Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:
Voodoodoo skrev:Kjørt begge veier, opp fra Bormio er finest kjøremessig.
Bolzanosiden er mye "trangere" og visuelt penere men som regel mer traffikert så selve kjøringen blir amputert.

For dere som kjører slik ein Adv. Sykkel så anbefales også umbrail, der er det tilogmed litt grusvei å kjøre på.


Tapatitalked by me

Jiiisuusss, har ikke du, Voodoodo, kjørt ned Umbrail?? Det gjorde vi lett som bare det på GSXR1000 og ZZR'n..ikke ange eller vanskelig grus det serru ;-)

Trollstigen er nærmest en vits, sammenlignet med bla....Stelvio.

Her er noen bilder som viser Bormiosiden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=4656" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har da kjørt Umbrail på ZX9r med passasjer i sørpe, litt lite feste i utgang, ellers bra :lol
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av Voodoodoo »

Kjørte BTW vrsic pass og predil pass i slovenia, anbefales. Stelvio er litt passenes svar på Playa Ingles :lol
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Tom »

Voodoodoo skrev:Kjørte BTW vrsic pass og predil pass i slovenia, anbefales. Stelvio er litt passenes svar på Playa Ingles :lol
Rekner med det er dei med Triglav, var veldig bra dei og, takker for tipset :thumleft
Likte Slovenia veldig godt og kunne godt tenkt meg å utforska det litt meir. Var på Porta Roz og Kransjka Gora. Flott land,flotte mennesker og flotte priser :prf

ZZR-Erling

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Erling »

Bilde

Øverste del av veien opp til Stelvio, sett fra ei fjellhytte med de fleste rettigheter på den andre siden av dalen.
Om man liker knotete svinger eller ikke, Stelvio og naturen rundt må oppleves.[/quote]


Herlig! :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av tagesk »

Bilde

Til hjemlige entusiaster bør det kanskje nevnes at da Trollstigen ble bygget, da hadde veien over Stelvio blitt holdt helårsåpen med håndmakt i over hundre år.

Hvordan været er om vintern på 2750 moh kan man bare forestille seg (-15C og 10 m/s i dag); selv med dagens brøyeutstyr åpner vanligvis ikke passet før slutten av mai eller begynnelsen av juni.

Det er jo flott, men hårnålsvinger er ganske krevende.
Jeg anbefaler øst->vest (fra Prato allo Stelvio til Bormio) med solen i ryggen oppover og i skyggen nedover.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Erling »

Stelvio web-cam:
http://webcam.popso.it/cm/pages/ServeBL ... DPagina/28" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ojda »

tagesk skrev:
Det er jo flott, men hårnålsvinger er ganske krevende.
[TaSK]
Jeg reagerer litt på den setningen der tagesk :-k
Om man har bestått førerprøven på tung sykkel er ikke dette kjøring som
burde være problem for noen :roll Veiene er flotte, og så er det bare å
ta de første tre serpentinsvingene litt rolig for å få litt følingen :prf
Ingen som er litt usikre skal la disse passene stoppe Europaturen,
det er det ingen grunn til :sorry
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av tagesk »

Bilde

Dårlige kjørefohold.....

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av tagesk »

ojda skrev: Ingen som er litt usikre skal la disse passene stoppe Europaturen,
det er det ingen grunn til :sorry
Dersom du synes det er komplisert å la sykkelen rulle i gangfart, i en hårnålsving, i oppoverbakke, med bagasje, da tror jeg du vil finne at å kjøre over Passo dello Stelvio er en utfordring.
Se på filmen som ble postet noen sider tidligere. Legg merke til hvor smalt det er i svinegen, hvordan den blå cabrioleten stopper helt fordi det ikke er mulig å komme seg rundt svingen når det kommer noen i mot, et cetera.
Det betyr også, at om du ikke er komfortabel med å ta en bakkestart i en sving, da kan Stelvio ble en utfordring.

Og, nettopp fordi det ikke er så lett så er det helt vanlig (mange, mange ganger per dag) at sykler velter i vingene nettopp fordi gangfart i hårnålsving i oppoverbakke ikke er så lett. De fleste velter innover.

Jeg sa ikke at man ikke skal ta på seg utfordringer.
Men å tro at Stelvio er som å suse motorvieen over Dovrefjell eller Valdresflye, eller Trollstigen for den saks skyld, da får man seg en overraskelse.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Se på filmen som ble postet noen sider tidligere. Legg merke til hvor smalt det er i svinegen, hvordan den blå cabrioleten stopper helt fordi det ikke er mulig å komme seg rundt svingen når det kommer noen i mot, et cetera.
Det betyr også, at om du ikke er komfortabel med å ta en bakkestart i en sving, da kan Stelvio ble en utfordring.

Og, nettopp fordi det ikke er så lett så er det helt vanlig (mange, mange ganger per dag) at sykler velter i vingene nettopp fordi gangfart i hårnålsving i oppoverbakke ikke er så lett. De fleste velter innover.

Jeg sa ikke at man ikke skal ta på seg utfordringer.
Men å tro at Stelvio er som å suse motorvieen over Dovrefjell eller Valdresflye, eller Trollstigen for den saks skyld, da får man seg en overraskelse.

[TaSK]
Tillater meg å streke under det som noen av oss tenker (man kanskje ikke... vel, tør å si høyt... :-k :dontknow ) når vi legger ut på turer på veier med hårnålsvinger og stigninger.

Også tar jeg sjansen på å ta fram igjen en annen tråd siden problemstillingen er nevnt, nemlig denne tråden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=25917#p25917" onclick="window.open(this.href);return false;
Ber samtidig om at en evt. videre diskusjon om bakkestartthjelp skjer i nettopp den tråden jeg henviser til.

Men erfaringer og gode tips til hvordan man best kjører i hårnålsvinger på veie som den i Stelvio, må selvfølgelig svært skrives i Europatur-tråden - som et nyttig tips til oss med liten og ingebn erfaring med kjøring i slike pass.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ojda »

(Tilføyd i ettertid). Denne var myntet på tageskJeg har lest det du skriver gjentatte ganger, og selvom jeg vet at
din erfaring på disse veiene overgår mine x 50 er jeg fortsatt ikke enig med deg.
Jeg kan vel heller ikke se den store forskjellen i forhåld til Trollstigen/Geiranger/Brokke-Suleskar
hva vanskelighetsgrad angår. Merk, jeg sier ikke dette for å være bråkjekk eller for å disse deg :roll
Jeg er bare ikke enig.
Sist redigert av ojda den 15 jan 2013, 13:52, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av Voodoodoo »

Stelvio kan være hvitt sjøl midt i juli. Kjørte med nød og neppe over i 2011. Dagen etter lå snøen helt ned i livigno. Kjørte da langs Lago Livigno og tok tunellen ned i dalen.

Greit å kjippe innom livigno om en først er i området for her har EU funnet ut at de skal ha en taxfree sone. Billige klær, sko, solbriller og div. Elektronikk kamerautstyr. Greit å ha litt ekstra plass i bagasjen. Blir liksom alpenes svar på Andorra(ikke helt i samma skala). Ja og så er det fint å rulle inn med tilnærmet tom tank da bensinen ikke er belemret med avgifter.

Billig overnatting er det her også, spes. Om sommeren....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Erling »

ojda skrev:Jeg har lest det du skriver gjentatte ganger, og selvom jeg vet at
din erfaring på disse veiene overgår mine x 50 er jeg fortsatt ikke enig med deg.
Jeg kan vel heller ikke se den store forskjellen i forhåld til Trollstigen/Geiranger/Brokke-Suleskar
hva vanskelighetsgrad angår. Merk, jeg sier ikke dette for å være bråkjekk eller for å disse deg :roll
Jeg er bare ikke enig.

Jeg vet ikke om du har kjørt Stelvio opp fra øst, men jeg har kjørt alle de plassene du nevner, og vil betegne meg selv som en erfaren mc-motorsykelist. Jeg kan skrive under på at selv om det ser nokså lett ut med den K1600'en i videoen, er han nok en dyktig sjæfør og litt mer enn det. Hvis man ser nøye etter, vil man alikevel se at det blir endel vingling her og der i svingene. Noen av de er svært, knapp, Suleskard-Brokke er ikke i nærheten engang :D , ei heller Lysebotn eller Trollstigen!

Kan nevne at i fjor var det et gjeng på HD i en arrangert tur. Arrangøren som også drev kjøreskole for mc, velta på tur ned på østsida og kom trillende nokså molefonken inn til Franzenshøe..hotellet der oppe..

Det er kombinasjonen av at det er smalt, særs skarpt og bratt som gjør det vanskelig..høydeforskjellen kan være svært stor, det er nesten så man ser bilene nedover i speilet mens man selv kjører oppover..Vil anbefale at fremste sier fra vha Bluetooth om det er klart eller ei. Det gjør det mye lettere for nr 2 som kan legge seg heeelt til venstre i høyresvinger, eller vente før svingen til "klart" kommer. Velteklosser/bøyler anbefales. En velt kan fort tømme radiatoren...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av jhn »

Jeg må si at jeg skjønner ikke denne fasinasjonen over å kjøre disse hårnålsvingene ... fantastisk natur, javisst, men det er jo ikke det dette dreier seg om.
At 20-30-40 svinger i tett rekkefølge hvor man må helt ned i gangfart skal være den ultimate mc-opplevelsen, ja det er uforståelig for min del.
Men kanskje noen har noen gode argumenter?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Jeg har lest det du skriver gjentatte ganger, og selvom jeg vet at
din erfaring på disse veiene overgår mine x 50 er jeg fortsatt ikke enig med deg.
Jeg kan vel heller ikke se den store forskjellen i forhåld til Trollstigen/Geiranger/Brokke-Suleskar
hva vanskelighetsgrad angår. Merk, jeg sier ikke dette for å være bråkjekk eller for å disse deg :roll
Jeg er bare ikke enig.
Helt greit å være uenig i dette. Skulle bare mangle :-)
Men jeg valgte nå likevel å ta fram tråden igjen siden tagesk, som den drevene MC-touristen han er, trakk fram en problemstilling som faktisk er et faktum - iflg. ham.
Og bakkerstart-tråden tror jeg har et element av den samme problemstillingen, dvs. stopp og igangsetting i stigninger med bagasje og passjasjer.
Vi vet at mange som kjører bil har noen utfordringer med dette. Rart om ikke noen av oss som kjører MC også opplever samme utfordringer fra tid til annen.
De som ikke opplever dette som noen problemstilling og behersker utfordringer må svært gjerne komme med gode råd og tips til de som synes det kan være litt problematisk å koordinere det skal til får å opprettholde balanse, unngå å trille bakover ved igangsetting i bratte stignigner.

Vel... dette er nå min mening om saken...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar