Norges vakreste motorsykkelveier

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Norges vakreste motorsykkelveier

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 23 jun 2024, 11:57 Søm før omtalt i denne tråden, Trollstigen er vedtatt stengt resten av året.
Men hvordan kunne dette skje? Turistnæringa opplever selvfølgelig vedtaket som katastrofalt. Besøkende turister både innenlands og utenfra likeså. Mange har drømt om Norske turistmål i årevis og har spart opp midler til en godt planlagt tur innom mange av de Norske store turistattraksjonene, og ankommer Isterdalen for å oppdage at veien videre er stengt med bom.
At Trollstigen er rasutsatt er ikke noe nytt. Det har den vært siden Kong Haakon åpnet veien for snart 90 år siden. De siste årene har det nok vært noe mer steinsprang og småras enn tidligere, men dette har alltid sammenheng med nedbør og økte vannmengder i fjellet. Hadde det ikke vært mer riktig å stenge veien på uværsdager, og tillatt trafikk når det er tørt og roligere værforhold? Er dette er hastevedtak og som Lars Kroken sier i dette innlegget altfor mange «utdanna slipspersoner» i beslutningsapparatet som ikke evner å bruke skjønn eller å ta vanskelige avgjørelser.
De fleste som har kjørt denne veien i juni, juli og august har sett hvor enorm og endeløs køen opp og ned fjellet er, og kan vel tenke seg hvordan der ser ut i Isterdalen når skuffede turister ikke kommer seg videre og må snu.
For få år siden bygde staten nytt besøkssenter med kafe, butikker, gangstier og utsiktsplasser samt stor parkeringsplass oppe på platået. Men penger eller en plan om rassikring finnes ikke. Møre og Romsdal Fylkeskommune som veieier har ikke penger til rassikring av veien, og søkte Samferdselsministeren om ekstrabevigninger. Det ble kontant avslått og begrunnet med at Fylkeskommunen har fått penger til rassikring av fylkesveinettet for i år. Slik saken står for øyeblikket er det vel lite som tyder på at det er håp for gjenåpning neste år heller. Om penger skulle komme er dette arbeid som tar tid å gjennomføre, og veien må uansett være stengt mens arbeidet pågår i noen korte sommermåneder.
For driverne kom dette veldig brått på, og frykter konkurs. Kafeen og bygget har vært stengt etter at et snøras knuste deler av bygget for 2,5 år siden, men er nå endelig gjenåpnet og i full drift igjen.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/i-h ... t/81586310
Nå i disse bompengetider... kan man ikke innføre bompengeinnkreving i juni, juli og august da som er øremerket rassikring. Jeg er ganske overbevist om at turister fint klarer å betale en 50 eller 100 lapp for å kjlre opp der. Dette er vel kanskje uansett ikke en typisk gjennomkjøringsvei som rammer øvrig trafikk i stor grad vil jeg tro?

Jeg er ikke noe tilhenger av bompenger selvsagt, men hvis det må til for å bevare lokale bedrifter fra ruin så må det vel i det minste være et godt argument om ikke annet?

Så kan man godt diskutere om staten eller fylket burde tatt regningen i utgangspunktet, men jeg klarer ikke helt å se bakdelene ved å innføre bompenger der. Altså kun bompenger for å kjøre den svingete veien opp/ned. Man må kunne kjlre fra Valldal siden og opp til platået uten å betale.

Med 100 kroner i bompenger og med 160.000 passeringer i året (i følge en artikkel jeg fant) så blir dette 16 millioner i inntekter. Dette burde vel kanskje være nok til vedlikehold av rassutsatte steder?

Men ja... å bygge det turistsenteret der oppe med butikker, restauranter og ellers flotte krumspring som arkitektene lika er galskap så lenge dem ikke evner å sikre at turistene får tilgang til dette. Helt feil prioritering. Hva er det som er så galt med en liten kiosk som selger vaffler og softis? Hvorfor skal man bygge et stort turistsenter oppe en fjelltopp som kun har besøkende 3 måneder i året? Det er jo nærmest et lite kjøpesenter som ligger oppå der...

Problemet med stenging av Trollstigen er vel at dette KAN gå ut over turistnæringen i Geiranger også, da mange kommer fra Strynefjellet og gjerne vil ha med seg bpde geiranger og Trollstigen. Når Trollstigen da er stengt, så velger kanskje flere og også skippe Geiranger....? Og kanskje også Dalsnibba....?

Personlig bryr jeg meg ikke stort, men jeg synes allikevel staten burde gjøre noe kjapt her. Spesielt med tanke på turistnæringen. Dette vil gå ut mange små aktører. Små campingplasser og kiosker etc. som lever av de tre månedene i året og et år uten nevneverdig inntekt er nok til å velte hele greia.

Jeg forstår også at veier som dette må rassikres og at dette er viktig. Men å stenge veien en hel sesong og kanskje flere er galematias. Her har det skjedd noe i planleggingsfasen (eller ikke) som har gått galt...
Sist redigert av Bjerknez den 24 jun 2024, 10:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 22 jun 2024, 17:25 Det gjør jo de fleste dekk.
Ja, noen værre enn andre.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 24 jun 2024, 04:32Spesielt med tanke på turistnæringen. Dette vil gå ut mange små aktører. Små campingplasser og kiosker etc. som lever av de tre månedene i året og et år uten nevneverdig inntekt er nok til å velte hele greia.

Jeg forstår også at veier som dette må rassikres og at dette er viktig. Men å stenge veien en hel sesong og kanskje flere er galematias. Her har det skjedd noe i planleggingsfasen (eller ikke) som har gått galt...
Der synes å være en veldig trang til krisemaksimering på mange områder, spesielt de siste 3-4 årene og dette virker å føye seg inn i den kategorien... Hvor mange tusen steder i landet er merket "Fare for ras" og en finner steiner i veien i ny og ne UTEN at de blir stengt?
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 24 jun 2024, 10:37
Bjerknez skrev: 24 jun 2024, 04:32Spesielt med tanke på turistnæringen. Dette vil gå ut mange små aktører. Små campingplasser og kiosker etc. som lever av de tre månedene i året og et år uten nevneverdig inntekt er nok til å velte hele greia.

Der synes å være en veldig trang til krisemaksimering på mange områder, spesielt de siste 3-4 årene og dette virker å føye seg inn i den kategorien... Hvor mange tusen steder i landet er merket "Fare for ras" og en finner steiner i veien i ny og ne UTEN at de blir stengt?
Du kan så si. Jeg er helt enig.

Nå vet jo ikke jeg/vi hvor skummelt det faktisk er å kjøre Trollstigen. Men uansett så mener jeg at staten må ta den regningen og fikse opp kjapt. Hvis ikke dem klarer dette, så får dem innføre bompenger der så veien kan sikres hvert år. Er vel uansett stort sett turister som sliter på den veien uansett og da er det helt innafor at dem betaler noen slanter for å kjøre der. 100 kroner er ikke all verden den ene gangen i livet du kjører der som turist vil jeg tro. Dem kunne sikkert tatt mer også.

Du får vel ikke en halvliter i Geiranger i juli til under 100 kroner jeg tro.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 24 jun 2024, 10:42

Nå vet jo ikke jeg/vi hvor skummelt det faktisk er å kjøre Trollstigen. Men uansett så mener jeg at staten må ta den regningen og fikse opp kjapt. Hvis ikke dem klarer dette, så får dem innføre bompenger der så veien kan sikres hvert år. Er vel uansett stort sett turister som sliter på den veien uansett og da er det helt innafor at dem betaler noen slanter for å kjøre der. 100 kroner er ikke all verden den ene gangen i livet du kjører der som turist vil jeg tro. Dem kunne sikkert tatt mer også.

Skal det være en spennende vei med litt utfordringer gir jo litt steiner og bulker en ekstra piff til opplevelsen. :crazy:

Kjørte her for en mnd siden og dette virker også lit koko.
https://www.nrk.no/vestland/ny-tunell-s ... 1.16932817
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 24 jun 2024, 11:00
Bjerknez skrev: 24 jun 2024, 10:42

Skal det være en spennende vei med litt utfordringer gir jo litt steiner og bulker en ekstra piff til opplevelsen. :crazy:

Kjørte her for en mnd siden og dette virker også lit koko.
https://www.nrk.no/vestland/ny-tunell-s ... 1.16932817
Jada, det er helt riktig. Helt til man faktisk treffer eller blir truffet av en stein og skubbet utenfor autovernet. I ettertid, hvis man overlever ville man nok moderert seg litt :knegg

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

For noe få år siden kom jeg bare minutter etter et steinras i Sand og dette var av en helt annen og alvorligere karakter enn det i Trollstigen. Ryddet på et kvarter og veien åpen igjen...
Ras_Sand.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av SveinHa den 24 jun 2024, 16:41, redigert 1 gang totalt.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 24 jun 2024, 12:08 For noe få år siden kom jeg bare minutter etter et steinras i Sand og dette var av en helt annen og alvorligere karakter enn det i Trollstigen. Ryddet på et kvartet og veien åpen igjen...
Ras_Sand.jpg
Ja, så kan man jo kanskje diskutere hvor forsvarlig det var å ha denne veien åpen i utgangspunktet. SIkkerheten komer tross alt først. Men å stenge veier fordi det ikke finnes penger blir litt feil.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Ble tur på 6 hjul i stedet for 2... Men på steder jeg aldri (nesten) har vært. Først til Skare ved Odda og et godt stykke forbi Lotevatnet. Deretter nordover vestsiden av Sørfjorden via Utne og sørover langs Hardangerfjordens østside. Smale veier der sykler må vike for personbiler og motsatt.
Snapchat-291128874.jpg
Videre med ferje Jondal-Tørvikbygd. Tar en tur innom Norheimsund og Øystese før vi tar unna litt besøk på Tysnes/Reksteren når vi føler for det...

Har truffet mye MC underveis og det frister å ta turen på 2 hjul selv også. Flotte veier men smale og svingete...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

SveinHa skrev: 12 jul 2024, 17:51 Ble tur på 6 hjul i stedet for 2... Men på steder jeg aldri (nesten) har vært. Først til Skare ved Odda og et godt stykke forbi Lotevatnet.....
Låtevatnet, ikke Lotevatnet-er feil i Google maps.

Da kjørte du forbi hytta mi, like nedenfor kanonen som står under helleren på oppsiden av vegen.

Jeg satt nok i hagen på "gjemmekontor", det kjørte noen bobiler forbi her på formiddagen.
20240713_114601.jpg
Ikke nok med det, jeg hadde en ettermiddagstur på GSAen i samme retning som dere kjørte, Odda Utne Jondal.
Med pizzapause i Herand, der Meieriet har norges beste pizza 😊 så bar det opp til sommerskisenteret, på 1200moh, med noen avstikkere på grusveger som går til diverse stølsgrender.
Fin ettermiddag og kveld.
20240712_193502.jpg
Screenshot_20240712_200818_Gallery.jpg
20240712_195838.jpg
20240712_195234(0).jpg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Vi stoppet og laget oss middag like ovenfor kanonen.

Den røde hytten på den lille holmen i Låtevatnet var farfar til kjæresten min sin og den er i slekten fremdeles. Han drev også hotell like ved Låtefossen.

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800

Legg inn av BC45 »

Noen som vet når på sensommeren/høsten strømmen av utenlandske turister pleier å avta på vestlandet? Hadde vært deilig med en tur uten at de kjente plassene er helt overfylte.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 30 jul 2024, 17:37 Noen som vet når på sensommeren/høsten strømmen av utenlandske turister pleier å avta på vestlandet? Hadde vært deilig med en tur uten at de kjente plassene er helt overfylte.
Har vært på flere lengre turer her i landet i august og september og da har jeg til og med opplevd å ha Trollstigen helt for meg selv :crazy: .
Planlegger selv en lengre tur fra neste uke og regner med mindre "trengsel" på veiene enn hva som har blitt rapportert via mediene nå i juli.

Mener å huske det er ferie for italienere flest i august, så en en og annen italiener vil man nok støte på i løpet av neste måned. Samme med spanjoler, noe jeg har erfart fra flere turer her i landet i august.
Men ingen store mengder.

Generelt kan man vel si at august trolig er den beste sommermåneden forf oss motorsyklister her i landet forutsatt stabilt fint sommervær.

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800

Legg inn av BC45 »

Har vært på flere lengre turer her i landet i august og september og da har jeg til og med opplevd å ha Trollstigen helt for meg selv :crazy: .
Planlegger selv en lengre tur fra neste uke og regner med mindre "trengsel" på veiene enn hva som har blitt rapportert via mediene nå i juli.
Jeg kjørte over Aurlandsfjellet i går og overnattet i Flåm. Jeg har aldri sett så mange mennesker på en gang. De aller fleste utledninger. Jeg foretrekker fred, ro og natur og ikke kø og store folkemengder, så jeg droppet å reise videre vestover og heller utsette turen til det roer seg litt. Legg gjerne ut noen oppdateringer på forholdene når du skal på tur :thumleft

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

BC45 skrev:
Jeg kjørte over Aurlandsfjellet i går og overnattet i Flåm. Jeg har aldri sett så mange mennesker på en gang. De aller fleste utledninger. Jeg foretrekker fred, ro og natur og ikke kø og store folkemengder, så jeg droppet å reise videre vestover og heller utsette turen til det roer seg litt. Legg gjerne ut noen oppdateringer på forholdene når du skal på tur :thumleft
Var over der med 12m buss for flere år siden, det var trangt den gang. Men en veldig fin tur daBilde

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar