Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Lasse`s logg
Jeg bor i et "konservativt" område, med en del eldre folk, og et begynnende generasjonsskifte som gjør at det også er en del barnefamilier. Skal innrømme at dette var en faktor jeg tok hensyn til når jeg byttet MC tidligere i sommer. Vil jo ikke være den som nabolaget snakker om med negativt fortegn..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Da har vi endelig hjemme. Idag har sykkelen gått omtrent ifra kl 13 idag, til nu. Så idag har den fått kjørt seg, både på landevei, e6 og en del midt i Oslo sentrum i ordentlig varme. Så vifta gikk greit på den istad når vi surra inni Oslo. Har vært å sett på Holmenkollen bakken, vært i Lillestrøm og spist pizza på peppes. Kjørte indre Østfold til oslo. Og surra inne mange av Oslos Tusen gater. Hjemover gikk det stort sett på e6,svinga av noen små veier innimellom. Ja har vært en Toppers dag egentlig. Litt susen i nøtta etter pottene. Men ellers ok. Synes litt synd på kawa motoren min nå ja, fått kjørt seg greit idag. B-)
Turtallet har ligget mest på 4500omd og opp til 8000omd meste parten av turen. Stakkar motoren min :-(
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Turtallet har ligget mest på 4500omd og opp til 8000omd meste parten av turen. Stakkar motoren min :-(
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Jeg lurær på en ting, hvorfor har det seg slik at den ene potta på sykkelen alltid er glovarm etter kjøring, mens den andre kan man ta på omtrent med engang. Det samme er det uansett om jeg kjører pent eller hardt. Er alltid potta på venstre side som blir glo varm, leenge, mens den andre kan man ta på omtrent 1min etter stopp
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Mener TDM'en var/er slik også...
Kan det ha noe med plasseringen av katalysatoren, tro? Den sitter som regel nærmere den ene potta enn den andre.
Tror for øvrig ellers at det er slik at det meste av eksosen ledes ut gjennom den ene potta. To potter betyr ikke det samme som at begge får likt fordelt med eksos, for å si det sånn.
To potter handler mye om design og ikke bare funksjon...

Kan det ha noe med plasseringen av katalysatoren, tro? Den sitter som regel nærmere den ene potta enn den andre.
Tror for øvrig ellers at det er slik at det meste av eksosen ledes ut gjennom den ene potta. To potter betyr ikke det samme som at begge får likt fordelt med eksos, for å si det sånn.
To potter handler mye om design og ikke bare funksjon...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Lasse`s logg
Det kan ha med at en eller flere sylindre får magrere blanding enn de andre. Da vil grenrøret fra den/de sylindrene som har magrere blanding bli varmere enn de andre.
På TDM'en min blir det ene grenrøret blåere enn det andre, og dette skyldes nok magrere blanding. Skulle nok justert opp blandingsforholdet litt, slik at det ble likt, men da må det måles.
På TDM'en min blir det ene grenrøret blåere enn det andre, og dette skyldes nok magrere blanding. Skulle nok justert opp blandingsforholdet litt, slik at det ble likt, men da må det måles.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Lasse`s logg
Tipper som AJ er inne på, at grenrørene ikke er like lange. Dermed blir det skjev fordeling av eksos og skjev varmefordeling.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Katalysatoren sitter midt under sykkelen, og grenrøra fra motoren og inn i katalystatoren, ikke midt på katalysatoren, men på siden på en måte.. Og det eksosrøret som blir varmest går ut fra katalysatoren fra samme side som grenrøra kommer inn... Den andre potta går lissom ut på mottsatt side.. Så kan være noe med det Aj sier ja..
Idag satt jeg forrsten inn lyddemperene igjen
Var mye mere behagelig å kjøre sykkelen nu..

Idag satt jeg forrsten inn lyddemperene igjen

- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Sykkelen har nå gått 1600km, og dermed offisielt innkjørt ifølge håndboken
hehe..
En ting jeg har stusset på en stund, den merkelige lyden jeg har hatt i motoren på rundt 3000omd, den kan egentlig minne mye om ventil tikking egentlig. Men det kan vel det ikke være på en sykkel som har gått så lite? eller er litt sånn ventiltikking normalt? Han på verkstedet der jeg kjøpte den å hørte også denne lyden. Han sjekket da olja på sykkelen. Og er det ikke det ventiltikking kommer av da? For lite olje, eller for dårlig olje?

