Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev: Det vil derfor etter min enkle mening kreves mindre kraft N i retning fremover for å få motorsykkelen til å akselere.
Det der, unge mann, er nok ikke riktig.

[TaSK]
Ok , jeg lar det ligge og tar det opp med Fysikklæreren når skolen starter igjen over Nyttår. Mulig hun driver vranglære :P :p
Jeg ligger på karakteren C og er desverre ingen ung mann så det er mulig jeg tar feil.
Vi får starte en fysikktråd en annen gang Tagesk :-k
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

fikse skrev:Uten å innlate meg på diskusjonen om måner og sol og girkasser og bla bla, så kan jeg iallfall komme med mine beskjedne erfaringer:
Sykler er jo laget til hvert sitt bruk. Det må da være #1?! Uten at jeg har så voldsom erfaring, så har jeg hatt/kjørt alt fra plastraketter til touring til ymse små-sykler.
110HK på 190KG er det friskeste jeg har kjørt. Den var skamkjedelig. Var jo ikke noe gøy før nålen kom et stykke innpå 100-tallet. Til vestlandsveier var den raketten (CBR600) ikke særlig komfortabel, og pga noe stivt oppsett ikke så gøy på ujevnt underlag.
Deauville-en jeg hadde var faktisk noe med det bedre jeg har kjørt, til hverdags og turkjøring innenlands. Bortsett fra vekten da. Den var tung, og ubrukelig på annet enn asfalt. Men duverden for en flott milsluker, til en hyggelig pris.
For min del endret behovet seg, og Deauville-en ble for stor og tung til helårskjøring.
Fikk gleden av å kjøre en KTM Sting 125 en tid. Med beskjedne 13-14 HK på en 2takter på 125 KG, skikkelig ramme/demper/dekk, fikk jeg nærmest sjokk av å oppleve at det var hysterisk moro. Slitsom kjørestilling for flere timer, men til smale vestlandsveier og bykjøring var denne sykkelen rett og slett fantastisk. Enorm slaglengde på dempingen, dekk som nektet å slippe, potente bremser og ypperlig sittestilling for aktiv kjøring i hastigheter under 100. Før jeg prøvde den ville jeg ALDRI ha vurdert en lettsykkel, men fra da av så gjorde jeg det :thumleft
Hadde en periode en Duke125, og sånn bortsett fra elendig kvalitet, så var sykkelen fin å kjøre, dog ikke på nivå med Sting-en. Spesielt motormessig manglet 4-takteren det lille ekstra. Men til hverdagsbruk holdt det.
Nå med 250 og 26 HK på bare noen få KG mer enn lettsyklene, er jeg nesten i himmelen: En bedre frem-og-tilbake-til-jobben-hele-året-sykkel har jeg vondt for å se for meg. Lett, lav, rikelig sterk i hastigheter opp til 100, driftsikker, drivstoffgjerrig... Perfekt! Til mitt bruk.... For 90% av medlemmene her vil den nok ikke være like nyttig. Ikke er den blank, ikke går den fortere enn 130-140, ikke demper den for vind og vann, ikke er den egnet for passasjer....
Alt til sitt bruk :knegg
:thumleft

Så enig så enig, ikke minst i signaturen din :knegg
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Kwak »

Bringisen skrev:
Kwak skrev:
Bringisen skrev:
tagesk skrev:
Bringisen skrev: På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 :P :p tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe :scratch
La oss si det slik: Newton er enten på din planet eller på min.
For jeg tror ikke vi to er på samme :lol

[TaSK]
Fysikk er gøy vett du :P :p

Ser man vekk fra friksjon , luftmotstand og slikt så kan man jo bruke formelen for kraft som er

F = m x a

Ved å snu denne formelen får man akselerasjonen (a)

a = F/m

Hvis vi tar en sykkel med massen 200kg og kraften 100N så vil den kunne oppnå

100/200 = 0,5 m/s2. ( 0,5 meter pr. sekund) :scratch
Godt jobba Bringisen. Du har nettopp bevist at det du sa her:
"På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe "
er matematisk feil.

Det er forskjell på masse og vekt! Eller vil du også påstå at månen selv har null masse?
Hvis vi skal gå dypere så misforstår du meg rett ;-)

Massen i kg vil alltid være lik både på månen og på jorden men tyngden i N vil være forskjellig.
Månens tyngdekraft er heller ikke 1.5 som jeg skrev i natt men 1.6.
Hvis vi da tar motorsykkelen med massen 200kg så vil tyngden på månen kun bli
200x1.6=320N
Og på jorden vil den samme sykkelen har tyngden
200x9.8=1960N
Det vil derfor etter min enkle mening kreves mindre kraft N i retning fremover for å få motorsykkelen til å akselere.
Men nå er det dag og ikke natt så vi får vel holde oss på jorden :P :p
Tyngden er lavere på måned pga mindre gravitasjon (tyngdekraft), men massen er forsatt den samme. Så med F=mxa så skal det like mye kraft til å akselerere en kilo på månen som på jorden. Fortsatt forskjell på vekt og masse!
Marktrykket blir mye lavere så kraftige nedlegg skal man være forsiktig med. Nå må jeg innrømme at jeg har lite erfaring med å kjøre MC på månen så det er mulig jeg tar feil.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av DrGreve »

En av de mest sære tråder jeg har lest :-)
Når er det for lite kubikk eller effekt? Svaret er enkelt, når det irriterer deg at du har litt for lite og noen irriterer seg for ditt og en annen for datt. Vi er alle forskjellige. Big deal?
Når har man for mye? Jo, når du ikke klarer å håndtere kjøretøyet eller at du ikke kan båndlegge deg selv til å kjøre forsvarlig.
Til eksempel, så er kystriksveien fra Skogmo i Nord-Trøndelag til Bodø en av Norges flotteste mc-veier. Om sommeren er veistrekningen full av turister i bobil. Med for lite effekt vil disse bobilene være ett irritasjonsmoment. Med nok effekt er disse bobilene bare en utfordring.
Hadde offroad eller grusveikjøring interessert meg mer, så hadde jeg kjøpt en annen sykkel, men det gjør det faktisk ikke.
Og så er det noen som trekker inn lettere sykler som kjører skjorta fra større sykler i svinger.. Hvis jeg ønsket å kjøre fortest mulig i svingene, så hadde jeg startet med speedway.
Noen liker hanggliding og noen liker fallskjermhopping, men egentlig er det 2 sider av samme sak. Det samme er det med trial, cross, enduro, roadracing eller langturkjøring med mc.
Gjør det du liker å gjøre med din sykkel som du kjøper for det formålet som er din preferanse, men slutt å påstå at du har rett og alle andre har feil. Og ingen navn er nevnt, så dette var en generell betraktning. :prf
Sist redigert av DrGreve den 30 des 2012, 11:21, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

gsx750_80 skrev:
JohnnyTh skrev:
TomB skrev:Fins det egentlig noe som er for lite, tenker da på minimunn 125, siden dette er mc-forum.

Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.

På veldig svingete småveier må vel nesten 250 være midt i blinken
Jeg synes det høres merkelig ut at man skal kunne kjøre fortere på en 250 en på en 1400. Skal vi prøve? Første mann til Roma for eksempel :-) med mindre du igjen snakker om smale svingete krøtterstier.

Personlig tror jeg ikke det finnes noe som er for lite. Alt kommer ann på hva man vil ha og hvordan man vil bruke det.

Og jeg syns ikke mc stopper ved 125 kubikk. Finnes da lettsykkler som er mindre en det. En gang i tiden hadde jeg en RD80. Fordelen var at man kunne ha ei jente bakpå. For den gikk okke mye fortere en en moped. Mopeder blir ikke helt det samme for det er noe de fleste kjører for å komme et sted ikke på grunn av intresse.

Jeg kjører Ninja 250R selv, når føret tillater det (ca 8900 km siden april). Sykkelen er uhyre letthånterlig og jeg har stor glede av den. Her er en video fra Laguna Seca, som er svingete, men neppe "krøttersti". Der kan man se at de tyngre syklene (600 og oppover) blåser forbi 250'en på rettstrekkene, men blir til dels tatt igjen i svingene; http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .
For norske veger er 250'en suveren, selv om jeg nok tror at den nye 300'en vil være ennå bedre. Har hatt ZX 11. Det var som å manøvrere en blåhval til sammenlikning, delvis pga tendens mot mye høyere hastigheter. ;-)

Er for øyeblikket ved Mogan på Gran Canaria, og leide en Suzuki 250 for noen dager siden. Liten vits i 1000 kubikk her, da fjellvegene var ultra-svingete, smale og ikke egnet for snitthastighet særlig over 40 km/t (?).

Hærlig film :yeyeye

Sånn jeg mener også, svinger er mye morsommere med mindre sykkel :yeyeye :yeyeye
Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme :lol
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Jompa »

Den gode doktoren har nok stilt rett diagnose, men bommer på "pasientgruppa".
Denne tråden er nok ikke tenkt å være en tråd hvor sakligheten skal sitte i høysetet,
men mere en kverulanttråd av den typen som gjerne dukker opp midtvinters.

Typisk utslag av pms, vil jeg som lekmann tro. :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

Jompa skrev:Den gode doktoren har nok stilt rett diagnose, men bommer på "pasientgruppa".
Denne tråden er nok ikke tenkt å være en tråd hvor sakligheten skal sitte i høysetet,
men mere en kverulanttråd av den typen som gjerne dukker opp midtvinters.

Typisk utslag av pms, vil jeg som lekmann tro. :-k
:thumleft
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

mekkern
Innlegg: 7664
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

TomB skrev:
gsx750_80 skrev:
JohnnyTh skrev:
TomB skrev:Fins det egentlig noe som er for lite, tenker da på minimunn 125, siden dette er mc-forum.

Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.

På veldig svingete småveier må vel nesten 250 være midt i blinken
Jeg synes det høres merkelig ut at man skal kunne kjøre fortere på en 250 en på en 1400. Skal vi prøve? Første mann til Roma for eksempel :-) med mindre du igjen snakker om smale svingete krøtterstier.

Personlig tror jeg ikke det finnes noe som er for lite. Alt kommer ann på hva man vil ha og hvordan man vil bruke det.

Og jeg syns ikke mc stopper ved 125 kubikk. Finnes da lettsykkler som er mindre en det. En gang i tiden hadde jeg en RD80. Fordelen var at man kunne ha ei jente bakpå. For den gikk okke mye fortere en en moped. Mopeder blir ikke helt det samme for det er noe de fleste kjører for å komme et sted ikke på grunn av intresse.

Jeg kjører Ninja 250R selv, når føret tillater det (ca 8900 km siden april). Sykkelen er uhyre letthånterlig og jeg har stor glede av den. Her er en video fra Laguna Seca, som er svingete, men neppe "krøttersti". Der kan man se at de tyngre syklene (600 og oppover) blåser forbi 250'en på rettstrekkene, men blir til dels tatt igjen i svingene; http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .
For norske veger er 250'en suveren, selv om jeg nok tror at den nye 300'en vil være ennå bedre. Har hatt ZX 11. Det var som å manøvrere en blåhval til sammenlikning, delvis pga tendens mot mye høyere hastigheter. ;-)

Er for øyeblikket ved Mogan på Gran Canaria, og leide en Suzuki 250 for noen dager siden. Liten vits i 1000 kubikk her, da fjellvegene var ultra-svingete, smale og ikke egnet for snitthastighet særlig over 40 km/t (?).

Hærlig film :yeyeye

Sånn jeg mener også, svinger er mye morsommere med mindre sykkel :yeyeye :yeyeye
Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme :lol
seriøse flashback fra 86" RG 250 Gamma(mekkern spesial :-J) tiden...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av DrGreve »

TomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme :lol
He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noe :D
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

DrGreve skrev:
TomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme :lol
He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noe :D
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)
Jeg kan ikke forstå at det kal være mer utfordrende med en liten sykkel, høres rart ut hvis man i samme åndedrag sier at de er mer lettkjørt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

DrGreve skrev:
TomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme :lol
He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noe :D
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)
Kjørte K1600GT på favorittveien min, og nei, det ga meg ikke samme gofølelsen som 800R`n eller SV`n eller GS`n :[-(
men det er vel meg det er noe feil på :scratch

Kjørekunnskapen min holder nok mål :knegg
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

JohnnyTh skrev:
DrGreve skrev:
TomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme :lol
He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noe :D
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)
Jeg kan ikke forstå at det kal være mer utfordrende med en liten sykkel, høres rart ut hvis man i samme åndedrag sier at de er mer lettkjørt.
Utfordrende? mer morsomt snakker jeg om, fordi høyere fart inn, i svingen og i utgangen :prf
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av DrGreve »

TomB skrev:Kjørte K1600GT på favorittveien min, og nei, det ga meg ikke samme gofølelsen som 800R`n eller SV`n eller GS`n :[-(
men det er vel meg det er noe feil på :scratch

Kjørekunnskapen min holder nok mål :knegg
Poenget mitt er at det ikke er noe feil med hverken deg eller meg. Ingen andre skal komme å fortelle meg hva jeg skal syns er morsomt.
Jeg har ingen interesse av å kjøre utenfor asfaltert vei med sykkel. Jeg kjører derimot mye snøscooter og det holder for meg.
Jeg har prøvd meg på roadracing og er stadig vekk på ACR siden jeg bor rett borti høgget for banen, så det er ikke evnene det står på selv om min bror var ett større talent og vant flere heat som debutant. Jeg passet bedre i serviceteamet.
Og jeg tviler ikke på kjørekunnskapene dine, men du velger din sykkel, jeg velger min. End of story :D
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev: Gjør det du liker å gjøre med din sykkel som du kjøper for det formålet som er din preferanse, men slutt å påstå at du har rett og alle andre har feil. Og ingen navn er nevnt, så dette var en generell betraktning. :prf

Akkurat det er vi jo enige i alle sammen :scratch
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:Den gode doktoren har nok stilt rett diagnose, men bommer på "pasientgruppa".
Denne tråden er nok ikke tenkt å være en tråd hvor sakligheten skal sitte i høysetet,
men mere en kverulanttråd av den typen som gjerne dukker opp midtvinters.

Typisk utslag av pms, vil jeg som lekmann tro. :-k
:P :p

Svar