Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:05 Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?
Jeg tror jeg leste en gang at dekkets adisjonsegenskaper hadde minst, om ikke mer å si en dekkets mønster. Men hva som skaper høy addisjon/heft, vet æ ikke :crazy:
Men det som er sikkert er at dekk som skal ha høy arbeidstemperatur, ofte sportsdekk, ikke stiller like sterkt som de som blir fortere varm, sport/turingdekk.
Når det gjelder levetiden er jeg også usikker :knegg ,men har ikke sport/turingdekk dypere mønster enn sportsdekk, og kanskje det er eneste faktoren som spiller rolle??

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av BC45 »

ZZR-Erling skrev: 05 sep 2017, 19:11
BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:05 Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?
Jeg tror jeg leste en gang at dekkets adisjonsegenskaper hadde minst, om ikke mer å si en dekkets mønster. Men hva som skaper høy addisjon/heft, vet æ ikke :crazy:
Men det som er sikkert er at dekk som skal ha høy arbeidstemperatur, ofte sportsdekk, ikke stiller like sterkt som de som blir fortere varm, sport/turingdekk.
Når det gjelder levetiden er jeg også usikker :knegg ,men har ikke sport/turingdekk dypere mønster enn sportsdekk, og kanskje det er eneste faktoren som spiller rolle??
Jeg er usikker på adisjonsegenskaper er for noe, er vel neppe evnen til å addere :P Det du sier om oppvarmingstid gir jo mening :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Ny og forbedret Bridgestone Battlax Adventure A41?

Legg inn av AJ »

Dette virker lovende på dekket som jeg har vært storfornøyd med på KTM'en!

Sannsynligheten er veldig stor for at jeg nok en gang går for Bridgestones Adventure dekk i 2018 - denne gangen versjon A41, som altså ser ut til å være et enda bedre dekk enn A40, som jeg har på sykkelen nå.
Skulle egentlig antakelig bare mangle siden utviklingen stadig går framover... ;) :



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjarne89 »

Hei. På jakt etter nye dekk til min gsxr. Valget står mellom Metzler m7rr eller bridgstone s21. Noen som har noen erfaringer med de? Sykkel blir brukt til både landeveis kjøring og til bane. Kjører veldig skjeldent på vått.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Bosted: Telemark

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LoneRider »

Jeg satte s21 på min gsxr i høst. Føles veldig stabile, kanskje en anelse tungstyrte, og ingen tegn til slipp på kalde høstveier. m7rr er nok minst like bra, men dyrere og slites etter sigende raskere.
Sist redigert av LoneRider den 15 des 2017, 22:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Hatt M7RR et par år nå og veldig fornøyd, bra på vått/tørt varmt/kaldt. Kommer veldig bra ut i tester også.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Spennende. Har hatt Pilot Road 4 og var fornøyd med dem, men siste paret jeg hadde klarte bare 5.000km. noe jeg syntes var veldig rart. Såpass rart at jeg ble skeptisk til kvaliteten. Så jeg byttet til Angel GT.

Men kanskje jeg skulle gitt dem nye en sjans....?

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Tja.. Ikke godt å si. Jeg foretrekker Roadtec 01. Fremdekket til Angel GT får jeg så høy slitasje på. Vi får se hva dekktestene til proffene angir.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Roadtec 01 er et kanondekk for touring/sporttouring.. Jeg er utrolig overrasket(gikk fra Roadtec Z8).

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Good Fredrik! God dekkfølelse er vesentlig!

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Juicebox »

Ikke et dekkspørsmål, men ganske relevant når man skifter dekk.
Hva bruker dere å smøre akselpinnen eller blir den smurt i det hele tatt? Fett, kobberpasta, aluminiumspasta, wd40 eller ingenting?

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 307
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

Tjukk kjedespray fra biltema.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Juicebox »

Kjedespray? Vil det ikke bare være ganske sticky etterhvert og et helvete å dra ut pinnen?

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 307
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

Neida. Bruker ikke den sticky typen. Ligner på en mellomting av grease og wd40

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Kjøp en tube hjullagerfett på bt. Den kan du bruke på akslingene, på gummitetninger(mot spacere) og på lageroverflatene.
Gjør alt rent før du smører.


KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KevinmsR6 »

Bjarne89 skrev: 13 des 2017, 10:05 Hei. På jakt etter nye dekk til min gsxr. Valget står mellom Metzler m7rr eller bridgstone s21. Noen som har noen erfaringer med de? Sykkel blir brukt til både landeveis kjøring og til bane. Kjører veldig skjeldent på vått.


Diablo rossi 3 kan virkelig anbefales :) jeg kjøpte de før sesongen ifjor og er god på vått og tørt kaldt og varmt :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Juicebox »

Ja, lest litt på forumer fra andre land og flere sverget til anti-seize. På norsk er det vel aluminium- og/eller kobberpasta. Har selv alltid brukt fett før, men lurer på hva ulemper og fordeler de forkskellige smøremidlene har? Er faktisk noen verksteder som ikke bruker noe i det hele tatt, bare rens.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 05 jan 2018, 17:11 Er faktisk noen verksteder som ikke bruker noe i det hele tatt, bare rens.
Det overrasker meg! Det er viktig å smøre hjulakselen for å hindre smuss og vann å trenge inn. Det skal påføres både på akselen og på leppene på tetningene. Som smøring er det ikke viktig da det ikke er noe annet enn tetningene som beveger seg rundt hjulakselen, men fett av ett eller annet slag er veldig viktig.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

cannon skrev: 05 jan 2018, 13:46 Kjøp en tube hjullagerfett på bt. Den kan du bruke på akslingene, på gummitetninger(mot spacere) og på lageroverflatene.
Gjør alt rent før du smører.
Jepp, gjør akkurat det samme. Smøringen er mest for at ikke skal ruste fast.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Juicebox skrev: 05 jan 2018, 17:11 Ja, lest litt på forumer fra andre land og flere sverget til anti-seize. På norsk er det vel aluminium- og/eller kobberpasta. Har selv alltid brukt fett før, men lurer på hva ulemper og fordeler de forkskellige smøremidlene har? Er faktisk noen verksteder som ikke bruker noe i det hele tatt, bare rens.
Fett er bra. Jeg har fett på alt som er.
Dog har jeg sjeldent lyst til å bruke kobberfett eller aluminiumsfett. Jeg føler liksom det blir stivt og kladdete over tid.
På bremseklossens bakside er vel eneste stedet jeg bruker kobberfett, et tynt lag på baksiden hindrer "skrik" og holder lenger enn vanlig fett av temperaturårsaker selvfølgelig. Om man skal bruke fett som skal tåle litt temperatur gjør jeg alltid en vurdering.
Å bruke kobberfett på aluminumsdeler for eksempel er av kjemiske årsaker ikke så lurt.
Aluminium ligger langt unna kobber i spenningsrekka, og vil kunne skape trøbbel. Kobber ligger mot den "edle" siden, alu. mot uedel med stål ca. midt i mellom der.
https://no.wikipedia.org/wiki/Spenningsrekke
Jeg vet det er mange som er glade i å dynke hjulbolter i kobberfett, ikke minst hjulnav. Jeg kjøpte en bil som dette var gjort på, og på bilen sto det noen fine aluminiumsfelger. Dessverre hadde kobberet gått sterkt til angrep på felgene.

Til skruer, og alt mulig slags hjulbolter etc. så går jeg for vanlig universalfett fra biltema, evt. slår to fluer i en smekk og kjøper hjullagerfettet deres. Kan brukes både til å pakke hjullager og til skruer osv. Universalfettet kjøper man en halvkilos"kladd" av hver gang og er billig.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 307
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

Takk for tips om biltema-fettkladd :)
Skal bytte framdekk snart, og skal da sørge for å pakke inn hjulaksel og tettninger i henhold til kjellv sine råd.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg renser alle bolter og hjulakslinger også smører jeg med hjullagerfett. BT sitt er ok.
Da jeg kjøpte crossern min hadde ikke vedkommende brukt fett på hjulakslinger. Den foran måtte jeg ta til verksted å få presset av hjulet.. Sitter ei hylse/spacer på den akslinga. Etter det måtte jeg kappe akslingen noen mm og gjengen pånytt pga all hamringa

Thunderace
Innlegg: 64
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Thunderace »

Når jeg skulle skifte dekk på acen så måtte jeg sage av hjulakselen og braketten til caliperen bake. Tidligere eiere hadde ikke brukt fett. Etter dette så
blir det fast rutine å rense og smøre aksel og hylse minst en gang per år.

Svar