En ting jeg har stusset på en stund, den merkelige lyden jeg har hatt i motoren på rundt 3000omd, den kan egentlig minne mye om ventil tikking egentlig. Men det kan vel det ikke være på en sykkel som har gått så lite? eller er litt sånn ventiltikking normalt? Han på verkstedet der jeg kjøpte den å hørte også denne lyden. Han sjekket da olja på sykkelen. Og er det ikke det ventiltikking kommer av da? For lite olje, eller for dårlig olje?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Ventiltikking - hvis det er det dette er - har vel sin årsak i at de ikke er helt riktig justert, dvs. for stor klaring i forhold til hva det skal være. Har lite eller ingenting med hva slags olje som brukes. Vil jeg tro... Men så har ikke jeg spesielt mye kunnskap om akkurat dette...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Hmm. Men det kan vel ikke være det vel, ettersom han verksted fyren som også hørte lyden. Han sa det var bare å kjøre, så kunne dem prøve en annen olje neste gang og se om lyden forsvant. Trur ikke dem vet helt konkret hvor eller hva lyden er heller. Men hadde det vært ventiltikking så hadde man kanskje hørt det tikket bra når sykkelen står på tomgang også kanskje? Eller?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Lasse`s logg
Hei Lasse!
Ventiltikking hadde du nok hørt på det fleste turtall, så det er nok noe annet. Bare rundt 3000?
Ikkeno' under eller over dette?
Kan ikke tenke meg at oljekvaliteten har noe å si på dette i hvert fall.
Har du handlet hos Kawa-forhandler? Da bør de i så fall vite dette.
Ventiltikking hadde du nok hørt på det fleste turtall, så det er nok noe annet. Bare rundt 3000?
Ikkeno' under eller over dette?
Kan ikke tenke meg at oljekvaliteten har noe å si på dette i hvert fall.
Har du handlet hos Kawa-forhandler? Da bør de i så fall vite dette.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
Re: Lasse`s logg
Høres det slik ut? http://www.youtube.com/watch?v=Z43FJaPZOiE
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Hmm, der hørte man ordentlig tikking. Er ikke så ille, men høres likt ut, bare mye fortere hos meg, og ikke så "hard" tikking hos meg, mye kjappere og enklere på en måte., og høres ikke, eller veldig lite føre jeg kommer opp på over 3000omd.RuneMC skrev:Høres det slik ut? http://www.youtube.com/watch?v=Z43FJaPZOiE
Virker ikke som jeg hører lyden når jeg ruser motoren, men når jeg kjører litt over 3000omd så høres det.
Ja taco er kawasaki forhandler. Der jeg hadde første service og. De hørte lyden de også, men fikk lissom ikke svar på hva det kunne være. Hmm
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Lasse`s logg
Det er kanskje ingen andre på forumet som har maken sykkel for sammenligning.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Globe har samme. Men han får vel ikke kjørt så langt og tatt opp lyden enda. Han hadde kanskje giddet å startet sykkelen, og tatt opp lyden ved siden av motoren. Så kunne jeg jo hørtnom det var noe av det samme. Enkleste hadde vært om det var noen i nærheten, men den er brått litt verre.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Hvor høres det best hen da? Hvilken side?
Jeg kan ta det opp....eller jeg kan lage en LIVE -sending til deg :-)
Jeg kan ta det opp....eller jeg kan lage en LIVE -sending til deg :-)
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Hmm, ja si det. Hører den best når jeg sitter rett opp og kjører. Litt vanskelig å høre lyden når den går på tomgang, eller om jeg ruser motoren, den høres omtrent ikke da. Må lissom kjøre, og ligge rundt 3000omd og litt over. Jeg kan se om jeg får tatt meg en kjøretur i morra og tatt opp lyden. Så kan dere høre B-)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Over 4000omd så hører jeg den ikke. Men høres greit ved 3000omd og opp mot 4000omd. Høres både når jeg drar på fra 3 til 4000omd, og når jeg lar motoren bremse fra 4 til 3000omd. Merkelige greier.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Et skudd i mørket...:
3000 omdreininger er omtrent det sted på turtallskurven hvor kanalene til luftfilterboksen åpner for mer luft på flere (japanske) modeller. Kan det være noen sammenheng her, tro?
På f.eks. TDM 900 er det to luftinntak til luftfilteret. Det minst inntaket er konstant åpen, mens det største inntaker først åpner ved hjelp av trykk i en membran, ved ca. 3000 omdreininger. Dermed er begge inntakene åpne fra og med dette turtallet.
Kan det være noe lignende på SX'en? At det er enten er en membran av noe slag eller en annen enkel teknisk innretning knyttet til luftinntaksstyringen, som slår inn og lager lyden?
Som nevnt i starten av posten; dette er et skudd i mørket, og gjør forvirringen verre enn hva den allerede er, kanskje...?
3000 omdreininger er omtrent det sted på turtallskurven hvor kanalene til luftfilterboksen åpner for mer luft på flere (japanske) modeller. Kan det være noen sammenheng her, tro?
På f.eks. TDM 900 er det to luftinntak til luftfilteret. Det minst inntaket er konstant åpen, mens det største inntaker først åpner ved hjelp av trykk i en membran, ved ca. 3000 omdreininger. Dermed er begge inntakene åpne fra og med dette turtallet.
Kan det være noe lignende på SX'en? At det er enten er en membran av noe slag eller en annen enkel teknisk innretning knyttet til luftinntaksstyringen, som slår inn og lager lyden?
Som nevnt i starten av posten; dette er et skudd i mørket, og gjør forvirringen verre enn hva den allerede er, kanskje...?

