KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:
AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
Har ingen erfaring med 1200 GS, nei...

En av forskjellene er vel hjuloppsettet. Adv. med 19/21" - 17" hjul og en roadster med 17" - 17" og kortere akselsavstand enn de fleste adv-sykler, vil jeg tro. Lang akselavstand og lang fjæringsvei er også en egenskap som er gjennomgående på de aller fleste adv-sykler. Samme med sittehøyden, som er fra ca. 82 til 90 cm, i motsetning til mange gatesykler hvor høyden som regel er noe lavere (ca. 78 - 81 cm)
For ikke å snakke om enkelte cruisere med 20 cm. ++ lavere sittehøyde enn adv-syklene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:
AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av SuperMorten »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:
AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.
Og jeg har R1200RT. Fortsatt samme motor, men der stopper likhetene tror jeg. Min er ikke noe særlig glad i offroadkjøring :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:
AJ skrev:
ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.

Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.

EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.
Det er sant at det er litt forskjeller på høyden, men det er ikke så stor forskjell om man velger et tilpasset sete (840mm vs 850mm ser det ut til), men det er en lengre (mere touringvennlig?) sykkel. Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Flanker »

ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
På god asfalt? Veldig lite er min påstand. Men på autobahm kan man bare se på at en ZZR/GTR forsvinner i det fjerne..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandet :mk
Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.

Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandet :mk
Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.

Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
Jeg husker jeg kjørte grusveien mellom Skjervangen og Aurskog med TDM 900 - det gikk ikke fort og demperene bunnet flere ganger. Grusomt (no pun intended) men jeg kom da fram. Samme strekningen med GS var som en lek.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Flanker »

ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Tja... I og med at du åpenbart er lite villig til å akseptere de svarene du får, på et spørsmål som det er tilnærmet umulig å svare objektivt på, anbefaler jeg deg å teste en adventure-sykkel selv og gjøre deg opp din egen mening om hvordan lengre fjæringsvei manifesterer seg på disse. Så finner du også ut hva du går glipp av, i den grad du går glipp av noe som helst ut fra egne preferanser. Valg av sykkel(type) er smak og behag ;-)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

Flanker skrev:
ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Tja... I og med at du åpenbart er lite villig til å akseptere de svarene du får, på et spørsmål som det er tilnærmet umulig å svare objektivt på, anbefaler jeg deg å teste en adventure-sykkel selv og gjøre deg opp din egen mening om hvordan lengre fjæringsvei manifesterer seg på disse. Så finner du også ut hva du går glipp av, i den grad du går glipp av noe som helst ut fra egne preferanser. Valg av sykkel(type) er smak og behag ;-)
Jeg er ikke lite villig til å akseptere svar på generell basis (jeg aksepterte jo feks glatt at de er bedre på grus, noe som ikke overrasker meg, min sykkel er ihvertfall ganske lite håndterlig på svært grusete veier), og min erfaring med sykkeltypen er liten, så skjønner jo at jeg ikke har så stor tyngde sånn sett, men samtidig må jeg jo få lov til å kommentere ting som ikke virker som harmonerer helt med mine erfaringer også. Har feks ikke opplevd at det "rister veldig i gebisset" på normale veier, og sprekker burde jo feks ikke være særlig avhengig av fjæringsvei. Men hadde jo forsåvidt vært artig nok å prøve, kanskje mest ut av nysgjerrighet. Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:<snip> Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.
De er helt sikkert ikke vonde å be :prf
(om du er gammel nok da - det er vel 40-års grense på GS :P :p )
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar