Denne tråden er nok ikke tenkt å være en tråd hvor sakligheten skal sitte i høysetet,
men mere en kverulanttråd av den typen som gjerne dukker opp midtvinters.
Typisk utslag av pms, vil jeg som lekmann tro.

Jompa skrev:Den gode doktoren har nok stilt rett diagnose, men bommer på "pasientgruppa".
Denne tråden er nok ikke tenkt å være en tråd hvor sakligheten skal sitte i høysetet,
seriøse flashback fra 86" RG 250 Gamma(mekkern spesialTomB skrev:gsx750_80 skrev:JohnnyTh skrev:Jeg synes det høres merkelig ut at man skal kunne kjøre fortere på en 250 en på en 1400. Skal vi prøve? Første mann til Roma for eksempel :-) med mindre du igjen snakker om smale svingete krøtterstier.TomB skrev:Fins det egentlig noe som er for lite, tenker da på minimunn 125, siden dette er mc-forum.
Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.
På veldig svingete småveier må vel nesten 250 være midt i blinken
Personlig tror jeg ikke det finnes noe som er for lite. Alt kommer ann på hva man vil ha og hvordan man vil bruke det.
Og jeg syns ikke mc stopper ved 125 kubikk. Finnes da lettsykkler som er mindre en det. En gang i tiden hadde jeg en RD80. Fordelen var at man kunne ha ei jente bakpå. For den gikk okke mye fortere en en moped. Mopeder blir ikke helt det samme for det er noe de fleste kjører for å komme et sted ikke på grunn av intresse.
Jeg kjører Ninja 250R selv, når føret tillater det (ca 8900 km siden april). Sykkelen er uhyre letthånterlig og jeg har stor glede av den. Her er en video fra Laguna Seca, som er svingete, men neppe "krøttersti". Der kan man se at de tyngre syklene (600 og oppover) blåser forbi 250'en på rettstrekkene, men blir til dels tatt igjen i svingene; http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .
For norske veger er 250'en suveren, selv om jeg nok tror at den nye 300'en vil være ennå bedre. Har hatt ZX 11. Det var som å manøvrere en blåhval til sammenlikning, delvis pga tendens mot mye høyere hastigheter.
Er for øyeblikket ved Mogan på Gran Canaria, og leide en Suzuki 250 for noen dager siden. Liten vits i 1000 kubikk her, da fjellvegene var ultra-svingete, smale og ikke egnet for snitthastighet særlig over 40 km/t (?).
Hærlig film![]()
Sånn jeg mener også, svinger er mye morsommere med mindre sykkel![]()
![]()
Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme
He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Jeg kan ikke forstå at det kal være mer utfordrende med en liten sykkel, høres rart ut hvis man i samme åndedrag sier at de er mer lettkjørt.DrGreve skrev:He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)
Kjørte K1600GT på favorittveien min, og nei, det ga meg ikke samme gofølelsen som 800R`n eller SV`n eller GS`nDrGreve skrev:He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)
Utfordrende? mer morsomt snakker jeg om, fordi høyere fart inn, i svingen og i utgangenJohnnyTh skrev:Jeg kan ikke forstå at det kal være mer utfordrende med en liten sykkel, høres rart ut hvis man i samme åndedrag sier at de er mer lettkjørt.DrGreve skrev:He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Poenget mitt er at det ikke er noe feil med hverken deg eller meg. Ingen andre skal komme å fortelle meg hva jeg skal syns er morsomt.TomB skrev:Kjørte K1600GT på favorittveien min, og nei, det ga meg ikke samme gofølelsen som 800R`n eller SV`n eller GS`n![]()
men det er vel meg det er noe feil på![]()
Kjørekunnskapen min holder nok mål
DrGreve skrev: Gjør det du liker å gjøre med din sykkel som du kjøper for det formålet som er din preferanse, men slutt å påstå at du har rett og alle andre har feil. Og ingen navn er nevnt, så dette var en generell betraktning.
Jompa skrev:Den gode doktoren har nok stilt rett diagnose, men bommer på "pasientgruppa".
Hehe denne var god , men du har nok helt rett mr.JompaJompa skrev:Den gode doktoren har nok stilt rett diagnose, men bommer på "pasientgruppa".
Herregud nei! Det er sykkeltypen det er noe feil på, for slik jeg "kjenner" deg, er det svinger det skal være, så din favorittvei er neppe rett fremTomB skrev:Kjørte K1600GT på favorittveien min, og nei, det ga meg ikke samme gofølelsen som 800R`n eller SV`n eller GS`nDrGreve skrev:He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)![]()
men det er vel meg det er noe feil på![]()
Kjørekunnskapen min holder nok mål
Mulig det duKwak skrev:Tyngden er lavere på måned pga mindre gravitasjon (tyngdekraft), men massen er forsatt den samme. Så med F=mxa så skal det like mye kraft til å akselerere en kilo på månen som på jorden. Fortsatt forskjell på vekt og masse!Bringisen skrev:Hvis vi skal gå dypere så misforstår du meg rettKwak skrev:Godt jobba Bringisen. Du har nettopp bevist at det du sa her:Bringisen skrev:Fysikk er gøy vett dutagesk skrev:La oss si det slik: Newton er enten på din planet eller på min.Bringisen skrev: På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5![]()
tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe
For jeg tror ikke vi to er på samme![]()
[TaSK]![]()
Ser man vekk fra friksjon , luftmotstand og slikt så kan man jo bruke formelen for kraft som er
F = m x a
Ved å snu denne formelen får man akselerasjonen (a)
a = F/m
Hvis vi tar en sykkel med massen 200kg og kraften 100N så vil den kunne oppnå
100/200 = 0,5 m/s2. ( 0,5 meter pr. sekund)
"På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe "
er matematisk feil.
Det er forskjell på masse og vekt! Eller vil du også påstå at månen selv har null masse?![]()
Massen i kg vil alltid være lik både på månen og på jorden men tyngden i N vil være forskjellig.
Månens tyngdekraft er heller ikke 1.5 som jeg skrev i natt men 1.6.
Hvis vi da tar motorsykkelen med massen 200kg så vil tyngden på månen kun bli
200x1.6=320N
Og på jorden vil den samme sykkelen har tyngden
200x9.8=1960N
Det vil derfor etter min enkle mening kreves mindre kraft N i retning fremover for å få motorsykkelen til å akselere.
Men nå er det dag og ikke natt så vi får vel holde oss på jorden![]()
Marktrykket blir mye lavere så kraftige nedlegg skal man være forsiktig med. Nå må jeg innrømme at jeg har lite erfaring med å kjøre MC på månen så det er mulig jeg tar feil.
Jau, i PMS-tidene bites hestene, eller var det krybba? Eller noe helt annet?ArcticTiger skrev:Vi trenger en sånn her tråd og disskusjon nå midtvinters, det er godt å lufte seg littOg den er jo helt rellevant 0g veldig saklig syns jeg, ingen kverrulering, vi disskuterer jo Mottor-sykkler
![]()
Det hadde vært mye værre om vi begynte å disskutere Damer foreksempel, relatert til Kubbikk og Forlite/Formye
Men nu var jo den gml GT veldig tung, om det er den du snakker om da, "flying brick"..hoff...og gikk godt gjorde den heller ikketagesk skrev:I gamle dager hadde jeg en BMW K1200GT. Uten å overdrive kan vi vel si at den gikk ganske godt.
Landeveislokomotiv er et bra uttrykk.
Men, som andre sykler i samme kategori, så hadde den jo styredemper.
Hallo?
Ingen sykkel med styredemper kvalifiserer til lettkjørt.
Her hvor jeg bor er det mest svingete veier.
En 12GT var så feil som overhodet mulig.
Selv om den hadde større motor og et betydelig overtak på heste-fronten.
[TaSK]
Nei,det syns jeg ikke. Å diskutere mopper er jo egentlig meningsløst,det er jo bare å bestille seg en prøvetur hver gang man ser noe som tiltaler en. Dette uten at den moppen som står i garasjen bryr seg.ArcticTiger skrev:Det hadde vært mye værre om vi begynte å disskutere Damer foreksempel, relatert til Kubbikk og Forlite/Formye
Styredemper på lille loppa mi å , SV`n hadde også. Syns begge er lettkjørte jegtagesk skrev:
Ingen sykkel med styredemper kvalifiserer til lettkjørt.
[TaSK]
nei-det er både fysiske og geometriske forskjeller.DrGreve skrev:Og uansett hvilken sykkel du kjører, så er nedlegget lik ved samme fart i samme sving :)
Alt til sitt bruk, nok en gang. Her _vil_ du jo misforstå TommenDrGreve skrev:He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.