Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, the great north cape expedition 2013

Legg inn av Jompa »

De siste kveldene har blitt tilbrakt i garasjen.
Med en sykkel som går som ræva og et hode som tenke som.......... kommer man ikke langt.
Har fremdeles problem med å få motorn over 7000 rpm, dvs at hvis æ starte fra null går den rett til rødstreken i første, ganske lett til topps i andre, men i tredje starte helvetet.

Over 6000 forsvinn krafta og motorn kan såvidt tynes videre opp mot 7,5 til 8000.

Nytt luftfilter, nytt bensinfilter, nye plugger, bensinpumpa gir rett trykk både med og uten vakum,
alle signaler inn til ecu er innenfor toleransene, ut får æ ikke målt......

Kompresjonen er over "service limit"
E
Det kan se ut som at motorn ikke tåler varme :scratch :scratch

11 -sekundersbiken har i alle fall fått ei ny mening, 0 til 100 på 11 sek.

Æ har lagt inn en forespørsel på kzriders foum, og vente spent :mk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen ?

Legg inn av Jompa »

Søndags kveld like før leggetid peip en sms inn på mobilen min.
"Skal du til statoilbenken i morra ettermiddag ?"
Meldinga kom fra Arctic Tiger som skulle en snartur til Nordkapp.
Vel, æ gjorde ikke verre enn at æ inviterte på middag, og siden det e to ledige soverom i huset fikk han tilbud om overnatting i samme slengen.

Vi hadde en trivelig kveld med ei kort valgvake, resultatet va jo klart tidlig mandagskvelden.
Frokost tirsdag og god tur videre.

I gårkveld ble det enda ei økt i garasjen.
Æ fant el råtten ledning på TPSen og fant ut at trykkregulatorn på innsprøytinga hadde motsatt funksjon av det den skal ha.
Ingen krise, æ hadde tre andre liggende, og fant en som fungerte som den skal.
Dvs at når vakumet i innsuget går ned, skal dysetrykket gå opp.
Den "nye" regulatorn va ganske stygg utvendig, så den fikk en dusj med quicklakk.
Og siden har den hengt til tørk..............
Æ trudde quicklakken va hurtigtørkende.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen ?

Legg inn av Jompa »

Fredag prøvekjørte jeg en sånn:
Honda%20CB1100%20%2013%20%201.jpg
.Kom inn på gårdsplassen til en kunde, og der stod den.
Rette looken og greier....... og rød som den på bildet.
Motorn summa som en el-motor med dyp rumling fra eksosrøret som IKKE stakk ut bak bakhjulet.
Og sykkeln så veldig lett ut........

Ta deg en prøvetur, fikk jeg beskjed om.
Heiv på meg hjelmen hans, som var for stor, men shit, bare en kort tur i finværet.
Sykkelen var akkurat så lettkjørt som den så ut til å være, og verdens lettetste gearskift ?
Artig, og selvsagt begynte jeg å ønske meg en likedan :roll
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen ?

Legg inn av AJ »

Kevin Ash (R.I.P...) likte også denne:

http://www.ashonbikes.com/content/honda ... 013-review" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunne vært artig å testet og vurdert denne mot den gamle '85 mod. Suzuki GSX 1100 EF jeg hadde en gang i tiden .
Husker fortsatt rimelig godt hvordan denne var, kjøremessig og ikke minst effektmessig :mc1

Det er noe spennende og eget med disse forseggjorte japanske retromodellene med klassisk rekkefirer med olje- og luftkjøling. Spesielt i disse tider med stadig økende utslippskrav av gasser og støy...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen ?

Legg inn av Jompa »

Som Kevin Ash skrev i testen er motoren råsterk fra lavt turtall. Når den i tillegg er omtrent lydløs,
passerte jeg 90 nesten uten å merke det.
Sykkeln er utrolig lettkjørt, jeg hadde inntrykk av at den veier langt mindre enn 248 kg ( fulltanket),
men så har jeg ikke kjørt andre sykler enn min egen "jernhest" de siste årene.
Jeg syntes styret var litt for høyt, ble hengende etter armene i over 90 km/t.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen ?

Legg inn av Jompa »

Endelig begynner jeg å få skikk på sykkelen.
Skrudde på regulatoren i kveld og kjørte ut på prøvetur. Motoren ville ikke gå pent på noen turtall og etter etpar "drag" på ei høvelig rettstrekning slokna den ganske enkelt.
Tungstarta og umulig å få til å gå på tomgang. Vel, det var bare å dra seg hjem, frem med skrujernet å stille TPSen på fetere blanding.
Den var nok altfor magert innstilt, men fungerte fint med kald motor...... Etter ørlite grann justering etter øret fikk jeg en fin og jevn tomgang.
Sjekka pluggene med det samme jeg var hjemme, og de var like skinnende hvite som tennene i de helsides Pepsodentreklamene man så i ukebladene på 70-tallet.

Ut på veien igjen, og nå var villdyret våkna til live igjen, endelig.
Litt putring ved pådrag fra under 3000 omdr, et rykk ved 4000 og skikkelig rykk fra 7000 :thumleft
Jeg kjørte samme strekket 3-4 ganger med fulle spjeld og det samme gjentok seg hver gang.
Hadde tenkt meg "til fjells" for å ta en skikkelig test, men ble forhindra av stengt vei.

Berging av denne som velta i formiddag.
Untitled-1.jpg
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 290939.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen er tilbake.

Legg inn av DrGreve »

Så nå er jernhesten friskmeldt og du vil beholde den til over neste sommer og NT i Bodø? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen er tilbake.

Legg inn av Jompa »

m
DrGreve skrev:Så nå er jernhesten friskmeldt og du vil beholde den til over neste sommer og NT i Bodø? :)
Friskmeldt og friskmeldt.....
Må vel bare innse at en så gammel sykkel har noen alderdomsplager.
Æ har litt lyst til å få skifta veiv og rådelager, men regner med at det koster en formue å få det gjort.
Og gå over gearkassa hvis motoren først skal ut av ramma. Lager i gearkassa skifte æ i såfall sjøl, og kamkjeden, og pakningssett, og......... det kan nok bli dyrt, ja.

Ingen potensielle kjøpere enda, etter en og en halv mnd.
Det blir nok Bodø, ganske sikkert.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen er tilbake.

Legg inn av Intruder »

Unnskyld,er nok ikke helt oppdatert....Bodø...??? :scratch =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen er tilbake.

Legg inn av DrGreve »

Intruder skrev:Unnskyld,er nok ikke helt oppdatert....Bodø...??? :scratch =;
Norgestreffet er plassert i Bodø til neste år.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen er tilbake.

Legg inn av Intruder »

Landstreffet i Bodø ja,takk for oppklaringen !! :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunders-sykkelen er tilbake.

Legg inn av Jompa »

I går var sommeren plutselig over, og i natt kom høstens første nattefrost.
Og for en sommer, fra 17. mai til slutten av september. Over fire måneder !
Jeg skulle selvfølgelig ha brukt flere kvelder til å kjøre sykkel, men er stort sett fornøyd.
Fikk et par lengre turer i år også, som jeg vel har nevnt litt tidligere, og besøk av en skikklelig langturkjører, Arctic Tiger.
Nå er det høstjakt og hytteturer som gjelder i helgene fremover, var til fjells sist helg ogdet ser ut til å
være litt mer rype enn i fjor. Kanskje jeg legger inn etpar bilder fra turen.

Ser at Andreas B er tilbake, og som den første får jeg vel si: Velkommen tilbake, AndreasB :-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, høst igjen

Legg inn av Jompa »

Annonsen min på Finn.no gikk ut i dag og jeg brydde meg ikke om å forlenge tida.
På to mnd var det to som ringte, han i fra Harstad som hadde eid sykkelen en gang for lenge siden og i går ringte en fra Bodø som har en av samme sort.
Så ble det en god halvtime med GPz-prat..........
Det er egentlig bare bra at ingen kjøpere ringte, for æ har egentlig ikke lyst til å kvitte meg med sykkeln. Men det hadde jo vært artig å se om noen var villig til å betale 45 000.
Har ikke noen planer om å parkere for vinteren enda, selv om det ikke ser ut til å bli noen kjøring denne uka.
4 grader og regnvær frister ikke meg.
Nå, det blir nok enda etpar ettermiddagsturer før vinteren, og en "last cruising" bør det absolutt bli.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, høst igjen

Legg inn av DrGreve »

Det var kanskje bevisst at du la den ut under "veteran" istedet for "sport" eller "touring" slik at du fikk mindre hits? :)
Du har en flott sykkel som vil stige i pris år for år, så min mening er at du uansett, en eller annen gang vil få tilbake en god del av den brukte investeringen og gleden dekker opp for resten...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, høst igjen

Legg inn av Jompa »

Ja, det va bevisst, men ikke av den årsaken du nevnte.
Æ regne med at folk som e ute etter gammelt leter under "veteran".
Ungdommer under 40 som er ute etter sport, sportstouring eller touring vil nok ha noe nyere.
Fikk forresten over 1600 treff på annonsen :thumleft

Æ fant forresten den ideelle sykkeln til meg på Finn i sommer. Rene kinderegget for meg
som liker store cruisere, seks cylindere, og ellers har medfødt gigantomani.
( og uansett bare slit dekkan på midten )
Honda Valkyrie 2003.
Svart med diskre mørkeblå flammer, passelig store sidevesker og mye krom :yeyeye :yeyeye

Kunne bytta ut trillebårstyret med dragbar og setta på et kort sete........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar