Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Globe »

Denne debatten har vært oppe tidligere. Spørsmålet er om forslaget nå vil få mer oppmerksomhet nå som myndighetene og forsikringsbranjsen er enige?

Hva mener du om denne saken?

[img]http://img.skitch.com/20100612-dts4trtg ... 1rw6pa.jpg[/img]

(Klikk på bildet for å lese hele saken)

mekkern
Innlegg: 7664
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av mekkern »

eneste stedet en kan se vesten på han dusten der er jo rett fra siden og han har jo en buss som er større enn enkelte biler.
Vest gjør deg "muligens" mer synlig fra siden og bakfra-foran blir den maskert av frontlyset og eventuell kåpeglass.
vi blir skjelden kræsjet i siden eller bakfra.
Når en har jobbet etter veien en stund finner en fort ut at refleksutstyr/farge ikke hjelper stort-de kræsjer jo inn i sperrevognene med svære blinklamper og gule hjullastere.Det er DE som er farlige og der kommer vi til kort uansett.

Forslaget kommer fra en dust og det gjenspeiler seg i andre ting han kommer med-sier jo nesten rett ut at de som ikke vil ha dette er medlemmer av HA eller slike grupperinger.

Jeg har en regndress i neongrønt men den brukes kun under øsende regn og da er den ikke slitt og matt som den møkkete filla til han duden og kan muligens hjelpe på å bli sett i dårlig vær.

Hvis en motorsykelist ikke blir sett ved høylys dag med lysene på hva da med sykkelister-fotgjengere?
skal vi alle gå rundt som fyrtårn på grunn av at enkelte er "blinde" i trafikken?

Problemet sitter i hjernen: hvis det ikke er farlig for føreren blir det fort oversett til fordel for fks lastebil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Intruder »

:mc_p: Heller en gul dust enn en flat dust i ei trekasse på kirkegården-- :-k

Men å gå inn for påbud er jo litt ubetenksomt,da ](*,) Hvem som er dust kommer an på øya som ser.... :moi: :\m/:

Førere av åpne sportsbiler uten hjelm er også dustete,bruk hjelmpåbud der !! :b_c: :jada: :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Duville »

HELT enig med Mekkern her.

Kommer det ett påbud her så kommer det også en straff for ikke å følge påbudet og sannsynligvis prikkbelastnig for ikke å følge "påbudet". Enda en "drittviktig" enkel sak for polisen å forfølge.

Kan ikke på noen måte se at vesten til knølen på bildet øker synligheten hans før han stiger av riggen. Forfra er sykkel og "vindu" i veien og bakfra er ryggstøtte og boks i veien. Selve refleksstripa er jo langt nede på vesten i tillegg. Dette er bare ett sterkt MARKERINGSBEHOV hos en som antakeligvis skal vise seg frem for omgivelsene....

Hvorfor kan ikke støvelen se at det er fullstendig opp til ham selv å både bruke og selv VELGE å bruke vest så mye han ønsker og vil og påvirke de rundt ham til å gjøre det samme, men hvorfor i helv...... skal han arbeide for å PÅLEGGE alle andre dette som slett ikke alle er overbevist om har noe som helst annet å si enn å skape en falsk "trygghet" når vi er ute og kjører.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Duville »

Intruder skrev: :mc_p: Heller en gul dust enn en flat dust i ei trekasse på kirkegården-- :-k

For å si det like flåsete som du argumenterer her - du snakker bare pissprat. Det er faktisk SVÆRT mange som hver dag klarer å komme hele runden og helt hjem UTEN en pissegul vest på seg.... HVER DAG!

Nå sa du mer, som jeg fjernet, men det er når de som er mot slike tullete påbud er likegyldige at slike tullete påbud kan skli gjennom både hos den ene og den andre og plutselig har vi en straff for ikke å se ut som noen neongule fluoriserende veistikker langs veien - det ønsker jeg ikke!

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Desmo »

Det kommer til å bli så mange gule vester langs veien til slutt, at effekten blir borte. Veiarbeidere, Politiet, ambulansepersonell,barn og bilister som har hatt en uhell er jo noen skal bruke vest. I tilegg får veiskiltene den gule bakgrunnsfargen. Nei, det blir for mye gult.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Tysnes »

Skulle vel helst hatt gult blinkende lys foran og bak,pluss følgebil.

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Erling »

jaaada.... :mk
nok ett forslag, som Formynderstaten garantert vil "myse" på.
Er det en ting Sosialistregjeringa kan i dette landet, så er det å produsere lover/regler på "løpende bånd".

Ta ifra oss den individuelle valgfrihet og selvbestemmelse, har vært og er i høyeste grad en særdeles viktig agenda for sosialistene.
Og til min forskrekkelesle ser det ut som om folk flest godtar alle disse regler...

Er det rart at svenskene rister på hodet og kaller Norge den"siste Sovjet stat" , hvor "alt" er politisk ( sosialistiskt) motivert.

:ills
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Svolp »

Jeg blir irritert av et slikt IDIOTISK forslag, Gul vest er en fare for trafikksikkerheten spør du meg, det er bare en falsk trygghet og hører heller ikke til på en mc, bruk av refleksvest ved kjøring på motorsykkel burde vært forbudt! De ulykkene som ofte er mellom bil og mc er ulykker der bilfører feilbedømmer fart til mc, det og ha en refleksvest her er helt ubetydelig i en slik situasjon.

Det og bruke en refleksvest på mc er et rent missbruk av et signal som er ment å gjøre trafikanter ekstra oppmerksomme og varsomme ved spesielle situasjoner som ulykker, kontroller, vegarbeid o.l. Bruk i vanlig kjøring gjør folk immune og ødelegger hele hensikten med akkurat denne spesielle alarm fargen. Pakk den heller med deg i kofferten slik som med bil og bruk den til det den skal brukes til når du finner det nødvendig og stoppe midt i veien...

Det var min mening på den saken, for et idiotisk og hårreisende forslag, herregud..

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Duville »

Det er vel ikke til å underslå at en stor del av ulykkene (de fatale) skyldes mc sjåføren som kjører over evne (og lov) men disse ulykkene vil ikke påvirkes av vest eller ikke - problemet er at dersom ingen reagerer på slike toskete forslag så sitter det en del mennesker med makt og myndighet OG INGEN KRITISK SANS som presterer å gjennomføre tullet og har en holdning som i mine øyne er temmelig horribel : Statssekretær: Skal ikke stå på oss. Har de menneskene ikke kritisk sans overhode???

Hadde han sagt at dersom dette har noe for seg og virkelig vil endre oppmerksomheten til øvrige trafikanter så skal vi se på det, men den holdningen hans viser bare at han er en noksagt totalt uten egne meninger og kritisk sans og skulle vært på hodet ute av jobben!

Pollti

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Pollti »

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor skytset rettes mot MC og mopeder ? Hvis politiet kunne komme seg ut av kontorstolene sine hadde mye vært gjort. Jeg mener det er litt for lettvint å skylde på 2 hjulingene alene og diskutere nye påbud for de . Tross alt er 80% av problemet forårsaket av de med mere enn 3 hjul så da burde kritikken rettes mot den gruppen av trafikanter.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Intruder »

Når jeg ferdes etter veiene ser jeg MCførere,syklister og andre med gul vest mye bedre enn dem uten. :prf
Til og med bedre enn alle med mørk kjøredress og en mill. pins fra alle treff de har vært på. :thumleft
Har aldri sagt jeg er for påbud,det er nok av forbud fra før : Bilbelte,mobilbruk,blinklys som ikke følges. :gk :mc_p: :grt
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gammelgutt

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har gul hjelm og gul airbagvest med refleks, og når det regner bruker jeg gul Helly Hansen regndress med masse refleks. Men opplever likevel at jeg ikke blir sett.

Hva med å påby årlig synstest for bilister?.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Duville »

Gammelgutt skrev:Jeg har gul hjelm og gul airbagvest med refleks, og når det regner bruker jeg gul Helly Hansen regndress med masse refleks. Men opplever likevel at jeg ikke blir sett.

Hva med å påby årlig synstest for bilister?.

Når GG har disse opplevelsene på tross av alle sine tiltak for å bli sett bedre enn oss andre så må man vel ha grunnlag for å kunne si at alle disse tiltakene er mest for egen følelse av trygghet og ikke så mye mye for den reelle tryggheten som kunne lagt i dette dersom det hadde noe for seg.

Som sagt tidligere så har jeg forsøkt å registrere når jeg har mulighet for å registrere om MCføreren er utrustet med vest eller ikke og MC med fører sees lenge FØR vesten registreres kanskje bortsett fra de som kjører en helt naken sykkel og selv er relativt store. For alle andre har det ingen relevans om de har vest eller ikke......
Tullingen som sitter bar vindskjerm, svært lysorgel med 3 kastere i fronten og BAK alt dette trer på seg en vest og tror det gjør underverker tror sannsynligvis på julenissen også ---.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Fidel »

På FB har en MC-kjøreskolelærer som heter Roger skrevet dette. Jeg synes det sier det meste. Han jobber på MC, så for min del mener jeg han har en del kred mht dette. Her er hva han skriver:

Mange meninger om dette emnet. Det er klart at en refleksvest er et billig (ofte gratis) krav. Det er vel også sannsynlig at det finnes tilfeller hvor en slik vest kan gjøre deg mer synlig og tilogmed redde noens liv.
Samtidig er vel de fleste enige om at en fluoriserende hjelm ...vil være mer synlig. Det hevdes jo at hjelmer bør byttes vært 5 år (også omdiskutert, men heng med). Derfor ville et påbud om fluoriserende hjelm sannsynligvis gitt enda bedre effekt. Nyere, sikrere hjelmer og god fortjeneste for en bransje som sliter med inntekter.
Så har vi jo selvfølgelig det poenget som ofte hevdes med at trafikanter lettere ser en politi-motorsykkel enn vanlige motorsyklister med refleksvest.
Så neste påbud må vel være å lakkere om alle motorsykler i politiets farger.
Da kan vel ingen overse en eneste motorsykkel?
Men vent nå litt...
Jeg har observert endel utrykningskjøring i trafikken. Jeg har også vært med som passasjer under slik kjøring, og det er bemerkelsesverdig hvor mange som faktisk ikke reagerer når det kommer en uniformert politibil med blinkende blå lys. Noen ser den ikke engang om den er på vei rett i mot.
Er det sannsynlig at slike førere vil være veldig mye flinkere om en vanlig motorsyklist bruker gul vest?
Neppe.

Nå bruker jeg selv gul vest til daglig ettersom jeg er trafikklærer av yrke. Min personlige opplevelse er dette:

Det har svært liten effekt å bruke gul vest. Selv når vi er to på samme motorsykkel og begge har gul vest, så opplever vi ofte å bli oversett.
Det som berger oss gang på gang er hva vi selv gjør og våre forventninger til andre trafikanter. Det blir ikke noe problem av at en bilist (med mobilen på øret) bryter vikeplikten og kjører ut rett foran oss, når vi forventer at det skal skje, og har en god plan for hva vi skal gjøre.
Jeg bruker gul vest på jobb, men ikke privat. Jeg opplever å bli oversett akkurat like mye når jeg kjører med gul vest som uten.

Det som derimot har effekt er størrelsen på kjøretøyet ditt. Vi får oftere vikepliktsbrudd når vi er ute med lett motorsykkel, enn når vi er ute med f.eks en BMW F650GS (twin).

Et annet viktig poeng er hva du selv kan gjøre for å øke ditt omriss. En katt skyter rygg når den møter en hund. Dette får katta til å virke større.
På vei inn mot et kryss kan jeg kjøre litt slalom, løfte litt på hodet, holde albuene mer ut fra kroppen o.l. Alle slike bevegelser vil øke sannsynligheten for at en bilfører oppfatter at du kommer.
Jeg gjør rett og slett som katten. Jeg gjør meg selv større.

Men uansett om du velger å kjøre stor eller liten motorsykkel, med eller uten refleksvest, ja selv om du kjører politibil med blålys og sirene. Så må du alltid ha en forventning om at noen overser deg, og en plan for å løse det problemet.

Det er fristende å si at en IQ-test ville gjort mer for trafikksikkerheten enn refleksvest noen gang kan gjøre.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar