Takk for tips! Jeg noterer meg det, og tar en kikk på interveven om speedometeret mitt tuller seg til igjen. Så langt har hver tur i år vært uten speedo problemer. Men om dette er en quick fix så har jeg en unnskyldning for å åpne instrumentet igjen for å fjerne litt fukt. Det har begynt å kondensere littegranne etter vinterlagring, men vil tro det går seg til egentlig. Ingen kondens på et par dager nå.Kjellrf skrev: 04 mar 2021, 16:06 På disse opp til 88-modell, blei det byttet endel speedometer på garanti fordi det sluttet å virke. Viste seg etterhvert å ofte være en tyristor på baksida som sklei ut. Så etterhvert blei tyristorer festet med en liten skrue, istedenfor å bytte speedometeret...
Mortens Speed Triple!
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
I dag titta endelig sola frem igjen, så da fikk jeg det for meg å ta en tur.
Den starta fint, her fotografert ved jærkysten:

Kjørte nedover til Egersund før jeg tok over til E39 forbi Vikeså, og over høyjæren tilbake til kysten. Her var det noe kaldere..

Ble rundt 15 mil, og sykkelen fungerte knirkefritt. Merker dog at den nye salen ikke er bedre (men heller ikke verre) enn komfortsalen jeg solgte. Men den ser bedre ut på sykkelen.
Den starta fint, her fotografert ved jærkysten:

Kjørte nedover til Egersund før jeg tok over til E39 forbi Vikeså, og over høyjæren tilbake til kysten. Her var det noe kaldere..

Ble rundt 15 mil, og sykkelen fungerte knirkefritt. Merker dog at den nye salen ikke er bedre (men heller ikke verre) enn komfortsalen jeg solgte. Men den ser bedre ut på sykkelen.

- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
På tide med en aldri så liten oppdatering her. Har den siste tiden kjørt uten veltebøylene, da disse kom av tidligere i vår i forbindelse med oljeservicen. Lot de være av helt til jeg hadde tid til å lakkere de, så det er nå gjort! :) Sykkelen (og bilen, og bilen til søstera mi) fikk seg en vask tidligere i dag, da er det så mye kjekkere å skru også.
Sånn den har stått noen uker nå:


Så skal det sprayes:


Ferdig resultat:

Må atter skryte litt over han karen jeg kjøpte deksel og sal av tidligere, han 3D printet disse pluggene til å ha over de øverste boltene. Og det helt gratis!

Så fikk vi endelig kjøpt oss kommunikasjonssystem, slik at kona slipper å sitte bakpå helt alene med sine egne tanker, helt til jeg kommer på å stoppe..

Snart 1. Mai nå!
Sånn den har stått noen uker nå:


Så skal det sprayes:


Ferdig resultat:

Må atter skryte litt over han karen jeg kjøpte deksel og sal av tidligere, han 3D printet disse pluggene til å ha over de øverste boltene. Og det helt gratis!

Så fikk vi endelig kjøpt oss kommunikasjonssystem, slik at kona slipper å sitte bakpå helt alene med sine egne tanker, helt til jeg kommer på å stoppe..


Snart 1. Mai nå!

Re: Mortens BMW K100RS
Jeg synes dette ble bra! Må innrømme at jeg er svak for denne fargekombinasjonen. Ta godt vare på den og kos deg med den 

BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Hadde litt lakk igjen etter å ha tatt bøylene, så da tok jeg like greit å pyntet litt på fronten av motoren og vannpumpa. Ble en nokså rask og lettvint fremgangsmåte, men resultatet ble ti ganger bedre. Så spørs det hvor lenge det holder. Ideelt sett så skulle jeg tatt av dekslene og blåst/slipt de skikkelig rene før lakkering, men det finnes da grenser.
En kattevask og en runde med rødsprit fikk være godt nok for denne gang.


De fleste K sykler uten forlenget forskjerm eller motorspoiler sliter nok med lakkslitasje her vil jeg tro, men det får man tåle. :)



De fleste K sykler uten forlenget forskjerm eller motorspoiler sliter nok med lakkslitasje her vil jeg tro, men det får man tåle. :)
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Mortens BMW K100RS
En god gammeldags skvettlapp på forskjermen hadde nok gjort seg!
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mortens BMW K100RS
Jepp, dette var å få kjøpt. Forlenga både bakskjermen i forkant og forskjermen i bakkant på den jeg hadde.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Har ikke blitt så mye bruk eller skruing i det siste, fikk en liten smell i håndleddet på selve 1. Mai.
For en liten tid siden hadde jeg en kjøretur for å teste denne hånda, og da mistet jeg dekselet til choken, trodde jeg.. Fant det igjen nede i kåpa i går. Men nytt deksel er bestilt likevel, sammen med ny "breather hose" og fjær til sidestøtta. Slangen bytta jeg i fjor, men etter vinterlagringen har den allerede morknet og sprukket. Har ikke merket noe på gangen, men greit å bare slenge med en i bestillingen mens jeg var i gang.

I går fikk jeg det også for meg å etterfylle litt kjølevann, da jeg over tid har sett at det har krøpet ned mot minimum merket. Ingen væske i olja eller brutt forsegling i oljepumpa, heldigvis. Jeg tillater meg å tro at det bare skyldes naturlig fordamping fra utluftinga på ekspansjonstanken.
I prosessen her så skulle det vise seg at jeg ikke har hellet med meg når det gjelder disse sidedekslene. Jeg kjøpte jo dette nytt i vinter, og når det denne gangen skulle av, var det fremre festet som knakk av dekselet og satt igjen i tanken.. Selv om jeg har for vane å ta en liten dæsj fett på gummien hver gang dekslene er av, for å minske motstanden noe. Får se om jeg får kombinert de to høyre sidedekslene jeg nå har til noe brukbart etter hvert.



I går fikk jeg det også for meg å etterfylle litt kjølevann, da jeg over tid har sett at det har krøpet ned mot minimum merket. Ingen væske i olja eller brutt forsegling i oljepumpa, heldigvis. Jeg tillater meg å tro at det bare skyldes naturlig fordamping fra utluftinga på ekspansjonstanken.

I prosessen her så skulle det vise seg at jeg ikke har hellet med meg når det gjelder disse sidedekslene. Jeg kjøpte jo dette nytt i vinter, og når det denne gangen skulle av, var det fremre festet som knakk av dekselet og satt igjen i tanken.. Selv om jeg har for vane å ta en liten dæsj fett på gummien hver gang dekslene er av, for å minske motstanden noe. Får se om jeg får kombinert de to høyre sidedekslene jeg nå har til noe brukbart etter hvert.


- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Da har jeg fiksa det gamle sidedekselet ved å skjære av festet i midten fra det nye dekselet (som fikk fremre festet knukket i forrige post), og limt det på det gamle. Godt med lim og forsterket med et avklipt strips. Har troa på at dette skal holde, så lenge jeg slipper å bruke makt for å ta av dekselet.








- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Vurderer nå sterkt å legge denne ut for salg i nær fremtid. Ikke at jeg er lei, men fordi jeg gjerne skulle hatt en sykkel som passer kroppen min litt bedre. En mer oppreist og lettere sykkel. Knekken i håndleddet som jeg nevnte i en tidligere post er særdeles aktiv ennå, og mye tyder på at BMWen ellers blir stående hele sommeren. Når kona nå har begynt å (trå!)sykle til jobb, har jeg også mulighet til å komme meg rundt med bilen.
Så jeg tenker å fundere litt over saken før jeg bestemmer meg, men av natur er jeg gjerne slik at når noe først er tenkt så er det nesten like snart bestemt.
Om noen her inne skulle vært interessert i sykkelen, eller kjenner noen som er, så er det bare å gi lyd. :)
Så jeg tenker å fundere litt over saken før jeg bestemmer meg, men av natur er jeg gjerne slik at når noe først er tenkt så er det nesten like snart bestemt.
Om noen her inne skulle vært interessert i sykkelen, eller kjenner noen som er, så er det bare å gi lyd. :)
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Da har det skjedd litt her plutselig!


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Mortens BMW K100RS
CB 750 Nighthawk ?
Skikkelig firecylindret luftkjølt japse i alle fall
Skikkelig firecylindret luftkjølt japse i alle fall
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Mortens BMW K100RS
Den er registrert som CB750 hos vegvesenet, selv om oppgitt motorvolum er 696 ccm. Jeg går utifra at motorvolumet stemmer men at tittelen er feil, og at dette er en av ganske så få CB700SC Nighthawk S som finnes i landet. Av det jeg leser ble 700 kubikken produsert og hovedsaklig solgt til USA for å unngå importavgifter på større sykler som det sies at Harley fikk innført under Reagan regjeringa. :)Jompa skrev: 19 jul 2021, 22:12 CB 750 Nighthawk ?
Skikkelig firecylindret luftkjølt japse i alle fall![]()
Denne sykkelen kom til Norge i 2018, men det var ikke forrige eier som importerte den. Har planer om å ta en telefon til første norske eier for å finne ut nøyaktig hva som er gjort, og dermed hva jeg muligens bør gjøre av service. Rammen og motor er lakkert ihvertfall, og den ser veldig pen ut. Litt riper i plastdekselene og på tanken som jeg har planer om å utbedre; og muligens legge litt klar folie på utsatte steder. Karen jeg kjøpte den av i helga hadde såvidt kjørt en tank på sykkelen siden han kjøpte den, da han hadde flere sykler og lite tid.
Etter 15-20 minutters prøvekjøring var jeg solgt. Sittestillingen var utrolig komfortabel, og sykkelen føles veldig leken og lett sammenlignet med BMWen. Som jeg forøvrig hadde med meg til østlandet og solgte, 30 minutter unna der hvor jeg kjøpte Hondaen. Ble en lang dag i bil på meg og fattern, men var deilig å både få kjøpt ny sykkel og bli kvitt den gamle i én vendig.

- Erik_B70
- Innlegg: 204
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Mortens BMW K100RS
Klassisk luftkjølt Honda kan vel aldri bli feil.
Gratulerer med flott sykkel
