Snikendeugle skrev:Du hadde KLIM Latitude settet, ikkesant?
Lest meg opp litt rundt settet nå, og fant ut at en betaler så mange kroner for kun et ytterskall av jakken (greit nok den er top notch)-- Men er jakken noe særlig varm nå i disse tider, eller må du hive på deg tykkeste genseren du har for å holde varmen?
Bonussspørsmål: Hvor høy er du, og hvilken størrelse har du i jakken?
Jeg har jo ikke kjørt voldsomt mye, men har kjørt noen kveldsturer (øvekjørt) ned mot 5-10 grader hvor jeg har hatt hastigheter opp mot 100km/t og kjørt ca. 30 min. Under jakken har jeg kun t-skjorte og under buksa, kun boxer. Ikke ull eller noe som helst. Det funker fint til en 30 minutters tur og jeg føler meg ikke kald. Ikke noe vind kommer inn noe sted og jakken/buksen føles helt tett.
Men jeg kan vel ikke akkurat si at jeg svetter i hjel, men en behagelig temperatur som kanskje heller mer mot kjølig enn for varmt. Jeg kunne lett kjørt noen timer for å si det sån uten at jeg hadde følt noe ubehag.
Den tykkeste genseneren du har under jakken tror jeg nesten blir for varmt uansett temperatur. Jeg har brukt olabukse under kjørebuksa en gang og det er døfødt. Jeg blir bare klam og ubekvem og det føles alt for varmt med dagens temperaturer. Jeg har ikke prøvd Ullundertøy selv, men har for meg at det er det ultimate og bruke under da det puster og er lett samt bevegelig.
"fikse" her i forumet har brukt Klim Latitude og han kjører så vidt jeg vet hele vinteren. Han bor i Bergen og jeg mener jeg har lest at han har kjørt i konstant pøsregn over lenger tid uten å blitt våt i gjennom. Så vidt meg bekjent bruker han kun ULL under.
Så jeg opplever Klim Latitude som en veldig god kjøredress, men den blir for varm å bruke på de varmeste sommerdagene, så jeg vil nok si at dette er mer en kaldversdress. Tror jeg kommer til å kjøpe meg en "lettere" drakt for sommerbruk til ett par tusenlapper. Skal man kjøre langt så gjør det jo ikke noe da man blir avkjølt under fart.
Hvis man pendler på jobb over korte strektninger så vil man jo kanskje ha jobbantrekket under og selv så bruker jeg olabukse og en vanlig penskjorte til hverdags. Det kan jeg ha under kjøredressen til nød og på vei til jobb som tar meg 10min. men det blir for varmt/klamt i lengden så hvis du pendler 30/60min eller mer så tror jeg du fort blir for klam hvis du skal ha olabukse under. En treningsbukse ser jeg for meg går fint og olabukse kan du jo evt. alltid ha med deg hvis du har plass.
Jeg er 182cm. høy og litt lubben. Veier rundt 100kg. Bruker XXL i jakke og XL i bukse. Jakken kunne jeg kanskje klart meg med en størrelse mindre (XL) men liker den litt stor samt muligheten for å kle seg litt hvis det blir nødvendig. Buksa passer perfekt.
Hvis jeg skal komme på noe negativt, så må det være de to knappene i livet. Disse fungerer utmerket når dem er nye og dem fungerer for meg fortsatt, men slike knapper har en lei tendens (tror jeg) til å bli litt slapp i fisken og dermed glippe opp når dem blir slitt. Når man i tillegg strammer buksen i etterkant samt setter seg ned på sykkelen og man har litt "pondus" så tror jeg disse knappene kan sprette opp på sikt. Sikkert ikke noe værre enn å bytte dem, og jeg vet heller ikke om dette kommer til å bli et problem, men det er det eneste jeg kommer på som den kan trekkes for :)
Spør mer hvis du lurer på noe :)