Carpas Tap a talk
MC-ulykker
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: MC-ulykker
Ser de har rettet det til "motorsykkelen ble tauet inn" nå 
Carpas Tap a talk
Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: MC-ulykker
Så en rød Fiat 500 og en motorsykkel som muligens hadde støtt sammen i høyre felt i Festningstunnellen i Oslo, rundt kl 8 (jeg var på vei for å levere MC'n til service). Motorsyklisten gikk oppreist, så sannsynligvis ingen personskade å snakke om. Har ikke sett noen notis om det i avisen ennå heller...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054294" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: MC-ulykker
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: MC-ulykker
Nja, jeg har begrenset sympati med de som kjører altfor fort i tettbebygd strøk - litt mer detaljer her: http://dt.no/nyheter/kritisk-skadd-i-mo ... -1.7562999 og om råkjøring i veien her http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=81 Har selv blitt passert av sorten som kommer i 100+ noen ganger i 60-soner både på Hurumlandet og på Vestsideveien i Lier - synes at 60 og under bør man respektere. Dessverre er det en minoritet som ikke gjør det, og da krever beboerne fartsdumper og da må fartsgrensen ned til 40 ...og derfor blir det stadig flere 40-soner...Svolp skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.8341203
Usj.. Håper det går bra!

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC-ulykker
Uten å avspore på noen som helst måte, er det en tanke som har kommet igjen og igjen når jeg leser om MC-ulykker, uavhengig av skadeomfang osv: Det virker på meg som om de aller fleste ulykkene er "alene-ulykker". At MC-fører overvurderer egne ferdigheter, evt feiltolker veiens tilstand. eller på annen måte gjør en feil, som fører til ulykken. Nå finnes det sikkert statistikker på dette, men i skrivende stund har jeg ikke funnet noe som hverken bekrefter eller avkrefter mine synspunkter.
Men for min egen del tror jeg at jeg har opplevd de mest skremmende situasjonene alene. Jeg gjør en feilvurdering, er ikke våken nok, eller kjenner ikke veien godt nok til å vite at det var et hull akkurat der, altså kjørte jeg for fort akkurat der..
Derfor er jeg i ferd med å konkludere (kanskje både feil og farlig men...) med at bilførerne rundt meg ikke utgjør den største faren, men at det er JEG som mc-fører som utgjør den største faren mot meg selv..?
Etter å ha skrevet dette, ser jeg at dette kanskje skulle vært en egen tråd..?? Jeg lar andre avgjøre det tror jeg..
Men for min egen del tror jeg at jeg har opplevd de mest skremmende situasjonene alene. Jeg gjør en feilvurdering, er ikke våken nok, eller kjenner ikke veien godt nok til å vite at det var et hull akkurat der, altså kjørte jeg for fort akkurat der..
Derfor er jeg i ferd med å konkludere (kanskje både feil og farlig men...) med at bilførerne rundt meg ikke utgjør den største faren, men at det er JEG som mc-fører som utgjør den største faren mot meg selv..?
Etter å ha skrevet dette, ser jeg at dette kanskje skulle vært en egen tråd..?? Jeg lar andre avgjøre det tror jeg..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Det er nettopp dette som er litt komplisert...
Enten har MC-føreren overvurdert egne kjøreferdigheter og forulykket pga. førerfeil og mangel av kjøreerfaring sov., osv.
Eller så kan flere av ulykkene ha en "usynlig" (vært på åstedet, men ikke registret selv hva tilstedeværelsen har ført til) involvert part, som f.eks. dyr som har forvillet seg ut i veibanen og fått MC-føreren til å reagere på en måte som fører til at vedkommende mister kontrollen.
En annen årsak kan være bilførere som f.eks. kommer litt for kjapt rundt en sving midt i veien og får MC-føreren til å gjøre en unnamanøver som vedkommende ikke greier "å ta inn igjen" og som dermed fører til fatal grøftekjøring...
Enten har MC-føreren overvurdert egne kjøreferdigheter og forulykket pga. førerfeil og mangel av kjøreerfaring sov., osv.
Eller så kan flere av ulykkene ha en "usynlig" (vært på åstedet, men ikke registret selv hva tilstedeværelsen har ført til) involvert part, som f.eks. dyr som har forvillet seg ut i veibanen og fått MC-føreren til å reagere på en måte som fører til at vedkommende mister kontrollen.
En annen årsak kan være bilførere som f.eks. kommer litt for kjapt rundt en sving midt i veien og får MC-føreren til å gjøre en unnamanøver som vedkommende ikke greier "å ta inn igjen" og som dermed fører til fatal grøftekjøring...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
Mulig du har rett i dine to siste teorier, men tro om ikke det ville vist sæ i statistikken til de overlevende. Altså at de som overlever slike ting hadde fortalt om det litt oftere.AJ skrev:Det er nettopp dette som er litt komplisert...
Enten har MC-føreren overvurdert egne kjøreferdigheter og forulykket pga. førerfeil og mangel av kjøreerfaring sov., osv.
Eller så kan flere av ulykkene ha en "usynlig" (vært på åstedet, men ikke registret selv hva tilstedeværelsen har ført til) involvert part, som f.eks. dyr som har forvillet seg ut i veibanen og fått MC-føreren til å reagere på en måte som fører til at vedkommende mister kontrollen.
En annen årsak kan være bilførere som f.eks. kommer litt for kjapt rundt en sving midt i veien og får MC-føreren til å gjøre en unnamanøver som vedkommende ikke greier "å ta inn igjen" og som dermed fører til fatal grøftekjøring...
Vi mc-førere kjører vel helst styggfort når vi er alene, derfor har jeg litt tro på SuperMortens teori.
Men gudene vet ... de burde i hvertfall vite
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC-ulykker
Teorien min er vel sånn ca 50/50 basert på hva jeg leser OG egne opplevelser.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: MC-ulykker
Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).rogg skrev:Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MC-ulykker
Jeg vil tro at de fleste som kjører styggfort stortsett gjør dette på veier som de kjenner godt?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC-ulykker
Det var en dokumentar på tv om dette for en tid tilbake. Det er vel mistanke om at mange av disse ulykkene er selvmord, selv om også dette er vanskelig å bevise.ega16 skrev:Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).rogg skrev:Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.ega16 skrev:Jeg vil tro at de fleste som kjører styggfort stortsett gjør dette på veier som de kjenner godt?
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Re: MC-ulykker
Håper virkelig folk er så egoistiske at de involverer andre uskyldige mennesker sin egen frivillige død, ille nok med familie og venner.SuperMorten skrev:Det var en dokumentar på tv om dette for en tid tilbake. Det er vel mistanke om at mange av disse ulykkene er selvmord, selv om også dette er vanskelig å bevise.ega16 skrev:Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).rogg skrev:Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Godt poeng. Så lenge man forsetter å pushe grenser så vil man nok nå et visst punkt.jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: MC-ulykker
Om 60-sonen ikke står i stil med området den er satt i da? Nei, norske fartsregler er patetiske..RuneMC skrev:Nja, jeg har begrenset sympati med de som kjører altfor fort i tettbebygd strøk - litt mer detaljer her: http://dt.no/nyheter/kritisk-skadd-i-mo ... -1.7562999 og om råkjøring i veien her http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=81 Har selv blitt passert av sorten som kommer i 100+ noen ganger i 60-soner både på Hurumlandet og på Vestsideveien i Lier - synes at 60 og under bør man respektere. Dessverre er det en minoritet som ikke gjør det, og da krever beboerne fartsdumper og da må fartsgrensen ned til 40 ...og derfor blir det stadig flere 40-soner...Svolp skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.8341203
Usj.. Håper det går bra!
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: MC-ulykker
Løsningen er jo enkel! Sett opp fartsgrensa! :)RuneMC skrev: og om råkjøring i veien her http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=81
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: MC-ulykker
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Re: MC-ulykker
Sant nok, men det bør man gjøre på bane og ihvertfall ikke på veier i tettbygde strøk. Ellers så er jeg ikke helt enig i det siste du sier, kjører man safe så har man også større marginer for å hente seg inn dersom noe uforutsett skulle skje, man skal ikke mye opp i hastighet for å merke at beslutning og handlingsrommet krymper betraktelig.AndreasB skrev:Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Re: MC-ulykker
Du kan jo forsøke å sende epost til firmapost-sor@vegvesen.no og høre om de vil sette opp grensen.AndreasB skrev:Løsningen er jo enkel! Sett opp fartsgrensa! :)
Dessverre er uvanlige ulykker ofte utslagsgivende for at farten skiltes ned. Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser.
Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.
Og kjører mange nok MC-førere forbi fartsbokser i 200 km/t så kan vi nok vente oss at det blir endringer i reglene der, slik at foto av skilt bakfra er alt som trengs - dvs eieren gjøres ansvarlig. (Som i Sveits f.eks.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Hvor lenge er det du har hatt sertifikat på noe som kan kjøres på vei?AndreasB skrev:Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Selv har jeg ganske snart 30 år med lappen hvor jeg har gjort meg mine erfaringer.
Vi kan jo snakkes når du har en tredjedel av den erfaringen, så får vi se hvilke erfaringer du har gjort innen da. Men de første 10 åra så tror jeg ikke at jeg gidder.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: MC-ulykker
Selvforskyld eller ikke, unner ingen og kræsje og skade seg... 

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
Veldig ofte er slike ønsker fra beboere og lokalpolitikere velbegrunnede, de kjenner forholdene og vil gjerne leve lenge i landetRuneMC skrev: .... Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser...
... naturlig å sammenligne. Ja. man sier jo ofte disse kloke ord.RuneMC skrev: Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.
Man sammenligner veiene, og finner ut at Norge ligger langt bak "de det er naturlig å sammenligne oss med", så finner vi ut at vi også har lavere fartsgrenser. Er ikke det ganske naturlig egentlig, og logisk og fornuftig? Dårligere veier - lavere fartsgrenser.
Kanskje vi ligger på et fornuftig nivå?
Vi har vel også en bedre ulykkesstatistikk enn "de det er naturlig å sammenligne oss med"?
Sist redigert av jhn den 01 okt 2012, 12:08, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC-ulykker
Jeg tenker vel at alle som klager på lave fartsgrenser og dårlig veistandard i Norge, burde ta seg en tur ut i verden, så ser de at vi egentlig ikke har så mye å klage på. Norske "verdensmestere" som skriker etter høyere hastigheter hadde sannsynligvis endt opp som roadkill på en øde landevei i Venezuela, Midt Østen eller Kina.. Jeg har vært der, og takker høyere makter for at jeg slapp å kjøre selv.. Nå sier jeg ikke at jeg er fornøyd med norsk veistandard. Det er mye å ta tak i, men det er også mye som kunne vært værre..jhn skrev:Veldig ofte er slike ønsker fra beboere og lokalpolitikere velbegrunnede, de kjenner forholdene og vil gjerne leve lenge i landetRuneMC skrev: .... Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser...
... naturlig å sammenligne. Ja. man sier jo ofte disse kloke ord.RuneMC skrev: Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.
Man sammenligner veiene, og finner ut at Norge ligger langt bak "de det er naturlig å sammenligne oss med", så finner vi ut at vi også har lavere fartsgrenser. Er ikke det ganske naturlig egentlig, og logisk og fornuftig? Dårligere veier - lavere fartsgrenser.
Kanskje vi ligger på et fornuftig nivå?
Vi har vel også en bedre ulykkesstatistikk "de det er naturlig å sammenligne oss med"?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km