BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:05
Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?
Jeg tror jeg leste en gang at dekkets adisjonsegenskaper hadde minst, om ikke mer å si en dekkets mønster. Men hva som skaper høy addisjon/heft, vet æ ikke
Men det som er sikkert er at dekk som skal ha høy arbeidstemperatur, ofte sportsdekk, ikke stiller like sterkt som de som blir fortere varm, sport/turingdekk.
Når det gjelder levetiden er jeg også usikker ,men har ikke sport/turingdekk dypere mønster enn sportsdekk, og kanskje det er eneste faktoren som spiller rolle??
BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:05
Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?
Jeg tror jeg leste en gang at dekkets adisjonsegenskaper hadde minst, om ikke mer å si en dekkets mønster. Men hva som skaper høy addisjon/heft, vet æ ikke
Men det som er sikkert er at dekk som skal ha høy arbeidstemperatur, ofte sportsdekk, ikke stiller like sterkt som de som blir fortere varm, sport/turingdekk.
Når det gjelder levetiden er jeg også usikker ,men har ikke sport/turingdekk dypere mønster enn sportsdekk, og kanskje det er eneste faktoren som spiller rolle??
Jeg er usikker på adisjonsegenskaper er for noe, er vel neppe evnen til å addere Det du sier om oppvarmingstid gir jo mening :)
Ny og forbedret Bridgestone Battlax Adventure A41?
Lagt inn: 12 des 2017, 23:31
av AJ
Dette virker lovende på dekket som jeg har vært storfornøyd med på KTM'en!
Sannsynligheten er veldig stor for at jeg nok en gang går for Bridgestones Adventure dekk i 2018 - denne gangen versjon A41, som altså ser ut til å være et enda bedre dekk enn A40, som jeg har på sykkelen nå.
Skulle egentlig antakelig bare mangle siden utviklingen stadig går framover... :
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 13 des 2017, 10:05
av Bjarne89
Hei. På jakt etter nye dekk til min gsxr. Valget står mellom Metzler m7rr eller bridgstone s21. Noen som har noen erfaringer med de? Sykkel blir brukt til både landeveis kjøring og til bane. Kjører veldig skjeldent på vått.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 13 des 2017, 12:37
av LoneRider
Jeg satte s21 på min gsxr i høst. Føles veldig stabile, kanskje en anelse tungstyrte, og ingen tegn til slipp på kalde høstveier. m7rr er nok minst like bra, men dyrere og slites etter sigende raskere.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 14 des 2017, 17:59
av pingvin
Hatt M7RR et par år nå og veldig fornøyd, bra på vått/tørt varmt/kaldt. Kommer veldig bra ut i tester også.
Spennende. Har hatt Pilot Road 4 og var fornøyd med dem, men siste paret jeg hadde klarte bare 5.000km. noe jeg syntes var veldig rart. Såpass rart at jeg ble skeptisk til kvaliteten. Så jeg byttet til Angel GT.
Men kanskje jeg skulle gitt dem nye en sjans....?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 22 des 2017, 07:10
av ZZR-Erling
Tja.. Ikke godt å si. Jeg foretrekker Roadtec 01. Fremdekket til Angel GT får jeg så høy slitasje på. Vi får se hva dekktestene til proffene angir.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 22 des 2017, 13:00
av FredrikE24
Roadtec 01 er et kanondekk for touring/sporttouring.. Jeg er utrolig overrasket(gikk fra Roadtec Z8).
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 22 des 2017, 16:46
av ZZR-Erling
Good Fredrik! God dekkfølelse er vesentlig!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 05 jan 2018, 09:26
av Juicebox
Ikke et dekkspørsmål, men ganske relevant når man skifter dekk.
Hva bruker dere å smøre akselpinnen eller blir den smurt i det hele tatt? Fett, kobberpasta, aluminiumspasta, wd40 eller ingenting?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 05 jan 2018, 09:38
av Ronning
Tjukk kjedespray fra biltema.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 05 jan 2018, 10:15
av Juicebox
Kjedespray? Vil det ikke bare være ganske sticky etterhvert og et helvete å dra ut pinnen?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 05 jan 2018, 10:56
av Ronning
Neida. Bruker ikke den sticky typen. Ligner på en mellomting av grease og wd40
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 05 jan 2018, 13:46
av cannon
Kjøp en tube hjullagerfett på bt. Den kan du bruke på akslingene, på gummitetninger(mot spacere) og på lageroverflatene.
Gjør alt rent før du smører.
