Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Megaoctane skrev: 27 sep 2024, 10:52 Når man først har kjørt el-bil, så virker alt annet utrolig "gammeldags". Umiddelbar respons (avhenger av bilmerke) og nesten ingen støy. De nye EL-bussene til Ruter er jo så mye behageligere. Dieselbussene ristet som bare fy...

Var på en helgetur i London, leide bil, og fikk ekstremt godt tilbud på en Polestar 2 til 905kr for 4 dager.
De andre gutta i følget var skeptiske, men det var fullstendig uproblematisk å finne ladestasjoner for lading, og rekkevidde var ikke noe tema når bilen kan levere 500km på en lading.

Man kan si mye om de rødgrønne etc, men satsingen på elbiler er litt som med røykeloven. Det føltes rart når man ser noen røyke, og likeså var England så mye mer "støyende" grunnet alle bilene og bussene som fortsatt kjører på bensin/diesel.

Men - så det noe med den motorlyden da, som for testosteronet til å pumpe...
Enig.

Men jeg kan ikke si at testosteronet bruser veldig når jeg starter Caddy'en. Derimot får jeg en kick når jeg gir gass med EX30. 0-100 på 3.6 sekunder er rimelig heftig :)

Motorlyd er jeg ikek spesielt opphengt av...lenger....

Det skal sies at jeg ikke kjører el-bil grunnet miljøet. Den debatten overlater jeg til andre. I hovedsak gjør jeg det for å spare penger samtidig som jeg får mer aksellerasjon og en mer moderne følelse når jeg kjører.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Veldig merkelig av en elektriker og si 2x32A kurs? Man skal høre mye :)

Blir bra med EL-billader, får du økt inntaket ditt også? Hva er det du har idag? 3x40A?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 sep 2024, 19:01 Veldig merkelig av en elektriker og si 2x32A kurs? Man skal høre mye :)

Blir bra med EL-billader, får du økt inntaket ditt også? Hva er det du har idag? 3x40A?
Det må nesten elektrikern ta på sin kappe :)

Jeg jar 3x40A inntak ja. Kommer ikke til å øke dette ennå. Laderen blir satt til å begrense ladestrøm til maks 5kw..poenget er at jeg skal legge alt klart fra huset og ut i garasjen med 32A kurs og 4x6mm2 kabel. Da slipper jeg å strekke ny kabel den dagen jeg evt. ønsker å oppgradere til 3-fas.

Uansett er ikke målet mitt og få raskest mulig lading. Det blir fort veldig dyrt. Ikke bare i montering og utstyr men vil også merkes på strømregningen. Jeg tror 3.6-5.6kw er en god middelvei og mer enn raskt nok for hjemmelading. Vil gjerne prøve og holde meg under 10kw. Effektledd. Noe som kan bli hardt om vinteren skal sies... :)

Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Legg inn av Megaoctane »

En god kollega kjøpte EX-30, og han som er vant fra Q4 eTron og Q6 eTron ble mildt sagt sjokkert over akselerasjonen første gangen. Selv har jeg en EQB 350 4Matic og der spinner bakhjula i sport mode og bånn gass 😅
Skal bytte bil neste sommer, og det frister med EX30 eller Polestar 2...

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Putt 3x32A sikring og 230/400v trafo i garasjen, då kan du lade 9,5Kw, om man vil🙂spare so mykje i forhold til fossil at litt sponsing til sjefen i kraftlaget går fint

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 sep 2024, 21:24 Putt 3x32A sikring og 230/400v trafo i garasjen, då kan du lade 9,5Kw, om man vil🙂spare so mykje i forhold til fossil at litt sponsing til sjefen i kraftlaget går fint
Hehe, selv 5kw. Er overkill til mitt bruk. Kunsten er å lade så sakte som mulig uten at det hindrer meg å kjøre dit jeg skal. Det er null poeng i å lade bilen opp til 100% på 3 timer og betale 5-600 kroner ekstra den måneden for å ha brutt 2-3 effektledd når bilen allikevel skal stå i garasjen i 10 timer til. Det er jo bre fjernt. Da blir det billigere å kjøre ned på Circle K og lade den der inni mellom. Jeg har tilgang til en drøss med ladestasjoner i nærheten, også på jobben. Så jeg er dekket i hue og ræva. :)

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Easee lader, Tibber Pulse og strømabbonement fra Tibber da får du effektbalansering. :thumleft
Kjempekjekt og en grei måte og holde seg under f eks 10 kW om man ønsker.
I tillegg får du også Grid Rewards når det er tilgjengelig. Hvis bilen er tilkoblet og ikke er fulladet så kan du motta strøm som er tilgjengelig og samtidig få betalt :twothumbs:
Har dette oppsettet på hytta og har "fått" noen hundre kroner siden mai via Grid Rewards.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 28 sep 2024, 01:14 Easee lader, Tibber Pulse og strømabbonement fra Tibber da får du effektbalansering. :thumleft
I tillegg får du også Grid Rewards når det er tilgjengelig. Hvis bilen er tilkoblet og ikke er fulladet så kan du motta strøm som er tilgjengelig og samtidig få betalt :twothumbs:
Har dette oppsettet på hytta og har "fått" noen hundre kroner siden mai via Grid Rewards.
Man får det samme med FutureHome laderen :)

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 27 sep 2024, 10:54 Hehe, tror vi definerer ordet "dramatisk" litt forskjellig i så tillfelle :knegg

Jeg har jo ikke noe i MOT mc. Fint å være på tur, men det å kjøre mc kan også være (spesielt for min del) ganske slitsomt med tanke på ryggen også blir det jo ekstra kjipt hvis været blir dårlig. Vanskelig å planlegge noe som helst før noen få dager i forveien. Vertfall hvis man foretrekker å kjøre i mest mulig fint vær.

Med bil, så kan man planlegge når som helst og alt blir på en måte mer bekvemt. Man kan ta med seg teltet bak i bilen evt. Akkurat nå kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å kjøre mc i det hele tatt og det at jeg ikke har sykkel til neste år blir nesten en befrielse. Når bilen jeg skal ha også aksellererer like bra som en random motorsykkel så blir det jo litt gøy også.

Men nå har jeg alltid vært en som ikke veldig lett setter meg fast i EN ting. Jeg går all inn en periode, frem til jeg blir lei, for så og prøve andre ting. Det skal derimot sies at mc er den hobbyen jeg har holdt meg fast i lengst. Det er mange faktorer som er blitt lagt til grunn vedrørende salg av motorsykkel og hovedgrunnen er egentlig ryggen. Ikke fordi at ryggen værker som et h**** hele tiden, for det gjør den ikke, men ALT blir LITT mer slitsomt. Man blir fortere lei, får litt kortere lunte og man sitter og irriterer seg over ujevne veier i stedenfor å nyte turen etc.

Campingturen jeg hadde i sommer var den som slo spikeren i kista. Første kvelden var magisk. jeg var der jeg ville være. Tok en pils, så ut over vannet, pratet skjit med min makker og alt var flott. Men så våknet jeg om morgenen med stiv rygg og alt skulle pakkes ned igjen. Etter en natt på liggeunderlag var ryggen min kjørt allerede klokken 04:00 på natten og min makker våknet ikke før i 09:00 tiden. Humøret sank gradvis og for første gang ble jeg skikkelig irritert av knott og mygg når jeg pakket ned.

Jeg kom meg ikke skikkelig etter dette og gikk mer eller mindre med mer ryggsmerter enn vanlig de neste dagene. Såpass ille at jeg ikke engang gadd å ta meg en pils i Sundsvall i Sverige. Jeg ville bare finne meg en seng å legge meg ned. Å DET er det ikke ofte jeg velger når jeg er på ferie!

Så det er hovedgrunnen til at jeg legger det litt på hylla intill videre og prøver andre ting som er litt mer behagelig :)

men noe dramatikk rundt dette er det absolutt ikke :)
Du skal ha for å ha gjort et ærlig forsøk med camping i hvert fall, synd ikke funket men vond rygg er absolutt gyldig grunn :sorry

Liker også egentlig godt å kjøre bil og med elbil får man jo MC prestanda uten at måtte selge huset. Selv om tross alt er morsommere med MC på svingete vei, man legger seg ikke over i svingene i bil, så har bil absolutt sine fordeler. Største fordelen med MC er forbikjøringer, uansett hvor mye hk en bil har, er det lettere å smette forbi med MC. For meg som er notorisk utålmodig og hater kø er dette gudesendt :thumleft

Ønsker deg lykke til med nye eventyr på 4 hjul og kanskje du finner et bruksområde for MC i fremtiden, en Bonneville for å svippe ned til caféen for en latte kanskje :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg har dratt den ganske langt. Kanskje FOR langt. Så skal jeg inrømme at et etter at jeg har kjørt noen elbiler og spesielt elbiler med respekt for seg selv så har jeg merket at vi mc folk blir skikkelig jtfordret med tanke på pretanda fra elbiler. En vanlig random motorsykkel er ikke lenger raskere når det kommer til dorbikjøringer enn biler. Man kommer også lenger pr "fylling" med elbiler. Jeg synes motorsykler i dag henger etter når det kommer til teknologi. De elmotorsyklene som har kommet er jo mildt sagt tragiske både i utseende og rekkevidde.

Dette ved siden av en andre litt atørre faktorer som allerede er nevnt har gjort at interessen har dar daler en god del. Det er veldig mange bekymringer vertfall for min del som forsvinner ved å bytte ut motorsykkelen. Den ene og kanskje den største bekymringen er som nevnt ryggen. Den liker seg langt bedre i en bil, i perfekt temperatur hvor været iutenfor spiller,liten trille. Motorsykkel for meg har gått fra å oppleves som ektefølt ren glede til noe skikkelig herk til tider. Hadde jeg harr en 100% frisk rygg hadde jeg fortsatt kjørt sykkel, men ikke med samme iver som når jeg først begynte.

Men nå er det ingen vei tilbake (vertfall på en stund). Om ett par uker kommer dem og monterer ny "smart" elbil lader i garasjen sok skal kunne lade med maks 7.4kw fra FutureHome og bilen har jeg allerede plukket ut. Jeg har fått tre henvendelser på motorsykkelen og merker at det tar seg opp. Jeg venter bud fra en av dem i skrivende stund og så fort sykkelen ruller ut av tunet, så er det en ny epoke som starter. :)

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 28 sep 2024, 05:00
Toalmar skrev: 28 sep 2024, 01:14 Easee lader, Tibber Pulse og strømabbonement fra Tibber da får du effektbalansering. :thumleft
Ikke Grid Rewards vel?
Nå er ikke det som du blir rik av uansett, men det hjelper på i hvert fall

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

Det jeg har erfart etter flere elbiler over mange år er hvor enkelt og godt det er og aktivere klimaregulering før man reiser med elbilen på vinteren. Aldri mer isete vinduer eller kald kupe, bare og sette seg inn, godt og varmt, varmet sete og ratt samt isfrie ruter.

Gled deg

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 29 sep 2024, 18:37
Bjerknez skrev: 28 sep 2024, 05:00
Ikke Grid Rewards vel?
Nå er ikke det som du blir rik av uansett, men det hjelper på i hvert fall
Usikker, men har uansett ikke planer om å tjene meg rik på og bruke strøm :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 29 sep 2024, 18:40 Det jeg har erfart etter flere elbiler over mange år er hvor enkelt og godt det er og aktivere klimaregulering før man reiser med elbilen på vinteren. Aldri mer isete vinduer eller kald kupe, bare og sette seg inn, godt og varmt, varmet sete og ratt samt isfrie ruter.

Gled deg
Ja, dette kan jeg faktisk med caddyen også, så ikke noe nytt det :)

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Etter min MC ulykke i min ungdom, der høyre legg ble helt Mos og 1,67 cm kortere har ryggen fått skjevheter som har de siste 10 åra gitt mye smerte. Måtte bytte bort min ny GS til en lettere 900XR en sommer pga. smertene. Den høsten bestemte jeg meg for å trene aktivt og styrke rygg og mave.
Det reddet det hele og da ble det en GS igjen og gleden kom tilbake.

I dagen trafikk er jo bil utrolig kjedelig :-)

Svar