hmmm ikke alle kurver velZZR-Erling skrev:
Tom..nei faktisk, har blitt litt mere laidback mht kurvene.

hmmm ikke alle kurver velZZR-Erling skrev:
Det er jo det fåtallet av folk, inkludert meg som netopp vil inn på adventure "segmentet" for å ha en grei offroader (såklart ikke målbart med en liten og lett sykkel) til litt hyppig gruskjøring OG veldig kapabel for langturer når det kommer til komfort og lastemuligheter.jhn skrev:Sikkert mange som kjøper mc for å ha et spesielt image, men det er vel ikke spesielt for ADV-folket.JohnnyTh skrev:PMS'en her er ille. Trenger desperat en sykkeltur. Til og med en ADV hadde hjulpet nå!L-NA skrev:JohnnyTh skrev:Jeg tror fremdeles de aller fleste kjøper ADV sykkel på grunn av design og miljø. Tror nok mange hadde hatt en like bra sykkel i et annet segment. Det er ikke bare ADV som har oppreist stilling og masse bagasje. Det er ADV som er inn, sånn er det bare.
Jadda :-)
Ikke bare jeg som sliter med PMS![]()
Vil du snakke om det???...eller :-)å![]()
Hvis design og miljø ikke har betydning for at folk kjøper ADV sykkel høres rart ut. De ferreste raser runt på skogsveier med disse. Heller ikke offroad og på vei må det vel være mange sykkler som er vel så bra. Husk at GS er mestselgende i Europa. Hvorfor lasser folk ned sykklene med alt molig fra Turatech hvis det ikke var for image? Ikke si at alt dette stasjet kun er av praktisk betydning.
Selvsagt så gjelder dette ingen her på MCSiden, her inne så er det vel kun meg som tør å innrømme at utseende var en stor faktor i kjøp av sykkel. Alle her har jo kjøpt den perfekte adv.. Men litt rart ikke alle har den samme da.
Da jeg kjøpte min nåværende sykkel hadde jeg det travelt. Jeg ville ha sykkel "i dag", og jeg hadde ingen spesielle i tankene, jeg var åpen for alt. To krav hadde jeg ... det ene var, ikke under 900-1000 ccm, det andre var oppreist kjørestilling.
Jeg og mine to svogere gikk på til de nærmeste forhandlerne. Vi kom inn døra hos en av de, svogeren pekte på den nærmeste sykkelen, som var en V-strom, og sa "hva med denne?" Jeg hadde ikke vært borti denne før, og syntes den så fæl ut. "Nei takk" sa jeg, og gikk videre innover sjappa, men så ingen jeg kunne tenke meg.
Jeg gikk tilbake til svogeren som stod ved siden av V-stromen, satte meg på den, og tenkte "fy f.. for en stygg sykkel, men god sittestilling"
Da hadde vi vært inne i lokalet i ca 1,5 min. Jeg sa til selgeren etter 1.8 min, "jeg tar denne"
Det gikk sikkert flere dager før jeg visste at denne sykkelen tilhørte noe som het ADV-segmentet.
Jeg ville bare ha en sykkel jeg kunne kjøre, i motsetning til min forrige som lå knust i ei grøft.
Jeg har ikke montert hverken winch eller slepekrok eller alu.kasser, ekstralys, eller noe som helst annet, bortsett fra en anonym hjemmelaget GPS-holder.
Uten å være for eplekjekk, så tror jeg de aller fleste her inne er mere opptatt av image enn det jeg er.
Det er i alle fall det inntrykket jeg får når jeg leser om "hva har du gjort med sykkelen i dag", "i dag fikk jeg i posten ..." "hvilken dress skal jeg kjøpe" osv osv osv
PS. Jeg synes du kan slutte å gnåle om dette med skogsveier og terrengkjøring. Vi har diskutert det før, og jeg trodde det ble avklart at grunnen til at mange kjøper adv er at det er behagelige sykler på normale veier, hvis man kan nøye seg med å kjøre i et moderat tempo.. For min del vil det si under 130-140km/h.
Det er ikke det at jeg ikke vil, men jeg har så langt ikke følt noe behov.Snikendeugle skrev:Nå snakket jeg mer om syklene og ikke utstyret, men jeg skjønner ikke helt hetset mot folk som vil ha utstyr på sykkelen som ikke nødvendigvis du vil ha?
Det var da voldsomt.... Sånn er det bare fordi du mener det ?JohnnyTh skrev:Jeg tror fremdeles de aller fleste kjøper ADV sykkel på grunn av design og miljø. Tror nok mange hadde hatt en like bra sykkel i et annet segment. Det er ikke bare ADV som har oppreist stilling og masse bagasje. Det er ADV som er inn, sånn er det bare.
Nei nei nei :-) blir bare værre og værre..heheTomB skrev:hmmm ikke alle kurver velZZR-Erling skrev:
JoachimG skrev:Kapabel er ikke det samme som egnet...
Man kan diskutere hva slags kjøretøy som egner seg til det klikker for en. Saken er den at du faktisk kan komme deg fram nesten hvor som helst med hva som helst... jeg snakker av erfaring (se video under). Men det at det meste er kapabelt betyr ikke at det også er "egnet". Og mye av det som selges som "egnet til eventyr", eller "ADV" og "Dualsport" er virkelig ikke spesielt "egnet" til det det de ofte utgis i markedsføringen til å være egnet til... og "egnetheten" til det glossy bildet som avbilder sykkelen offroad er ofte omvendt proporsjonal med størrelse og pris på sykkelen... altså jo større og dyrere, jo mindre egnet. Mange ADV-sykler og Dual Sport Sykler har dessuten modifikasjoner med høy blingfaktor men som noen neppe hadde ettermontert selv (som feks BMW F800GSA sin bash plate og radiatorbeskyttelser i plast fremfor aluminium, den høytmonterte bremseveskebeholderen, osv, osv). Fine sykler, og gode fine til mange slags turer både på grus og asfalt, men man må ta "egnetheten" med en stor klype salt/sand
Selv valgte jeg og et par kompiser å delta i Endurroallyet "Budapest to Bamako 2012"... på gamle Vespa Scootere, helt uassistert mot da langt mer egnede kjøretøy... vi var de eneste i klassen for idiotiske og uegnede kjøretøy som faktisk kom i mål for egen maskin, men det var også flere SUVer, ATVer og Endurosykler som heller ikke kom i mål. Men det jeg kan si er at min Touratecha BMW F650 Dakar er langt mer egnet i et slikt rally, men ikke i nærheten så egnet som min Yamaha wr250f. Likevel, eventyret ble større fordi vi kjørte på nettopp Vespa... For noen er selve affeksjonen for sykkelen en stor del av eventyret, for andre er det kun snakk om maskinens funksjoner og egenskaper som gjelder.
Hva som er mest egnet til eventyr er avhengig av så veldig mange faktorer. Hvor fort skal du reise (altså hvor mye tid har du til å løse problemer underveis), hva du kan fikse selv og hva du kan få hjelp til dit du reiser, hvor langt unna hjelp du vil være, hva slags terreng/underlag og hvor mye av de ulike sortene, hvor lenge skal du være borte, skal du campe eller ikke, hvor høy du er, hvor erfaren er du, hva slags klima er det snakk om, skal man ha med seg passasjer, hvor mye komfort man skal ha med seg i bagasjen, m.m.... og ikke minst, hvilke fetisher man har... kanske en Uralmed sidevogn eller en Royal Enfield Bullet med knastedekk er den ultimate eventyrsykkelen for degt?
For de som anser at eventyr innebærer mye mer enn bare asfalt og fine grusveier så vil jeg påsta at man med en Yamaha WR250R (altså ikke racingversjonen wr250F), og kun med noen små modifikasjoner (større tank, vindskjerm, midtstøtte, mykere sete, forsterkning av bakre delen av rammen for bagasje), sannsynligvis få mye mer glede enn om man kjører en BMW R1200GSA, eller F800GSA, eller F650GS Dakar/Sertao... eller tilsvarende fra andre merker.... jo lettere jo bedre.
For de av dere som er interessert så kan dere se traileren til rally dokumentaren her:
Om den pirrer så kan du se hele dokumentaren her:
Og her er teamets egen kanal: https://www.youtube.com/channel/UCTwr-0 ... ZTDeh7h6Wg
Bloggen finner dere her (ble ikke helt ferdig med blogginga): https://bamakobyvespa.no/
Grunnen til at folk kjøper vet jeg lite om, men har tenkt at fenomenet minner veldig mye om SUV-eksplosjonen i bilverden. Plutselig ble det veldig populært, alle hadde en kneik opp til hytta, den ene "SUV-aktige" modellen etter den andre lanseres, og man har de samme diskusjonene om off-road egenskaper, eller mangel på sådan når AC-gass og kjølevæske spruter ut av fronten på en BMW X5 i en steinrøys.JohnnyTh skrev:Jeg tror fremdeles de aller fleste kjøper ADV sykkel på grunn av design og miljø. Tror nok mange hadde hatt en like bra sykkel i et annet segment. Det er ikke bare ADV som har oppreist stilling og masse bagasje. Det er ADV som er inn, sånn er det bare.
Alt du sier her stemmer jo selvsagt ... det er så selvsagt at innlegget nesten er overflødig.JoachimG skrev:Kapabel er ikke det samme som egnet...
Man kan diskutere hva slags kjøretøy som egner seg til det klikker for en. Saken er den at du faktisk kan komme deg fram nesten hvor som helst med hva som helst... jeg snakker av erfaring (se video under). Men det at det meste er kapabelt betyr ikke at det også er "egnet". Og mye av det som selges som "egnet til eventyr", eller "ADV" og "Dualsport" er virkelig ikke spesielt "egnet" til det det de ofte utgis i markedsføringen til å være egnet til... og "egnetheten" til det glossy bildet som avbilder sykkelen offroad er ofte omvendt proporsjonal med størrelse og pris på sykkelen... altså jo større og dyrere, jo mindre egnet. Mange ADV-sykler og Dual Sport Sykler har dessuten modifikasjoner med høy blingfaktor men som noen neppe hadde ettermontert selv (som feks BMW F800GSA sin bash plate og radiatorbeskyttelser i plast fremfor aluminium, den høytmonterte bremseveskebeholderen, osv, osv). Fine sykler, og gode fine til mange slags turer både på grus og asfalt, men man må ta "egnetheten" med en stor klype salt/sand
Selv valgte jeg og et par kompiser å delta i Endurroallyet "Budapest to Bamako 2012"... på gamle Vespa Scootere, helt uassistert mot da langt mer egnede kjøretøy... vi var de eneste i klassen for idiotiske og uegnede kjøretøy som faktisk kom i mål for egen maskin, men det var også flere SUVer, ATVer og Endurosykler som heller ikke kom i mål. Men det jeg kan si er at min Touratecha BMW F650 Dakar er langt mer egnet i et slikt rally, men ikke i nærheten så egnet som min Yamaha wr250f. Likevel, eventyret ble større fordi vi kjørte på nettopp Vespa... For noen er selve affeksjonen for sykkelen en stor del av eventyret, for andre er det kun snakk om maskinens funksjoner og egenskaper som gjelder.
Hva som er mest egnet til eventyr er avhengig av så veldig mange faktorer. Hvor fort skal du reise (altså hvor mye tid har du til å løse problemer underveis), hva du kan fikse selv og hva du kan få hjelp til dit du reiser, hvor langt unna hjelp du vil være, hva slags terreng/underlag og hvor mye av de ulike sortene, hvor lenge skal du være borte, skal du campe eller ikke, hvor høy du er, hvor erfaren er du, hva slags klima er det snakk om, skal man ha med seg passasjer, hvor mye komfort man skal ha med seg i bagasjen, m.m.... og ikke minst, hvilke fetisher man har... kanske en Uralmed sidevogn eller en Royal Enfield Bullet med knastedekk er den ultimate eventyrsykkelen for degt?
For de som anser at eventyr innebærer mye mer enn bare asfalt og fine grusveier så vil jeg påsta at man med en Yamaha WR250R (altså ikke racingversjonen wr250F), og kun med noen små modifikasjoner (større tank, vindskjerm, midtstøtte, mykere sete, forsterkning av bakre delen av rammen for bagasje), sannsynligvis få mye mer glede enn om man kjører en BMW R1200GSA, eller F800GSA, eller F650GS Dakar/Sertao... eller tilsvarende fra andre merker.... jo lettere jo bedre.
Bryr meg absolutt ikke om utseendet. Har nok aldri vært lengre unna adv-sykkel enn i dag. Sommerens erfaringer har bidratt til detteJohnnyTh skrev:
Uansett gøy og overraskende å se at så få bryr seg om hvordan noe ser ut og kun tenker praktisk når de velger sykkel :)
Har du tenkt på at du sikkert ikke hadde vært sånn "sore butt" hvis du hadde kjørt GS :)SuperMorten skrev:Bryr meg absolutt ikke om utseendet. Har nok aldri vært lengre unna adv-sykkel enn i dag. Sommerens erfaringer har bidratt til detteJohnnyTh skrev:
Uansett gøy og overraskende å se at så få bryr seg om hvordan noe ser ut og kun tenker praktisk når de velger sykkel :)
Er redd fot at da hadde det blitt "no butt" eller "ødelagt butt"JohnnyTh skrev:Har du tenkt på at du sikkert ikke hadde vært sånn "sore butt" hvis du hadde kjørt GS :)SuperMorten skrev:Bryr meg absolutt ikke om utseendet. Har nok aldri vært lengre unna adv-sykkel enn i dag. Sommerens erfaringer har bidratt til detteJohnnyTh skrev:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=40203SuperMorten skrev:Er redd fot at da hadde det blitt "no butt" eller "ødelagt butt"JohnnyTh skrev:Har du tenkt på at du sikkert ikke hadde vært sånn "sore butt" hvis du hadde kjørt GS :)SuperMorten skrev:Bryr meg absolutt ikke om utseendet. Har nok aldri vært lengre unna adv-sykkel enn i dag. Sommerens erfaringer har bidratt til detteJohnnyTh skrev:
Skrevet i 2004? Mye har forandret seg siden den gang.poulet_cavalier skrev:http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=40203SuperMorten skrev:Er redd fot at da hadde det blitt "no butt" eller "ødelagt butt"JohnnyTh skrev:Har du tenkt på at du sikkert ikke hadde vært sånn "sore butt" hvis du hadde kjørt GS :)SuperMorten skrev:Bryr meg absolutt ikke om utseendet. Har nok aldri vært lengre unna adv-sykkel enn i dag. Sommerens erfaringer har bidratt til detteJohnnyTh skrev:
Så få?JohnnyTh skrev:åå jeg kjenner at dette er bra for PMSen min. idag skal jeg til Dr. Jeon Song Lee for å få en helseatest og det går sikkert bedree nå.
Vi kan ikke se vekk fra offroad egenskapene til ADV segmentet for de markedsføres jo med tøffe gutter langt ute i ørkenen eller oppe i fjellene. Mener å huske at en av produsentene har en reklame der slagordet sier "Eventyret begynner der veien slutter"
Er det bare meg som får lyst på en ADV sykkel når jeg ser sånt? Long way round/down gav meg jo ikke mindre lyst på en GS.
Det blir jo sammenlignet med bil og jeg går og lurer på å kjøpe meg en Q7. Har ikke bruk for det for A6 min tar meg alle de steder jeg pleier å kjøre. Og Q7 er jo heller ikke noe terreng bil. MEn har lyst på en for den er stor og stilig.
Skal jeg kjøre i terrenget så har jeg en gammel militærbil jeg kan bruke til det.
Målet i sommer var å få prøvekjørt en nyere GS eventuellt en Triumph. Men ser ikke ut som det blir noe. Det eneste erfaringen jeg har fra før i dette segmentet er en eldre GS av ukjent årgang og det gav meg ikke så voldsomt god opplevelse.
Er jo gammel men bekrefter jo det jeg trodd. GS hvis du skal ut på tur på dårlige veier og uten veier og RT hvis du vil kjøre langt på vei og høyere hastigheter.SuperMorten skrev:Skrevet i 2004? Mye har forandret seg siden den gang.poulet_cavalier skrev:http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=40203SuperMorten skrev:Er redd fot at da hadde det blitt "no butt" eller "ødelagt butt"JohnnyTh skrev:Har du tenkt på at du sikkert ikke hadde vært sånn "sore butt" hvis du hadde kjørt GS :)SuperMorten skrev:Bryr meg absolutt ikke om utseendet. Har nok aldri vært lengre unna adv-sykkel enn i dag. Sommerens erfaringer har bidratt til detteJohnnyTh skrev:
Den myten har vært i åresvis, jeg hadde svær kåpe på min første sykkel for snart 20 år siden.ZZR-Erling skrev:Det kryr av svære kåpekledde biker, ala GTR og de derre...tror det kom en myte nylig om at slik må det være
Nå har jeg ikke lest meg særlig opp på tester av RT syklene, men jeg ville tippet at GS faktisk er mer leken i høyere hastigheter der det angår svinger ihvertfall?JohnnyTh skrev:
Er jo gammel men bekrefter jo det jeg trodd. GS hvis du skal ut på tur på dårlige veier og uten veier og RT hvis du vil kjøre langt på vei og høyere hastigheter.
Skal man tro de som skriver i den tråden det ble linket til, så blir mqn mer sliten i høy fart på GS. Men dette var jo en gammel artikkel. Kan jo være de nye modellene er bedre. Uansett kan man jo ikke kjøre så fort i svinger. Men er jo noen transportetapper av og til vel? Jeg har ofte det i vært fall.Snikendeugle skrev:Nå har jeg ikke lest meg særlig opp på tester av RT syklene, men jeg ville tippet at GS faktisk er mer leken i høyere hastigheter der det angår svinger ihvertfall?JohnnyTh skrev:
Er jo gammel men bekrefter jo det jeg trodd. GS hvis du skal ut på tur på dårlige veier og uten veier og RT hvis du vil kjøre langt på vei og høyere hastigheter.
Ihvertfall om en skal tro GS eierne som sier at den føles så mye letter ut enn den ser ut til osv
Kjøre fort på rette strekker er jo ikke noe gøy, det går bare hardt utover dekkene det :))
JohnnyTh skrev:åå jeg kjenner at dette er bra for PMSen min. idag skal jeg til Dr. Jeon Song Lee for å få en helseatest og det går sikkert bedree nå.
Vi kan ikke se vekk fra offroad egenskapene til ADV segmentet for de markedsføres jo med tøffe gutter langt ute i ørkenen eller oppe i fjellene. Mener å huske at en av produsentene har en reklame der slagordet sier "Eventyret begynner der veien slutter"
Er det bare meg som får lyst på en ADV sykkel når jeg ser sånt? Long way round/down gav meg jo ikke mindre lyst på en GS.
Det blir jo sammenlignet med bil og jeg går og lurer på å kjøpe meg en Q7. Har ikke bruk for det for A6 min tar meg alle de steder jeg pleier å kjøre. Og Q7 er jo heller ikke noe terreng bil. MEn har lyst på en for den er stor og stilig.
Skal jeg kjøre i terrenget så har jeg en gammel militærbil jeg kan bruke til det.
Målet i sommer var å få prøvekjørt en nyere GS eventuellt en Triumph. Men ser ikke ut som det blir noe. Det eneste erfaringen jeg har fra før i dette segmentet er en eldre GS av ukjent årgang og det gav meg ikke så voldsomt god opplevelse.
Men jeg tror vi snakker om to forskjellige ting her. Forskjellige preferanser gjerne. Kjøre langt, som min tur for litt siden, det er gøy det. Kjenne at man blir sliten, og vite at man har prestert. Ingen konkurranse mot andre enn meg selv. For meg et fremkomstmiddel på linje med en hest. Med andre ord, begrenset med lek..Snikendeugle skrev:Nå har jeg ikke lest meg særlig opp på tester av RT syklene, men jeg ville tippet at GS faktisk er mer leken i høyere hastigheter der det angår svinger ihvertfall?JohnnyTh skrev:
Ihvertfall om en skal tro GS eierne som sier at den føles så mye letter ut enn den ser ut til osv
Kjøre fort på rette strekker er jo ikke noe gøy, det går bare hardt utover dekkene det :))