Så er nok en begivenhetsrik dag over. Jeg kjørte over grensa til Sverige ved Trysil, og ba GPSn om å unngå de beste veiene. Det åpenbarte seg mange mil med grusveier gjennom Jemtland og Herjedalen nordover. Jeg mener å huske fra historiebøkene i barneskolen at det har vært stor uenighet med Sverige om eierskap til disse fjellområdene. Jeg tenkte at dette kunne vi kanskje ta opp til diskusjon igjen..
De veiene jeg har kjørt i dag går gjennom sørsamiske reinbeiteområder. Det går tamrein i veigrøftene og på veien og oppfører seg omtrent som sau gjør på fjellovergangene i Norge. Spennende og eksotisk er det jo for en Romsdaling på tur langt heimefra.
Jeg kom inn i Norge igjen ved Tenndalen/Røros, kjørte derfra til Trondheim for å hilse på ei niese jeg ikke får hilst på så ofte. Ho kontakta meg tidligere i dag og hintet noe om at hvis jeg hadde tenkt meg innom så kunne jeg alltids kjøpe med meg noe konkret småtteri fra andre sia av grensa til henne. Slik ble det, og her får jeg krasje på sofaen hennes i natt før jeg kjører hjem igjen på mer kjente veier.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk