Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Var det ikke en del lav ccm modeller som ble produsert i Østen en plass av ktm som hadde relativt dårlig kvalitet?
Har ikke hørt noe negativt eller noe på kvaliteten av de som er blitt produsert i Østerrike
Note 4
Har ikke hørt noe negativt eller noe på kvaliteten av de som er blitt produsert i Østerrike
Note 4
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Busa Trond skrev:Den kjeden på 1290 går meg på nervene!



Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Kjede er bra det på mange måter, men det krever betydelig mer jevnlig vedlikehold. Nærmest daglig.
På ZZR1400 kan ett kjede vare alt fra 15 000- 40 000.
Når det gjelder BMW's kardanger, har det nu vært en god del surr med de også da. Håper min holder, for det funker jo så greit ellers med den.
https://theneed4speed.com/forum/viewtop ... 6&start=25
På ZZR1400 kan ett kjede vare alt fra 15 000- 40 000.
Når det gjelder BMW's kardanger, har det nu vært en god del surr med de også da. Håper min holder, for det funker jo så greit ellers med den.
https://theneed4speed.com/forum/viewtop ... 6&start=25
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Ved neste korsveg, er jeg faktisk villig til å lide med boxer for å beholde kardangen
Får håpe det ikke kommer så langt

Får håpe det ikke kommer så langt

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Kjede er vel fortsatt mest brukt av de som lager motorsykler. Men noen hederlige unntak, selvfølgelig, hvor Moto Guzzi, Harley-Davidson og Indian dominerer med kardang og reim på samtlige av sine modeller.
BMW følger hakk i hæl, men kommer samtidig med nye modeller med kjede.
Deretter de japanske produsentene som alle har noen modeller med kardang.
Mange fordeler med kardang, helt klart. Som Moto Guzzi eier er jeg absolutt enig i det.
Men om jeg skulle finne på på bytte sykkel, som vil skje en gang i framtiden, vil likevel ikke kjede være noen deal breaker. Så mange ulemper er det da ikke med dagens moderne kjeder?
Jeg hadde ingen problemer med kjededriften på TDM'en og Tiger'n de årene jeg eide disse syklene. Mer vedlikehold, javisst. Men ikke verre enn at gode rutiner gjør dette til "en lek".
Ellers får man notere seg at de aller fleste adventuresyklene har kjededrift, selv om eventyrkongen BMW GS 1200 har kardang. Modellene i klassene under har kjede - alle som en.
KTM er på hugget i dette segmentet med hele fire modeller fra 1050 kubikk til 1300 (1290). Alle med kjede...
Jeg vil ikke bli forundra om de også kommer med en 790 etter hvert...
Kardang er flotte greier på adventure- og langtursykler. Ingen tvil om det. Men kanskje er det likevel best (og tryggest?) med kjede og drev når man virkelig legger ut på de utfordrende eventyrturene der ingen kunne tru at noen kunne kjøre...
?
BMW følger hakk i hæl, men kommer samtidig med nye modeller med kjede.
Deretter de japanske produsentene som alle har noen modeller med kardang.
Mange fordeler med kardang, helt klart. Som Moto Guzzi eier er jeg absolutt enig i det.
Men om jeg skulle finne på på bytte sykkel, som vil skje en gang i framtiden, vil likevel ikke kjede være noen deal breaker. Så mange ulemper er det da ikke med dagens moderne kjeder?
Jeg hadde ingen problemer med kjededriften på TDM'en og Tiger'n de årene jeg eide disse syklene. Mer vedlikehold, javisst. Men ikke verre enn at gode rutiner gjør dette til "en lek".
Ellers får man notere seg at de aller fleste adventuresyklene har kjededrift, selv om eventyrkongen BMW GS 1200 har kardang. Modellene i klassene under har kjede - alle som en.
KTM er på hugget i dette segmentet med hele fire modeller fra 1050 kubikk til 1300 (1290). Alle med kjede...
Jeg vil ikke bli forundra om de også kommer med en 790 etter hvert...

Kardang er flotte greier på adventure- og langtursykler. Ingen tvil om det. Men kanskje er det likevel best (og tryggest?) med kjede og drev når man virkelig legger ut på de utfordrende eventyrturene der ingen kunne tru at noen kunne kjøre...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Jeg ser ingen problemer med "helgekjøring", men på ukesturer er det deilig å slippe smøringen, sjekken og strammingen.mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Og det uungåelige i å smøre litt for mye for å være sikker og bli belønnet med en diger klump blæh på framdrevet..ZZR-Erling skrev:Jeg ser ingen problemer med "helgekjøring", men på ukesturer er det deilig å slippe smøringen, sjekken og strammingen.mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Da pakker jeg heller ned en reserve kardang til turen gjennom Mongolia

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Å smøre kjedet tar 30 sekunder annenhver bensinfylling. Sjekke stramming tar 5? Sekunder. Å stramme det et par minutter. På årets sommertur (7350 km) stramma jeg ikke en eneste gang. Kunne kanskje gjort det en gang mot slutten av turen.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Det er jo derfor du er selvutnevnt, og ikke offisiell mester .... en offisiell mester forstår dette instinktivt.mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Du er rett og slett ikke lat nok.

Det er jo ikke noe stort problem å holde et øye med kjeden, men det er behageligere å slippe å tenke på den.
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Scottoiler....?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Et lite fredagsstikk:
"Find the Differences"

Sorry (not sorry)
"Find the Differences"

Sorry (not sorry)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Jeg kan nesten inne i hode mitt høre lyden av KTMen som lander i inngangen på neste platåhopp 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Eller Toturo chain oiler?gorbys skrev:Scottoiler....?
https://www.tutorochainoiler.com/
Virker som en bra løsning

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Har denne på TDM'en min. Funker knall den. Trenger ikke å styre med vakumtilkobling da den er helt mekanisk. :)AJ skrev:Eller Toturo chain oiler?gorbys skrev:Scottoiler....?
https://www.tutorochainoiler.com/
Virker som en bra løsning.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Sjå der, jaSnikkeren skrev:Har denne på TDM'en min. Funker knall den. Trenger ikke å styre med vakumtilkobling da den er helt mekanisk. :)AJ skrev:Eller Toturo chain oiler?gorbys skrev:Scottoiler....?
http://www.tutorochainoiler.com/
Virker som en bra løsning.

Det betyr vel kanskje også at du ikke trenger å justere kjedet så ofte som før?
Hva med noen bilder som viser installasjonen :[-o<

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.Snikendeugle skrev:Et lite fredagsstikk:
"Find the Differences"
Sorry (not sorry)
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Har en piiitteliten skade i baugen også... tyder på at det ikke bare var kardangen som fikk juling derZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Dette bildet er ikke helt nytt - har vært diskutert på mcsiden også. Et hopp som endte i et steingjerde - tror ikke det finnes mange sykler som er immune mot sånt..Bergen skrev:Har en piiitteliten skade i baugen også... tyder på at det ikke bare var kardangen som fikk juling derZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Kommer opp på GSpot (ADVrider.com) omlag en gang i året.ZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Sjekk nesen (på sykkelen). Som det ble sagt: Kollisjon.
Det neste som kommer er bildet av kardangen i brann. Det er også velkjent.
Årsaken var en bremsekloss som satt fast.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Den som kjøper seg et slikt digert "beist" for å hoppe med, kan jaggu skylde seg selv.poulet_cavalier skrev:Dette bildet er ikke helt nytt - har vært diskutert på mcsiden også. Et hopp som endte i et steingjerde - tror ikke det finnes mange sykler som er immune mot sånt..Bergen skrev:Har en piiitteliten skade i baugen også... tyder på at det ikke bare var kardangen som fikk juling derZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.



Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Kommer opp på GSpot (ADVrider.com) omlag en gang i året.tagesk skrev:[quote="ZZR-Erling"
At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Sjekk nesen (på sykkelen). Som det ble sagt: Kollisjon.
Det neste som kommer er bildet av kardangen i brann. Det er også velkjent.
Årsaken var en bremsekloss som satt fast.

[TaSK][/quote]
Ja det er rart hva to bilder kan gjøre bare de blir spredd nok og på riktige plasser


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
En ekte adventure sykkel, som jeg vil tro egner seg ypperlig i ulendt terreng...
https://www.motoped-choose-your-adventure.com/survival/


https://www.motoped-choose-your-adventure.com/survival/

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
AJ skrev:En ekte adventure sykkel, som jeg vil tro egner seg ypperlig i ulendt terreng...![]()
https://www.motoped-choose-your-adventure.com/survival/
Tøft
