Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av LordShaft »

Var det ikke en del lav ccm modeller som ble produsert i Østen en plass av ktm som hadde relativt dårlig kvalitet?

Har ikke hørt noe negativt eller noe på kvaliteten av de som er blitt produsert i Østerrike

Note 4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

Busa Trond skrev:Den kjeden på 1290 går meg på nervene!
:scratch Jeg irriterer meg også over kjeden, men mest min egen ... har du byttet bort kardangen med et KTM-kjede? :eh Var det smart :sk?

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjede er bra det på mange måter, men det krever betydelig mer jevnlig vedlikehold. Nærmest daglig.
På ZZR1400 kan ett kjede vare alt fra 15 000- 40 000.

Når det gjelder BMW's kardanger, har det nu vært en god del surr med de også da. Håper min holder, for det funker jo så greit ellers med den.

https://theneed4speed.com/forum/viewtop ... 6&start=25

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ojda »

Ved neste korsveg, er jeg faktisk villig til å lide med boxer for å beholde kardangen :-k
Får håpe det ikke kommer så langt :[-(
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

Kjede er vel fortsatt mest brukt av de som lager motorsykler. Men noen hederlige unntak, selvfølgelig, hvor Moto Guzzi, Harley-Davidson og Indian dominerer med kardang og reim på samtlige av sine modeller.
BMW følger hakk i hæl, men kommer samtidig med nye modeller med kjede.
Deretter de japanske produsentene som alle har noen modeller med kardang.

Mange fordeler med kardang, helt klart. Som Moto Guzzi eier er jeg absolutt enig i det.
Men om jeg skulle finne på på bytte sykkel, som vil skje en gang i framtiden, vil likevel ikke kjede være noen deal breaker. mange ulemper er det da ikke med dagens moderne kjeder?
Jeg hadde ingen problemer med kjededriften på TDM'en og Tiger'n de årene jeg eide disse syklene. Mer vedlikehold, javisst. Men ikke verre enn at gode rutiner gjør dette til "en lek".

Ellers får man notere seg at de aller fleste adventuresyklene har kjededrift, selv om eventyrkongen BMW GS 1200 har kardang. Modellene i klassene under har kjede - alle som en.
KTM er på hugget i dette segmentet med hele fire modeller fra 1050 kubikk til 1300 (1290). Alle med kjede...
Jeg vil ikke bli forundra om de også kommer med en 790 etter hvert... ;-)

Kardang er flotte greier på adventure- og langtursykler. Ingen tvil om det. Men kanskje er det likevel best (og tryggest?) med kjede og drev når man virkelig legger ut på de utfordrende eventyrturene der ingen kunne tru at noen kunne kjøre... ;-) ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av mortenolb »

Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ZZR-Erling »

mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Jeg ser ingen problemer med "helgekjøring", men på ukesturer er det deilig å slippe smøringen, sjekken og strammingen.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier »

ZZR-Erling skrev:
mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Jeg ser ingen problemer med "helgekjøring", men på ukesturer er det deilig å slippe smøringen, sjekken og strammingen.
Og det uungåelige i å smøre litt for mye for å være sikker og bli belønnet med en diger klump blæh på framdrevet..

Da pakker jeg heller ned en reserve kardang til turen gjennom Mongolia :lol
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Epylypzon »

Å smøre kjedet tar 30 sekunder annenhver bensinfylling. Sjekke stramming tar 5? Sekunder. Å stramme det et par minutter. På årets sommertur (7350 km) stramma jeg ikke en eneste gang. Kunne kanskje gjort det en gang mot slutten av turen.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Det er jo derfor du er selvutnevnt, og ikke offisiell mester .... en offisiell mester forstår dette instinktivt.
Du er rett og slett ikke lat nok. :knegg

Det er jo ikke noe stort problem å holde et øye med kjeden, men det er behageligere å slippe å tenke på den.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av gorbys »

Scottoiler....?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

Et lite fredagsstikk:

"Find the Differences"
Bilde


Sorry (not sorry)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Busa Trond »

Jeg kan nesten inne i hode mitt høre lyden av KTMen som lander i inngangen på neste platåhopp :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

gorbys skrev:Scottoiler....?
Eller Toturo chain oiler?

https://www.tutorochainoiler.com/

Virker som en bra løsning :prf .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikkeren »

AJ skrev:
gorbys skrev:Scottoiler....?
Eller Toturo chain oiler?

https://www.tutorochainoiler.com/

Virker som en bra løsning :prf .
Har denne på TDM'en min. Funker knall den. Trenger ikke å styre med vakumtilkobling da den er helt mekanisk. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:
AJ skrev:
gorbys skrev:Scottoiler....?
Eller Toturo chain oiler?

http://www.tutorochainoiler.com/
Virker som en bra løsning :prf .
Har denne på TDM'en min. Funker knall den. Trenger ikke å styre med vakumtilkobling da den er helt mekanisk. :)
Sjå der, ja :thumleft !
Det betyr vel kanskje også at du ikke trenger å justere kjedet så ofte som før?

Hva med noen bilder som viser installasjonen :[-o< ;-) ...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikendeugle skrev:Et lite fredagsstikk:

"Find the Differences"
Bilde


Sorry (not sorry)
At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.

KawaKjetil

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av KawaKjetil »

ZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Har en piiitteliten skade i baugen også... tyder på at det ikke bare var kardangen som fikk juling der :knegg

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier »

Bergen skrev:
ZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Har en piiitteliten skade i baugen også... tyder på at det ikke bare var kardangen som fikk juling der :knegg
Dette bildet er ikke helt nytt - har vært diskutert på mcsiden også. Et hopp som endte i et steingjerde - tror ikke det finnes mange sykler som er immune mot sånt..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Kommer opp på GSpot (ADVrider.com) omlag en gang i året.
Sjekk nesen (på sykkelen). Som det ble sagt: Kollisjon.

Det neste som kommer er bildet av kardangen i brann. Det er også velkjent.
Årsaken var en bremsekloss som satt fast.

:mk

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av biker7 »

poulet_cavalier skrev:
Bergen skrev:
ZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Har en piiitteliten skade i baugen også... tyder på at det ikke bare var kardangen som fikk juling der :knegg
Dette bildet er ikke helt nytt - har vært diskutert på mcsiden også. Et hopp som endte i et steingjerde - tror ikke det finnes mange sykler som er immune mot sånt..
Den som kjøper seg et slikt digert "beist" for å hoppe med, kan jaggu skylde seg selv. :P :p Er vel ikke akkurat det de er beregnet til. :roll
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:[quote="ZZR-Erling"
At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Kommer opp på GSpot (ADVrider.com) omlag en gang i året.
Sjekk nesen (på sykkelen). Som det ble sagt: Kollisjon.

Det neste som kommer er bildet av kardangen i brann. Det er også velkjent.
Årsaken var en bremsekloss som satt fast.

:mk

[TaSK][/quote]

Ja det er rart hva to bilder kan gjøre bare de blir spredd nok og på riktige plasser :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Tobben84 »

For de som søker litt god underholdning:

https://www.adventurebiketv.com/#!episodes/cxth

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

En ekte adventure sykkel, som jeg vil tro egner seg ypperlig i ulendt terreng... :knegg

https://www.motoped-choose-your-adventure.com/survival/

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Andreas »

AJ skrev:En ekte adventure sykkel, som jeg vil tro egner seg ypperlig i ulendt terreng... :knegg

https://www.motoped-choose-your-adventure.com/survival/

Bilde

Tøft :prop: "UAV" -Urban Adventure Vehicle?

Svar