Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Brukeravatar
Geso
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Geso »

AJ skrev:Joda, teltet virker solid.
Nå satte jeg det opp i hui & hast og brukt teltpluggene til å feste bardunene. Men jeg forstår det slik på lavvoen du har kjøpt, at det er mulig å feste det med pluggene til bakken med festepunktet i stormattekanten?
Fant ingen slike på lavvoen jeg har kjøpt... :eh
Men så kanskje ikke godt nok etter... :-k
Uansett skal det bli artig å dra på tur med dette teletet i stedet for "krypinn"-teltet vi har fra før ;-)

Hei AJ

Fant du noengang pluggfester i stormmattekanten?
(Vurderer nemlig å kjøpe en slik lavvo)

Mvh
Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Det skulle ikke mangle på oppmerksomhet med ett slik telt.
Her er det mulig å stå rett inni i tillegg til å parkere MC "innendørs". :prf

http://www.themonsterfactory.com/produc ... -tent.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Galilee
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
Kontakt:

Legg inn av Galilee »

HER er teltet for mc turer:

Kjekt når man er på treff å skal sette opp telt seint på kvelden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Geso skrev:
Hei AJ

Fant du noengang pluggfester i stormmattekanten?
(Vurderer nemlig å kjøpe en slik lavvo)

Mvh
Geso
Denne posten må jeg ha oversett... :eh
Men bedre sent enn aldri, får vi håpe... :8-[

Har satt opp lavoo'en kun én gang langt og mener å huske at jeg ikke fant pluggfester i stormmattekanten. Men tror det skal kunne løse seg likevel med plugger... Kommer antakelig til å sette opp lavoo'en igjen neste helg sånn at kona også kan være med på moroa... :knegg
Hun skal tross alt være med på turer hvor dette indianerteltet skal settes opp... ;-)

Tar noen bilder (håper jeg husker å gjøre det, da... :overtro) og legger ut her i tråden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Galilee skrev:HER er teltet for mc turer:

Kjekt når man er på treff å skal sette opp telt seint på kvelden.
Kikka på et helt likt telt i dag (annet fabrikat...) og synes det så stusselig ut. Lite med lav takhøyde. I tillegg pakket som en sirkel på størrelse med et 17" MC-dekk omtrent.
Ikke særlig praktisk å frakte med seg på tur...
:mk

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har et gimle 4 som jeg kjøpte i vinter. Og til mitt bruk er det suverent. Men så er vi 3 stk på tur på to sykkler og. Pakkestørrelsen er helt grei da det går ned i toppboksen, og fremdeles er det plass til mer oppi der.

Men til egoturer synes jeg det er litt stort. Da bruker jeg et Vango Tempest 200
http://www.vango.co.uk/expedition/tempest-200.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er bra laget, alu stenger og har holdt meg tørr når det har regnet. Vi har brukt det når jeg har hatt kona med men lite bagasjeplass da. Neste gang blir det sikkert gimle 4 som blir med på tur da. Jeg invisterte i nye liggunderlag og soveposer til oss bege og utrolig hvor mye mer plass vi fikk da. Kjøpte meg Exped Downmat og er jo nesten som å ligge i senga.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da tror jeg faktisk at jeg har funnet det perfekte teltet for meg - og Bakpå ;-)

Nemlig dette:

Eller kanskje dette...? :knegg :

http://feynman.omander-cdn.com/autogen/ ... d07f50.ogv" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror nok jeg heller satser på Etesian 4, men synes det er en noe stiv pris :-k 5999,- koster det her i landet...
Kan nok hende jeg må se hva utlandet har å by på, også i dette tilfellet... :roll

Så da kan det hende at jeg legger ut Helin lavvoen til salgs etter hvert. Skjønt helt sikker er jeg ikke... Kan jo være greit med et indianertelt i heimen... ;-)

Men Vango-teltet er fortsatt til salgs! :vs :
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=109878#p109878" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da er Etesian teltet fra England ankommet - levert på døra av Posten som avkrevde meg for 585,- kr. Betalte kr. 2392,- for teltet på nett. Dermed ble den totale prisen 2977,-, som er under halv pris i forhold til den norske. Som for øvrig ville krøpet over 6000,- om jeg skulle fått det levert på samme måten.

Om det lønner seg å handle utenlands? Dumt spørsmål, kanskje? I en del tilfeller gjør det ikke det. Ikke minst pga. av høye portoutgifter til Norge. Men i dette tilfellet må jeg i all beskjedenhet si at jeg gjorde et godt kjøp :-) Lav pris på produktet og ikke minst gunstig pris på forsendelsen.

Blir å prøve teltet i helga, tenker jeg... ;-) før vi tar det med oss på langturen vår til Norgestreffet \:D/

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Hehe :knegg Du må da snart kunne anlegge din helt egne teltlandsby der
oppe på Hadeland :lol Jeg synes det renner inn etpar telt og en iglo i året jeg.
Bed & breacfast mc- treff i de Hadelanske skoger :scratch :-k :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Hehe :knegg Du må da snart kunne anlegge din helt egne teltlandsby der
oppe på Hadeland :lol Jeg synes det renner inn etpar telt og en iglo i året jeg.
Bed & breacfast mc- treff i de Hadelanske skoger :scratch :-k :P :p
Hadde tenkt å beholde Vango-teltet og Hellin-lavvo'en, men er antakelig i ferd med å ombestemme meg... :-k
Begge teltene i tipp-topp stand med alt tilbehør. Lavvo'en har vært satt kun én gang.

Har også noen liggeunderlag som jeg antakelig også ønsker å bli kvitt siden jeg har kjøpt et par nye av den selvoppblåsbare typen + et par soveposer (sorte, 3-sesongs) som går veldig billig hvis noen er interessert.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kunne ikke dy meg... :redface
Måtte bare gjøre en prøveoppsetting av det nye teltet.
Og tror jeg fikk det til rimelig brukbart ;-)
Så langt, så bra :thumleft Tror dette kan bli et bra telt å ha med på turen, ja!

Bra takhøyde og god plass :thumleft

Bilde
Kompakt pakkestørrelse - 55 cm. bredde, 6 kg.

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

For de som evt. er interessert og ikke ønsker å kjøpe fra utlandet:

Etesian 4 til sterkt redusert pris:

Etesian4 3999.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Hadde sikkert funnet ut av det hvis æ hadde lest gjennom alle innleggene, men er alt for lat.
Er ute etter et enmannstelt med god plass til bagasje, innertelt er en selvfølge, rimelig pris, må tåle regnvær og sist men ikke minst, stengene må være kortere enn 40 cm når de er slått sammen.
Alt til en rimelig pris. Kom med anbefalinger !

(Trenger ikke nødvendigvis å være enmannstelt)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Hadde sikkert funnet ut av det hvis æ hadde lest gjennom alle innleggene, men er alt for lat.
Er ute etter et enmannstelt med god plass til bagasje, innertelt er en selvfølge, rimelig pris, må tåle regnvær og sist men ikke minst, stengene må være kortere enn 40 cm når de er slått sammen.
Alt til en rimelig pris. Kom med anbefalinger !

(Trenger ikke nødvendigvis å være enmannstelt)
Tror du skal slite litt for å få tak i et telt med stenger med ledd som er 40 cm. eller kortere.
Vang-teltet vårt har ledd som er ca. 60 cm. og Etesian 4 teltet har omtrent samme lengden, muligens litt kortere (litt seint til å ta åpne pakka for å sjekke nærmere...).

Utenom kravet du har til stengene anbefaler jeg gjerne Vango 3 teltet; god plass til én og mye bagasje. Veier også under 4 kg.

Mer info her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=109878#p109878" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

????? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=13158928" onclick="window.open(this.href);return false;
Iallefall 40 cm stenger og billig :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

http://outshop.dk/shop/vango-tempest-200-12010p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg har dette og er kjempefornøyd!

http://outshop.dk/shop/vango-banshee-200-9474p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

dette er enda mindre men jeg ville ha litt bagasjeplass
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Hadde bestemt meg for å finne et billig telt i dag, og fant ett hos MX-sport til 299,-.
Hele teltet virket nokså miserabelt, og det var vel ikke annet å vente til den prisen. Men stengene var korte, bare
30 cm sammenbrettet.
Endte opp med ett Helsport Ringstind etter at selgeren spurte om det kunne hende at teltet skulle brukes i sånt vær som det var i formiddag. Og det kan jo hende.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Harju
Motorsykkelen din: TDM 900

Legg inn av Harju »

Jompa skrev:Hadde bestemt meg for å finne et billig telt i dag, og fant ett hos MX-sport til 299,-.
Hele teltet virket nokså miserabelt, og det var vel ikke annet å vente til den prisen. Men stengene var korte, bare
30 cm sammenbrettet.
Endte opp med ett Helsport Ringstind etter at selgeren spurte om det kunne hende at teltet skulle brukes i sånt vær som det var i formiddag. Og det kan jo hende.....

Da gjorde du ikke feil!! Håper det var et Ringstind 2 (samme som jeg har) da, for 1'ern er sabla trang...
TDM 900

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Det finnes faktisk telt med sement-lerret :oh ...litt tungt... men så holder det 10+ år da... http://www.youtube.com/watch?v=vv3SII568v0 (...også kan det ikke flyttes da...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Noe dyrere enn Etesian4 teltet jeg kjøpte tidligere i år og som vi brukte og var veldig godt fornøyd med på årets Norges-treff, er dette 2-mannsteltet fra Redverz.
Mer info (spesifikasjoner osv.) her.
http://redverz.com/Tent-Tenere.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Veier det samme og har egen MC-garasje :prf
Får også kjøpt egen bunnduk som ikke veier mer enn 170 gram.
Ser ut som en meget god løsning for slitne bikere på tur ;-) :sover

Hadde jeg oppdaget dette tidligere ville det helt klart vært med i vurderingen.

Brukeravatar
ole m.
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.

Legg inn av ole m. »

AJ skrev:Noe dyrere enn Etesian4 teltet jeg kjøpte tidligere i år og som vi brukte og var veldig godt fornøyd med på årets Norges-treff, er dette 2-mannsteltet fra Redverz.
http://redverz.com/Tent-Tenere.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ønske å dra motorsykkelen inn i teltet? Min sykkel tåler i alle fall vann... I tillegg kommer risikoen for at den kan velte over deg mens du sover, og den ørlille sjansen for at den begynner å brenne eller lekke bensin. Nei, sykkelen parkerer jeg i god avstand fra stedet jeg sover.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ole m. skrev:
AJ skrev:Noe dyrere enn Etesian4 teltet jeg kjøpte tidligere i år og som vi brukte og var veldig godt fornøyd med på årets Norges-treff, er dette 2-mannsteltet fra Redverz.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ønske å dra motorsykkelen inn i teltet? Min sykkel tåler i alle fall vann... I tillegg kommer risikoen for at den kan velte over deg mens du sover, og den ørlille sjansen for at den begynner å brenne eller lekke bensin. Nei, sykkelen parkerer jeg i god avstand fra stedet jeg sover.
Man vel strengt tatt ikke parkere i telt'garasjen'... :-J
Uansett så er 'garasje'plassen ypperlig til andre ting med ståhøyde på inntil 195 cm. Veldig bra på et telt i denne vektklassen, må jeg si :thumleft

Brukeravatar
ole m.

Legg inn av ole m. »

AJ skrev:
ole m. skrev:

Man vel strengt tatt ikke parkere i telt'garasjen'... :-J
Uansett så er 'garasje'plassen ypperlig til andre ting med ståhøyde på inntil 195 cm. Veldig bra på et telt i denne vektklassen, må jeg si :thumleft
Nei, man ikke det, men det er jo nettopp det som markedsføres, og som du også fremhever her som "perfekt".
God høyde i teltet er fint å ha, så jeg mener ikke at teltet ikke kan være bra.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ole m. skrev:Nei, man ikke det, men det er jo nettopp det som markedsføres, og som du også fremhever her som "perfekt".
Øh... Ok... og neivel? :eh
:scratch :dontknow

Brukeravatar
ole m.

Legg inn av ole m. »

AJ skrev:
ole m. skrev:Nei, man ikke det, men det er jo nettopp det som markedsføres, og som du også fremhever her som "perfekt".
Øh... Ok... og neivel? :eh
:scratch :dontknow

Spør gjerne om det var noe du ikke fikk med deg AJ.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar