Etter 2 uker med sommervær regna det kraftig i ettermiddag.
Fin anledning til å ikke klippe plenen, som jeg egentlig skulle. Hadde til og med funnet på det helt av meg sjøl.
Istedet ble det noen timer i garasjen, æ fikk nye styrelager i posten for noen dager siden, og de har ligget til modning på kjøkkenbenken.
Det var egentlig ikke store jobben, det værste var å få lokket av verktøykista, og resten var "bare skruing".
Såvidt kommet i gang. Har løsna på styret, gaffelkrona ifra gaffelbeina og tappa ut bremsevæska.
DSCF2392.JPG
Og kommet litt lenger.
Da æ skulle løsne skruen som holder gaffelkrona fast i "kingbolten" oppdaga æ at den allerede var ganske løs.
Og den har æ ikke skrudd på før, så DET var ihvertfall ikke selvforskyldt.
DSCF2393.JPG
Det kan være lurt å ta løs speedometerwiren før man skrur vekk mutterne som holder øvre styrelager.
Æ hadde ikke lagt noen skikkelig slagplan for arbeidet, og handboka lå igjen inne....
DSCF2400.JPG
Meninga var egentlig å ta av forhjulet og skjermen før æ tok av gaffelen, men plutselig var gaffelen løs, og det oppdaga æ da æ va igang med å heise
opp sykkelen.
Var nok litt av et syn, da æ stod og holdt gaffelen med ei hand med andre handa på hendelen til jekkestroppa og enden av stroppa i kjeften.
Det gikk bra, ikke ramla gaffelen i golvet, og æ klarte å få låst lastestroppa før sykkelen tippa fremover.
Her er ytterringene til de gamle lagrene.
Vet ikke hvor godt det vises på bildet, men det er tydelige slitasjespor på lagerbanen.
DSCF2403.JPG
Nedre styrelager på plass.
Det er ytterst viktig at man er sikker på at lagrene står godt mot ansatsene, ytterringene også.
Den oppmerksomme leser har sikkert allerede sett at det ikke er fett på lageret enda.
Måtte bare ta bilde først...
Det er ikke nødvendig å overdrive smøringa, men fettet må gnies godt inn i lageret. Bruk fingrene.
Gaffelen med hjulet på står forresten på golvet og er surra fast i skrustikka med en strengbit. Det fungerte alldeles utmerket.
DSCF2405.JPG
Æ brukte de gamle ytterringene til å slå fast de nye, man hører godt nå lagrene er på plass, lyden fra hammerslagene forandrer seg.
Her er nedre ytterring på plass.
DSCF2411.JPG
Måtte bare ta et bilde av motorn forfra uten hjulet i veien, så alle trippelfanatikerne kan få sjansen til å beundre en skikkelig firer.
DSCF2412.JPG
Æ brukte fire tima på hele operasjonen, inkl lufting av bremse etterpå. Syns ikke det var så aller værst.
Skal enda skifte gass- og clutchwire når tanken allikevel er tatt av. Wirene har vært "på lager" i snart 2 år, og clutchen begynner å bli treg.
Æ prøvde å smøre wiren i forrige uke, og da blei den bare enda verre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.