JohnnyTh skrev:Ser McAvisa nr 4 har opplevd det jeg trodde kunne være et problem med slik motor. De klarte på testkjøring å slå hull på et ev toppdekslene på en GSA. Den sykkelen der trenger virkelig bedre motorbeskyttelse.
De aller fleste har ikke råd til å trashe en sånn sykkel i steinrøysa uansett. Den er super på dårlige skogsbilveier, og den tåler å velte, men i steinrøysa er alt annet en en trail bike tøys etter min mening.
Enig med deg der poulet_cavalier. Disse syklene er bedre beskyttet enn de fleste andre sykler, men enkelte drar det litt langt ut til tider. Bare til å søke på YouTube så ser man hva folk finner på med disse syklene :-)å Jeg har vel selv lagt ut et par som jeg har funnet der, her på forumet.
Er man uheldig kan selv den mest pansrede sykkelen få en skade. Eksempelvis i en steinrøys der en spiss stein akkurat trenger gjennom en av veltebøylene, det kan selvfølgelig skje, selv om sjansen er relativt liten.
Jeg tenker lite på dette selv siden vet at jeg kjører rundt på en av de mer pansrede motorsykler som finnes. Er jeg uheldig vet jeg at det kunne blitt ganske mye mer kostbart på mange andre MC'er. De rimelige forsikringspremiene for disse syklene sier også litt om skade/kostnads historikk.
Anyway......har hatt et par fine dager i forrige uke der jeg fikk anledning til å benytte sykkelen i jobbsammenheng. Jeg fikk kjørt 40 mil og fikk betalt for det Sykkelen har nå rullet 1560 km på tross av skolearbeid. Fremdeles synes jeg dette er en helt fantastisk sykkel som man rett og slett kan bo på
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Nå var jo ikke dette i ei steinrøys. Traff vist en liten stein når den veltet. Greit nok at kanskje det koster mer med plast men man kan som regel kjøre videre med litt knust plast. McAvisen sier det burde hatt et metalldeksel som tidligere GS modeller.
Man må ikke kjøre i steinur for å velte. Kona velta Suzkien sin på en rasteplass i Danmark
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Har vært mye jobbing og skole siste tiden, men det ser ut til å roe seg litt nå.
Får heldigvis brukt sykkelen i jobbsammenheng med jevne mellomrom, konge å få betalt for å kjøre sykkel.
Forrige uke var jeg på kundebesøk i Kvinnherad og kjørte Bergen-Nordheimsund-Mundheim-Rosendal-Sæbøvik og retur.
Fin tur på ca 35 mil. GS'en har nå rullet rundt 3000km allerede på tross av jobb og skole, jeg er fornøyd med det.
Sykkelen lever fremdeles opp til forventinger og er en sann glede ferdes på. Gleder meg til å få lastet telt og fiskestangen på for en litt lengre tur.
Blir mer og mer overbevist om at dette er verdens beste sykkel , men den diskusjonen får vi fortsette til vinteren
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Super Glide Custom skrev:Gratulerer med skikkelig fin sykkel. Sliter sjøl med en gryende GS feber :-)å
Da er det bare å lene seg tilbake, passe på å få nok væske, knaske febernedsettende piller, og vente til det går over.
God bedring
Fin sykkel, men litt for oppskrytt etter min mening. Omtalen den får i forhold til andre sykler står ikke helt i stil med den kvalitetsforskjellen man opplever. Det er vel få merker som har like mange recalls som BMW, og GS ligger høyt på lista har jeg inntrykk av.
Må vel presisere at jeg har ikke noe statistikk, det er bare et inntrykk
Super Glide Custom skrev:Gratulerer med skikkelig fin sykkel. Sliter sjøl med en gryende GS feber :-)å
Da er det bare å lene seg tilbake, passe på å få nok væske, knaske febernedsettende piller, og vente til det går over.
God bedring
Fin sykkel, men litt for oppskrytt etter min mening. Omtalen den får i forhold til andre sykler står ikke helt i stil med den kvalitetsforskjellen man opplever. Det er vel få merker som har like mange recalls som BMW, og GS ligger høyt på lista har jeg inntrykk av.
Må vel presisere at jeg har ikke noe statistikk, det er bare et inntrykk
Pffft
Det eneste som er bedre enn en GS:
2gs.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
jhn skrev:Det er vel få merker som har like mange recalls som BMW, og GS ligger høyt på lista har jeg inntrykk av.
Må vel presisere at jeg har ikke noe statistikk, det er bare et inntrykk
Når BMW gjør dette etter 2 kjente feil, og over 8000 solgte (ref 2014 R1200RT), sier dette mere om seriøsiteten enn om svakheter. Jeg vil ikke tråkke på noen som helst, verken merker eller brukere, men vi har vel hatt folk her ned paraktisk talt ny sykkel og motorhavari, hvor det kanskje burde vært recalls på et tidligere tidspunkt.
jhn skrev:Det er vel få merker som har like mange recalls som BMW, og GS ligger høyt på lista har jeg inntrykk av.
Må vel presisere at jeg har ikke noe statistikk, det er bare et inntrykk
Når BMW gjør dette etter 2 kjente feil, og over 8000 solgte (ref 2014 R1200RT), sier dette mere om seriøsiteten enn om svakheter. Jeg vil ikke tråkke på noen som helst, verken merker eller brukere, men vi har vel hatt folk her ned paraktisk talt ny sykkel og motorhavari, hvor det kanskje burde vært recalls på et tidligere tidspunkt.
Joda, BMW er helt klart seriøse, ingen tvil om det. Jeg tenker ikke på noen spesielle årstall, men et jevnt sig av recalls opp gjennom årene. Når BMW har et rykte om suveren kvalitet (blandt eierne), så er det jo en smule merkelig at de er så plaget med "småfeil" som ender med recalls av nær sagt alle modeller på et eller annet tidspunkt.
Hvilket motorhavari du tenker på vet jeg ikke, heller ikke om det er et gjentagende problem på den modellen, men det skjer sikkert med alle merker inn i mellom.
Men jeg kan godt tenke meg en BMW, en K 12/1300 ... til tross for den litt tvilsomme kvaliteten :-)å
BMW blir knallgode etter noen år! De første årgangene må regne med recals. GS, RT og K serien er gode eksempler.
Nå har jo jeg hatt endel bikes og fulgt med på merkeforum. Min 08 ZZR1400 begynte å svette i toppdekselpakninga på v side foran. Det gjør de fleste...men ingen recal, dog hadde 07'en recal pga for hardt tildradde motorfester. Dette ga endel havarerte rammer, også i Norge.
Super Glide Custom skrev:Gratulerer med skikkelig fin sykkel. Sliter sjøl med en gryende GS feber :-)å
Takk for det Den feberen du snakker om lindres fint med en GS
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Super Glide Custom skrev:Gratulerer med skikkelig fin sykkel. Sliter sjøl med en gryende GS feber :-)å
Da er det bare å lene seg tilbake, passe på å få nok væske, knaske febernedsettende piller, og vente til det går over.
God bedring
Fin sykkel, men litt for oppskrytt etter min mening. Omtalen den får i forhold til andre sykler står ikke helt i stil med den kvalitetsforskjellen man opplever. Det er vel få merker som har like mange recalls som BMW, og GS ligger høyt på lista har jeg inntrykk av.
Må vel presisere at jeg har ikke noe statistikk, det er bare et inntrykk
Nå vet jeg ikke helt hvilken erfaring du selv har som begrunner ditt utsagn, mulig du har lang erfaring med GS'er siden du mener omtalen GS'er får er oppskrytt.
For min del etter tredje GS er at skrytet ikke er oppskrytt, men dette er bare mitt inntrykk. Som jeg så fint har uttrykt i en annen tråd, så er dette en av verdens beste motorsykler.
Kvaliteten man opplever er etter min smak i en annen klasse enn det meste annet jeg har hatt eller prøvd, og etter min erfaring er BMW veldig flinke til å rette feil ubemerket her i Norge.
Som i bilverdenen tror jeg at åpne recalls er en viktig åpenhet mellom produsenten og forbrukeren. Det finnes nok av eksempler der skjulte recalls blir tatt på servicer uten at kundene får høre om dette. Toyota, som er så perfekt , gjør nettopp mye av dette.
Med alle mine GS'er har det vært recalls, men jeg er veldig glad for at BMW ordner dette når jeg har doningen på service. Alternativet hadde vært mye verre, og jeg føler meg veldig trygg når disse blir utført.
At produsenten velger å rette opp i småbugs uten kostnader på en service man likevel må ha ser jeg som et ikke problem. Når kvalitetene ellers er skyhøye på produktet overskygger dette recalls totalt for min del.
Jeg har også forståelse for muligeter for recalls når en produsent er innovativ og tør satse på fremskritt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
For hva det er verdt: Jeg har kjørt min 2010 R1200GS 8000km i sommer, bruker den daglig på jobb og skal på telttur til helga, alt sammen uten problemer. Den oppfører seg på en måte som gjør at jeg hvert eneste øyeblikk har tillit til sykkelen, den ligger klistret til asfalten og flyter trygt over grusen. Som på alle andre mulige tekniske digser på denne jord vil det være ting som ikke funker, men jeg går i hvert fall god for GS'en slik jeg kjenner den. Fantastisk sykkel!
lmlervik skrev:For hva det er verdt: Jeg har kjørt min 2010 R1200GS 8000km i sommer, bruker den daglig på jobb og skal på telttur til helga, alt sammen uten problemer. Den oppfører seg på en måte som gjør at jeg hvert eneste øyeblikk har tillit til sykkelen, den ligger klistret til asfalten og flyter trygt over grusen. Som på alle andre mulige tekniske digser på denne jord vil det være ting som ikke funker, men jeg går i hvert fall god for GS'en slik jeg kjenner den. Fantastisk sykkel!
Ja det er vel slik de fleste av oss som har oppdaget og blitt forelsket i denne sykkelen Velkommen til forumet selv om det er en liten stund siden du kom
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
lmlervik skrev:For hva det er verdt: Jeg har kjørt min 2010 R1200GS 8000km i sommer, bruker den daglig på jobb og skal på telttur til helga, alt sammen uten problemer. Den oppfører seg på en måte som gjør at jeg hvert eneste øyeblikk har tillit til sykkelen, den ligger klistret til asfalten og flyter trygt over grusen. Som på alle andre mulige tekniske digser på denne jord vil det være ting som ikke funker, men jeg går i hvert fall god for GS'en slik jeg kjenner den. Fantastisk sykkel!
Ja det er vel slik de fleste av oss som har oppdaget og blitt forelsket i denne sykkelen Velkommen til forumet selv om det er en liten stund siden du kom
Veldig bra og viser godt forskjellig motorkarakteristikk. Høyt dreiemoment mot mange hestekrefter.
Så kan kjøperen velge: En sykkel som drar godt fra 0 til 100 km/t eller en som drar godt fra 100 til 245 km/t.
Det er åpenbart for meg hva som er mest nyttig, og som man har mest glede av i hverdagen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Jeg er helt enig og dette har jeg vært med å diskutere før. For min del er jeg ikke i tvil om hva som er viktigst for meg.
Kjører ytterst sjelden over 220 km/t , godt drag til enhver tid derimot
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Noen som vet om det er lett å demontere vindskjermen på Bmw gs1200 2008 modell. Skal av på grunn av frakting inni bil.. Høyden inni transporteren er ca 1,25 i døråpningen, sykkelen er ca 1,45 ...
Skal være enkelt det... Har du Adventure eller skjermen fra den er det litt flere skruer som må av, men uansett ingen kompleks jobb. 2 skruer på siden og 2 foran på vanlig GS, hvis jeg ikke husker feil? Har Adventure skjerm på min....
Jeg har demontert på min forrige 2006 modell 1200GS og har demontert på minnåværende 2014 modell 1200GS. Enkelt om du ikke har 10 tommeltotter
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.