Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:En velt kan fort tømme radiatoren...
...medmindre man er smart og kjører BMW med luftkjøling :lol

[TaSK]

sorry, carry on......
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:En velt kan fort tømme radiatoren...
...medmindre man er smart og kjører BMW med luftkjøling :lol

[TaSK]

sorry, carry on......
Jada :twisted

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av AJ »

jhn skrev:Jeg må si at jeg skjønner ikke denne fasinasjonen over å kjøre disse hårnålsvingene ... fantastisk natur, javisst, men det er jo ikke det dette dreier seg om.
At 20-30-40 svinger i tett rekkefølge hvor man må helt ned i gangfart skal være den ultimate mc-opplevelsen, ja det er uforståelig for min del.
Men kanskje noen har noen gode argumenter?
:knegg
Veldig enig, faktisk! :thumleft
Hårnålsvingene i seg selv synes heller ikke jeg er spennende eller interssant; lav fart og en del å passe på for at man ikke skal komme for nær trafikik i mot og i verste fall havne i bakken...
Men det som trekker for egen del er utsikten og rettstrekningene som det tross alt også finnes en del av.
Stigninger uten altfor krappe svinger er jo som en formidabel fest når man er ute å svinger seg på sykkel :prop:

Men hårnålsvingene i seg selv ser jeg ingen grunn til å juble spesielt over...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5f8aNdgU_1k[/video]
ojda skrev: Jeg kan vel heller ikke se den store forskjellen i forhåld til Trollstigen/Geiranger/Brokke-Suleskar
hva vanskelighetsgrad angår.
Dette er opp Gavia (på vei til Bormio og Stelvio fra sør). Sjekk første hårnål ved 0:25.
Om jeg hadde møtt noen, så måtte jeg ha stoppet. Og da er vi ved bakkestart i dosert sving.

Mitt poeng er dette: jeg anbefaler alle (alle!) til å kjøre mer, kjøre lenger, og å kjøre på de aller mest fantastiske stedene i Europa.
Og det, det er i Alpene.
Men det er utfordrende. Jeg sier ikke mer enn det.
Til sammenligning: Det eneste jeg har møtt i Norge som er utfordrende, det er gamleveien fra Skjolden opp på Sognefjellet.

Om hårnålsvinger er tingen med motorsykkel, dét er en helt annen ting. Jeg har full forståelse for dem som synes at det ikke er noe gøy.
Men liker man fjell, da er de 1800 høydemetrene fra Prato og opp på Stelvio uovertrufne.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=G8UKsnFL8AM[/video]

Her kjører jeg gamleveien NED fra San Gottardo.
Jeg kan love at å kjøre opp her, på brostein, det er en utfordring.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:
jhn skrev:Jeg må si at jeg skjønner ikke denne fasinasjonen over å kjøre disse hårnålsvingene ... fantastisk natur, javisst, men det er jo ikke det dette dreier seg om.
At 20-30-40 svinger i tett rekkefølge hvor man må helt ned i gangfart skal være den ultimate mc-opplevelsen, ja det er uforståelig for min del.
Men kanskje noen har noen gode argumenter?
:knegg
Veldig enig, faktisk! :thumleft
Hårnålsvingene i seg selv synes heller ikke jeg er spennende eller interssant; lav fart og en del å passe på for at man ikke skal komme for nær trafikik i mot og i verste fall havne i bakken...
Men det som trekker for egen del er utsikten og rettstrekningene som det tross alt også finnes en del av.
Stigninger uten altfor krappe svinger er jo som en formidabel fest når man er ute å svinger seg på sykkel :prop:

Men hårnålsvingene i seg selv ser jeg ingen grunn til å juble spesielt over...
Første gangen opp fra øst, ga ihvertall oss en mestringsfølelse! :-)å :hallo

Ellers er det jo svært vakker natur..og vil vel si: "å dure rett frem erkjedelig", men, om man vil ha litt mer driv og ikke så mye "plunder", kjører man opp fra vest! Tildels "ZZR-vei" det :knegg

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ojda »

Nei, jeg er ikke en erfaren "alpinist". Jeg har kun vært nedover en gang og det var i fjor,
og Stelvio gikk da fra Vest. Det er nesten så jeg må kjøre bortom å kjøre andre veien
til sommeren :P :p
Å tagsk, jeg får ikke sett de filmkilppene du la inn. Sitter på jobbpc som ikke svelger klippene.
Oppover brosteinsbelagte brattbakker, med ditto grus er en helt annen sak.
Men det er ikke tilfellet i Stelvio.
@jhn: Masse hårnåler og lite trafikk er gøy!
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=5f8aNdgU_1k[/video]
ojda skrev: Jeg kan vel heller ikke se den store forskjellen i forhåld til Trollstigen/Geiranger/Brokke-Suleskar
hva vanskelighetsgrad angår.
Dette er opp Gavia (på vei til Bormio og Stelvio fra sør). Sjekk første hårnål ved 0:25.
Om jeg hadde møtt noen, så måtte jeg ha stoppet. Og da er vi ved bakkestart i dosert sving.

Mitt poeng er dette: jeg anbefaler alle (alle!) til å kjøre mer, kjøre lenger, og å kjøre på de aller mest fantastiske stedene i Europa.
Og det, det er i Alpene.
Men det er utfordrende. Jeg sier ikke mer enn det.
Til sammenligning: Det eneste jeg har møtt i Norge som er utfordrende, det er gamleveien fra Skjolden opp på Sognefjellet.

Om hårnålsvinger er tingen med motorsykkel, dét er en helt annen ting. Jeg har full forståelse for dem som synes at det ikke er noe gøy.
Men liker man fjell, da er de 1800 høydemetrene fra Prato og opp på Stelvio uovertrufne.

[TaSK]
Passo Gavia er tøft :D Intet rekkverk ned i avgrunnen :twisted

Bilde

Ellers vil jeg si at Stalheimskleiva e....kræææææmt, inn i helvette bratt! :twisted

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
AJ skrev:
jhn skrev:Jeg må si at jeg skjønner ikke denne fasinasjonen over å kjøre disse hårnålsvingene ... fantastisk natur, javisst, men det er jo ikke det dette dreier seg om.
At 20-30-40 svinger i tett rekkefølge hvor man må helt ned i gangfart skal være den ultimate mc-opplevelsen, ja det er uforståelig for min del.
Men kanskje noen har noen gode argumenter?
:knegg
Veldig enig, faktisk! :thumleft
Hårnålsvingene i seg selv synes heller ikke jeg er spennende eller interssant; lav fart og en del å passe på for at man ikke skal komme for nær trafikik i mot og i verste fall havne i bakken...
Men det som trekker for egen del er utsikten og rettstrekningene som det tross alt også finnes en del av.
Stigninger uten altfor krappe svinger er jo som en formidabel fest når man er ute å svinger seg på sykkel :prop:

Men hårnålsvingene i seg selv ser jeg ingen grunn til å juble spesielt over...
Første gangen opp fra øst, ga ihvertall oss en mestringsfølelse! :-)å :hallo

Ellers er det jo svært vakker natur..og vil vel si: "å dure rett frem erkjedelig", men, om man vil ha litt mer driv og ikke så mye "plunder", kjører man opp fra vest! Tildels "ZZR-vei" det :knegg
Vakker natur liker vi :prf "Å dure rett fram er kjedelig" ja, men det finnes jo en mellomting , og som AJ sier "Stigninger uten altfor krappe svinger er jo som en formidabel fest når man er ute å svinger seg på sykkel"

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av Voodoodoo »

Jeg har og kjørt stelvio begge veier og med passasjer på henholdsvis zx9 og 1100xx min konklusjon er at Stelvio er fint å sjå på men noe drit å kjøre. For smal vei, for svingete til å få flyt og som regel allt for mye trafikk. Anbefaler alle å kjøre opp fra "gærne" sia enten via Bormio eller Val Mustair/Umbrail og heller rulle ned hårnålene.

Men hvorfor henge seg så jævlig opp i dette ene passet. Jeg vil jo absolutt anbefale alle som ikke har vært innom dolomittene å legge reiseruta ditover.
Kommer en via Munchen med tog så er det kun et par tre mil med kjedelig vei før en kan svinge innover i kupert landskap.

Skal legge inn ruta vi kjørte i 2011.. Må bare røske huet bort fra pad-en og komme meg forran en computer..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ojda »

Voodoodoo skrev:
Men hvorfor henge seg så jævlig opp i dette ene passet. Fordi Guzzien til A.J. skal "hjem" til sommeren :lol Jeg vil jo absolutt anbefale alle som ikke har vært innom dolomittene å legge reiseruta ditover.

Skal legge inn ruta vi kjørte i 2011.. Må bare røske huet bort fra pad-en og komme meg forran en computer..BRA! Noen blir veldig glad om du forteller litt om strekkene også :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Erling »

Vegar/Voodoodo, helt enig, det er jo en maaaaassse andre fine pass, og Dolomittene er jo vår favoritt! Der skal man være minst 3 dgr og kjøre, spise, vandre litt, og slappe av. Man kjører da: Pordoi-Val Gardena-Valparrola, Falzarego, Giau, Champologno mfl.

Gondolene i Falzarego og Pordoi er spesielt bra.
Fazarego:
Bilde

Jeg liker best den i Pordoi:
Bilde

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av tagesk »

Bilde
ZZR-Erling skrev: Ellers vil jeg si at Stalheimskleiva e....kræææææmt, inn i helvette bratt! :twisted
Svært bratt, faktisk, med 22% på det bratteste
Nesten like bratt som veien opp mot Turracherhöhe fra sør, nord for Villach i Østerrike (avbildet her).

Men nå er det nok om hårnålsvinger, synes jeg.

[TaSK]
Sist redigert av tagesk den 15 jan 2013, 14:41, redigert 2 ganger totalt.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av AJ »

ojda skrev:
Voodoodoo skrev:
Men hvorfor henge seg så jævlig opp i dette ene passet. Fordi Guzzien til A.J. skal "hjem" til sommeren :lol Jeg vil jo absolutt anbefale alle som ikke har vært innom dolomittene å legge reiseruta ditover.

Skal legge inn ruta vi kjørte i 2011.. Må bare røske huet bort fra pad-en og komme meg forran en computer..BRA! Noen blir veldig glad om du forteller litt om strekkene også :vs
He-he...
Jo, jo...
Nå er det flere av oss med Guzzi som så smått har begynt å planlegge tur nedover til sommeren.
Hovedmålet er kanskje ikke Stelvio-passet, men heller Mandello del Lario.
Jada, med stor sannsynlighet via Stelvio. Ikke til å legge skjul på. Men vi snakker også om Grossglockner...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!

Legg inn av ZZR-Tom »

Er forsåvidt enig med deg vododooooddddoooooodo, har hørt fleire seie det samme som deg. Men så er det dere med å ha vert der bere for å ha vert der. Tanken er stelvio så øst til cortina/dolomit området for så muligens slovakia og tsjekia på retur........kansje.
@Erling og Voodooododoooodo har/hadde dok stramma opp gassveieren på ZZR'n? Kjørte trollstigen og synest det var litt ekkelt p.g.a den lille dødgange i hårnålsvingane, måtte slure med clutchen slik at eg fikk jamt drag gjenom svingane.

Svar