Bjarne89 skrev: 13 des 2017, 10:05
Hei. På jakt etter nye dekk til min gsxr. Valget står mellom Metzler m7rr eller bridgstone s21. Noen som har noen erfaringer med de? Sykkel blir brukt til både landeveis kjøring og til bane. Kjører veldig skjeldent på vått.
Diablo rossi 3 kan virkelig anbefales :) jeg kjøpte de før sesongen ifjor og er god på vått og tørt kaldt og varmt :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 05 jan 2018, 17:11
av Juicebox
Ja, lest litt på forumer fra andre land og flere sverget til anti-seize. På norsk er det vel aluminium- og/eller kobberpasta. Har selv alltid brukt fett før, men lurer på hva ulemper og fordeler de forkskellige smøremidlene har? Er faktisk noen verksteder som ikke bruker noe i det hele tatt, bare rens.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 05 jan 2018, 18:12
av kjellv
Juicebox skrev: 05 jan 2018, 17:11
Er faktisk noen verksteder som ikke bruker noe i det hele tatt, bare rens.
Det overrasker meg! Det er viktig å smøre hjulakselen for å hindre smuss og vann å trenge inn. Det skal påføres både på akselen og på leppene på tetningene. Som smøring er det ikke viktig da det ikke er noe annet enn tetningene som beveger seg rundt hjulakselen, men fett av ett eller annet slag er veldig viktig.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 05 jan 2018, 23:22
av pingvin
cannon skrev: 05 jan 2018, 13:46
Kjøp en tube hjullagerfett på bt. Den kan du bruke på akslingene, på gummitetninger(mot spacere) og på lageroverflatene.
Gjør alt rent før du smører.
Jepp, gjør akkurat det samme. Smøringen er mest for at ikke skal ruste fast.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 07 jan 2018, 23:25
av FredrikE24
Juicebox skrev: 05 jan 2018, 17:11
Ja, lest litt på forumer fra andre land og flere sverget til anti-seize. På norsk er det vel aluminium- og/eller kobberpasta. Har selv alltid brukt fett før, men lurer på hva ulemper og fordeler de forkskellige smøremidlene har? Er faktisk noen verksteder som ikke bruker noe i det hele tatt, bare rens.
Fett er bra. Jeg har fett på alt som er.
Dog har jeg sjeldent lyst til å bruke kobberfett eller aluminiumsfett. Jeg føler liksom det blir stivt og kladdete over tid.
På bremseklossens bakside er vel eneste stedet jeg bruker kobberfett, et tynt lag på baksiden hindrer "skrik" og holder lenger enn vanlig fett av temperaturårsaker selvfølgelig. Om man skal bruke fett som skal tåle litt temperatur gjør jeg alltid en vurdering.
Å bruke kobberfett på aluminumsdeler for eksempel er av kjemiske årsaker ikke så lurt.
Aluminium ligger langt unna kobber i spenningsrekka, og vil kunne skape trøbbel. Kobber ligger mot den "edle" siden, alu. mot uedel med stål ca. midt i mellom der. https://no.wikipedia.org/wiki/Spenningsrekke
Jeg vet det er mange som er glade i å dynke hjulbolter i kobberfett, ikke minst hjulnav. Jeg kjøpte en bil som dette var gjort på, og på bilen sto det noen fine aluminiumsfelger. Dessverre hadde kobberet gått sterkt til angrep på felgene.
Til skruer, og alt mulig slags hjulbolter etc. så går jeg for vanlig universalfett fra biltema, evt. slår to fluer i en smekk og kjøper hjullagerfettet deres. Kan brukes både til å pakke hjullager og til skruer osv. Universalfettet kjøper man en halvkilos"kladd" av hver gang og er billig.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 07 jan 2018, 23:32
av Ronning
Takk for tips om biltema-fettkladd :)
Skal bytte framdekk snart, og skal da sørge for å pakke inn hjulaksel og tettninger i henhold til kjellv sine råd.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 08 jan 2018, 14:34
av ZZR-Erling
Jeg renser alle bolter og hjulakslinger også smører jeg med hjullagerfett. BT sitt er ok.
Da jeg kjøpte crossern min hadde ikke vedkommende brukt fett på hjulakslinger. Den foran måtte jeg ta til verksted å få presset av hjulet.. Sitter ei hylse/spacer på den akslinga. Etter det måtte jeg kappe akslingen noen mm og gjengen pånytt pga all hamringa
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 09 jan 2018, 11:36
av Thunderace
Når jeg skulle skifte dekk på acen så måtte jeg sage av hjulakselen og braketten til caliperen bake. Tidligere eiere hadde ikke brukt fett. Etter dette så
blir det fast rutine å rense og smøre aksel og hylse minst en gang per år.