Hjelm som er uptodate.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av cannon »

JohnnyTh skrev:
cannon skrev: - Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.

Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.

Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.

Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av TOH »

Mange gode forslag her. Det viktigste (bortsett fra sikkerheten) er hvordan hjelmen passer til ditt hode. Hadde ikke kjøpt hjelm uten å ha prøvd den over litt tid først. En hjelm som jeg fant meget interessant og som passet meg bra var den nye hjelmen fra LS2 (modell Vector). http://ls2helmets.com/vector
Virker som de har mange moderne løsninger, bl.a. quick release som åpner kragen slik at hjelmen går lettere av ved en ulykke. God ventilasjon og solvisir følger også med :D
Prisen ble ca kr 2.200,- (inkl avgifter)ved import fra Tyskland, Bullfighter vil selge disse i Norge etterhvert (sikkert andre sjapper også?)
Uansett hva du velger bør du prøve hjelmen før kjøp :thumleft
"Only boring People are brilliant during breakfest"

ZZR-Erling

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av ZZR-Erling »

cannon skrev:
JohnnyTh skrev:
cannon skrev: - Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.

Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.

Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.

Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.
:thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av JohnnyTh »

cannon skrev:
JohnnyTh skrev:
cannon skrev: - Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.

Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.

Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.

Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.
Vanlig bruk er å sitte på en motorsykkel og kjøre.
Det overrasker meg at de største hjelmprodusentene tør å lage åpningshjlelmer hvis de er så dårlige at halvparten svikter.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er jo innlysende hvilken hjelmsom er den mest robuste, hvilke som ikke er nok robuste, er ikke fullt så innlysende, men jeg kommer nok alltid til å velge bort åpningshjelmen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelm som er uptodate.

Legg inn av cannon »

JohnnyTh skrev:
cannon skrev:
JohnnyTh skrev:
cannon skrev: - Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.

Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.

Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.

Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.
Vanlig bruk er å sitte på en motorsykkel og kjøre.
Det overrasker meg at de største hjelmprodusentene tør å lage åpningshjlelmer hvis de er så dårlige at halvparten svikter.
Som jeg sa lengre opp; hvis "vanlig bruk" er uten ulykker så holder det med topplue. Jeg har ikke hevdet at "halvparten svikter", jeg bare observerte det jeg beskrev.
Utover det så er det vel ingen tvil om at det er forskjell på sikkerhetsnivå knyttet til halvhjelm, åpningshjelm og helhjelm. På samme måte er det forskjell på sikkerheten i en Volvo XC90 og en Fiat 500. Deretter er det bare å velge selv.

Svar