Koseturer i kveldinga

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Koseturer i kveldinga

Legg inn av RuneMC »

Skal vi se, dagen startet litt blandet...
Hadde egentlig bestemt meg for å ta toget til jobben, men så var det jo +10C og tørt! :jada:
Måtte jo bare bli MC til jobben idag med sånne temperaturer som til forveksling er lik en norsk sommer :prop:
La gå, så er det mørkt og det i seg selv er et ekstra risikomoment siden bilistene alt har begynt å slappe av i speidingen etter MC'er (eller?)

Men så var det diverse som ikke stemte helt.... sekken med laptop'en, der forsvant snurpe-snøret inn i foret... brukte endel tid og banning på å få fram det igjen... så idet jeg starter sykkelen for oppvarming oppdaget jeg at baklyset var gått.... men bremselyset fungerte og skiltlyset fungerte så totalvurderinge var at dette går nok bra til jeg får kjøpt ny pære på Biltema på vei hjemover. Krysset fingrene for null teknisk kontroll. :-J Satte meg på sykkelen og durte avgårde, fankern - glemte jo å feste mageremmen til sekken, så stopp på første buss-stopp... hva!? remmen hadde sklidd av ene festet... ok dro remmene bakpå imellom sekk og rygg så de ikke flagret bakover... Nåvel, kom meg nå på jobb etterhvert. Forresten fin flyt i kollektivfeltet idag - så jaggu ikke en eneste EL-bil i 7-tiden (de skaper ellers fort kø der de fleste av dem kjører 20 km/t under fartsgrensen ](*,) ). Sikkert pga høstferien. Fikk Googlet hvilken pære jeg skulle ha før retur (Bay15d) - så ble en kort stopp på Biltema på Husebysletta og innkjøp av "long life" 2-pakning pærer til hele 23kr. Vel hjemme ble det et uproblematisk bytte av pære - fjern rødt plastdeksel ved å skru av to skruer, bytt pære, skru på deksel igjen - enkelt og ukomplisert :thumleft Så et par kjappe brødskiver før ut på en tur i kveldinga... blir jo tidligere og tidligere mørkt nå, så gjelder å utnytte dagslyset.

Kjørte om Lierbakkene, Tranby, Lier, vestsiden oppover til Sylling. Endel nyasfaltert vei siden i sommer. I Sylling holdt de dessuten på med litt asfaltering midt i, bare et kort strekk på noen meter, men skarpe kanter, så opp i stående positur akkurat da. Deretter ned til Svangstrand med kort fotostopp før retur med litt ekstra omveier på slutten. Ble en ca 10 mil tur i kveldinga
[album]1214[/album]

Det er helt klart blitt skikkelig høst med enkelte svinger fulle av blader og kanskje litt gjørme fra traktorer, de tok jeg veldig pent... men ellers var det veldig mye bra og tørr vei også :thumleft
Håper på en solfylt ettermiddag før sesongen er over - det hadde smakt med de fargene som er nå.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Ingen lang tur på meg.Men sykkelen er i bruk til og fra jobb enda. Været er mildt og godt her på Berger. 11.5 grader kl. 0600 i dag tidlig (5.okt)
Blir jobbturer på Tysker'n så lenge det ikke legger opp til nattefrost og salting av veiene..
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Det er en god følelse å kjøre sykkel en fin høstkveld, litt skarp luft er det jo, så man må jo kle seg deretter.
Kveldsturene på høsten blir gjerne litt kortere siden jeg ikke syns det er kos å kjøre i mørket. Sola kommer av og til rett i ansiktet, det kan være løv på veien og fuktig rundt neste sving.
Men det er fremdeles mye å nyte bare man finner de rette (svingete) veiene. Flotte høstfarger er det også for tiden.
Sesongen er absolutt ikke over ennå, ingen grunn til å parkere biken, ihvertfall ikke sørpå. ;e :thumleft
Veien er viktigere enn målet.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Parkere ???? kjørte 38 mil forrige tirsdag (29. sept) over Brokke - Suleskard og ned Setesdalen i kjempe solskinn og fint vær og de høstfargene. Hadde vel ca 20 mil på onsdagen.

Torsdag 7. oktober var jeg i Stavanger og tok oltedalen og sirdalen tilbake i 12 - 15 grader (nesten) skyfri himmel og samme høstfargene som forrige uke

Ingen grunn til parkering på lang tid enda................

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Duville skrev:Parkere ???? kjørte 38 mil forrige tirsdag (29. sept) over Brokke - Suleskard og ned Setesdalen i kjempe solskinn og fint vær og de høstfargene. Hadde vel ca 20 mil på onsdagen.

Torsdag 7. oktober var jeg i Stavanger og tok oltedalen og sirdalen tilbake i 12 - 15 grader (nesten) skyfri himmel og samme høstfargene som forrige uke

Ingen grunn til parkering på lang tid enda................
Har parkert ama :sorry :ills :( men innrømmer at du dessverre har rett !! :thumleft
Men når en er pysete.... :dontknow
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Fordelen med lagring i egen garasje er at det går an å trille en tur hvis forholdene er riktige :D
Nå har jeg en uke med kurs bak meg hvor kurset holdt på til kl 18 og da har det ikke vært tid til kjøring før det har blitt mørkt, men idag serru', idag var det tidligere ferdig og været var fint. Var -3C på morgenen og rundt 7C da jeg fikk kommet meg avgårde i 18-tiden, hvilket gir ca 1 time med lys/skumring nå...

Idag var det ikke tvil om å ta Norrøna vindvottene utenpå hanskene - og da ble det lunt og godt - spesielt med en litt varme på i håndtakene.

Som nevnt tidligere i tråden så er det ikke sesongen som inviterer til de lange turene, for tidlig mørkt blir det uansett... og litt ekstra skjerpet må man jo være i forhold til dyr som kan trave over veien. Har sett rådyr som krysset veien i skogholtet rett før avkjøringen til Holmsbu for et par uker siden - men det var nettopp Holmsbu jeg fant ut var passe tur idag.

[album]1224[/album][album]1225[/album]
Var egentlig mørkere enn bildene antyder - det er mest skumrings-bilde funksjonen på kameraet som lysner det hele.
Holmsbu var stille sammenlignet med sommeren. Ingen på uteserveringene og plastsekker over de nye P-automatene, så tydeligvis skjønte kommunen fornuften i å ikke ha betalplasser utenom sesongen også :thumleft
Det eneste av aktivitet var et par båteiere som var i ferd med å få båtene på henger for videre transport - forspent hver sin passende SUV.

På turen tilbake var det nesten helt mørkt, men det er jo fint med gatelysene langs Grimsrudveien da en halv måne som speilet seg i Drammensfjorden...
[album]1226[/album]
(Her er forresten en som har filmet Grimsrudveien fra Lahell og sørover til Hernestangen med noen hopp underveis LINK)

Tilbake hjemme var det nok ikke mer enn 2C - tempen daler jo fort når det er klarvær. Forøvrig var det helt tørt og fint på veiene og heller ikke noe løv å snakke om (virket som om det hadde blåst bra i det siste utifra endel søppelkasser som lå på skeive langs veien) - selv på veien over åsen fra Hyggen til Røyken var det helt tørt og fint, den har jo noen skyggepartier på dagtid.

Alt i alt en fin tur på en og en halv time.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Oppdatert panorama av Holmsbu etter litt diverse kombinering av foto og fargekorreksjon - noen hobbyer skal man jo ha om vinteren også :-)
[img]http://img529.imageshack.us/img529/3760 ... othumb.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å se stor versjon, ca 7500x1600 pixler)
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Trodde aldri jeg skulle finne fram og langt mindre skrive i denne tråden en mørk 8. februarkveld...
Men det gjør jeg altså og gjør det fordi jeg hadde en aldeles fortreffelig tur med testsykker'n Husaberg 570 i kveld \:D/
Blir bare morsommere og morsommere dette :D
Jeg har ikke kjørt særlig annet enn moped på vinteren og det skjedde på syttitallet.
At jeg i godt voksen skulle finne på å gjøre det samme med en 570 kubikker som veier omtrent like lite som AC50'en jeg hadde i sin tid, hadde jeg aldri trodd!

Ble en drøy mil i ca. 10 minus i mørket, men godt opplyst av Husaberg frontlykta i kveld.
Og jeg storkoste meg!!!!

Blir skikkelig plagsomt å levere fra seg denne fine sykker'n om et par dager...

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ittno' er så frustrerende som å sitte og se ut på finværet en hel dag som idag - uten å kunne gå ut.
Og ikke bare dagen men kvelden, siden sjefen hadde klart å booke meg inn på et kurs der instruktøren befant seg i en helt annen tidssone - levert via internett til klokka 8 på kvelden (rrgh....).
Og en kursleder som attpåtil går på overtid siste dagen - makan...

Så det ble såvidt tid til en liten tur langs Drammensfjorden nå i kveldinga, mens siste rest av lys ble utfordret av lave skyer som rullet inn sørfra. Bildet er tatt retning nordover mot Drammen.
[album]1823[/album]
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Har blitt flere turer siste kveldene nå - nesten sommer på forskudd dette her, bare en lunk i håndtakene er nok til at sommerhansker holder lenge ihvertfall :thumleft

Kjørte en lengre tur i forrigårs når jeg tok en ekstra fridag; Drammen - Sande - Hanekleiva - Vestfossen - Hokksund - Vikersund - Sylling pluss diverse. Endel telehiv fortsatt fra Vikersund til Sylling, og en del flekker med grus. Virker som om de har tatt grus ned i dumper og glemt å fjerne grusen når telehiven forsvinner, så da blir det humper isteden. Greit å se men kjøring på dagtid er nok sikrest...

Et ekstra spenningsmoment på den turen var på Rv35 etter Hokksund der det blir 2 felt i 70 sonen og jeg freste forbi noen litt trege varebiler - da var det plutselig en bil som lå helt oppe i bakdekket mitt, så lurte på om det kunne være en i sivil... det var det heldigvis ikke... :-J

Nåvel, tilbake til temaet for tråden, knallfint kjørevær ikveld igjen så tok meg sammen og knipset et par bilder da - har jo prioritert bare å kjøre noen dager nå... fin stemning ved Drammensfjorden. "Favoritt-svingene" begynner sårt å trenge ny asfalt, men det går ennå an å treffe en linje med nesten ubrutt asfalt midt imellom slitasjesporene og få til gode nedlegg :D :bananas
[album]1875[/album][album]1876[/album]
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Etter unnagjort tre-fire timers jobb sånn fra midt på dagen i dag, var det tid til en tur til Harestua for en bedre middag. Flott kjørevær i dag også \:D/

Bilde

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Nå har det vært stabilt fint så lenge at det var forfriskende med litt ruskevær ;e
Hjem fra jobben idag støtte jeg på årets første skikkelige byge på E18. De nye M5 dekkene fungerer bra med 1cm vann på veien i 80-90 også, men noe annet hadde jeg ikke forventet. Z6 var jeg også fornøyd med på vått føre. Eneste jeg merket var at M5 dekkene gled litt når jeg ga på i en krapp kurve ut på E18, men det kom veldig gradvis og var lett å kontrollere ved å slippe opp litt på gassen.

Etter middag var det ut på en liten tur i nærområdet, først gamle Lierbakkene, og Lier før tilbake nedover Hurumlandet.
Virker forresten som om det er satt opp måling i Grimsrudveien nå ca her (utfrest spor en sløyfe i hver vegbane) - sikkert for å logge trafikkmengde/fart etc. Settes vel gjerne opp der det vurderes fartsboks?
[album]1961[/album][album]1960[/album]
RuneMC's foto på Flickr

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

I Grimsrudveien kjøres det rally ukentlig. Om du holder fartsgrensene der (+10) blir en stadig forbikjørt av biler. Det hadde nok vært en idè med fartskontroller der. :scratch

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ad Grimsrudveien, så har jeg ikke sett så mye utpreget rally-kjøring, men en og annen finnes jo. Oftere at jeg kjører forbi bilister som ligger i 60 i 80 sonen... men kan jo ha noe med tiden på døgnet, ser jo visse spor etter nattlig "råning" (noen ferske bremsespor før fartsdumpa i 40-sonen i Hyggen f.eks.). Fartsbokser i 40-50-60 soner er greit, men i 80 så ødelegger det bare flyten ved at biler bremser ned til 70 (80 på speedo = 70 reell hastighet), og plasseringen stort sett gjøres for å maksimalisere inntekt og ikke trafikksikkerhet.
RuneMC's foto på Flickr

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Grimsrudveien er for meg en fin start på kveldsturen, så jeg har hatt flere turer den veien. Kjører som regel til Tofte tar en pause i Storsand ved det gamle fergeleiet og hjem via Sætre og Røyken.
Må si det stort sett er fornuftige folk som ferdes der, ikke alle holder fartsgrensen, men kjører "vettugt".
I fjor opplevde jeg en kontroll, jeg ble stoppet og kontrollert for alkohol førerkort og vognkort, alt ok, fordi jeg kjørte "feil vei", laserkontrollen var motsatt vei, så der "høgg pollti møkk". Fikk høre at kontrollen der var etter anmodning fra fastboende som hadde sett seg lei på "fartskåte motorsyklister" :-)
Veien er viktigere enn målet.

Svar