:
TBI81 skrev:
EasyRider skrev:En sylindret 2 takt sier jeg bare :erte


67ccm og 21 HK, ekke så gærnt det :knegg
Ikke så værst nei! Nesten så jeg trodde det var speeda opp et par sec :P :p
Skulle vel hatt en drøye 400hk i min med det der regnestykket .. Og det er jo forsåvidt ikke helt uoppnåelig det heller med litt pustehjelp++

Osv osv. Selv om ikke dette har noe som helst med 'hva som er best' å gjøre. Der mener jeg 'til sitt bruk' :-)
Øh 636 hester i noe som veier rundt 250-260kg.. Det er insane!! :-)å , lurer på åssen den er å kjøre jeg.. vet ikke om jeg hadde turt å kjøre den.

Den går nok sikkert hel jævli framover når du først får feste.. men ut av svingen da? hehe tror du skal være forskiktig da gitt. :knegg Er vel ikke mye du får lov til å vri på rulla da, før det straffer seg :D :-)å :prop:
Tenker vi kan si 2-300kg alt etter letting/tilføring av vekt (potter, svingarm, turbo, kjøling, og annen nødvendig mat). Uansett sinnsykt og helt klart totalt ubrukelig. :knegg

Men man bør igrunn skjelden vri alt for mye ut av sving. Svært lite dramatisk, men illustrerer fortsatt poenget. Liten snutt fra en luftetur her om dagen:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=n6e0CMHUZOo[/video]

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

L-NA skrev:Ja vel...å ellers da....går det bra??...smakte hullene???
Har ikke registrert at du har servert de? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av TBI81 »

DrGreve skrev:
L-NA skrev:Ja vel...å ellers da....går det bra??...smakte hullene???
Har ikke registrert at du har servert de? :)
Hull kan meldes hit NMCU meldeskjema :knegg

Interessant om cc vs hp

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Bosted: Oslo

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av PAULUS »

Desmo skrev:L-twin er digg syns jeg, og twin med 270 graders veiv er en ganske god etterligning. Disse to motorkonfigurasjonene gir krefter i jevne pulser. Fler sylindre er unødig sløseri. :knegg
Etter mitt syn er det alt for mye jåleri (sløseri som Desmo sier) og 3-fotssyke; enten det gjelder båt, MC, ski, eller golf. Hva i all verden skal man med en motor med større kubikkvolum og antall sylindere enn en personbil? Med norske veier og fartsgrenser, og ikke minst norske avgifter, som atpå til er progressive, mener jeg det er rart å ha store maskiner. Da er det bedre å ha to (en crosser, og en racer for eksempel). Selv har jeg parallelltwin på 500 cc og tror nok man må være ganske prinsesse på erten for å plages av vibrasjoner. Så med mindre man skal på 3000-km-turer burde dette holde. "3-fotssyken" - som i høyeste grad gjelder motorsyklister også, gjør deg ikke lykkelig. Jeg tror du slutter med motorsykkel tidligere, om du blir bitt av den basillen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

Ganske drøy påstand det derre der Paulus.
Dette er jo din mening og det er ok at du velger som du gjør, men hadde jeg sagt at alt under 150 hk og 1000 cc er idiotisk og lite brukervennlig, så hadde du reagert.
Poenget er at ikke alle har samme mening og glede med sykkel som du har selv, og det må aksepteres.
At du påstår at vi kjører større sykler enn du mener vi bør gjøre er ett godt eksempel på janteloven.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

PAULUS skrev:
Desmo skrev:L-twin er digg syns jeg, og twin med 270 graders veiv er en ganske god etterligning. Disse to motorkonfigurasjonene gir krefter i jevne pulser. Fler sylindre er unødig sløseri. :knegg
Etter mitt syn er det alt for mye jåleri (sløseri som Desmo sier) og 3-fotssyke; enten det gjelder båt, MC, ski, eller golf. Hva i all verden skal man med en motor med større kubikkvolum og antall sylindere enn en personbil? Med norske veier og fartsgrenser, og ikke minst norske avgifter, som atpå til er progressive, mener jeg det er rart å ha store maskiner. Da er det bedre å ha to (en crosser, og en racer for eksempel). Selv har jeg parallelltwin på 500 cc og tror nok man må være ganske prinsesse på erten for å plages av vibrasjoner. Så med mindre man skal på 3000-km-turer burde dette holde. "3-fotssyken" - som i høyeste grad gjelder motorsyklister også, gjør deg ikke lykkelig. Jeg tror du slutter med motorsykkel tidligere, om du blir bitt av den basillen.
Dette er ikke personlig til deg ... jeg vet jo ikke noe om din mc-historie ... men generelt så er jo det du sier her en ganske vanlig mening blandt forholdsvis ferske førere ... det finnes ganske mange unntak også.
Det var ganske mye fornuft i ditt innlegg ... det er ikke mange som kjøper mc basert på fornuft ... stort sett bare interesse, lidenskap og følelser. Mange kjøper en forholdsvis liten sykkel som første sykkel, og tenker " jeg kjøper bare en liten, det er nok til å pendle til jobb + noen småturer", men etterhvert kommer interessen og lidenskapen for selve kjøringen, følelsen de enkelte motorene gir kroppen, noen liker vibrasjonene i en twin, mens andre liker den litt mere turbinaktige følelsen i en R4/R6, som drar godt fra 0 r/pm og i det uendelige ... kanskje prøver man andre modeller, bare av nysgjerrighet, så er det gjort ... suget etter den, for deg, perfekte sykkel er ikke lett å overse ... det ligger der som en evig søt kløe/gnagsår ... (kan være ganske plagsomt)
Så leiter man desperat etter gode argumenter (både overfor seg selv og eventuell partner) for å bytte sykkel.
Man finner som regel noen gode, som i andres ører er helt på jordet.
Men kanskje alt dette er velkjent for deg, og du bare prøver å overbevise deg selv om at du har sykkel nok ... i såfall beklager jeg å ødelegge dine egentlige gode og saklige argumenter med følelsebasert svada :knegg
Det med fartsgrenser er jo egentlig et dårlig argument, du når sikkert 200 på din mc også, og har sikkert like bra aks som jeg har på min 1000 ccm. Jeg tror det er andre årsaker enn å øke toppfarten fra 230 til 290 som får folk til å ønske seg mere motor.
Ellers så har jeg inntrykk av at de aller fleste med mc kjører nesten årlig på en 3000 km tur, gjerne lengere

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Bosted: Oslo

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av PAULUS »

Til Simpson og jhr. Jeg mener absolutt ikke å være negativ, eller moralisere over folks valg. Men jeg mener man kan ha utmerket mye morro med 40-50 hk og to sylindre, og ha råd til sydentur og båt OGSÅ. Jeg tok lappen i 1985 men frem til nylig fantes det ikke 250 gatesykkel å få kjøpt her i landet. Knapt 500 heller, kun 750 og oppover haddde noe utvalg. Det var på mange måter kubikk- og effekthysteri, fordi det manglende tilbudet sannsynligvis skyldes manglende interesse. Til orientering hadde min første bil (Nissan Micra) 52 hk.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

PAULUS skrev:Til Simpson og jhr. Jeg mener absolutt ikke å være negativ, eller moralisere over folks valg. Men jeg mener man kan ha utmerket mye morro med 40-50 hk og to sylindre, og ha råd til sydentur og båt OGSÅ. Jeg tok lappen i 1985 men frem til nylig fantes det ikke 250 gatesykkel å få kjøpt her i landet. Knapt 500 heller, kun 750 og oppover haddde noe utvalg. Det var på mange måter kubikk- og effekthysteri, fordi det manglende tilbudet sannsynligvis skyldes manglende interesse. Til orientering hadde min første bil (Nissan Micra) 52 hk.
Helt enig i at du kan ha det moro med 50 hk også.
Har selv gått gradene innen kubikk/hk og etterhvert som man blir eldre og veletablert så kommer også økonomien på plass som gjør at du kan kjøpe hvilken sykkel som helst, og reise til syden og kjøpe båt osv osv.
Ingen tvil om at mange 20 åringer drømmer om 1000 cc og 200 hk, men det blir en drøm for mange for bla forsikringsperimer på gjerne 60-70.000 kr.
3 fot syken du nevner er gjerne ett resultat av at du bygger deg opp og har økonomi til handle større og større.....
Men jeg har forståelse for at folk har totalt annet syn på sykkel og bruk av denne enn meg og det er helt ok for meg så lenge de også godtar at jeg ikke har samme syn som de selv. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

PAULUS skrev:Til Simpson og jhr. Jeg mener absolutt ikke å være negativ, eller moralisere over folks valg. Men jeg mener man kan ha utmerket mye morro med 40-50 hk og to sylindre, og ha råd til sydentur og båt OGSÅ. Jeg tok lappen i 1985 men frem til nylig fantes det ikke 250 gatesykkel å få kjøpt her i landet. Knapt 500 heller, kun 750 og oppover haddde noe utvalg. Det var på mange måter kubikk- og effekthysteri, fordi det manglende tilbudet sannsynligvis skyldes manglende interesse. Til orientering hadde min første bil (Nissan Micra) 52 hk.
Helt enig i at du kan ha det moro med 50 hk også.
Har selv gått gradene innen kubikk/hk og etterhvert som man blir eldre og veletablert så kommer også økonomien på plass som gjør at du kan kjøpe hvilken sykkel som helst, og reise til syden og kjøpe båt osv osv.
Ingen tvil om at mange 20 åringer drømmer om 1000 cc og 200 hk, men det blir en drøm for mange for bla forsikringsperimer på gjerne 60-70.000 kr.
3 fot syken du nevner er gjerne ett resultat av at du bygger deg opp og har økonomi til handle større og større.....
Men jeg har forståelse for at folk har totalt annet syn på sykkel og bruk av denne enn meg og det er helt ok for meg så lenge de også godtar at jeg ikke har samme syn som de selv. :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

PAULUS skrev:Til Simpson og jhr. Jeg mener absolutt ikke å være negativ, eller moralisere over folks valg. Men jeg mener man kan ha utmerket mye morro med 40-50 hk og to sylindre, og ha råd til sydentur og båt OGSÅ. Jeg tok lappen i 1985 men frem til nylig fantes det ikke 250 gatesykkel å få kjøpt her i landet. Knapt 500 heller, kun 750 og oppover haddde noe utvalg. Det var på mange måter kubikk- og effekthysteri, fordi det manglende tilbudet sannsynligvis skyldes manglende interesse. Til orientering hadde min første bil (Nissan Micra) 52 hk.
Jeg tolket det ikke som hverken så veldig negativt eller moraliserende ... mitt svar var nok mest for å forklare/unnskylde hvorfor man har større sykkel enn strengt tatt nødvendig ... du har jo egentlig rett.
Men som sagt ... for de fleste har mc lite med fornuft og gjøre ... du er vel kanskje unntaket :thumleft

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Bosted: Oslo

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av PAULUS »

Men hvis man kjøper en Suki SV 650 med to sylindre og 65 hk og setter på en kåpe, så har man en RR-maskin få hadde sett maken til for en generasjon siden. Så mitt spørsmål: Er det reelle behov for dobbelt så mange kubikk, sylindre og tre ganger så mange hestekrefter? Eller er det "jåleri" (ikke noe negativt normativt med det ordet altså)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av MaxTron »

Her HELT enig med PAULUS her, ingen, absolutt INGEN trenger en motorsykkel med volum på tre kubikkfot!!

Maken til stormannsgalskap!!! :[-( :[-(
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

PAULUS skrev:Men hvis man kjøper en Suki SV 650 med to sylindre og 65 hk og setter på en kåpe, så har man en RR-maskin få hadde sett maken til for en generasjon siden. Så mitt spørsmål: Er det reelle behov for dobbelt så mange kubikk, sylindre og tre ganger så mange hestekrefter? Eller er det "jåleri" (ikke noe negativt normativt med det ordet altså)
Hvis vi kun hadde hatt det vi trengte, hadde vi bare hatt en 20" tv, bil med 40 hk, liten leilighet, robåt osv.
Ikke mye av det vi har i vårt samfun er basert på behov lenger.
Hvis du ser i asia, "trenger" de bil heller. De klarer seg med en moped på en familie på 5-6.
Men hadde de fått en bil, hadde de selvfølgelig brukt den.
Vi har ikke ett reellt behov for mc overhodet. Kun luxus. Og akkurat derfor blir preferansene så forskjellig for hva vi mener vi vil ha av sykler, og biler og båter osv.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av SuperMorten »

MaxTron skrev:Her HELT enig med PAULUS her, ingen, absolutt INGEN trenger en motorsykkel med volum på tre kubikkfot!!

Maken til stormannsgalskap!!! :[-( :[-(
Støttes :prf Mine 650 kubikk er mer enn nok til meg..

MEN: Jeg tror kanskje noe av dette henger igjen i fra "gamle dager". Min første bil, en 75 Toyota Corona Mark II hadde en 2 liters motor, med hele 79 hester.. Ikke vet jeg hva en f.eks 1000 kubikks mc hadde av hk på den tiden, men utviklingen har gått videre. Folk kjører fortsatt både 2 og 3 liters biler, med så mye hester at det går i surr.. Med dagen teknologi kunne vi sikkert ha klart oss med 500 på bil, og halvparten på mc. Men hadde det vært like gøy..? Tro'kke det nei..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

PAULUS skrev:Men hvis man kjøper en Suki SV 650 med to sylindre og 65 hk og setter på en kåpe, så har man en RR-maskin få hadde sett maken til for en generasjon siden. Så mitt spørsmål: Er det reelle behov for dobbelt så mange kubikk, sylindre og tre ganger så mange hestekrefter? Eller er det "jåleri" (ikke noe negativt normativt med det ordet altså)
Ja, mange sykler som for få år siden var råskinn av en annen verden er i dag sedate touringsykler
Et reelt behov er det helt klart ikke ... ang "jåleri" ... for noen er det kanskje et ekte jåleri, på den måten at enkelte bruker ikke sykkelen med en million hk til noe annet enn å kjøre til kiosken på hjørnet for å skryte til gjengen, mens andre trives alene på landeveien, å virkelig kjenne på kreftene.
Det finnes sikkert mange "gode" grunner til å ha mange hk og ccm, og for å ikke glemme Nm
Så finnes det sikkert mange former for jåleri også ... noen litt lettere å svelge enn andre

Svar