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Det kan jo være, ikke så dumt forslag egentlig det. Kanskje jeg bør sjekke nærmere og finne ut litt mere om det. Kan jo være at rundt det turtallet jeg hører lyden, kan jo være at det er akkurat på grensa, altså at den lyden jeg hører er at den åpner og lukker om hverandre, eller noe slikt. Hmm. Skal sjekke nærmere på dette Aj. Vet ikke om jeg får sjekket så mye i morra, fyller år i morra se, halvveis til 50:-( så brått blir det ikke noe tid til mc i morra :-\
Leser dere dette rett ut og hører hva dere sier så har dere lyden der: tikktikktikktikktikktikk. Hehe. Må da bruke fantasien litt, men er sånn lyden er. Men skal prøve å få tatt den opp til dere i morra om tiden strekker til.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Leser dere dette rett ut og hører hva dere sier så har dere lyden der: tikktikktikktikktikktikk. Hehe. Må da bruke fantasien litt, men er sånn lyden er. Men skal prøve å få tatt den opp til dere i morra om tiden strekker til.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sist redigert av lasse_hansen den 20 aug 2012, 22:26, redigert 3 ganger totalt.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
HAr laget en LIVE-sending til deg nå....
Klikk på denne:
http://ustre.am/s2Rw" onclick="window.open(this.href);return false;
Om ikke annet...så kan jeg starte den...la den gå litt varm....så kan jeg lytte litt.
Møt meg på chatten, om du har noen kommentarer underveis :-)
Klikk på denne:
http://ustre.am/s2Rw" onclick="window.open(this.href);return false;
Om ikke annet...så kan jeg starte den...la den gå litt varm....så kan jeg lytte litt.
Møt meg på chatten, om du har noen kommentarer underveis :-)
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Sjekker den nu.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Igår var siste arbeidsdag føre en liten ferie, har fri idag og i morra.. Og hele neste uke =)
Sitter nå å lurer på å ta sykkelen en tur opp til forhandler, og få dem til å høre på den lyden som har satt seg fast inni knollen min
Ellers blir det vel en liten Mc tur neste uke, hvor, det vet vi ikke enda. Men det finner vi ut av

Sitter nå å lurer på å ta sykkelen en tur opp til forhandler, og få dem til å høre på den lyden som har satt seg fast inni knollen min

Ellers blir det vel en liten Mc tur neste uke, hvor, det vet vi ikke enda. Men det finner vi ut av


- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Har nå vært ute å kjørt, skulle til forhandler, men Kjørte bare forbi og en lang omvei hjem. Har kjørt og hørt mye på den lyden nå. Og det virker rett og slett som det kommer av eksosen, som går igjennom grenrøra. Kan det stemme at de lager en litt sånn tikke aktig lyd? Når jeg akselererer fort så høres ikke lyden, mulig den er der, men jeg hører den ikke. Om jeg drar pent og rolig opp ifra 1000omd til 4000omd så hører kan lyden litt akkurat ved 3000omd og det virker som det rett og slett er eksosen som går igjennom grenrøra.. Høres ikke ut som det kommet fra selve motor. Når jeg kjører på 3000omd så virker det som om det jeg mener et tikke lyd, det tikket i takt med eksosen som går ut, eller hvordan jeg skal forklare det. Kan det være noe i dette tru?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Lasse`s logg
Nei, nå trur jeg det har begynt å tikke inni hue på deg, kanskje du har begynnt å få Ticks 
