Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Det e viktig å holde tunga i rett munn med to paralelle diskusjoner om vest,
en om påbud og en om forbud. Vi får bare håpe at de som måtte bestemme det her klarer det, sånn at ikke vi alle sammen ender opp med skinnvest, og refleksvestforbud på byen
en om påbud og en om forbud. Vi får bare håpe at de som måtte bestemme det her klarer det, sånn at ikke vi alle sammen ender opp med skinnvest, og refleksvestforbud på byen
- MrErling
- Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
NMCU om "gult"
http://nmcu.org/if-mener-gult-m-med-i-skinnbekledningen
svensk undersøkelse
http://arkiv.nmcu.org/publ/att_synas_el ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nmcu.org/if-mener-gult-m-med-i-skinnbekledningen
svensk undersøkelse
http://arkiv.nmcu.org/publ/att_synas_el ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av MrErling den 30 mar 2011, 11:23, redigert 1 gang totalt.
Det er ikke hva slags vest du har som er poenget, det er hva det står på den. Da kan fort et påbud og forbud gjelde for samme vest, i teorien, men det blir nok ikke noe problem, for påbud vil vi nok ikke få.jhn skrev:Det e viktig å holde tunga i rett munn med to paralelle diskusjoner om vest,
- jhn
Æ skjønne jo det da, skulle nok ha beskrevet de to vesttypene med farger, merker og refleks og det hele på en mye mer utfyllende måte, men æ e litt lat og antok at folk skjønte meningen.NickNei skrev:Det er ikke hva slags vest du har som er poenget, det er hva det står på den. Da kan fort et påbud og forbud gjelde for samme vest, i teorien, men det blir nok ikke noe problem, for påbud vil vi nok ikke få.jhn skrev:Det e viktig å holde tunga i rett munn med to paralelle diskusjoner om vest,
Skal ikke skje igjen
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Denne posten er fortsatt aktuell,især om vi sitter inne og klager været med lua på vårt kne
idag en skulle starta MCn og sust avsted......

idag en skulle starta MCn og sust avsted......

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle blir jo mer synlig med fluoriserende farger, biler, MCer, syklister, arbeidere, politi tja hvem blir ikke mer synlig og synlighet er viktig, bare JEG blir sett.
Men, men, men vi skal vel ikke mer enn å bli sett?
Men, men, men vi skal vel ikke mer enn å bli sett?
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Det hjelper ikke hvor fluoriserende, rosa, lilla, blinkende og glitrende man måtte være, når sjåføren av bilen sitter med nesa langt nedi en eller annen sms eller annet som ikke handler om å følge med i trafikken. Har pendlet ganske regelmessig mellom Oslo og Tønsberg de siste ukene, og hver eneste dag ser jeg flere sånne. Dette er mitt beste argument for å kjøpe kamera. Sånne skal filmes, og filmen overleveres youtube, VG, Dagbladet, og til slutt politiet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
SuperMorten skrev:Det hjelper ikke hvor fluoriserende, rosa, lilla, blinkende og glitrende man måtte være, når sjåføren av bilen sitter med nesa langt nedi en eller annen sms eller annet som ikke handler om å følge med i trafikken. Har pendlet ganske regelmessig mellom Oslo og Tønsberg de siste ukene, og hver eneste dag ser jeg flere sånne. Dette er mitt beste argument for å kjøpe kamera. Sånne skal filmes, og filmen overleveres youtube, VG, Dagbladet, og til slutt politiet..
DET er problemet. Hadde etterforskere som sjefen her sjakket telefoner etter kollisjoner så hadde mange blitt funnet med halvskrevne tekstmeldinger og lignende. Dette sies nok ikke. Det er enklere å si av jeg ikke så motorsykkelen.... Fluoriserende vest har derfor ikke mye å si, vi blir sett av de som bruker øynene. De andre ser ikke på veien!
Hehe, ja, så en type idag når jeg kjørte bil - et sted nord for Askim. Syntes bilen som kom imot var litt over midtstripa når den var et godt stykke unna... men den hentet seg inn igjen... idet den passerte så jeg hendene til sjåføren kl 12 på rattet og med mobilen imellom... tekstet sikkert en melding mens han kjørte... legger han merke til så mye annet da? Neppe... ](./images/smilies/grrr.gif)
Mange av de farlige situasjonene skyldes ellers at bilister ikke blinker eller ikke klarer bedømme hastigheten vår eller ikke vrir på hodet for å sjekke blindsonen. Hjelper fargen på bekledningen vår bilistene til å bli bedre bilister - neppe...
](./images/smilies/grrr.gif)
Mange av de farlige situasjonene skyldes ellers at bilister ikke blinker eller ikke klarer bedømme hastigheten vår eller ikke vrir på hodet for å sjekke blindsonen. Hjelper fargen på bekledningen vår bilistene til å bli bedre bilister - neppe...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
Æ trur jo at slike ting sjekkes hvis man ser en tlf ligge å slenge på en "unaturlig" plass, og man ser at det ellers ikke finnes en logisk årsak til ulykken.Duville skrev:
DET er problemet. Hadde etterforskere som sjefen her sjakket telefoner etter kollisjoner så hadde mange blitt funnet med halvskrevne tekstmeldinger og lignende. Dette sies nok ikke. Det er enklere å si av jeg ikke så motorsykkelen.... Fluoriserende vest har derfor ikke mye å si, vi blir sett av de som bruker øynene. De andre ser ikke på veien!
Politiet e jo ellers kjent for å være glad i å ta folk for alle mulige og umulige ting, de sitter med kikkerter for å se etter folk med tlf, så hvorfor skulle de gå glipp av en slik mulighet ?
Eller finnes det en sammensvergelse i politiet spesiellt og samfunnet generelt for å ta de motorsyklister som mot formodning skulle slippe unna mobilsnakkende bilister?
Har dere aldri opplevet at noe kommer mot dere, bil, ,sykkel, fotgjenger, motorsykkel, hest, ku eller hva som helst og "plutselig" oppdaget at de var midt i synsfeltet ditt. Selv om du var oppmerksom osv. Det har hendt meg. Kan ikke huske noen tilfeller som har vært farlige eller nære på men har da skjedd. Spesielt mørke biler uten lys på en litt overskyet dag. Hadde bilen vært gul eller lignende hadde jeg nok sett den litt før.
Er jo ikke altid sollys og godt lys når vi er ute og kjører.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Er vel derfor alle kjøretøy skal ha lys på foran ,selv om det ikke er mørkt.JohnnyTh skrev:Har dere aldri opplevet at noe kommer mot dere, bil, ,sykkel, fotgjenger, motorsykkel, hest, ku eller hva som helst og "plutselig" oppdaget at de var midt i synsfeltet ditt. Selv om du var oppmerksom osv. Det har hendt meg. Kan ikke huske noen tilfeller som har vært farlige eller nære på men har da skjedd. Spesielt mørke biler uten lys på en litt overskyet dag. Hadde bilen vært gul eller lignende hadde jeg nok sett den litt før.

If it ain't broke, I'll break it.
Ikke i alle land det er vanlig med kjørelys. Og man kan jo ha kjøretøy som kommer i en slik vinkel at lys ikke har stor efekt. Men var ikke det som egentlig var poenget men at selv om man ikke sender tekstmeldinger e.l. Så kan man unngå å se ting. Og da mener jeg at synlige farger hjelper.ejs skrev:Er vel derfor alle kjøretøy skal ha lys på foran ,selv om det ikke er mørkt.JohnnyTh skrev:Har dere aldri opplevet at noe kommer mot dere, bil, ,sykkel, fotgjenger, motorsykkel, hest, ku eller hva som helst og "plutselig" oppdaget at de var midt i synsfeltet ditt. Selv om du var oppmerksom osv. Det har hendt meg. Kan ikke huske noen tilfeller som har vært farlige eller nære på men har da skjedd. Spesielt mørke biler uten lys på en litt overskyet dag. Hadde bilen vært gul eller lignende hadde jeg nok sett den litt før.
Er jo ikke altid sollys og godt lys når vi er ute og kjører.![]()
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
JohnnyTh skrev:Har dere aldri opplevet at noe kommer mot dere, bil, ,sykkel, fotgjenger, motorsykkel, hest, ku eller hva som helst og "plutselig" oppdaget at de var midt i synsfeltet ditt. Selv om du var oppmerksom osv. Det har hendt meg. Kan ikke huske noen tilfeller som har vært farlige eller nære på men har da skjedd. Spesielt mørke biler uten lys på en litt overskyet dag. Hadde bilen vært gul eller lignende hadde jeg nok sett den litt før.
Jovisst. Dette skjedde med meg en gang jeg hadde knust brillene mine som jeg egentlig var helt avhengig av. En hvit bil mot en hvit murvegg kom plutselig til syne når bakgrunnen bak bilen forandret seg. Når jeg fikk briller igjen så jeg at dette hadde ikke skjedd dersom jeg hadde hatt godt syn.
Satt også på med en som "så kjempegodt" en gang. Han lå bak en som kjørte litt seinere enn oss og kom til en 3 km lang rettstrekk. Han begynte å styre ut mot midten av veien litt etter litt og til slutt sa kona som satt på passasjersiden og lente seg mot sjåføren - nå kan du kjøre forbi det er klart....... hun hadde jo sertifikat hun også..
Synet er viktig og vi må vel være litt oppmerksom på at vi får dårligere syn når vi entrer 50 åra og ikke bare lesesynet men også i grålysningen eller når det mørkner ser vi dårligere med alderen....
- dag-zzr
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Har absolutt ingen tro på at jeg kjører tryggere med en refleksvest. Ser jeg bort fra trafikanter som er ruset, senile eller på annen måte ikke skulle føre et kjøretøy på lovlig vis. Gjenstår dessverre en mengde førere som heller ikke er egnet til å føre et kjøretøy på en offentlig vei. Stikkord: ukonsentrerte (sms- sminking), klarer ikke å lese trafikkbildet (fart og avstand), tar ikke hensyn til andre trafikanter (egoistisk)
Og så har vi kanskje en en gruppe: jeg ser deg, men gir F...
Henger vi alle disse opp i nærmeste lyktestolpe og lar de henge der en tid, vil det sannsynligvis ha større effekt for å redusere ulykker enn refleksvest.
Og så har vi kanskje en en gruppe: jeg ser deg, men gir F...

Henger vi alle disse opp i nærmeste lyktestolpe og lar de henge der en tid, vil det sannsynligvis ha større effekt for å redusere ulykker enn refleksvest.