
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/ca ... netest.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Før man kan innrømme noen negative sider, må man vel i rettferdighetens navn finne noen.Duville skrev:-
...Olje kjøper jeg ikke der, de som anbefaler BT kommer aldri til å innrømme noen negative sider "what so ever", det viser jo denne diskusjonen .....
Om biltemas olje skulle føre til et havari, ville det nok komme flere havari... hvis ikke skyldes det ikke olja.Duville skrev:-
....Utvikling bedriver Biltema i stor stil og det går ensidig på hvordan kan vi få ei krone mer ut av hver solgte del over kassa. Kan de få en rimeligere olje ei krone rimeligere ett sted så kjøper de der. Om dette medfører ett havari eller 2 så kan de bare bytte leverandør og offentliggjøre det.
For Castrol og Valvoline så ville en sånn fadese får mye større ringvirkninger. Dette er high class produkter som er arbeidet inn og det ville få store ringvirkninger med en "fadese" her.
I dette tilfelle er det vel heller motsatt ... de kjente merkene tjener grovt på folks, så langt vi vet, grunnløse usikkerhet/frykt for biltemas olje.Duville skrev:-
Så har du enkelte som benytter usikkerheten og selger Biltemakvalitet til Valvoline pris - de utnytter folks usikkerhet og tjener grovt på det og medfører slike resultater som at BT er like godt som enkelte dyre merker
Jo, JEG vet. Fordi at jeg nå i 3 år har BRUKT denne olja med kjørelengder på melleom 16 - 20000 km i året. Det er faktisk lengere enn mange andre kjører. Jeg bytter olje på hver 10000 km og selv 2 oljeskift med Biltemaolje blir billigere enn ett oljeskift med topp-prisoljer.knutk skrev:Virker som om diskusjonen har nådd fase 2.
Dvs man har konstatert at ingen vet konkret verken eller, så da diskuterer vi hva de andre har ment og ikke ment.
Skal prøve å skrive litt til om fase 1 (om produktet, ikke skribenten).
Forbruksdeler for MC (og bil ) koster gjerne mer om man kjøper delene med produsentens logo enn fra tredjepart,
selv om olje er vel av forbruksmatriellet som benyttes på kryss av merkene. Høyere pris skyldes flere faktorer, men å tro at man utelukkende betaler for logo blir heller snevert.
Biltema hører til blandt dem som selger forbruksdeler til både bil og MC.
Som tidligere nevnt tilhører undertegnede skaren som handler der i blant.
Desverre har jeg ikke samme dyktighet som enkelte av mine meddebatanter, og således greier jeg ikke å finne diamantene skjult i steinrøysa.
Jeg vet ingen ting om olja til BT utover det som står på embalasjen. Men jeg tenker som så: Siden nesten alt jeg ellers kjøper der har mangler med hensyn til ønsket kvalitet (siden jeg ikke er så flink å lete), hva tilsier at jeg da plutselig skulle finne en olje uten kvalitetsanmerkninger?
Så for å slippe å finne ut feks at jeg om noen år kanskje må skifte kamakslinger fordi oljefilmen ikke tålte trykket på min høykomprimerte motor med sine stramme fjærer så betaler jeg heller noen kroner ekstra, for sikkerhets skyld. På samme måte som jeg har forsikring på mc, i tilfellet noe skulle gå galt.
Hva andre bruker på sin sykkel er meg revnende likegyldig.
Jeg bruker mine surt erhvervede penger som jeg selv vil (ok, madammen har ofte et ord med i laget), og jeg kan leve med at andre gør det samme (med sine penger).
Alle gjør sine valg. En kamaksling feks koster nesten det samme som en oljebrønn så for min del er valget enkelt.
NEMLIG!jhn skrev:Før man kan innrømme noen negative sider, må man vel i rettferdighetens navn finne noen.Duville skrev:-
...Olje kjøper jeg ikke der, de som anbefaler BT kommer aldri til å innrømme noen negative sider "what so ever", det viser jo denne diskusjonen .....
Det denne diskusjonen viser best av alt, er jo at siden biltema selger den, så må den være dårlig ... den faktiske kvaliteten betyr ingenting, men navnet betyr alt
Om biltemas olje skulle føre til et havari, ville det nok komme flere havari... hvis ikke skyldes det ikke olja.Duville skrev:-
....Utvikling bedriver Biltema i stor stil og det går ensidig på hvordan kan vi få ei krone mer ut av hver solgte del over kassa. Kan de få en rimeligere olje ei krone rimeligere ett sted så kjøper de der. Om dette medfører ett havari eller 2 så kan de bare bytte leverandør og offentliggjøre det.
For Castrol og Valvoline så ville en sånn fadese får mye større ringvirkninger. Dette er high class produkter som er arbeidet inn og det ville få store ringvirkninger med en "fadese" her.
Vi er vel alle enige om at biltema ikke selv produserer olja, de kjøper den av et selskap som lever av den slags, og som er akkurat like opptatt av å tjene penger som biltema.
Om biltemas olja skulle forårsake et ras av motorhavarier, ville det nok komme ut hvem produsenten erI dette tilfelle er det vel heller motsatt ... de kjente merkene tjener grovt på folks, så langt vi vet, grunnløse usikkerhet/frykt for biltemas olje.Duville skrev:-
Så har du enkelte som benytter usikkerheten og selger Biltemakvalitet til Valvoline pris - de utnytter folks usikkerhet og tjener grovt på det og medfører slike resultater som at BT er like godt som enkelte dyre merker
En annen ting ... vi har vel ikke holdepunkter for å påstå at de store oljeselskapene har så mye høyere etisk standard enn f.eks biltema
Det jeg sier er at den vant testen på best sikkerhet. Og da regner jeg med at alle hjelmene ble testet likt.simpson skrev:Du er helt fantanstisk til å lese hva du vil lese og ikke hva det faktisk står.jonnykr skrev:"Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener"?? Det står jo svart på hvitt hva du mener. Og hjelmen fra Biltema vant jo en test på høyest sikkerhet foran dyre hjelmer og da kan ikke du ha en annen oppfatning om det.simpson skrev:Du er veldig kjapp til å konkludere hva andre mener.jonnykr skrev:Da forutsetter du at den billige ikke er like bra. Er den det, så er det tvert i mot dumt å ikke kjøpe den.simpson skrev:Hvis du kjøper det leverandøren anbefaler slipper du valgets kvaler og bekymring om Biltema er godt nok.
Regn ut hvor mye penger du bruker på å kjøpe annerkjent olje og sammenlign med det billige merket og se om det virkelig er bryet verdt å kjøpe billig.
Jeg gidder ikke å spare noen få hundrelapper på billig olje når det er ett skift i året.
Det er andre plasser du kan spare penger på istedet.
Jeg mener at hvis du er i tvil, kjøper du ikke ett produkt du tviler på, ren logikk mener nå jeg.
Og kjøpe hjelm til 699 kr og tro at den er super og like god som en til 5000 kr? Vel jeg deler ikke den oppfatningen, for min del kjøper jeg aldri noe på Biltema fordi at jeg ikke trenger å kjøpe noe der.
Akkurat samme med Ikea.
Du får alt de har der andre steder også![]()
For meg er "best" den som har høyest sikkerhet. Og det er jo hovedpoenget med en hjelm, sikkerhet. I hvertfall var det det sist jeg sjekket. Så da får man jo prioritere hva man vil legge vekt på, en sikker hjelm til kr 699.- men med dårligere komfort, eller en høykomfort hjelm til kr 5000.- men med dårligere sikkerhet.
Hvis jeg er i tvil, så sjekker jeg på noe som heter Internett. Der finner man det meste, innkludert MC forum hvor dette tas opp. Og når man aldri har hørt noe negativt om Biltemas olje og samtidig kan tilegne seg andres erfaringer helt gratis, folk som har kjørt på denne oljen i årevis uten noen problemer i det hele tatt, så velger i hvertfall jeg å høre på det.![]()
Og det handler ikke om å "trenge" å kjøpe noe der. Men hvorfor i all verden skal jeg kaste bort penger på dyre merker HVIS og jeg gjentar HVIS jeg kan handle det samme billigere på Biltema. En tryning på grusen det, så er penga rett i dass. Man kan jo kjøpe 3 veskesett hos Biltema til prisen av så er det opp til deg.ett det står Givi på. Og tankveska mi f.eks. har tålt masse juling men er like hel og den kostet ca 300.- spenn.
Jeg handler mye på nett fordi det er billigere. MC dekk f.eks. handler jeg på nett. Hvorfor i svarte skal jeg gå i en butikk og kjøpe de samme dekka til dobbel pris? Jeg "trenger" ikke å gjøre det, jeg VELGER å gjøre det.
Men, det betyr ikke at jeg handler alt på Biltema.
Ang hjelmen er den ikke den sikreste hjelmen på mekede.
Testen var bare slag mot skallet. Den forteller ikke noe om kvaliteten på hakereimer, festeanordninger, synsfelt, feste av visir, støy, vekt osv.
Hvis den hjelmen hadde vært med i en ulykke så vet du ikke hvordan hjelmen ville oppført seg på hode ditt, om den i hele tatt hadde blitt sittende på hele tiden eller blitt rever av pga dårlige løsninger osv.
Slitestyrken i skallet? Holder det hvis du skraper mot asfalten i 200 kmt? Eller varmeisoleringen hvis du skulle være uheldig å gjøre det? Tar innerforet fyr?
Støy, vekt og synsfelt er aboslutt viktig for sikkerheten men ikke for motstand mot slag.
Dette sier ikke testen noe om, så hvis du tror at Biltemahjelmer er de sikreste, så må du gjerne det.
Men tipper at de fleste som kjører sykkel ikke velger hjelm fra Biltema, og lurer på hvorfor?
Og du finner ikke det samme på Biltema bare til mye lavere pris, men du kan finne "tilsvarende" til lavere pris.
Så hvorfor skal jeg kaste bort penger på Biltema når du ofte leser at folk har kastet det og kjøpt kvalitet etterpå istedenfor kvalitet med en gang?
Vel, nå står jo V-Strom men da som 1000cc på ønskelista mi over sykler jeg gjerne skulle hatt før jeg tar kvelden. Kjørte sammen med en kopis på en sånn en på grusen i Finnskogen for et par år siden og det funka det.SuperMorten skrev:Honda..??jonnykr skrev:Fornøyd??? Jeg elsker den Hondaen. Den er min Africa Queen.ArcticTiger skrev:
Du glømmte Hondan jonny, du er jo fornøyd med Hondan ogsåErn japansk, elller
![]()
Og her ser du hvorfor og den går til og med på Biltema Olje og filter og jeg er varm på henda takket være Biltemas varmeholker. Og termosen med Kaffe ligger i Biltemas tankveske plassert bak for anledningen.![]()
Så dette skulle jo ikke funka i hele tatt ette her.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=stnQm10SfeU[/video]Pokker, jeg som trodde det var Suzuki..
![]()
Dumt spørsmål!ArcticTiger skrev:Enn en Triumph Tiger Triple da jonny, kunne du tenkt deg å prøve deet
Med Motul olje på den tresyllindra mottorn, du vet den med den vibrasjonsfrie, silkemyke gangen og det breeeiiie effekt og dreiemommentregisteret
![]()
![]()
![]()
Tråder om olje er jo klassikere, alltid stort potensiale i dem. Og det samme gjelder jo tråder som handler om produkter fra Biltema. Så dette er vel det ultimate, en egen tråd om olje fra Biltema. :-)TheHaughom skrev:Selv, etter 8 sider i en oljetråd, snakkes det fortsatt om Biltema!
Syns noen nevnte at oljetråder hadde en tendens til å skli ut?![]()
Imponert!
ole m. skrev:Tråder om olje er jo klassikere, alltid stort potensiale i dem. Og det samme gjelder jo tråder som handler om produkter fra Biltema. Så dette er vel det ultimate, en egen tråd om olje fra Biltema. :-)TheHaughom skrev:Selv, etter 8 sider i en oljetråd, snakkes det fortsatt om Biltema!
Syns noen nevnte at oljetråder hadde en tendens til å skli ut?![]()
Imponert!
Ja visst f..., det hadde jeg glemt! Tuta er selvfølgelig Biltema sin sykkeltute til kr 19.-ArcticTiger skrev:Enn den tuta da, den så også temmelig biltema utMen det fordekket nesten uten mønster har du nok ikke kjøpt på biltema, for da hadde du ikke sett merkbar slttasje på dekkket selv etter 100.000 km
Det er ikke gitt at en som bruker merke-olje skifter mye sjeldnere enn dem som bruker Biltema-olje.jonnykr skrev:Så da er det bare en konklusjon å trekke, BILTEMA RULER!
For øvrig er dette med økonomi for mange et viktig område. Driftsøkonomi, noe som står veldig i forhold til type kjøring og kjørelengde. F.eks.med knastedekk hvor et bakdekk kan slites ned på 300 til 500 mil på asfalt og grus litt avhengig av kjørestil, så er økonomi et vesentlig punkt. Spesielt når man som meg fort kjører 100 mil og mer i uka når været og Kona tillater det.![]()
Jeg bytter olje hver 10000 km og filter en gang pr, sesong og man kan faktisk ta 3 oljeskift med Biltema olje til prisen av ETT med høyprisolje. Jobben er jo plankekjøring og gjøres på noen minutter og da har sannsynligvis jeg bedre kvalitet på min olje hele tiden enn folk som tar ett skift og knapt nok det pr, sesong med dyr olje.
Så når folk med et ubegrunnet utgangspunkt om at Biltema oljen er ræva kvalitet snakker om serviceintervaller, o.s.v. så tror jeg det også kan snus helt på hodet. Å skifte olje er jo enkelt og når olja er rimelig, så tar mange seg råd til å bytte oftere tror jeg, slik som jeg gjør. Da har jeg nyere olje og renere olje hele tiden, noe som ikke KAN være noe annet en positivt for en MC motor så lenge oljen dekker Motorsykkelens spesifikasjoner for motor og kløtsj og så sant ikke Biltema selger olje med sand i.
Og det, er god driftsøkonomi.
Liste over produsenter du finner hos Jula:kjellv skrev:I mitt hode er dette en billigkjede på linje med Jula, Europrice, Clas Ohlson og mange andre, som spyr ut varer der kvantum teller mye mer enn kvalitet. De vet så inderlig vel at alt kan selges bare det er billig nok.
Det har jeg da heller ikke sagt. Jeg skriver: " enn folk som tar ett skift og knapt nok det pr, sesong med dyr olje." Jeg skriver ikke noe sted at jeg jeg mener at ALLE gjør det.TheHaughom skrev:Det er ikke gitt at en som bruker merke-olje skifter mye sjeldnere enn dem som bruker Biltema-olje.jonnykr skrev:Så da er det bare en konklusjon å trekke, BILTEMA RULER!
For øvrig er dette med økonomi for mange et viktig område. Driftsøkonomi, noe som står veldig i forhold til type kjøring og kjørelengde. F.eks.med knastedekk hvor et bakdekk kan slites ned på 300 til 500 mil på asfalt og grus litt avhengig av kjørestil, så er økonomi et vesentlig punkt. Spesielt når man som meg fort kjører 100 mil og mer i uka når været og Kona tillater det.![]()
Jeg bytter olje hver 10000 km og filter en gang pr, sesong og man kan faktisk ta 3 oljeskift med Biltema olje til prisen av ETT med høyprisolje. Jobben er jo plankekjøring og gjøres på noen minutter og da har sannsynligvis jeg bedre kvalitet på min olje hele tiden enn folk som tar ett skift og knapt nok det pr, sesong med dyr olje.
Så når folk med et ubegrunnet utgangspunkt om at Biltema oljen er ræva kvalitet snakker om serviceintervaller, o.s.v. så tror jeg det også kan snus helt på hodet. Å skifte olje er jo enkelt og når olja er rimelig, så tar mange seg råd til å bytte oftere tror jeg, slik som jeg gjør. Da har jeg nyere olje og renere olje hele tiden, noe som ikke KAN være noe annet en positivt for en MC motor så lenge oljen dekker Motorsykkelens spesifikasjoner for motor og kløtsj og så sant ikke Biltema selger olje med sand i.
Og det, er god driftsøkonomi.
Jeg bytter merke-olje hver 5000km, så her er det ren/ny merke-olje hele tiden. Skifter også merke-filter ved annethvert skift.
Ikke god driftsøkonomi, men virket som om du forutsatte at du skifter olje mye oftere ettersom oljen er billigere...
For meg er det ikke økonomien som avgjør, jeg ønsker et så langt og problemfritt MC-hold som mulig.
Og jeg sier ikke at man får driftsproblemer med Biltema-olje, for alt jeg vet er den like bra som Royal Purple olja jeg heller på motoren.
Jeg liker bare ikke ting man ikke vet hvor kommer fra, samme gjelder matveien - spiser ikke ting jeg ikke vet hva inneholder og hvem som har produsert den (innenfor rimelighetens grenser).
Nemlig! Jeg bruker Biltema sine og jaggu meg får man ikke lagt om dekk med dem. Hvem skulle tro det?ole m. skrev:Det var en i tråden her som mente at alt på Biltema var dårlige kopier også, at man aldri fikk like bra som det de kopierer. Her er noe han (husker ikke hvem) kan tenke på:
Dekkspak fra Biltema til 69,90:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... pak-82651/" onclick="window.open(this.href);return false;
De lages vel av DRC:
http://www.drcproducts.com/tool/d59-10-01/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Og kan kjøpes i norsk nettbutikk til 139,-:
http://www.motorspeed.no/Cross/Verktoy/ ... D59-10-012" onclick="window.open(this.href);return false;)
Disse dekkspakene fra Biltema anbefales for øvrig, de er i meget bra kvalitet, og er tynne og smekre.
Men valget er fritt, de som vil må gjerne kjøpe samme greier til dyrere priser. Her er det kun snakk om dobbelt så dyrt for samme produkt...