evike skrev:ega16 skrev:Ugh, jeg holder på å ta MC lappen. Er jo nesten så jeg frykter for livet mitt hver gang jeg er ute å kjører når jeg leser om alle ulykkene her

og gir meg faktisk litt avsmak av hele greiene av og til.
Hvis du nå fjerner
1. De som kjører uten lappen.
2. De som kjører i ruset tilstand.
3. De som kjører stjålet sykkel
(noen klarer å kombinere alle disse 3)
4. De som har kjørt over egen evne, for å se om de greier det...
Så blir summen deretter i grunnen til å leve med for oss andre. Lykke til med lappen!
(Jeg pleier å si at man langt fra er utlært, men har fått tillatelse til å fortsette videre øvelseskjøring alene).
Dette har Evike helt rett i!
Det er klart vi som mc-førere er utsatt, men min påstand er at vi har noen fordeler og, i forhold til andre kjøretøyer:
-Vi er smalere, tar mindre plass i en "trang" situasjon (smal vei, møte ol)
-Vi sitter åpent og har bedre oversikt over trafikkbildet.
-Stor evne til rask unnamanøver.
-De fleste moderne sykkler har veldig gode kjøreegenskaper i sving, stor bremseevne og akselerasjonsevne. Ved å utnytte dette på en fornuftig måte kan man ferdes sikrere enn i en bil.
Ved å bruke vett og forstand i trafikken og utnytte våre fordeler, sørge for at vi vises i trafikkbildet samt holde god avstand til andre kjøretøyer og følge godt med i trafikkbildet, mener jeg vi ikke er spesielt utsatte.
Og kjøreopplevelsen kan overhodet ikke sammenlignes med den traurige opplevelsen det er å være burist.
Velkommen hit Ega

, det glemte jeg
