Juicebox skrev: 05 jan 2018, 17:11
Ja, lest litt på forumer fra andre land og flere sverget til anti-seize. På norsk er det vel aluminium- og/eller kobberpasta. Har selv alltid brukt fett før, men lurer på hva ulemper og fordeler de forkskellige smøremidlene har? Er faktisk noen verksteder som ikke bruker noe i det hele tatt, bare rens.
Fett er bra. Jeg har fett på alt som er.
Dog har jeg sjeldent lyst til å bruke kobberfett eller aluminiumsfett. Jeg føler liksom det blir stivt og kladdete over tid.
På bremseklossens bakside er vel eneste stedet jeg bruker kobberfett, et tynt lag på baksiden hindrer "skrik" og holder lenger enn vanlig fett av temperaturårsaker selvfølgelig. Om man skal bruke fett som skal tåle litt temperatur gjør jeg alltid en vurdering.
Å bruke kobberfett på aluminumsdeler for eksempel er av kjemiske årsaker ikke så lurt.
Aluminium ligger langt unna kobber i spenningsrekka, og vil kunne skape trøbbel. Kobber ligger mot den "edle" siden, alu. mot uedel med stål ca. midt i mellom der.
https://no.wikipedia.org/wiki/Spenningsrekke
Jeg vet det er mange som er glade i å dynke hjulbolter i kobberfett, ikke minst hjulnav. Jeg kjøpte en bil som dette var gjort på, og på bilen sto det noen fine aluminiumsfelger. Dessverre hadde kobberet gått sterkt til angrep på felgene.
Til skruer, og alt mulig slags hjulbolter etc. så går jeg for vanlig universalfett fra biltema, evt. slår to fluer i en smekk og kjøper hjullagerfettet deres. Kan brukes både til å pakke hjullager og til skruer osv. Universalfettet kjøper man en halvkilos"kladd" av hver gang og er billig.