Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Bjerknez skrev: Når vi kjørte sammen så kjørte jeg ikke hardt. Fort kanskje, men ikke hardt på den måten at dekket slites unødig av nevneverdig grad. Dessuten så slites vel dekket mest på sidene ved hard kjøring i sving?
Jo, det høres logisk ut at sidene vil slites i sving, men tenker på hard akselerasjon på rett strekkene. Typ full gass, det sliter nok endel vil jeg tro.

Hard kjøring er jo relativt også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:
Bjerknez skrev: Når vi kjørte sammen så kjørte jeg ikke hardt. Fort kanskje, men ikke hardt på den måten at dekket slites unødig av nevneverdig grad. Dessuten så slites vel dekket mest på sidene ved hard kjøring i sving?
Jo, det høres logisk ut at sidene vil slites i sving, men tenker på hard akselerasjon på rett strekkene. Typ full gass, det sliter nok endel vil jeg tro.

Hard kjøring er jo relativt også.
slik kjøring jeg driver med annser jeg ikke som hard kjøring. Jeg ser det mer som effektiv kjøring :redface

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Elruts84 »

Nei. Men om en har kjørt 3.000 km på et dekk, så er det en årsak til at det er blitt så slitt. Om det er feilproduksjon, feil dekk til sykkelen, eller kjørt feil.

Hvordan kan et dekk av en så stor og seriøs produsent bli så fort slitt.

Er det ikke flere en Bjerknez her som kjører PR 4?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av hakhap »

Elruts84 skrev:Nei. Men om en har kjørt 3.000 km på et dekk, så er det en årsak til at det er blitt så slitt. Om det er feilproduksjon, feil dekk til sykkelen, eller kjørt feil.

Hvordan kan et dekk av en så stor og seriøs produsent bli så fort slitt.

Er det ikke flere en Bjerknez her som kjører PR 4?

Elruts
Kjører PR4 og de har passert 3000km igår og ser i stort ut som nye, og da har de fått seg en dag på Rudskogen og jeg holder ikke igjen ved aksellerasjon.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Elruts84 »

hakhap skrev:
Elruts84 skrev:Nei. Men om en har kjørt 3.000 km på et dekk, så er det en årsak til at det er blitt så slitt. Om det er feilproduksjon, feil dekk til sykkelen, eller kjørt feil.

Hvordan kan et dekk av en så stor og seriøs produsent bli så fort slitt.

Er det ikke flere en Bjerknez her som kjører PR 4?

Elruts
Kjører PR4 og de har passert 3000km igår og ser i stort ut som nye, og da har de fått seg en dag på Rudskogen og jeg holder ikke igjen ved aksellerasjon.
Er det flere?

Da kan jo ikke det være noe galt med michelin PR 4 hvis du har 3000 og de ser så gode som nye ut?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Elruts84 »

Føler det heller mot at Bjerknez kan ha fått et dårlig dekk av en eller annen sort

Kanskje? Kanskje ikke? Kanskje ikke kanskje?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Snikkeren »

Dekk slites veldig lite ved akselerasjon (så lenge man ikke spinner). Det som sliter mest på et bakdekk er motorbrems. Og da spesielt hvis man kjører 2-sylindret eller 1-sylindret.

Har du brukt mye motorbrems før sving, Bjerknez?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Snikkeren skrev:Dekk slites veldig lite ved akselerasjon (så lenge man ikke spinner). Det som sliter mest på et bakdekk er motorbrems. Og da spesielt hvis man kjører 2-sylindret eller 1-sylindret.

Har du brukt mye motorbrems før sving, Bjerknez?
Dette stemmer nok bra det Snikkern, men jeg har selv kjørt Ducati, og brukt ekstremt mye motorbrems. Har aldri opplevd denne mengden slitasje så fort :-k Men nå har jo Onkel større sykkel, med samme dekkene. Jeg skal snart legge om til samme dekkene selv. Så får vi se hvordan slitasjen er på våres sykler til sammenligning. Jeg aner sjangsen for at det er et mandagsdekk. :-# :x :-# :x

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Mine har gått 7000 nå, og synes selv det begynner å bli litt lite på midten, men jeg mototbremser mye, og siste 2000 har vært hovedsaklig pendling på motorveien.

Bjerknez: vi er nok litt av samma ulla, og jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe samme dekket igjen. Men jeg sier det igjen: prøv angel gt. Jeg har fått 9000 og 11000 ut av de to setta jeg har hatt, pluss at du får igjen den responsen du savner med pr4!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Ja Pirelli Angel GT får jo ekstremt mye skryt rundt om i verden. Samt at dekket ikke ser ut som rent regndekk. Hvordan opplever du PR4 i forhold til Angel GT Morten?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Ér ikke store forskjellen egentlig. Jeg opplevde angel gt som mer responsiv/stabilt i sving sånn out of the box, men tar ikke lange tida før man er vant til pr4, og da er det greit. Har ikke hatt issue med grep på noen av de. Bakhjulet slapp på angel gt da jeg kom for fort inn i en sving og skrapa bakbrems-pedalen og nesten sidekåpa, men mistenker at det var fordi hjulet mista litt bakkekontakt og ble løfta opp når jeg skrapa noe som ikke gir etter så lett. Henta seg fort inn igjen, og siden jeg fikk en sånn motogp-drift og endra vinkelen litt så redda det meg kanskje fra grøfta :knegg

Så alt i alt stoler jeg på grepet i dem, siden det faktisk tok tak igjen når det begynte å skli.

Ser dog ut som jeg får mindre lengde ut av pr4. Første settet med angel gt øvde jeg masse på clutch-wheelies og hadde et par spinne-situasjoner når jeg poppa clutchen med kaldt dekk. Det settet fikk jeg 11000km ut av. Neste fikk jeg 9000 ut av hvorav 5000 var med 30-40kg bagasje bakpå, og del av de 5000 med litt lite luft i tillegg.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mammut89 »

jeg har kjørt flere sett med PR3 og PR4 de siste åra og jeg fikk ca 12 000 ut av et PR3 bakdekk og 15 000 ut av et PR3 fordekk.

PR4 går ørlitte lengre men ikke nevneverdig. Jeg kjører aktivt og på bane så har brukt dekka forholdsvis hardt til tider.
PR4 dekkene som er på for øyeblikket har sett 2 banedager en alpetur ( med full autobahn 200km/t over lengre tid i solsteika ), en del svingete veier rundt om i norge inklusiv lysebotn og mye transport til og fra jobb. har ca 8 000km på dekkene nå og de ser omtrent ut som dine. Mine går nok 3000 til så hvis du bare har 3000 på de dekka der så er det litt unormalt tror jeg.

for ordens skyld kjører jeg utelukkende med 36psi (2.5bar) foran og 39psi (2.7) bak.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Mammut, har du noe erfaring med Angel GT dekkene? :-k

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mammut89 »

nei aldri prøvd de , har venner som har vært fornøyd med de men sort sett er folk fornøyd med det dekket de har selv så vanskelig å si.

Nærmeste jeg kommer Angel GT er Rosso Corsa på den andre sykkelen s1000r som jeg har kjørt alt for lite med for å ha noen mening om. også er det jo et helt annet dekk og.

Men det var noen som testet sport touring dekk ifjor og resultatet så slik ut:

Bilde

Det ser ut som topp 6 her er forholdsvis jevngode, pr4 er bedre på vått ellers mye av det samme
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av sankyo »

Jeg mener å ha lest flere steder at PA GT funker best på tyngre sykler. Min gsx1250f blir lettstyrt (og jeg er svært fornøyd med dem), men sykler som veier mye mindre kan bli opplevd som nervøse.

Sent fra min Nexus 9 via Tapatalk
Live long and prosper :janikk

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Ikke noe problem på mine 200kg (våt) i hvert fall :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Du kjører pirelli angel GT du også Toven? Erfaringer?

Note4

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av xyvind »

Jeg kjørte Angel GT bakdekk på forrige sykkelen min. Synes, som det blir nevnt lenger opp her, at det var et veldig responsivt dekk. Nå var det bare 170-bredde på den sykkelen (Suzuki GSX 600 F), så jeg vet ikke om det er til sammenligning. Jeg likte ikke så godt hvordan sykkelen svingte (med det dekket??). Veldig responsiv idet du tipper til ene eller andre siden, men så var sykkelen tung å holde nede i sving. Vanskelig å forklare, men den ville reise seg opp igjen. Måtte ligge ganske hardt på styret og kontrastyre. Nå, med 180-bredde på ny-sykkelen, føles det SÅ stabilt i sving og nedlegg. Pirelli Diablo Rosso II på nye sykkelen.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

Må væra noe riv ruskende gæli med det Pilot Road dekket til Bjerknez.. Har fått 1000mil på PR3 bakdekk på ZX12R, og bruker da gassen litt innimellom og :knegg Har nå passert 900mil på Dunlop Roadsmart2, men nærmer seg dekkskifte ganske snart nå da.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Elolz skrev:Kjørte Pirelli Angel GT på både Ducati 748 og CBR600F4i, kjempefornøyd. Blir definitivt det jeg går for når jeg skal bytte på denne sykkelen. :thumleft Er jo litt småfristende å teste PR4, men litt samtidig blir det vanskelig å toppe Angel GT. :-k Og litt småskeptisk når jeg hører hvordan enkelte her sliter de ut. Kjørte noen tusen km på Angel GT med 748'en, og jeg liker mye aks ut av kryss og rundkjøringer samt motorbrems på 2-sylindre. Var ikke mye slitasje, sikker på jeg kunne glatt fått 10.000km eller mer utav det.
Jeg har et sett med pilot Road 4 liggende, men er frista til å prøve Angel GT selv. Lest litt på nettet om de i går, å jeg er langt mere imponert av tilbakemeldingene fra dette dekket enn Pilot Road 4. Det som bekymrer meg mest, er at det er jævlig mange som rapporterer om store sjanser for trapping i framdekket :-# :x

@Bjerknes Jeg så inne på en nettside fra en kar som drev å kjørte langturer. Han brukte bare Bridgestone BT23, men av de 10 settene han hadde slitt ut, varierte km standen fra 6900 til 12.300

Kjørt med samme sykkel og stort sett samme oppsett på sykkelen. Så en vil se variabler mellom hvert sett (virker det som)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:
Elolz skrev:Kjørte Pirelli Angel GT på både Ducati 748 og CBR600F4i, kjempefornøyd. Blir definitivt det jeg går for når jeg skal bytte på denne sykkelen. :thumleft Er jo litt småfristende å teste PR4, men litt samtidig blir det vanskelig å toppe Angel GT. :-k Og litt småskeptisk når jeg hører hvordan enkelte her sliter de ut. Kjørte noen tusen km på Angel GT med 748'en, og jeg liker mye aks ut av kryss og rundkjøringer samt motorbrems på 2-sylindre. Var ikke mye slitasje, sikker på jeg kunne glatt fått 10.000km eller mer utav det.
Jeg har et sett med pilot Road 4 liggende, men er frista til å prøve Angel GT selv. Lest litt på nettet om de i går, å jeg er langt mere imponert av tilbakemeldingene fra dette dekket enn Pilot Road 4. Det som bekymrer meg mest, er at det er jævlig mange som rapporterer om store sjanser for trapping i framdekket :-# :x

@Bjerknes Jeg så inne på en nettside fra en kar som drev å kjørte langturer. Han brukte bare Bridgestone BT23, men av de 10 settene han hadde slitt ut, varierte km standen fra 6900 til 12.300

Kjørt med samme sykkel og stort sett samme oppsett på sykkelen. Så en vil se variabler mellom hvert sett (virker det som)
Egentlig veldig rart dette... Vi snakker jo om en dobling av kjørelengde på mer eller mindre samme oppsett...?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Ja uten at der står noe forklaring, så vil jeg nok tro at asfalten og underlaget avgjør veldig. samt temperatur! Men det viktigste for meg er strengt talt grep, km stand er uvesentlig til en viss grad. Holder ett dekk mellom 7 og 10 tusen (en sesong for meg) så er jeg fornøyd. Bytter kanskje 1000 for tidlig enn 200 unna korden :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Det skal jo sies at dekkene har fått med seg to ganske store turer på til sammen ca. 2.500km. (Fordelt på to turer). Kanskje dekkene slites fortere da?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

thewiz skrev:Hva tror folk om Dunlop Q3? Noen erfaringer?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=8_5HHBP9yuw[/video]

Sjekk oppvarmingstiden på Q3, ikke noe annet en veldig imponerende... Har selv aldri kjørt med Dunlop, av den enkele grunn.... alltid hørt at det varer omtrent halvpraten av konkurrentene. Men at det er gode dekk, uten tvil. Dette er kanskje det beste Sport dekke en får kjøpt i dag :-k

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Ja de fleste som kjører S1000RR hevder også at dette er det beste dekket du får til denne sykkelen. Så tror nok Q3 er et dekk som burde fått langt mere oppmerksomhet. De fleste hevder at de får 5 - 6000km ut av bakdekket. Men klart, amerika og australia spiser jo veiene og veidekket gummi på en helt annen måte enn her i norge (norden)

Men hvordan dette dekket er under norske forhold, har jeg ikke peiling på. Kjenner ingen som kjører med de :-k

Svar