MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av Carpa »

Ser de har rettet det til "motorsykkelen ble tauet inn" nå :grin:

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Så en rød Fiat 500 og en motorsykkel som muligens hadde støtt sammen i høyre felt i Festningstunnellen i Oslo, rundt kl 8 (jeg var på vei for å levere MC'n til service). Motorsyklisten gikk oppreist, så sannsynligvis ingen personskade å snakke om. Har ikke sett noen notis om det i avisen ennå heller...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054294" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av Svolp »

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Svolp skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.8341203
Usj.. Håper det går bra!
Nja, jeg har begrenset sympati med de som kjører altfor fort i tettbebygd strøk - litt mer detaljer her: http://dt.no/nyheter/kritisk-skadd-i-mo ... -1.7562999 og om råkjøring i veien her http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=81 Har selv blitt passert av sorten som kommer i 100+ noen ganger i 60-soner både på Hurumlandet og på Vestsideveien i Lier - synes at 60 og under bør man respektere. Dessverre er det en minoritet som ikke gjør det, og da krever beboerne fartsdumper og da må fartsgrensen ned til 40 ...og derfor blir det stadig flere 40-soner... :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Uten å avspore på noen som helst måte, er det en tanke som har kommet igjen og igjen når jeg leser om MC-ulykker, uavhengig av skadeomfang osv: Det virker på meg som om de aller fleste ulykkene er "alene-ulykker". At MC-fører overvurderer egne ferdigheter, evt feiltolker veiens tilstand. eller på annen måte gjør en feil, som fører til ulykken. Nå finnes det sikkert statistikker på dette, men i skrivende stund har jeg ikke funnet noe som hverken bekrefter eller avkrefter mine synspunkter.
Men for min egen del tror jeg at jeg har opplevd de mest skremmende situasjonene alene. Jeg gjør en feilvurdering, er ikke våken nok, eller kjenner ikke veien godt nok til å vite at det var et hull akkurat der, altså kjørte jeg for fort akkurat der..

Derfor er jeg i ferd med å konkludere (kanskje både feil og farlig men...) med at bilførerne rundt meg ikke utgjør den største faren, men at det er JEG som mc-fører som utgjør den største faren mot meg selv..?

Etter å ha skrevet dette, ser jeg at dette kanskje skulle vært en egen tråd..?? Jeg lar andre avgjøre det tror jeg..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Det er nettopp dette som er litt komplisert...
Enten har MC-føreren overvurdert egne kjøreferdigheter og forulykket pga. førerfeil og mangel av kjøreerfaring sov., osv.
Eller så kan flere av ulykkene ha en "usynlig" (vært på åstedet, men ikke registret selv hva tilstedeværelsen har ført til) involvert part, som f.eks. dyr som har forvillet seg ut i veibanen og fått MC-føreren til å reagere på en måte som fører til at vedkommende mister kontrollen.
En annen årsak kan være bilførere som f.eks. kommer litt for kjapt rundt en sving midt i veien og får MC-føreren til å gjøre en unnamanøver som vedkommende ikke greier "å ta inn igjen" og som dermed fører til fatal grøftekjøring...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rogg »

ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

AJ skrev:Det er nettopp dette som er litt komplisert...
Enten har MC-føreren overvurdert egne kjøreferdigheter og forulykket pga. førerfeil og mangel av kjøreerfaring sov., osv.
Eller så kan flere av ulykkene ha en "usynlig" (vært på åstedet, men ikke registret selv hva tilstedeværelsen har ført til) involvert part, som f.eks. dyr som har forvillet seg ut i veibanen og fått MC-føreren til å reagere på en måte som fører til at vedkommende mister kontrollen.
En annen årsak kan være bilførere som f.eks. kommer litt for kjapt rundt en sving midt i veien og får MC-føreren til å gjøre en unnamanøver som vedkommende ikke greier "å ta inn igjen" og som dermed fører til fatal grøftekjøring...
Mulig du har rett i dine to siste teorier, men tro om ikke det ville vist sæ i statistikken til de overlevende. Altså at de som overlever slike ting hadde fortalt om det litt oftere.
Vi mc-førere kjører vel helst styggfort når vi er alene, derfor har jeg litt tro på SuperMortens teori.
Men gudene vet ... de burde i hvertfall vite

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Teorien min er vel sånn ca 50/50 basert på hva jeg leser OG egne opplevelser.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

rogg skrev:
ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.
Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Jeg vil tro at de fleste som kjører styggfort stortsett gjør dette på veier som de kjenner godt?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

ega16 skrev:
rogg skrev:
ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.
Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).
Det var en dokumentar på tv om dette for en tid tilbake. Det er vel mistanke om at mange av disse ulykkene er selvmord, selv om også dette er vanskelig å bevise.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:Jeg vil tro at de fleste som kjører styggfort stortsett gjør dette på veier som de kjenner godt?
Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

SuperMorten skrev:
ega16 skrev:
rogg skrev:
ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.
Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).
Det var en dokumentar på tv om dette for en tid tilbake. Det er vel mistanke om at mange av disse ulykkene er selvmord, selv om også dette er vanskelig å bevise.
Håper virkelig folk er så egoistiske at de involverer andre uskyldige mennesker sin egen frivillige død, ille nok med familie og venner.

jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Godt poeng. Så lenge man forsetter å pushe grenser så vil man nok nå et visst punkt.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: MC-ulykker

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev:
Svolp skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.8341203
Usj.. Håper det går bra!
Nja, jeg har begrenset sympati med de som kjører altfor fort i tettbebygd strøk - litt mer detaljer her: http://dt.no/nyheter/kritisk-skadd-i-mo ... -1.7562999 og om råkjøring i veien her http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=81 Har selv blitt passert av sorten som kommer i 100+ noen ganger i 60-soner både på Hurumlandet og på Vestsideveien i Lier - synes at 60 og under bør man respektere. Dessverre er det en minoritet som ikke gjør det, og da krever beboerne fartsdumper og da må fartsgrensen ned til 40 ...og derfor blir det stadig flere 40-soner... :doh
Om 60-sonen ikke står i stil med området den er satt i da? Nei, norske fartsregler er patetiske..

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: MC-ulykker

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev: og om råkjøring i veien her http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=81
Løsningen er jo enkel! Sett opp fartsgrensa! :)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: MC-ulykker

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

AndreasB skrev:
jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..
Sant nok, men det bør man gjøre på bane og ihvertfall ikke på veier i tettbygde strøk. Ellers så er jeg ikke helt enig i det siste du sier, kjører man safe så har man også større marginer for å hente seg inn dersom noe uforutsett skulle skje, man skal ikke mye opp i hastighet for å merke at beslutning og handlingsrommet krymper betraktelig.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

AndreasB skrev:Løsningen er jo enkel! Sett opp fartsgrensa! :)
Du kan jo forsøke å sende epost til firmapost-sor@vegvesen.no og høre om de vil sette opp grensen.
Dessverre er uvanlige ulykker ofte utslagsgivende for at farten skiltes ned. Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser.
Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.

Og kjører mange nok MC-førere forbi fartsbokser i 200 km/t så kan vi nok vente oss at det blir endringer i reglene der, slik at foto av skilt bakfra er alt som trengs - dvs eieren gjøres ansvarlig. (Som i Sveits f.eks.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av evike »

AndreasB skrev:
jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..
Hvor lenge er det du har hatt sertifikat på noe som kan kjøres på vei?
Selv har jeg ganske snart 30 år med lappen hvor jeg har gjort meg mine erfaringer.
Vi kan jo snakkes når du har en tredjedel av den erfaringen, så får vi se hvilke erfaringer du har gjort innen da. Men de første 10 åra så tror jeg ikke at jeg gidder.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av Svolp »

Selvforskyld eller ikke, unner ingen og kræsje og skade seg... :sk?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev: .... Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser...
Veldig ofte er slike ønsker fra beboere og lokalpolitikere velbegrunnede, de kjenner forholdene og vil gjerne leve lenge i landet
RuneMC skrev: Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.
... naturlig å sammenligne. Ja. man sier jo ofte disse kloke ord.
Man sammenligner veiene, og finner ut at Norge ligger langt bak "de det er naturlig å sammenligne oss med", så finner vi ut at vi også har lavere fartsgrenser. Er ikke det ganske naturlig egentlig, og logisk og fornuftig? Dårligere veier - lavere fartsgrenser.
Kanskje vi ligger på et fornuftig nivå?
Vi har vel også en bedre ulykkesstatistikk enn "de det er naturlig å sammenligne oss med"?
Sist redigert av jhn den 01 okt 2012, 12:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
RuneMC skrev: .... Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser...
Veldig ofte er slike ønsker fra beboere og lokalpolitikere velbegrunnede, de kjenner forholdene og vil gjerne leve lenge i landet
RuneMC skrev: Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.
... naturlig å sammenligne. Ja. man sier jo ofte disse kloke ord.
Man sammenligner veiene, og finner ut at Norge ligger langt bak "de det er naturlig å sammenligne oss med", så finner vi ut at vi også har lavere fartsgrenser. Er ikke det ganske naturlig egentlig, og logisk og fornuftig? Dårligere veier - lavere fartsgrenser.
Kanskje vi ligger på et fornuftig nivå?
Vi har vel også en bedre ulykkesstatistikk "de det er naturlig å sammenligne oss med"?
Jeg tenker vel at alle som klager på lave fartsgrenser og dårlig veistandard i Norge, burde ta seg en tur ut i verden, så ser de at vi egentlig ikke har så mye å klage på. Norske "verdensmestere" som skriker etter høyere hastigheter hadde sannsynligvis endt opp som roadkill på en øde landevei i Venezuela, Midt Østen eller Kina.. Jeg har vært der, og takker høyere makter for at jeg slapp å kjøre selv.. Nå sier jeg ikke at jeg er fornøyd med norsk veistandard. Det er mye å ta tak i, men det er også mye som kunne vært værre..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar